Janneke2 schreef:In Trouw een stuk over stikstof.
En een pleidooi van de CU om het nu eens niet aan de vrije markt over te laten.
De huidige situatie:
stel iemand wil een fabriek in Lelystad beginnen,
dan moet je dus eerst een boer op de Veluwe uitkopen -
en vervolgens mag je in Lelystad 197 maal zoveel stikstof de lucht in blazen als de uitgekochte boer.
"Ik weet wel dat het kapitalisme ingewikkeld is, maar maar zo krankjorum maak je niet elke dag mee..."
Één van de oorzaken:
in de huidige wet- en regelgeving zitten een aantal kronkels.
Bij het extern salderen (= elders iemand uitkopen) telt de neerslag die in de natuur terecht komt.
... en voor stallen is dat anders dan voor industrie.
En er is ook een 'afkapgrens' van 25 kilometer - waar de industrie dus relatief makkelijk mee wegkomt maar de agrarische sector niet.
(Ammoniak uit de stal slaat sneller neer dan stikstofoxiden uit motoren.)
De minister voor stikstofzaken heeft al toegezegd naar één en ander te gaan kijken,
en over een paar weken komt een uitspraak van de Raad van State als zijnde de hoogste bestuursrechter. (Oa over de vraag of de afkapgrens juridisch houdbaar is.)
Verder wordt er ook gedacht over een 'schot' (scheidsmuur) tussen agrarische en industriële stikstof - om een industrieel bedrijf te beginnen moet je eerst een ander industrie-iets uitkopen ipv een boer.
Andere oorzaken zijn natuurlijk ook het 'laat het aan de markt over', jarenlang wegkijken en dan een haastklus in elkaar flansen en neoliberaal beleid ten koste van burgers en natuur.
dit dus... is toch te bezopen voor woorden... Schiphol heeft boeren uitgekocht die al lang gestopt waren met hun bedrijf, maar die nog wel (GROENE) stikstofrechten hadden. Die stootten dus NIETS uit... en nu mag schiphol met die rechten dus Wel gaan uitstoten, uitbreiden en meer vliegbewegingen maken. Dus per saldo komt er veel meer (GRIJZE) stikstof in onze natuur.