Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:33

996981 schreef:
irmaz schreef:
@ 99nummer, kun je ook wat bronnen met getallen en definities bij al jouw uitgandspunten in je post geven?
Wat vind jij laagopgeleid en hoogopgeleid? Wat is voor jou links? Denk je dat de meeste hoogopgeleiden van tegenwoordig uit hoogopgeleide families komen? Heb je daar bronnen bij?

En waar ik dan ook wel benieuwd naar ben, is er misschien een verband tussen het geroeptoeter van het opkomende populisme en het gevoel voor onveiligheid?

Laagopgeleid: alles onder mbo-2, hoogopgeleid: hbo of Wo. De gangbare definities?

Links: opkomend voor allen in de samenleving. Ook hen die het moeilijker hebben in andere landen. Rechts weinig bemoeienis van de overheid, eigen (burger) eerst.
De gangbare definities?

Geen idee of er verband is tussen “geroep toeter” van populistische partijen en onveiligheid. Als je dat interessant vindt kun je dat wellicht zelf opzoeken? Net als of de meeste hoogopgeleiden uit hoogopgeleide families voortkomen?

Mij boeit dat niet niet zo, dus zou niet weten waarom ik dat voor jou zou op moeten zoeken of welk punt je dan wel/niet zou kunnen maken?

Dank voor deze inzichtelijke post +:)+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:39

irmaz schreef:
996981 schreef:

Laagopgeleid: alles onder mbo-2, hoogopgeleid: hbo of Wo. De gangbare definities?

Links: opkomend voor allen in de samenleving. Ook hen die het moeilijker hebben in andere landen. Rechts weinig bemoeienis van de overheid, eigen (burger) eerst.
De gangbare definities?

Geen idee of er verband is tussen “geroep toeter” van populistische partijen en onveiligheid. Als je dat interessant vindt kun je dat wellicht zelf opzoeken? Net als of de meeste hoogopgeleiden uit hoogopgeleide families voortkomen?

Mij boeit dat niet niet zo, dus zou niet weten waarom ik dat voor jou zou op moeten zoeken of welk punt je dan wel/niet zou kunnen maken?

Dank voor deze inzichtelijke post +:)+

Ja graag gedaan ofzo? :+

Ga je dan ook nog jouw idee erop geven of wil door op mij te reageren enkel mijn definities toetsen?

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:50

Het grappige aan de vorige uitslag mbt verkiezingen is dat er een partij was die juist de lagere klasse het meeste kon bieden mbt inkomen bvb en waar iedereen erop vooruit ging, de staatsschuld het minste opliep zodat we over twee jaar niet weer gigantisch de broekriem aan moeten halen,doorberekend en al, dat die partij het onderspit dolf doordat mensen op pvv gestemd hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:52

BigOne schreef:
Het grappige aan de vorige uitslag mbt verkiezingen is dat er een partij was die juist de lagere klasse het meeste kon bieden mbt inkomen bvb en waar iedereen erop vooruit ging, de staatsschuld het minste opliep zodat we over twee jaar niet weer gigantisch de broekriem aan moeten halen,doorberekend en al, dat die partij het onderspit dolf doordat mensen op pvv gestemd hebben.

Ik heb een paar Posts gewijd aan wat armoede doet met het brein en je ratio mbt tot keuzes. Wat mij betreft is het niet grappig dat er een groep is die zich dusdanig bedreigd voelt dat ze enkel nog korte termijn (kunnen) denken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:54

Dan vervang je grappig door desastreus, ook goed. Komt ook wel dichter in de buurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:00

Citaat:
Pien ik weet niet of het ligt aan 'tot hier en niet verder'. Ik denk dat het vaak onbewust gaat, je hebt geen overeenkomsten uit je jonge, onbewuste jaren of overeenkomsten in de geschiedenis van een land die de aard van een volk vormt.

Dat denk ik ook. Het volk schreeuwt, praat door elkaar luistert slecht naar elkaar. En zowel de Engelsen als Nederlanders hebben daar moeite mee. Ik ga niet schreeuwen om het woord te krijgen.

Omgekeerd is het voor de Fransen moeilijk te denken dat wij zaken goed aan zullen pakken. Want we zijn anders als het om cultuur gaat.

Of zoals Patrick mij en J. uitlegden:" wij Fransen zitten vast in patronen, en dan komen jullie creatieve mensen langs
Die willen we erbij hebben. En dan zijn jullie erbij en reageren met nieuwe ideeën en dan schrikken we ons rot. Want wij houden te graag vast aan het oude ook al " willen " we veranderen. Maar dat toch liever niet.

Hij probeerde uit te leggen dat J en ik, alleen al door wie wij zijn echt andere mensen zijn. Niet beter maar anders. Wij denken zo flexibel, zijn open etc. Hij zei dat dit voor hen moeilijk is.

Ik weet dat D ooit op een vraag nee zei. Ik antwoordde jammer maar ik had het verwacht. Tweede vraag van mij is,.wanneer komen jullie eten?
Waarop hij verbaasd reageerde met:"is het zo gemakkelijk om nee te zeggen". Uuuuh ja dus. Was de eerste keer dat hij dat gedaan had. En we waren nog steeds vriendjes.

Dus cultuur verschillen tussen volkeren zijn vaak onoverbrug baar.

Dat begrijp ik nu en accepteer ik en ben nu veel gelukkiger want doe niet meer zo mijn best om er tussen te komen en pak het niet meer persoonlijk op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:08

Hmmm, ik beschouw deze opmerking als een compliment
"Links: opkomend voor allen in de samenleving. Ook hen die het moeilijker hebben in andere landen. Rechts weinig bemoeienis van de overheid, eigen (burger) eerst."

(... ik ben links, hè. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:11

Die onoverbrugbaarheid van culturen merk je ook sneller als je in een multiculturele wijk woont. Mensen hebben andere omgangsvormen, andere normen en waarden, andere gebruiken. Niet beter of slechter, maar wel anders. En daar kun je echt last van hebben. Betekent niet dat we per direct iedereen uit andere culturen moeten weren, maar een beetje begrip dat er overlast kan bestaan is niet verkeerd denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:22

99... Ik praat absoluut niet over overlast!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:23

pien_2010 schreef:
99... Ik praat absoluut niet over overlast!

Dat weet ik, maar dat kan dus wel ontstaan als gevolg van de verschillen in cultuur :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:04

BigOne schreef:

Er was een partij heel groot in Oost Groningen en dat was de CPN, die mensen die toen CPN stemden, die stemmen nu geen PvdA/GL en zelfs geen SP meer, maar die stemmen nu PVV. Als je zelfs daar je stemmen niet meer krijgt als links, dan doe je dus duidelijk wat fout als partij, want dat is het probleem links heeft die mensen blijkbaar niks meer te bieden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:07

Ik denk dat die linkse partijen te onzichtbaar zijn geworden als het om hun boodschap gaat, wellicht doordat ze te elitair zijn en vergis je niet, ook het vakbond lidmaatschap is niet meer vanzelfsprekend zoals vroeger.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:11

Ik stemde vroeger PvdA, maar ergens ben ik de binding er mee kwijt geraakt. Heel oneerbiedig gezegd had ik niet meer het idee dat ze nog opkwamen voor de mensen in loondienst zoals ik, maar alleen nog voor de onderkant van de samenleving. Ik herkende me er gewoon niet meer in. Begrijp me niet verkeerd, ik vind óók dat mensen geholpen moeten worden, maar de werkenden moeten nog steeds het grootste deel van de belasting inkomsten verzorgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:12

Karl66 schreef:
BigOne schreef:

Er was een partij heel groot in Oost Groningen en dat was de CPN, die mensen die toen CPN stemden, die stemmen nu geen PvdA/GL en zelfs geen SP meer, maar die stemmen nu PVV. Als je zelfs daar je stemmen niet meer krijgt als links, dan doe je dus duidelijk wat fout als partij, want dat is het probleem links heeft die mensen blijkbaar niks meer te bieden.

En ligt dat dan aan die linkse partijen? Of aan het beleid van de laatste jaren waarbij er heel veel verkeerd ging. Oost groningen, arm gebied, aardbevingen, asielopvang.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:17

Ja, dat ligt aan die partijen, want die hebben op dat gebied veel te weinig tegengas gegeven. Want vergis je niet, dit is niet van de laatste jaren. De paarse partijen waren al gigantisch neoliberaal, bezig met marktdenken en die werden echt geleid door een PvdA-er.

Ik denk dat veel mensen dom stemmen in de zin dat ze tegen hun eigen belangen en tegen het algemeen belang stemmen door op een partij als de PVV te stemmen. Maar je mag het echt de andere partijen aanrekenen dat ze geen beter alternatief en dan een werkelijk sociaal alternatief hebben geboden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:22

@Karl: "... práát mij niet van het rechtse kabinet Rutte II."
|(
:x
|(
:x

(Het pak slaag dat de PvdA daarna van de kiezer kreeg was volstrekt terecht.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:30

prompter schreef:
Ik stemde vroeger PvdA, maar ergens ben ik de binding er mee kwijt geraakt. Heel oneerbiedig gezegd had ik niet meer het idee dat ze nog opkwamen voor de mensen in loondienst zoals ik, maar alleen nog voor de onderkant van de samenleving. Ik herkende me er gewoon niet meer in. Begrijp me niet verkeerd, ik vind óók dat mensen geholpen moeten worden, maar de werkenden moeten nog steeds het grootste deel van de belasting inkomsten verzorgen.

Zou het kunnen zijn dat links te veel naar de onderste laag van de bevolking is blijven kijken, die steeds kleiner wordt en steeds verder achter raakt. Het zou kunnen dat links te laat heeft beseft dat de werkende klasse waar ze vroeger voor stonden nu op kantoor zitten, voor de klas staan en verzorgend personeel zijn in plaats van ambachtslieden en fabrieksarbeiders. De beroepen in de werkende klasse van nu had vroeger veel meer aanzien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:40

Karl66 schreef:
Ja, dat ligt aan die partijen, want die hebben op dat gebied veel te weinig tegengas gegeven. Want vergis je niet, dit is niet van de laatste jaren. De paarse partijen waren al gigantisch neoliberaal, bezig met marktdenken en die werden echt geleid door een PvdA-er.

Ik denk dat veel mensen dom stemmen in de zin dat ze tegen hun eigen belangen en tegen het algemeen belang stemmen door op een partij als de PVV te stemmen. Maar je mag het echt de andere partijen aanrekenen dat ze geen beter alternatief en dan een werkelijk sociaal alternatief hebben geboden.

Maar je kunt m.i niet links verwijten dat ze geen tegengas hebben gegeven. Er heerste sinds ongeveer de jaren 80 het idee dat er alleen vooruitgang voor iedereen zou zijn als je de welvaart zou laten groeien, hoe groter de welvaart, hoe meer mensen het goed hebben. Het liberale idee is dat je alle seinen op groen moet zetten voor het bedrijfsleven en dan krijg je vanzelf de economische groei en dus een grotere welvaart. En een flink aantal jaren leek dit ook het antwoord te zijn. Helaas blijken er ook bijwerkingen te zijn van een ongelimiteerde bevoordeling van het bedrijfsleven maar die zie je pas goed zodra de groei stagneert. Sinds ongeveer Rutte 2 is aangetreden is de Nederlandse economie nauwelijks meer gegroeid, zeker niet wanneer je dit afzet tegen de groei van andere Europese landen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:47

irmaz schreef:
prompter schreef:

Zou het kunnen zijn dat links te veel naar de onderste laag van de bevolking is blijven kijken, die steeds kleiner wordt en steeds verder achter raakt. Het zou kunnen dat links te laat heeft beseft dat de werkende klasse waar ze vroeger voor stonden nu op kantoor zitten, voor de klas staan en verzorgend personeel zijn in plaats van ambachtslieden en fabrieksarbeiders. De beroepen in de werkende klasse van nu had vroeger veel meer aanzien.

Scherp, heel scherp.
Met jouw analyse Karl ga ik ook een eind in mee.

Irmaz die van jou zet aan tot denken. Dat zou namelijk wel eens goed kunnen, alhoewel ik dat elitaire en dus vervreemding van de vroegere kiezers vooral denk te herkennen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:55

pien_2010 schreef:
Citaat:
Pien ik weet niet of het ligt aan 'tot hier en niet verder'. Ik denk dat het vaak onbewust gaat, je hebt geen overeenkomsten uit je jonge, onbewuste jaren of overeenkomsten in de geschiedenis van een land die de aard van een volk vormt.

Dat denk ik ook. Het volk schreeuwt, praat door elkaar luistert slecht naar elkaar. En zowel de Engelsen als Nederlanders hebben daar moeite mee. Ik ga niet schreeuwen om het woord te krijgen.

Omgekeerd is het voor de Fransen moeilijk te denken dat wij zaken goed aan zullen pakken. Want we zijn anders als het om cultuur gaat.

Of zoals Patrick mij en J. uitlegden:" wij Fransen zitten vast in patronen, en dan komen jullie creatieve mensen langs
Die willen we erbij hebben. En dan zijn jullie erbij en reageren met nieuwe ideeën en dan schrikken we ons rot. Want wij houden te graag vast aan het oude ook al " willen " we veranderen. Maar dat toch liever niet.

Hij probeerde uit te leggen dat J en ik, alleen al door wie wij zijn echt andere mensen zijn. Niet beter maar anders. Wij denken zo flexibel, zijn open etc. Hij zei dat dit voor hen moeilijk is.

Ik weet dat D ooit op een vraag nee zei. Ik antwoordde jammer maar ik had het verwacht. Tweede vraag van mij is,.wanneer komen jullie eten?
Waarop hij verbaasd reageerde met:"is het zo gemakkelijk om nee te zeggen". Uuuuh ja dus. Was de eerste keer dat hij dat gedaan had. En we waren nog steeds vriendjes.

Dus cultuur verschillen tussen volkeren zijn vaak onoverbrug baar.

Dat begrijp ik nu en accepteer ik en ben nu veel gelukkiger want doe niet meer zo mijn best om er tussen te komen en pak het niet meer persoonlijk op.

Ik vond dat Fransen nogal chauvinistisch zijn. Vroeger kwam ik er wel op vakantie (in Parijs) maar je kreeg als toerist niet gemakkelijk contact met de Fransen en ze doen ook net alsof ze echt alleen Frans verstaan terwijl die toch ook wel een beetje Engels zullen hebben geleerd op school. Ik spreek wel een beetje school- Frans maar onvoldoende voor hen kennelijk. In veel andere landen zijn de bewoners veel opener t.o.v. toeristen was mijn ervaring.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:59

De Fransen vind ik erg aardig Anjali. Maar het werkt wat anders als bij ons.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:13

irmaz schreef:
prompter schreef:

Het niveau van respect en aanzien in verschillende beroepen is in de loop der jaren inderdaad behoorlijk veranderd. Dit is ook goed terug te zien bij wat vroeger de postbode was en nu de postbezorger. Vroeger was echt niet alles beter, maar sommige zaken zijn er zeker niet op vooruit gegaan.

https://historiek.net/een-ode-aan-de-postbode/11715/

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:15

irmaz schreef:
Karl66 schreef:

Maar je kunt m.i niet links verwijten dat ze geen tegengas hebben gegeven. Er heerste sinds ongeveer de jaren 80 het idee dat er alleen vooruitgang voor iedereen zou zijn als je de welvaart zou laten groeien, hoe groter de welvaart, hoe meer mensen het goed hebben. Het liberale idee is dat je alle seinen op groen moet zetten voor het bedrijfsleven en dan krijg je vanzelf de economische groei en dus een grotere welvaart. En een flink aantal jaren leek dit ook het antwoord te zijn. Helaas blijken er ook bijwerkingen te zijn van een ongelimiteerde bevoordeling van het bedrijfsleven maar die zie je pas goed zodra de groei stagneert. Sinds ongeveer Rutte 2 is aangetreden is de Nederlandse economie nauwelijks meer gegroeid, zeker niet wanneer je dit afzet tegen de groei van andere Europese landen.

Deze trend kwam toch ook vooral vanuit het internationale speelveld waarbij oa Nederland ik geloof Amerika zijn gaan volgen? Ik geloof dat na de crises in de jaren 70 Reagan and Thatcher een aantal neoliberale hervormingen hebben doorgevoerd waarna de rest volgde. Niet alleen de VVD die hiervoor verantwoordelijk is iig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:35

Nederland had altijd het Rijnland model, marktdenken met een actieve overheid die reguleert om sterke en zwakke partijen in balans te houden. En wat je in alle landen met een Rijnland model ziet, is dat het welvarende landen zijn met een hoog welzijn. En dat hebben we met het neoliberalisme ingeruild voor het marktdenken zonder regulerende overheid. En als je als sociaal democraat (en wat mij betreft ook christen democraat) denkt dat dat goed is want als je de markt aan de sterke partijen overlaat, dan druppelt dat ook wel door naar de zwakke partijen, de zwakke partijen die je eerst beschermde. Dan moet je achteraf niet klagen dat die zwakke partijen in de samenleving niet meer op jou stemmen omdat je ze verkocht hebt.

Dus ja, dat mag je de sociaal democraten en de christen democraten wel verwijten, dat ze hun achterban in de steek gelaten hebben en het klatergoud van het neoliberalisme na zijn gaan lopen. Ook voor politieke partijen hebben keuzes consequenties.

Het grote probleem is dat je als kiezer niks opschiet met het stemmen op de PVV, die gaat namelijk het marktdenken met een actief regulerende overheid echt niet terugbrengen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 09:36