Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

In het buitenland geloven ze het ook niet. Kwam een post van een Oostenrijkse wolven facebook groep voorbij op mijn tijdlijn, anti wolf, ook mensen die het niet geloofden. En mensen die dachten dat het een kbh was die in functie was, en daarom aangevallen.

Douce

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

Ik vind het ook moeilijk dat er geen nieuwsberichten over naar buiten komen. Het is ook moeilijker te geloven als er geen bekende berichten naar buiten komen dus verspreid ik het nieuws niet verder, wat ik anders wel zou doen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:37

Best wel erg, dus als je hond is gedood door een wolf, maar je wilt liever niet de publiciteit en een bak stront over je heen, dan is het dus niet gebeurd. Het nieuws pikt dit soort dingen toch amper op.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

Sanet schreef:
Ted Kop Janssen heeft een handelstal. Maar sommige paarden houden ze toch langer zelf aan. Ze hebben nu 2 Friezen internationaal in de dressuur meelopen.
Ze wonen daar werkelijk prachtig, maar ik begreep eerder al van ze dat ze alleen maar heel veel gedoe hebben met de gemeente. Het aanleggen van de rijbak alleen was al veel gedoe, terwijl ze dus eigenlijk een indoor wilden hebben en daar ook nog steeds over aan het ruziën zijn. Dus de gemeente en het echtpaar liggen elkaar in ieder geval niet goed, dat helpt ze niet in deze situatie.. maar nu wat erger dan geen dak boven je dak mogen maken, maar leven en dood.

Maar lijkt me vreselijk, dat je buiten komt en al je dieren los over je erf en je mooi buitenluikjes dan allemaal maar hermetisch dicht etc.

De gemeente laat wel vaker steken vallen, vind ze ook vrij op de hand van natuurbeheerders en alles voor de recreatie vanzelf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:42

Ik ben er inmiddels wel achter dat de diverse groepen en pagina’s dergelijk nieuws niet zomaar brengen en het echt wel 1000% weten dat het bericht juist is.

Maar veel eigenaren zijn los van dat ze in shock zijn, erg huiverig voor de reacties van de buitenwereld en daarom willen ze het niet aan de grote klok hangen.
Maar zoals ook nu blijkt, zorgen ze er wel voor dat het uitlekt.

De groepen en pagina’s plaatsen dergelijk nieuws niet lichtjes.

En het siert die pagina’s en groepen dat ze de privacy respecteren van de eigenaren.

Je moet een brede rug hebben om alle kritiek te negeren van mensen die een oordeel hebben dat jouw hond op het erf of in de tuin liep.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:44

sterregoud schreef:
Er zijn mensen dit het bericht over de hond in Spier nepnieuws noemen, omdat de overheden het bericht niet hebben bevestigd.

Het wordt bijna zo’n corona zaak, van voor en tegenstanders, heel vervelend die polarisatie….

Het gaat als ik het goed heb om twee situaties afgelopen 10 dagen.

De hond in Spier, vakantiepark, waar ik persoonlijk de berichten ook wat vager vind. (Niets vanuit eigenaren, geen compleet verhaal, niets van vakantiepark of overheid, niets in officiele pers. Let op, betekent niet dat het niet waar kan zijn, alleen vager)

En een tweede 'T Harde, Schouwenburg waar een hond in eigen tuin/erf gepakt schijnt te zijn.
Daar is iets meer duidelijk, qua exacte locatie en omstandigheden, eigenaren etc.

Het hele gedoe met aanvallen op honden is dat er wel wat particuliere groepen zijn die dingen melden,
Maar er nergens een officiële plek is waar het verzameld wordt, geregistreerd etc.
Vind ik echt een gemis.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:47

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:47

@FT, Stichting wijs met wolven houdt het bij.
Wolf-hond incidenten en natuurlijk wolf-mens incidenten.

Een raar woord trouwens incident, alsof het oeps, dat ging anders dan gedacht momentje is.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Dat is 1 van de particuliere groepen

Ik mis een fatsoenlijke formele plek waar dit gemeld en verzameld wordt, en inzichtelijk gemaakt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:52

Je vraagt wel heel veel van de overheid, zeker in deze context ;)

Maar ik ben het met je eens.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

Ik kwam zojuist dit artikel tegen, wel interessant!

Citaat:
Het was hét succesverhaal dat ook voorstanders van de wolf in Nederland vaak aanhaalden: in Yellowstone was de natuur enorm opgeknapt door de herintroductie van de wolf. Dat blijkt niet helemaal te kloppen, toont een nieuwe analyse aan.
...
https://scientias.nl/het-succesverhaal- ... -wel-niet/

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Voor de duidelijkheid, ik geloof het zelf ook echt wel. Alleen voor het doorgeven aan derden die minder in de wolven informatie zitten gebruik ik toch liever bij hen bekende bronnen om gezeur te voorkomen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:59

tienus63 schreef:
Citaat:
24 oktober 2025
En daar komen de beschuldigingen van Loos weer
Beschuldigingen die hij niet hard kan maken

---
"Een wolf sterft niet zomaar een natuurlijke dood"
Jan Loos gelooft niet dat de wolf een natuurlijke dood gestorven is. "Wolf Maurice is doodgeschoten of van de weg gemaaid", aldus Loos.
https://www.tvl.be/nieuws/een-wolf-ster ... mqNdNO8eYw

Filmpje via link in bericht.

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1BR5No ... tid=wwXIfr

Rare man. Waarom men deze man nog in de media aan het woord laat?
Je zou denken dat als iemand deze wolf wat aan gedaan heeft, dat ze misschien het vrouwtje ook meteen hadden mee gepakt. Maar goed mocht het zo zijn, dan is het een dapper persoon want staat in België hoge straf op. Hoger dan in Nederland geloof ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:05

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

DuoPenotti schreef:
Loos is waardeloos. Die man spoort echt niet.

https://www.hbvl.be/regio/limburg/houth ... 05646.html

Dit is toch heel andere berichtgeving in dat eerste deel.

Beest is mank en is dus niet gezond. Kan zoveel gebeurd zijn met het dier, beetje vreemde aannames dus :?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Even terugkomen op het zenderen van wolf op park de hoge Veluwe.

Ik denk dat de voorstanders van de wolf heel bang zijn voor de uitkomsten van dat onderzoek en er alles aan gaan doen om die resultaten in twijfel te trekken en te downplayen.

Ik denk namelijk dat de wolven helemaal niet schuw zijn. Waarom zouden ze... er zit geen negatieve associatie aan mensen. Vaak juist positieve. De geur van mensen is overal en als ze gevoerd worden door fotografen en terreinbeheerders met valwild zit daar menselijke geur aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Nee precies, plus die wolf weet heel goed dat hij sterker is dan ons.
En inderdaad die positieve associatie.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Ik heb niet alles gelezen hoor. Maar ze hebben dat beest dus eerst gezenderd en het daarna pas in de media gegooid?

Das iig slim om allerlei protesten tegen te gaan :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:44

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:46

Aanval Barneveld Gld, vijf schapen gedood
Citaat:
Barneveld Gelderland
24-10-2025

Aanval op schapen, 5 schapen gedood

Meer informatie in de reacties ❗️❗️❗️

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Bt2GK ... tid=wwXIfr

Schapen liepen best dicht bij boerderijen. Gezien de foto’s.

Citaat:
24 oktober 2025/Barneveld/Gelderland
aanval op schapen
5 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte

Deze schapen zijn voor tijdelijke begrazing van een perceel

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/17bQEK ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op Vandaag, 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Mensen leren het ook nooit hé... Zie dat draadje op de foto's... Zelfs zonder wolven vind ik dat altijd al een levensgevaarlijk draadje om je dieren achter te willen houden maar goed...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:01

Citaat:
24 oktober 2025
Vermoedelijke wolvenaanval bij Barneveldse wijk; vijf schapen dood in weiland Espeterweg

In een weiland dichtbij de Barneveldse wijk Norschoten zijn in de nacht van donderdag op vrijdag vijf schapen gedood. Dat is vrijwel zeker gebeurd door één of enkele wolven, DNA-onderzoek moet dit nog officieel bevestigen.

Het weiland ligt tussen de Espeterweg en de Valkseweg. Hondenbezitters uit de aangrenzende wijk laten vaak hun viervoeter uit op de Espeterweg. ,,Het is goed om dit in de krant te melden’’, zegt één van hen. ,,Veel eigenaren laten bijvoorbeeld ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds laat de hond uit. Het is dan donker en je kunt dus zomaar een wolf tegenkomen.’’

DICHTBIJ De wolf is een beschermde diersoort, maar dat is volgens deze hondenbezitter ,,de omgekeerde wereld’’. ,,Dat beest wordt beter beschermd dan de mens. De wolf komt nu wel heel dichtbij, dit kan gewoon niet. Ze moeten in het bos blijven.’’

BEGRAZING De eigenaar van het weiland vertelt dat de schapen zorgen voor begrazing van het grasland. ,,Ze zijn eigendom van iemand anders, die laat ze hier tijdelijk grazen. Hij heeft de andere dieren vanmorgen uit voorzorg weggehaald. De kans is groot dat de wolf komende nacht terugkomt. Vorig jaar liepen de schapen er ook, maar toen is het goed gegaan. Nu heeft de wolf ze toch gevonden.’’

NIET TEGENHOUDEN Rond het weiland, waar tientallen schapen liepen, stond geen wolfwerend raster met meerdere stroomdraden, alleen prikkeldraad met een enkele stroomdraad. ,,Maar de wolf laat zich toch niet tegenhouden, hij graaft onder het hek door of springt er overheen. En als hij springt en in de lucht een stroomdraad raakt, merkt hij er niets van.’’

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... jL7AKKZVDg

https://www.facebook.com/share/p/1CRFo5 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:25

Citaat:
Wolfwerende rasters, hoe simpel en haalbaar is deze “oplossing” in de praktijk?

⚙️ 1. Praktische problemen

Verspreide percelen: Leasegrond of meerdere stukken land, soms kilometers uit elkaar. Verplaatsing van rasters tijdrovend duur en vaak onmogelijk, met name bij het omweiden van schapen.

Grote oppervlakten: In grote natuur- of begrazingsgebieden praktisch onmogelijk om alles af te schermen.

Terrein en ondergrond: Bos, drassige grond, hoogteverschillen zoals dijken, en zandgrond, bemoeilijken plaatsing en spanning van draden.

Watergangen & paden: Afrastering over sloten, beken, wandel- en fietspaden, vaak technisch of juridisch onmogelijk.

Openstellingsplicht: Sommige natuurgebieden mogen niet volledig worden afgesloten.

Hoogtebeperkingen: In sommige gemeenten geldt een maximale afrasteringshoogte van 1 meter, terwijl wolfwerende rasters 1,2–1,4 m hoog zijn.

⚡ 2. Technische & onderhoudsproblemen

Storingsgevoelig: Gras/vegetatie, afgewaaide takken kunnen draden raken; spanning daalt snel.

Hier is niet continu op te controleren.

Regelmatig onderhoud: dagelijkse controle van de spanning en stroomvoorziening, en het vrijhouden van vegetatie en takken is nodig.

Weersinvloed: Vorst, sneeuw of droogte verminderen de werking van de onderste draad.

Dikke vacht van de wolf: De isolerende vacht dempt de stroom, de schok wordt minder gevoeld waardoor het effect verloren kan gaan.

Contact met de grond; tijdens een sprong maakt de wolf geen contact met de grond, en voelt hierdoor helemaal geen stroom

Slim gedrag & leren van elkaar: Wolven testen de spanning, wachten op zwakke momenten, volgen elkaar door gaten en kijken van elkaar af hoe over of onder de rasters te komen

Graven & springen: Wolven graven en kruipen onder de rasters door of springen eroverheen.

Stroomvoorziening: Accu’s en zonnepanelen vragen onderhoud en zijn diefstalgevoelig.

3. Kosten en maatschappelijke impact

Aanlegkosten: €6.000–€15.000 per hectare, oa afhankelijk van terrein en uitvoering.

Jaarlijks onderhoud: Kosten voor controle, vervanging en stroomvoorziening lopen op.

Geen volledige subsidies: Buiten aangewezen wolvengebieden betaalt de veehouder alles zelf.

Vaak is de subsidie niet voldoende om alle kosten te dekken, en moet dit uit de zak van de veehouder komen.

Schadevergoeding: Uiteindelijk betaalt ook de maatschappij mee, via subsidies en toezicht.

Geen garantie: Aanvallen kunnen nog steeds plaatsvinden binnen omheinde percelen. De aanvallen binnen WW rasters nemen toe.

4. Effectiviteit & veiligheid voor dieren

Onvoorspelbare aanvallen: Wolven melden niet waar ze zwerven, jagen of vestigen en toeslaan; bescherming is vaak pas achteraf.

Niet sluitend: Zwakke plekken, leervermogen en vindingrijkheid van wolven maken rasters onbetrouwbaarder.

Opgesloten vee: Dieren kunnen niet vluchten bij een aanval, wat leidt tot paniek en meerdere slachtoffers.

Door vluchtgedrag kunnen dieren in paniek het raster beschadigen waardoor de werking afneemt en zelfs helemaal verdwijnt

Verstrikking en letsel:
Paniekerende dieren kunnen zich hierbij ernstig verwonden of breuken oplopen in hun poging aan de wolf te ontsnappen

Langdurig contact kan brandwonden of stressschade veroorzaken.

Risico voor wild; Reeën en ander (klein) wild kunnen verstrikt of geëlektrocuteerd raken.

5. Ecologische en landschappelijke bezwaren

Barrière voor wild: Belemmerd migratie van reeën, en andere dieren..

Verrommeling van landschap: Lange stroken rasters ontsieren natuurgebieden en verminderen recreatiebeleving.

Strijd met natuurbeheer: In begrazingsgebieden conflicteert afrastering met het idee van “vrij levende” dieren.

⚖️ 6. Juridische en beleidsmatige beperkingen

Natura 2000-gebieden: Rasters vaak vergunningsplichtig of verboden.

Lokale bestemmingsplannen: Beperkingen in hoogte en type afrastering.

Eigendom & toestemming: Meerdere eigenaren kunnen plaatsing bemoeilijken.

Verschillende provinciale regels: Bureaucratie en verwarring voor veehouders.

7. Beheers- en gebruiksproblemen

Energievoorziening: Accu’s regelmatig opladen of vervangen.

Technische kennis: Storingen opsporen vereist ervaring en kennis.

Kwetsbaar: Schade door storm, vandalisme of wild komt vaak voor.

8. Morele en maatschappelijke spanning

Verantwoordelijkheid verschoven: Veehouder draagt de last, de wolf beschermd en vrij.

Schijnveiligheid: Hekken geruststellend op papier, maar niet in de praktijk.

Frustratie neemt toe,: Beleid wijkt af van praktijkervaringen; vertrouwen in natuurbeleid daalt door vast blijven houden aan kwetsbare en afdoende werkende rasters.

Conclusie

Wolfwerende rasters zijn duur, onderhoudsintensief, juridisch beperkt en brengen risico’s voor dieren met zich mee.

De dikke vacht, het leervermogen en de vindingrijkheid van wolven maken de rasters ineffectief.

Regelgeving (hoogtebeperkingen, Natura 2000) kan plaatsing zelfs verbieden.

Resultaat: veel hekken, gewonde dieren, hoge kosten... en de wolf gaat gewoon verder.

Bron c Joey Doggo/geen wolf zoekt leden
https://www.facebook.com/share/p/1BUMX7 ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 57 min geleden

Little_Gift schreef:
Mensen leren het ook nooit hé... Zie dat draadje op de foto's... Zelfs zonder wolven vind ik dat altijd al een levensgevaarlijk draadje om je dieren achter te willen houden maar goed...

Wat leren ze nooit?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 51 min geleden

Dat we helaas in tijden leven waarin we een fort/burcht nodig hebben als omheining wil je een kans maken op je dieren enigszins moeilijker toegankelijk te maken voor wolven.

Zo'n enkel draadje, is een wandelend buffet voor een wolf.