Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:51

Bron Telegraaf:

Hongarije eist EU-geld in ruil voor doorgang hulpgeld Oekraïne

De Hongaarse premier Viktor Orbán wil zijn verzet tegen financiële hulp van de EU aan Oekraïne pas staken als Hongarije de overgebleven bevroren EU-subsidies uitgekeerd krijgt. Door Orbáns veto moet Oekraïne vooralsnog wachten op de beloofde 50 miljard euro aan nieuwe Europese steun, terwijl het in dringende geldnood zit.

"Dit is een geweldige kans voor Hongarije om duidelijk te maken dat het moet krijgen waar het recht op heeft. Niet de helft, niet een kwart, maar alles", zei Orbán na afloop van de stukgelopen onderhandelingen tegen de Hongaarse staatsradio.

De andere 26 EU-leiders zijn het wel eens over de extra hulp en de daarvoor benodigde verhoging van de EU-begroting. Ze willen in januari verder praten en denken er dan met Orbán uit te kunnen komen. Maar daar zijn volgens de Hongaarse premier dus eisen aan verbonden.

De dag voor de top begon besloot de Europese Commissie ruim 10 miljard euro aan subsidies voor Hongarije vrij te geven. Die waren bevroren omdat de onafhankelijkheid van de Hongaarse rechterlijke macht niet was gegarandeerd, maar de regering in Boedapest heeft die bezwaren volgens de commissie weggenomen. Volgens critici zwichtte de commissie daarmee voor chantage door Boedapest.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:07

Citaat:
Hongarije eist EU-geld in ruil voor doorgang hulpgeld Oekraïne

Was corruptie niet 1 van de eerste no-go's van de EU? <<)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:15

Haha, daar zeg je zo wat!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:49

Tja, een wet heb je zomaar niet (op tijd) veranderd. Dan moet je je dus laten chanteren om je zin te krijgen. Ik verwacht dat dat systeem wel op de schop gaat tzt.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:01

Als mensen meer info willen over de revolutie in Hongarije (1 vd heel vele), er is een mooie film over gemaakt: Szabadság szerelem

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:26

Niet echt helemaal 'oorlog in Ukraïne' gerelateerd maar omdat het hier toch om een koloniale oorlog gaat en Putin zich Catharina de Grote waant, een (vind ik) interessant plaatje die in de loop van de geschiedenis de grootte en tijd van de diverse imperiums laat zien. Het plaatje is door de Michigan Geographic Alliance van de Central Michigan University gemaakt: https://mastodon.nl/@japonmeneatout@pia ... 3641214416 (het plaatje is te groot om hier te plaatsen, dus dan maar zo)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:29

Interessant 'plaatje', Irma!
Dank.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:13

Geen dank Janneke, fijn dat iemand anders mijn nogal nerdy :o bij elkaar zoeken van dingen waardeert.

Toch nog even terugkomend op Ukraïne, of beter: Rusland. Er is een reden waarom de kans dat Rusland werkelijk gaat onderhandelen eigenlijk nihil is:

Citaat:
De reden hiervoor is dat het Oekraïense leger de zwakte van het regime van Poetin heeft blootgelegd. Rusland werd vernederd op het wereldtoneel. Sindsdien gaat het niet meer om overheersing: Poetin moet Oekraïne vernietigen en het Westen vernederen omdat zij hem openlijk uitdaagden en zijn zwakte blootlegden.
Een interessante analyse van het mafia-brein van Putin van iemand van het Duitse instituut van veiligheidszaken:
https://threadreaderapp.com/thread/1736 ... 99404.html

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:32

En om ons er aan te herinneren dat Putin echt, echt niet de NAVO aan gaat vallen een vergelijkje met een speech van Hitler waarin hij het volgende zegt (en we weten inmiddels hoe dit is afgelopen):
Citaat:
Hitlers toespraak uit 1939: 'Duitsland heeft geen belangen in het Westen, en onze westelijke muur is voor altijd de grens van het Reich in het westen. Bovendien hebben wij daar geen enkele doelstelling voor de toekomst. Met deze verzekering zijn we ernstig serieus, en zolang anderen hun neutraliteit niet schenden, zullen we er eveneens alles aan doen om die te respecteren.'

In een filmpje dat te vinden is: https://twitter.com/adnashmyash/status/ ... 5168464330
Is een mooie mix gemaakt met de speech betreffende van Hitler en die van Putin; de tekst is vrijwel identiek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:47

Irmaz ik denk dat Poetin gaat aanvallen en we die waarschuwing van Polen dat het westen klaar moet zijn binnen 3 jaar, zeer maar dan ook zeer serieus moeten nemen!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:59

pien_2010 schreef:
Irmaz ik denk dat Poetin gaat aanvallen en we die waarschuwing van Polen dat het westen klaar moet zijn binnen 3 jaar, zeer maar dan ook zeer serieus moeten nemen!

Polen is sinds 1999 lid van de NATO. Een aanval betekent dat artikel 5 van toepassing wordt en dat we WO3 krijgen. Los daarvan bewijst de situatie in Oekraine dat Rusland met de beste wil van de wereld niet meer in staat is tot het voeren van een conventionele oorlog op grote(re) schaal. Als je als Vlad zijnde denkt die schande uit te kunnen wissen door een nog veel groter machtsblok aan te pakken.....tja.....doe je best.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:16

ISW: Poetin bedreigt Finland’ en bereidt zich voor op een ‘potentiële toekomstige grootschalige oorlog tegen de NAVO’, zegt de denktank

Vladimir Poetin heeft “Finland en de bredere NAVO-alliantie bedreigd” en bereidt zich voor op een “toekomstige grootschalige oorlog”, aldus een vooraanstaande Amerikaanse denktank.
De Russische president uitte de dreiging in een verklaring die schijnbaar gericht was op het wegnemen van de zorgen dat Moskou een risico vormt voor de militaire alliantie, aldus het Institute for the Study of War (ISW).

Poetin sprak zondag tijdens een interview met de Russische staatstelevisiezender Rossiya 1.
De ISW zei dat hij probeerde de waarschuwing van Joe Biden te bagatelliseren dat Rusland een NAVO-land zou aanvallen als het de oorlog in Oekraïne zou winnen.
Maar hij vervolgde zijn opmerkingen echter op met de beschuldiging dat de NAVO-staten conflicten tussen Rusland en Finland hadden gecreëerd en Finland bij het bondgenootschap hadden 'gesleept'.

“Poetin verklaarde dat ‘er problemen zullen zijn’ met Finland en dat de toetreding van Finland tot de NAVO Russische functionarissen ertoe heeft aangezet het Leningrad Militaire District (LMD) te vormen en militaire eenheden te concentreren in het noordwesten van Rusland”, aldus het rapport.

De ISW legde uit dat Rusland momenteel het Westelijke Militaire District (WMD) herverdeelt om de LMD en het Moskouse Militaire District (MMD) te hervormen.
De stap maakt deel uit van een langdurige herstructurerings- en uitbreidingsinspanning die “tot doel heeft Rusland voor te bereiden op een mogelijke toekomstige grootschalige conventionele oorlog tegen de NAVO”, aldus het rapport.

“De massavernietigingswapens zijn verantwoordelijk voor de Russische grens met de NAVO-lidstaten Litouwen, Letland, Estland en Finland, maar hebben zich grotendeels ingezet voor de strijd in Oekraïne, waar ze aanzienlijke verliezen hebben geleden.

“Het herstel van de LMD en MMD is waarschijnlijk bedoeld om de Russische operationele behoeften in Oekraïne in evenwicht te brengen met de Russische militaire houding langs de Russische grens met de NAVO."

“Poetins rechtvaardiging voor de vorming van de LMD, die verantwoordelijk zal zijn voor een gebied dat grenst aan Finland, Zweden en het Noordpoolgebied, suggereert dat hij de LMD ziet als een militair antwoord op de problemen van huidige en toekomstige NAVO-leden in Scandinavië.”

Aldus ISW

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:24

Ik zou er niet op durven rekenen dat Poetin het niet waagt.
Ook al heeft Rusland enorme verliezen geleden, hij kan denken dat de EU niet zo sterk staat en verder heeft hij de steun van landen met veel wapens opgebouwd. Je kunt zien dat Rusland, na een aanvankelijk dipje, geen tekort meer heeft aan wapens.
Juist nu de US zijn aandacht moet verdelen tussen EU en het middenoosten en het intern ook lastig heeft.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:29

Het voorstel om het LMD weer opnieuw op te zetten (nadat het in 2010 onderdeel was geworden van het WMD) is al een jaar oud en is een reactie op het aanvragen van het NATO lidmaatschap door Finland, wat weer een reactie was op de inval in Oekraine. Dit is geen nieuws.

Dat Vlad er weer over begint wel. Sorta.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:41

Babootje schreef:
Ook al heeft Rusland enorme verliezen geleden, hij kan denken dat de EU niet zo sterk staat en verder heeft hij de steun van landen met veel wapens opgebouwd. Je kunt zien dat Rusland, na een aanvankelijk dipje, geen tekort meer heeft aan wapens.
Juist nu de US zijn aandacht moet verdelen tussen EU en het middenoosten en het intern ook lastig heeft.

De enige minimale kans die Vlad heeft is dat er in de VS een grote oranje sinaasappel aan de macht komt die eventuele Russische aanvallen laat gebeuren. Dan nog wordt artikel 5 van toepassing voor de overige NATO landen.

En als je ziet hoe VERSCHRIKKELIJK SLECHT het Russisch leger al 2 jaar presteert tegen een militaire dwerg als Oekraine acht ik de kans groter dat Vlad zelf ziekenhuisramen moet gaan vermijden als ie zijn generaals in een oorlog met NATO probeert te slepen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:15

Cowboy55 schreef:
Het voorstel om het LMD weer opnieuw op te zetten (nadat het in 2010 onderdeel was geworden van het WMD) is al een jaar oud en is een reactie op het aanvragen van het NATO lidmaatschap door Finland, wat weer een reactie was op de inval in Oekraine. Dit is geen nieuws.

Dat Vlad er weer over begint wel. Sorta.

Als ik me goed herinner hebben ze vorig jaar juist dat hele LMD leeggetrokken om de manschappen en schiettuig naar de Donbas te sturen. Het hele verhaal lijkt me een charade, net zoals ze een tijdje geleden vanalles naar Belarus zouden sturen met als kers op de taart de Wagner-groepen --> Wagner ontmanteld en Russische troepen terug naar de Donbas.

Ik vat al deze "beloftes" van Putin toch een beetjes onder verkiezingsretoriek. Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat hij de hernieuwde opbouw van het LMD gebruikt om soldaten uit de st. Peterburg en Moskou regio's te mobiliseren, da's imo wel een dingetje :\ Zodra Putin opnieuw "gekozen" is heeft hij weer een aantal jaren vrij spel en kan hij die manschappen rustig naar Ukraïne doorsturen.

Zolang Rusland zijn tanden stuk bijt op Ukraïne lijkt het mij niet dat ze een NAVO land zullen aanvallen. Helaas is de wereld groter dan alleen Rusland, het is lastig te zien welke geopolitieke krachten er zich aan het ontwikkelen zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:26

Over andere plekken waar coalities waren, zijn en banden worden aangehaald kwam ik dit artikel met tegen over Noord en Zuid Korea en wel verontrustend daar Noord Korea wederom lange afstand raket richting Zuid Korea heeft afgevuurd

https://www.nu.nl/buitenland/6294529/no ... korea.html

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:35

Cowboy55 schreef:
Babootje schreef:

De enige minimale kans die Vlad heeft is dat er in de VS een grote oranje sinaasappel aan de macht komt die eventuele Russische aanvallen laat gebeuren. Dan nog wordt artikel 5 van toepassing voor de overige NATO landen.

En als je ziet hoe VERSCHRIKKELIJK SLECHT het Russisch leger al 2 jaar presteert tegen een militaire dwerg als Oekraine acht ik de kans groter dat Vlad zelf ziekenhuisramen moet gaan vermijden als ie zijn generaals in een oorlog met NATO probeert te slepen.

Ik ben het ermee eens dat het een idiote actie zou zijn. Maar ik ben er niet zeker van dat Poetin nog enige werkelijkheidszin heeft zolang hij nog munitie heeft om mee te spelen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:41

Als het complete westen (Hongarije simpelweg uitsluiten) nu eens inziet dat 1 korte klap, beter is dan de zaken op zijn beloop laten. Dan zijn we al stuk verder.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:31

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:41

Een analyse over de oorlogsindustrie van Poetin en hoe succesvol dit in de toekomst kan zijn. Tevens een dringend appèl op het westen om ook te zorgen klaar te zijn.
Analyse van o.a Mart de Kruif. Ik deel zijn analyse.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... et-rusland

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:41

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:07

Zelensky wil een mobilisatie van 450.000 mensen. Over het stukje van RTL, daar ben ik het helemaal mee eens. Het westen zit gewoon op de handen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:21

Het westen moet zich diep schamen! Oekraïne heeft munitie tekort, manschappen tekort en het geld komt niet los. Als dat niet gauw verandert gaat het westen een hele hoge prijs daarvoor betalen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 00:33

President van Oekraïne Volodymyr Zelensky heeft gezegd dat de regering eraan werkt om de vluchten vanuit Oekraïne te hervatten, maar reguliere burgervluchten vanaf de internationale luchthaven Boryspil zijn een ver vooruitzicht; het wordt mogelijk wanneer de overwinning dichterbij komt.
https://www.ukrinform.net/rubric-econom ... nning.html