Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:14

pien_2010 schreef:
Nederland is zo dichtbevolkt dat de wolf die normaliter super schuw is, zich noodgedwongen aanpast aan die situatie. Mensen ontlopen in Nederland is bijna onmogelijk en een wolf die zo'n groot gebied nodig heeft komt dus gewoon heel vaak mensen tegen. En als hij vindt dat het ZIJN territorium is dan kun je dus bv een kuitenbijter krijgen. Zo van "weg jij".

Dus ik denk dat de dichtbevolkt heid in combinatie met relatief een klein oppervlakte de reden is dat die wolf zich hier zo anders gedraagt als dat verwacht werd. Ongeacht wat men van de wolf vindt, het is gewoon een heel intelligent dier die altijd wegen zal vinden om voort te bestaan.

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat!

Echter begint het hier wel een probleem te worden. Zo liep hij laatst tussen het zwembad en de trampoline bij iemand in de tuin. En is hij vroeg in de ochtend op het sportveld ( bebouwde kom) gesignaleerd. Van beide is filmmateriaal. Dus ik denk wel dat er echt iets aan gedaan moet worden. Hoe prachtig ik ze ook vind.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:18

Vanaf dag een zeg ik al wat jij schrijft Benzz. Het is heel zonde dat ze niet gelijk begonnen zijn met zenderbanden om doen en bv vereniging "tegen de wolf" die al aan signalering doen, dit systeem laat op volgen..Dit was een voorstel van een Nederlander die jaren wilden dieren in Africa banden om heeft gedaan waardoor vee en bevolking beschermd werd en de wolf gelijk geleerd had dat Nederlands vee niet in zijn menu thuis hoort. Bij gebrek aan voldoende eten wellicht zoekt hij dan vanzelf een ander gebied en krijgt waarschijnlijk ook minder jongen (net als de vos).
Helaas gemiste kans want inmiddels zullen er wel al roedels zijn denk ik zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:30

pien_2010 schreef:
Nederland is zo dichtbevolkt dat de wolf die normaliter super schuw is, zich noodgedwongen aanpast aan die situatie. Mensen ontlopen in Nederland is bijna onmogelijk en een wolf die zo'n groot gebied nodig heeft komt dus gewoon heel vaak mensen tegen. En als hij vindt dat het ZIJN territorium is dan kun je dus bv een kuitenbijter krijgen. Zo van "weg jij".

Dus ik denk dat de dichtbevolkt heid in combinatie met relatief een klein oppervlakte de reden is dat die wolf zich hier zo anders gedraagt als dat verwacht werd. Ongeacht wat men van de wolf vindt, het is gewoon een heel intelligent dier die altijd wegen zal vinden om voort te bestaan.

Welke verklaring heb je voor beren en coyotes e.d. die in Amerika naar huizen trekken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:47

Zijn beren geen alleseters? Ik zie vaak filmpjes uit Amerika waarbij ze op de afvalcontainers af komen, dat is natuurlijk makkelijker dan zelf op zoek gaan naar eten (net als ratten, meeuwen en soms ook vossen hier doen, maar die zijn niet gevaarlijk voor de mens)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:48

prompter schreef:
Zijn beren geen alleseters? Ik zie vaak filmpjes uit Amerika waarbij ze op de afvalcontainers af komen, dat is natuurlijk makkelijker dan zelf op zoek gaan naar eten (net als ratten, meeuwen en soms ook vissen hier doen, maar die zijn niet gevaarlijk voor de mens)

Precies. Beren is een totaal ander verhaal.

Kijk in Spanje heeft een vosje uitgevonden dat het fijn vertoeven is op de parkeerplaats en terras van de snackbar. Dat vosje heeft obesitas waar je U tegen zegt. Dat is natuurlijk echt afwijkend gedrag en zover ik weet is dit eerder uitzondering dan regel. Maar dat heb je altijd en mensen voeren ook vaak dieren waardoor dieren de verkeerde associatie leggen en als er dan een mens niet wil voeren dan wordt hij vals, of gaat zelf op zoek naar die mens en gaat de huizen in of pikt eten uit de afvalbak.

Wij zijn natuur liefhebbers en je wilt niet weten wat voor idiote dingen mensen doen met heuse wilde dieren, en dat hebben we dan zelf gezien. Totale onwetendheid.
Helemaal fout en vaak gevaarlijk en altijd onwenselijk imo.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:37

Er loopt al een topic van hier op bokt, maar minister Faber is weer fijn bezig met haar eigen organisatie (COA) voor de bus te gooien in de media. Wat een nare vrouw is dat toch. Ga in gesprek, verander de regels als je het ergens niet mee eens bent, maar hou op met die spierballentaal in de media.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 14:56

prompter schreef:
Zijn beren geen alleseters? Ik zie vaak filmpjes uit Amerika waarbij ze op de afvalcontainers af komen, dat is natuurlijk makkelijker dan zelf op zoek gaan naar eten (net als ratten, meeuwen en soms ook vossen hier doen, maar die zijn niet gevaarlijk voor de mens)

Ja, maar het is voor roofdieren ook gewoon natuurlijk gedrag om naar mensen (met dieren) te trekken voor makkelijk voedsel. Kijk naar leeuwen in Afrika, bijvoorbeeld. En dat zijn geen alleseters.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:34

_San87_ schreef:
pien_2010 schreef:

Welke verklaring heb je voor beren en coyotes e.d. die in Amerika naar huizen trekken?

De oorzaak daarvan ligt vooral aan het feit dat hun leefgebied verstedelijkt en kleiner wordt. Het 'wild' in Nederland heeft sowieso al geen leefgebied waar geen mensen wonen/komen. Uit onderzoek in Amerika blijkt overigens wel dat wilde dieren in stedelijk gebied zich enorm snel aanpassen. Sommige coyotes leren ook al how stoplichten werken. De grootste doodsoorzaak zijn daar ook aanrijdingen. Verder zijn dieren in de stad vaak zwaarder dan in het wild. Ze eten het afval van mensen en weten vaak ook op welke dag het huisvuil wordt opgehaald en buiten staat. Wel blijft de conclusie dat het belangrijk is om de dieren zo schuw mogelijk te houden en niet bij te voeren om het risico op confrontatie (dat gebeurt daar ook) zo klein mogelijk te houden.

https://www.nationalgeographic.nl/dieren/2022/08/wilde-dieren-in-de-stad

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:52

Feit is de wolven aanvallen in park de hoge Veluwe niet onder de dna analyses van Bij1 vallen, meneer de baron houdt alles in eigen hand samen met z’n privé boswachters. En is al vanaf het begin fel tegenstander van de wolf, vertikt het om faunapassage te openen enzenz.
Ik ontken niet dat wolven een probleem kunnen vormen in sommige gebieden maar deze specifieke wolf ? Bijgevoerd ? DNA afname zeer ondoorzichtig?
Imo gewoon doorgestoken kaart van baron.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:33

Hier kun je het verslag van de rechtszaak over de wolf op de Veluwe lezen.

https://archive.is/lk5tD

Rechter heeft meer tijd nodig en heeft nog vragen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:22

Loretta schreef:
Hier kun je het verslag van de rechtszaak over de wolf op de Veluwe lezen.

https://archive.is/lk5tD

Rechter heeft meer tijd nodig en heeft nog vragen.

Dat het park dna niet wil delen is in dit geval niet handig. Ik begrijp heel goed dat de rechter zelf wil kunnen constateren welke wolven problemen veroorzaken en of die wolf ook toevallig net een nest heeft.

Sowieso lijkt het me al heel lastig om de juiste wolf te schieten, tenzij één en dezelfde wolf steeds op dezelfde plek rond loopt.

Aan de andere kant lijken de wolven steeds meer problemen te veroorzaken en wil de rechter niet op zijn/haar geweten hebben dat iemand echt zwaar gewond raakt omdat er niet is opgetreden. Zeker zonder voldoende achtergrond informatie blijft dit natuurlijk best een lastige beslissing.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:24

Oh jee, ik wou er geen wolvendiscussie van maken met mijn bericht :o . Ik plaatste het omdat ik me verbaasde over het feit dat BBB actie tegen de wolf wou, en nu het tijd voor actie is ze totaal niets voorbereid hebben terwijl ze eerder aangaven erop te gaan voorsorteren. Ik vind dat toch wel incompetent.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:29

prompter schreef:
Ik vind dat toch wel incompetent.

Dat wist je toch al :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:54

Maar het stapelt zich maar op :\

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:47

Het is echt bizar hoe weinig dit kabinet uitvoert. Hij had het al lang uitgewerkt moeten hebben. Gezien de kans toch wel heel groot was dat Europa de bescherming status van de wolf zal verlagen.

Ik vrees dat het nu afgeraffeld gaat worden en dat het dan weer juridisch slecht onderbouwd wordt waardoor het weer bij de rechter strandt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:50

Loretta schreef:
Het is echt bizar hoe weinig dit kabinet uitvoert. Hij had het al lang uitgewerkt moeten hebben. Gezien de kans toch wel heel groot was dat Europa de bescherming status van de wolf zal verlagen.

Ik vrees dat het nu afgeraffeld gaat worden en dat het dan weer juridisch slecht onderbouwd wordt waardoor het weer bij de rechter strandt.

Deze onervaren politici hebben geen visie, kunnen niet samenwerken met andere partijen en geen compromissen sluiten.
Het zijn (op de VVD na) gewoon opposiepartijen, die het gewoon goed kunnen vertellen, maar niet goed kunnen besturen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:56

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:55

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:57

Yes, getekend. Dank voor het delen :).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:58

Ja hoor, ik doe ook mee! Al is het maar om een signaal af te geven.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:22

Zeker!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:25

Het gaat hard met die handtekeningen :))

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:40

Pien ik heb je post ook even gedeeld in het specifieke topic over minister Faber, weer wat extra handtekeningen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:49

prompter schreef:
Pien ik heb je post ook even gedeeld in het specifieke topic over minister Faber, weer wat extra handtekeningen :)

O dat wist ik niet dat ze een eigen topic heeft. := Bedankt!
Fijn dat zo veel mensen tekenen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:54

Ook getekend!