Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:51

enzino schreef:
pien_2010 schreef:
Welke oplossing zie jij?

Vertel eens.

Iets wat veel minder doden geeft dan WW3, en veel minder winstgevend is voor de lobbyisten, maar misschien is het een idee om Oekraïne's onafhankelijkheid op te laten nemen in haar grondwet, de 3 afvallige provincies zelfbeschikking te geven en op basis daarvan vrede te onderhandelen? Gewoon een idee zodat mensen daar niet meer kapot geschoten hoeven te worden omdat 2 leiders het met elkaar oneens zijn.

Vervolgens kunnen NAVO en Rusland in gesprek om duidelijke grenzen af te spreken en hopelijk dat de Russen zo vriendelijk zijn om wederom aan te nemen dat NAVO zich aan haar woord zal houden ondanks dat ze dat de vorige keer niet deden.

Met andere woorden, Rusland een vrijbrief geven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:54

enzino schreef:
pien_2010 schreef:
Welke oplossing zie jij?

Vertel eens.

Iets wat veel minder doden geeft dan WW3, en veel minder winstgevend is voor de lobbyisten, maar misschien is het een idee om Oekraïne's onafhankelijkheid op te laten nemen in haar grondwet, de 3 afvallige provincies zelfbeschikking te geven en op basis daarvan vrede te onderhandelen? Gewoon een idee zodat mensen daar niet meer kapot geschoten hoeven te worden omdat 2 leiders het met elkaar oneens zijn.

Vervolgens kunnen NAVO en Rusland in gesprek om duidelijke grenzen af te spreken en hopelijk dat de Russen zo vriendelijk zijn om wederom aan te nemen dat NAVO zich aan haar woord zal houden ondanks dat ze dat de vorige keer niet deden.

Waarom denk jij dat dat niet op tafel ligt?
Overigens heb jij het over afvallige provincies, ik kan van hieruit niet beoordelen of dat ook werkelijk de juiste term is. Krijg niet de indruk dat men in de Donbas heel enthousiast de Russen binnen heeft gehaald... Daarnaast wil Rusland niet dat de Krim onafhankelijk wordt, die willen ze hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:55

enzino schreef:

1. Overleggen met Poetin is tot nu toe onmogelijk gebleken.
2. Zelfs eenvoudige afspraken als corridors blijken te vaak geschonden.
3. Zelfs een staakt het vuren is onmogelijk gebleken om uit te onderhandelen.

Volgens mij is het niet aan de Navo cq aan Rusland om de toekomst van Oekraïne te bepalen. Maar voilà dat ter zijde.

Het vetgedrukte is al vaker in dit topic weerlegd. Dit is Russische propaganda om het beginnen van deze oorlog te legitimeren. Die legetimatie is er niet hoe vaak jij, Forum voor Democratie ea mensen/ partijen dit maar blijven herhalen, in de verwachting dat er dan wel iets van zal blijven hangen bij mensen die dit iedere keer lezen.

Van mij mag jouw oplossing komen. Ik vind het goed als beiden landen dit willen. Alleen heb je daar twee partijen voor nodig die echt willen onderhandelen. Oekraïne wil dit wel. Heeft al opgegeven dat ze ooit bij de navo kunnen gaan horen. De Russische onderhandelaars geven ook de indruk serieus te willen. Alleen lijkt het alsof Poetin de onderhandelingen doet voor de bühne. Tevens wordt Poetin beloond als die 3 gebieden niet meer bij Oekraïne zal horen.

Als het gaat om de Souvereiniteit van Oekraïne is dit al opgenomen en overeengekomen in het verleden door alle partijen waaronder Rusland. Die afspraak is door Poetin geschonden.

Een leider , Selensky, is het oneens met Poetin daar hij zijn souverein land is binnengevallen. De ander, Poetin, is de aggressor. Of anders gezegd, het staat er zo simpel, maar is het niet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:00

Exitium schreef:
enzino schreef:

Met andere woorden, Rusland een vrijbrief geven.

Gelegenheid creeren tot een 2de en 3de landjepik oorlog. Foei zoete poes.... Misdaad loont.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 10:02

Pareltjes schreef:
Maar het feit dat het niet vermoemd wordt wil niet zeggen wil niet zeggen dat ik ( kan niet spreken voor anderen) die oorlog ben vergeten. In tegendeel want heb daar van heel dichtbij mee van doen gehad. Maar in het collectief geheugen lijkt WO II beter verankerd dan de Joegoslavie oorlog.

Dat dikgedrukte is dan toch enorm verdrietig vind ik. Een hele dikke gemiste kans in de maatschappij en wellicht op scholen.

Ik wil je echt niet persoonlijk aanvallen hoor, maar echt overal in de media kom ik die 75/76 jaar tegen en het maakt me boos. Plaatsvervangend verdrietig voornamelijk ook, voor mijn vrienden die destijds alles achter gelaten hebben en gevlucht zijn.

Juist als vrede geen echte vrede is als je er als land zijdings ergens bij betrokken bent, dan zijn we in Europa eigenlijk nooit in vrede geweest.

elnienjo

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:05

Had de Joegoslavie-oorlog de potentie om te escaleren naar Europa? Naar mijn beleving was dat gewoon een burgeroorlog. Heb me toen volgens mij geen moment angstig gevoeld.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:09

Sizzle schreef:
Pareltjes schreef:
Maar het feit dat het niet vermoemd wordt wil niet zeggen wil niet zeggen dat ik ( kan niet spreken voor anderen) die oorlog ben vergeten. In tegendeel want heb daar van heel dichtbij mee van doen gehad. Maar in het collectief geheugen lijkt WO II beter verankerd dan de Joegoslavie oorlog.

Dat dikgedrukte is dan toch enorm verdrietig vind ik. Een hele dikke gemiste kans in de maatschappij en wellicht op scholen.

Ik wil je echt niet persoonlijk aanvallen hoor, maar echt overal in de media kom ik die 75/76 jaar tegen en het maakt me boos. Plaatsvervangend verdrietig voornamelijk ook, voor mijn vrienden die destijds alles achter gelaten hebben en gevlucht zijn.

Iedere oorlog is er 1 teveel. In tijd van vrede houden mensen zich er liever niet mee bezig en drukken het weg. Nemen vrijheid en vrede voor lief. Je kunt het wel onderwijzen maar als “ jonge “ mensen de noodzaak er niet van zien houden ze zich er simpelweg niet mee bezig. Ik zie dat bij mijn eigen kids. Zelfs nu denken ze dat het allemaal wel los loopt. Terwijl ik een Chinese schoondochter heb die beter zou moeten weten. Maar is niet HIER dus niet belangrijk. Ik heb ze anders opgevoed maar voor hun lijkt het geen realiteit. Het gaat pas spelen indien zij er direct mee te maken gaan krijgen. Denk dat daar ook een stuk beginsel van oorlogen ligt. Het ver van mn bed show, het negeren van vroege signalen en daardoor veel te laat ingrijpen.

Je kunt onderwijzen wat je wilt, als het kind het niet als belangrijk acht gaat het niet “ landen “ .Helaas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 10:10

elnienjo schreef:
Had de Joegoslavie-oorlog de potentie om te escaleren naar Europa? Naar mijn beleving was dat gewoon een burgeroorlog. Heb me toen volgens mij geen moment angstig gevoeld.

Joegoslavie was/is Europa.
Dus op willekeurige mensen schieten is niet erg als het maar geen potentie heeft om naar NL over te waaien. Als er nu geen risico was dat Putin eventueel boos wordt op andere landen dan Oekranine dan had het niet meegeteld of zo.

Ja, ik vond die situatie toen beangstigend en ik zie regelmatig hoe het mijn vrienden getroffen heeft. Reken maar dat daar nu de angst nog weer dieper zit en ze er nachtmerries van hebben. Twee van mijn vrienden zijn van Servie, dus die hebben ook nog Russisch geleerd op school destijds. Voor hun is dit zo ongeveer „gisteren“ nog gebeurd dat ze als tiener hun land ontvlucht zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:13

elnienjo schreef:

Iedere oorlog heeft een escalatie factor. Zolang anderen zich er niet mee bemoeien kan het lokaal blijven. NL zat er toen toch ook aardig in. En ook dat had kunnen escaleren. Maar er is gekozen voor meegaan in deportatie en doden van 5000 mannen. Dat was de prijs voor desescalatie vergeet dat even niet!
Maar idd toen voelde ook ik mij minder bedreigd. Wat niet wil zeggen dat het aan besef ontbrak hoe gruwelijk deze was.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 21-03-22 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 10:14

Er was toen nog geen social media. Ofwel, als je niet om 8 uur voor de TV zat kreeg je er niets van mee.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-03-22 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:14

pien_2010 schreef:
Het vetgedrukte is al vaker in dit topic weerlegd. Dit is Russische propaganda om het beginnen van deze oorlog te legitimeren. Die legetimatie is er niet hoe vaak jij, Forum voor Democratie ea mensen/ partijen dit maar blijven herhalen, in de verwachting dat er dan wel iets van zal blijven hangen bij mensen die dit iedere keer lezen.

Nee hoor Pien, dat vetgedrukte gedeelte is juist meerdere malen in dit topic bevestigd en echt niemand twijfelt er nog aan dat de NAVO toezeggingen heeft gedaan om niet richting Rusland uit te breiden na het uiteenvallen van de USSR. Ga anders even terug naar ongeveer pagina 20 van dit topic, robert45 heeft bronnen erbij gegeven en ik zou je zo meer bronnen kunnen geven maar we weten allebei dat je ze toch niet door gaat lezen en vast blijft houden aan wat je al denkt.

Voor de rest: officiële Amerikaanse overheidsdocumentatie mbt de Baker-Gorbachev onderhandelingen:

Afbeelding

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 10:17

Mijn oom is actief betrokken geweest in het opsporen van massagraven in Kosovo. Ik heb voormalig vluchtelingen als vrienden, de meeste van de vakmensen die bij ons gerenoveert hebben zijn voormalig vluchtelingen. Broers van NL vrienden hebben daar gevochten.
Voor mij staan we daar dus gewoon midden in, ongeacht of er wel of geen bom dreiging was voor den Haag.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:21

Sizzle schreef:
Dus op willekeurige mensen schieten is niet erg als het maar geen potentie heeft om naar NL over te waaien. Als er nu geen risico was dat Putin eventueel boos wordt op andere landen dan Oekranine dan had het niet meegeteld of zo.

Ja, ik vond die situatie toen beangstigend en ik zie regelmatig hoe het mijn vrienden getroffen heeft. Reken maar dat daar nu de angst nog weer dieper zit en ze er nachtmerries van hebben. Twee van mijn vrienden zijn van Servie, dus die hebben ook nog Russisch geleerd op school destijds. Voor hun is dit zo ongeveer „gisteren“ nog gebeurd dat ze als tiener hun land ontvlucht zijn.

Iedere oorlog is er 1 te veel. Maar zolang de wereld zich niet houdt aan de onderling gemaakte afspraken en andere landen, meteen! zodra een land deze aan zijn laars lapt dit land tot outcast bestempeld en tot de orde roept, blijven er oorlogen ontstaan.

Pareltjes

Klopt die toezegging is er geweest, vlak na de tweede wereld oorlog. Tijden veranderden dreigingen namen toe, landen wilde weg van het Sovjet systeem.De USSR bezigde argressieve taal en vormden een constante dreiging uit naar het westen. De koude oorlog was een feit. Als de USSR zich toen gewoon koest had gehouden was er geen noodzaak aan uitbreiding geweest. De USSR wilde spierballen laten zien, USA ging er in mee et voila vandaag plukken we de vruchten van iemand die nog altijd in deze oliebol geloofd.

pien_2010

Voor diegene die de opsomming en feiten interessant vinden als het gaat om de wankele positie en geschiedenis van Oekraïne

https://www.raamoprusland.nl/dossiers/o ... n-oekraine

Citaat:
1994

Oekraïne ondertekent met de Russische Federatie, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk het zogeheten ‘Boedapest Memorandum’. Oekraïne doet afstand van zijn nucleaire wapenarsenaal. In ruil beloven Rusland, de VS en het Verenigd Koninkrijk de ‘soevereiniteit’ van het land te garanderen en Oekraïne te vrijwaren van dreiging met of gebruik van geweld en economische pressie om politieke doelen te bereiken.

1997
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-03-22 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:23

Sizzle schreef:
Er was toen nog geen social media. Ofwel, als je niet om 8 uur voor de TV zat kreeg je er niets van mee.

Dat zal idd een grote rol spelen. Maar heb ook geen herinnering aan of er toen tekorten zouden ontstaan op de voedselmarkt of iets anders essentieels. Terwijl dat nu met Oekraine grote gevolgen kan gaan hebben ook in Afrika.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:24

enzino schreef:
pien_2010 schreef:

Nee hoor Pien, dat vetgedrukte gedeelte is juist meerdere malen in dit topic bevestigd en echt niemand twijfelt er nog aan dat de NAVO toezeggingen heeft gedaan om niet richting Rusland uit te breiden na het uiteenvallen van de USSR. Ga anders even terug naar ongeveer pagina 20 van dit topic, robert45 heeft bronnen erbij gegeven en ik zou je zo meer bronnen kunnen geven maar we weten allebei dat je ze toch niet door gaat lezen en vast blijft houden aan wat je al denkt.

Voor de rest: officiële Amerikaanse overheidsdocumentatie mbt de Baker-Gorbachev onderhandelingen:

[ [url=m/V6pFRI.png]Afbeelding[/url] ]

Doe maar even een linkje geven, het knippen en plakken van een willekeurig stuk tekst is weinig overtuigend. Wie heeft deze tekst geschreven, naar aanleiding waarvan?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:24

Sizzle schreef:
75 jaar vrede?
Gewoon even de ellende in voormalig Joegoslavie negeren?

En dan hebben we het nog maar over Europa. Er zijn wereldwijd overal (burger)oorlogen gaande.

75 jaar waarin de supermachten niet rechtstreeks met elkaar in oorlog zijn geweest. Dat ze dat in de tussentijd wel continu indirect hebben gedaan (Korea, Vietnam, Afghanistan, golfoorlogen, balkanoorlog, Syrië, Oekraïne...), dat laten we voor het gemak even buiten beschouwing.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:25

Citaat:
Doe maar even een linkje geven, het knippen en plakken van een willekeurig stuk tekst is weinig overtuigend. Wie heeft deze tekst geschreven, naar aanleiding waarvan?

Op blz 20 staat het niet, en heb alleen telefoon dus ben gestopt met zoeken.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:35

oomens schreef:
Sizzle schreef:
75 jaar vrede?
Gewoon even de ellende in voormalig Joegoslavie negeren?

En dan hebben we het nog maar over Europa. Er zijn wereldwijd overal (burger)oorlogen gaande.

75 jaar waarin de supermachten niet rechtstreeks met elkaar in oorlog zijn geweest. Dat ze dat in de tussentijd wel continu indirect hebben gedaan (Korea, Vietnam, Afghanistan, golfoorlogen, balkanoorlog, Syrië, Oekraïne...), dat laten we voor het gemak even buiten beschouwing.

Nee dat laten “ we” niet. Het gros hier op bokt leeft in vrede kent niets anders dan vrede en zijn zelf nooit in aanraking met oorlog geweest. Dus ja HIER, NL, BE, LU, DE, etc. Leven binnen eigen landsgrenzen al 75 jaar in vrede. Geen bom op mijn huis geweest recentelijk....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:42

Op een vreedvolle manier, door in de richting vd Russische militaire vrachtwagens te lopen, lukt het Oekraïense burgers om de vrachtwagens rechtsomkeer te laten gaan. Hulde aan deze mensen aan beiden zijde waarvan de Russen inderdaad omdraaien en daarmee een bloedbad hebben voorkomen.

Dit filmpje toont dat ik eerder schreef, dat de individuele mensen, aan beiden zijden het verschil kunnen maken

https://twitter.com/mrsorokaa/status/15 ... Wv9LJmjVZg

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:45

pien_2010 schreef:
In ruil beloven Rusland, de VS en het Verenigd Koninkrijk de ‘soevereiniteit’ van het land te garanderen en Oekraïne te vrijwaren van dreiging met of gebruik van geweld en economische pressie om politieke doelen te bereiken.

Zou wat er tijdens de Maidan-revolutie is gebeurd, waarbij de zittende pro-Russische president is afgezet ten gunste van een Westers georiënteerde, en waarbij onder meer vanuit Brussel allerlei vooruitzichten op meer politieke en economische samenwerking met de EU zijn voorgehouden, zou dat in Moskou niet uitgelegd zijn als een schending van het dikgedrukte?
'Als jullie vanuit het Westen mogen proberen om je in Oekraïne in te kopen, dan mogen wij ook doen wat in onze macht ligt om het terug bij ons te krijgen.'

Ten grondslag ligt nog steeds het Russische idee dat Oekraïne bij hun directe invloedssfeer hoort.
We hebben hier veel te lang gedacht dat de kous af zou zijn door te zeggen 'dat mogen ze in Oekraïne zelf weten, daar gaan jullie in Moskou niet over', en dat Rusland dan zou zeggen 'oh, oké, dan niet'.
Waarom zouden ze dat laatste in Rusland zomaar doen? Omdat dat hoort? Omdat je niet zomaar iets over kleinere buurlanden te vertellen hebt als die daar niet op zitten te wachten?
Zou een leider die het zijn persoonlijke doel heeft gemaakt om Rusland weer een factor van betekenis te maken op het wereldtoneel en de schande van het verbrokkelen van de Sovjetunie uit te wissen, echt om dat soort argumenten geven?
We weten nu van niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:51

Enzino , je geeft elke keer aan de twee kanten te belichten maar jouw oplossing , drie “ afvallige” provincies maar aan Rusland te geven want dat gebeurt indien ze “ onafhankelijk “ worden geeft aan dat je het gevoel en karakter van de Oekraïners totaal niet snapt.
Rusland heeft zich veel te vaak niet aan afspraken gehouden , bvb Budapest akkoord en nu de vrije doortocht van militairen in Mariupol. Daar trappen ze echt niet in, is eerder gebeurd , 2014 geloof ik. Toen zijn ze gewoon genadeloos onder vuur genomen door de Russen met zeer veel doden. Dus ja, Poetin afzetten is het enigste wat voorlopig de oorlog kan stoppen en Poetin is waarschijnlijk een beste Poetin wanneer hij niets meer kan zeggen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:20

bigone schreef:
Enzino , je geeft elke keer aan de twee kanten te belichten maar jouw oplossing , drie “ afvallige” provincies maar aan Rusland te geven want dat gebeurt indien ze “ onafhankelijk “ worden geeft aan dat je het gevoel en karakter van de Oekraïners totaal niet snapt.
Rusland heeft zich veel te vaak niet aan afspraken gehouden , bvb Budapest akkoord en nu de vrije doortocht van militairen in Mariupol. Daar trappen ze echt niet in, is eerder gebeurd , 2014 geloof ik. Toen zijn ze gewoon genadeloos onder vuur genomen door de Russen met zeer veel doden. Dus ja, Poetin afzetten is het enigste wat voorlopig de oorlog kan stoppen en Poetin is waarschijnlijk een beste Poetin wanneer hij niets meer kan zeggen.

Zolang het volk niet meedoet aan deze oorlog, het een oorlog is uitsluitend ontstaan uit Poetins brein met aardige steun van Orthodoxe kerk die kennelijk ook nog wat oud zeer recht te zetten heeft, is het nutteloos onderhandelen. Poetin is niet voor Westerse reden vatbaar. Het draagvlak onder eigen bevolking is kennelijk laag. Dat houd in in dat de agressor 1 a 2 personen zijn die het hele scenario in elkaar draaien. De rest zijn volgelingen want Poetin dult geen partners op gelijk niveau. Van volgelingen weten we dat ze over het algemeen niet heel erg sterk zijn, ze volgen immers. Dus als de agressor niet een heel volk is maar om enkele personen gaat is de oplossing simpel. Ja Poetin naar zij beloofde land sturen.. Daarmee ontzenuw je veruit het grootste deel van het conflict.

Het is juist hierom dat Oekraïne zo lang stand houdt. Hij heeft het gehele volk achter zich. Deze hoeft hij niet te onderdrukken. Al zou je zlensky uit de weg ruimen geeft het volk niet op. Zo worden alleen vastberadener. Je kunt ze fysiek verslaan, maar ze zullen het nooit vergeven. Dus vroeg of laat komt er wraak in deze generatie of een van de volgende. Dit is niet een oorlog van het Russische volk dit is een oorlog van 1 persoon omringt door kleine kliek volgelingen die hopen er beter van te worden. Elimineer de leider en de volgelingen zijn stuurloos, kiezen voor lijfbehoud. Het feit dat Poetin nooit een opvolger heeft klaar gezet gaat hem uiteindelijk parten spelen. Poetin is een gelegitimeerd doelwit om deze dreiging op te
heffen.De vraag is alleen hoe, wanneer en door wie...

Daarom sancties om de inner circle wakker te schudden en het probleem “ op te lossen “.

Daarnaast is het schenken van de 3 afvallige provincies het slechtste wat je kunt doen. Je geeft een agressor wat hij wil en dat smaakt bij dit soort karakters altijd naar meer. Ipv het probleem op te lossen creer je een tijdelijke schijnoplossing. Je hebt het monster gevoed, het is even aan het verteren en maakt zich op voor de volgende maaltijd. Intussen is het fysiek sterker geworden en acht zich mentaal onoverwinnelijk. Met andere woorden je hebt je eigen vijand groter, sterker en slimmer gemaakt.
Typische gevalletje van om het probleem heen werken ipv het bij de kern op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 21-03-22 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:30

Ik zag een stukje over babies uit draagmoederschap in Oekraïne.
Heel veel kindjes liggen nu in de schuilkelders te wachten op...
Ook weer dieptriest dit ;(