Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:50

BigOne

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:59

Waterschapverkiezingen zijn zeker zo belangrijk, ik stem op waternatuurlijk. Op welke politieke partij? Ben er nog niet helemaal uit maar het lijkt toch de kant van de PvdD op te gaan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:01

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:44

Benzz schreef:
Cer schreef:
Nou Janneke2, dat is eigenlijk best schandalig dan toch?

Verder ben ik wel benieuwd naar welke partijen het wel goed doen, en op welke punten :j
Is dat ook iets voor dit topic?
Vanuit positiviteit kijken .. :)

Tja ik wil best zeggen welke partij ik best goed vind.........maar dan denk ik dat ik aan de galg gehangen word :D

zullen we afspreken dat niemand aan de galg gehangen hoeft? Het lijkt mij juist interessant elkaars standpunten en meningen over de verschillende partij programma's te leren.

Ik durf er voor uit te komen dat ik BBB ga stemmen en fan ben van Caroline van der Plas. Maar dat betekent niet dat ik het 100% met alles eens ben waar deze partij voor staat.

Ik heb net dit programma van de SP bekeken: https://gelderland-2023.sp.nl/sites/gel ... 202027.pdf

En eerlijk gezegd kan ik mij daar ook grotendeels wel in vinden. Alleen het standpunt mbt de wolf en stikstof niet helemaal, maar verder redelijk prima.
wat vinden jullie?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:48

Ik vind haar geen schim van haar vader
Ze valt alleen maar aan terwijl haar vader een heer bleef.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:19

Bij SP denk ik altijd: wie gaat dat betalen?

Zelf stem ik D66.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:22

Benzz schreef:
Bij SP denk ik altijd: wie gaat dat betalen?

Zelf stem ik D66.

Ja dat heb ik ook. Ze zijn ook tegen elke bezuiniging maar uit welke pot het geld dan vandaan moet komen hoor ik ze ook nooit zeggen. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:23

Ik stem geen SP maar ik vind haar wel juist een goede politica. Als je kijkt in wat voor dossiers zij zich vast bijt. Ik vind dat zij echt oppositie voert en haar taak om te controleren serieus neemt.

Ik bedoel, zij vecht echt kneiterhard voor bepaalde burgers(bijv toeslagen schandaal). Ik kan dat wel waarderen.

Ik kan dat sowieso hebben, dat ik de standpunten niet deel, maar iemand wel echt een goede politicus kan vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:25

Uit het SP programma mbt wonen - en de vraag 'wie gaat dit betalen' :

"Het enige wat de provincie de afgelopen jaren heeft gedaan is gemeenschapsgeld geven aan vastgoedbazen, die in ruil hiervoor iets sneller aan de slag zijn gegaan met het bouwen van dure woningen. Hier hebben mensen niets aan en het verergert de wooncrisis."

Het voorstel luidt dat de provincie zelf aan de slag gaat, bij voorkeur met 'inbreiding', zoals oude kantoorpanden.

Lijkt me een duidelijke keuze die geen extra geld kost.
'Ik ben voor.'

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:26

Lilian Marijnissen?
Nee dat zie ik niet. Dan eerder Renske Leijten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:27

Janneke2 schreef:
Uit het SP programma mbt wonen - en de vraag 'wie gaat dit betalen' :

"Het enige wat de provincie de afgelopen jaren heeft gedaan is gemeenschapsgeld geven aan vastgoedbazen, die in ruil hiervoor iets sneller aan de slag zijn gegaan met het bouwen van dure woningen. Hier hebben mensen niets aan en het verergert de wooncrisis."

Het voorstel luidt dat de provincie zelf aan de slag gaat, bij voorkeur met 'inbreiding', zoals oude kantoorpanden.

Lijkt me een duidelijke keuze die geen extra geld kost.
'Ik ben voor.'

Het punt is alleen wel ik zie SP dit soort dingen vaker roepen, dat als ik het uitzoek, het helemaal niet waar blijkt te zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:28

Die ook. En ook Omtzigt. Allemaal mensen waar ik niet op stem. Maar wel goed oppositie vind voeren :) .

Ik vind bijvoorbeeld PVV of PvdA veel minder goed oppositie voeren. Moet eens onderzoeken of dat nou meer een gevoel is, of ook terecht is :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:35

Ook wel een leuk lemma,
verkeer en vervoer
zelfde verkiezingsprogramma SP Gelderland.

"2.3. EEN GELDERS OV-BEDRIJF
Openbaar Vervoer is een nutsvoorziening, niet iets wat je aan de markt kunt overlaten. Zeker met het oog op zeggenschap en duurzaamheid. Dat blijkt de laatste jaren weer heel duidelijk. Het OV is met het huidige beleid van concessies geheel uitgekleed. De bedrijven die het vervoer in Gelderland nu verzorgen, schrijven niet in op nieuwe concessies vanwege de grote financiële risico’s.
Gelderland neemt nu op diverse noodconcessies alle risico op zich wat enorm veel geld kost. Er is geen sprake van ondernemersrisico en echte marktwerking. Wij willen af van de concessies, we moeten terug naar een provinciaal vervoersbedrijf dat goed kan inspelen op de OV-situatie."

Mbt de vraag 'wie zal dit betalen' : het staat er keurig. (Ik heb niet alles geciteerd.)
De huidige situatie kost klauwen met geld en levert geen behoorlijke kwaliteit op.
OF een Gelders provinciaal vervoersbedrijf er komt is een vraag, maar mbt leefbaarheid, tourisme en toegankelijkheid is het een valide optie.
(Het goedkoopste is uiteraard laat het aan de markt over en maal er niet om dat mensen buiten de boot vallen.)(Uiteraard kost ook dat geld, maar dat zijn makkelijk weg te moffelen kosten.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:37

Ik vond een paar politici van de oppositie tijdens Corona van die makkelijke dingen roepen zoals “er moet nú meer dít komen, nú meteen!” En dan dacht ik “ja, hoe dan?” Dat heeft mn beeld wel gekleurd ..

Voor wat betreft resultaten uit t verleden weet ik het eigenlijk niet goed. Ik vind t lastig te checken wat partijen ooit beloofd hebben en wat ze ook daadwerkelijk gedaan hebben..

Van vd Plas ben ik heel benieuwd hoe ze het kan doen als ze wat groter is. Qua stemwijzer zit ik bij CDA of 50+, en daar weet ik niks van :')
Ik vind t lastig.
Wel heel interessant om zonder geruzie de meningen te lezen! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:57

Ik heb het inderdaad ook over het debat, wat alle partijen in hun programma hebben staan pak ik er niet standaard bij. Hoop geroep... (uiteraard niet van allemaal)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:02

Janneke2 schreef:
(Het goedkoopste is uiteraard laat het aan de markt over en maal er niet om dat mensen buiten de boot vallen.)(Uiteraard kost ook dat geld, maar dat zijn makkelijk weg te moffelen kosten.)

Daar ben ik echt niet voor. Vind Openbaar vervoer iets wat veel toegankelijker moet worden. Ga zelf nooit met het OV. Maar vind het schrijnend dat mensen nergens naar toe kunnen omdat het zo duur is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:49

GW is te gast bij Goedemorgen Nederland. En alles is de schuld van de asielzoekers...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:00

In Trouw een stuk over stikstof.

En een pleidooi van de CU om het nu eens niet aan de vrije markt over te laten.

De huidige situatie:
stel iemand wil een fabriek in Lelystad beginnen,
dan moet je dus eerst een boer op de Veluwe uitkopen -
en vervolgens mag je in Lelystad 197 maal zoveel stikstof de lucht in blazen als de uitgekochte boer.

"Ik weet wel dat het kapitalisme ingewikkeld is, maar maar zo krankjorum maak je niet elke dag mee..."

Één van de oorzaken:
in de huidige wet- en regelgeving zitten een aantal kronkels.
Bij het extern salderen (= elders iemand uitkopen) telt de neerslag die in de natuur terecht komt.
... en voor stallen is dat anders dan voor industrie.
En er is ook een 'afkapgrens' van 25 kilometer - waar de industrie dus relatief makkelijk mee wegkomt maar de agrarische sector niet.
(Ammoniak uit de stal slaat sneller neer dan stikstofoxiden uit motoren.)

De minister voor stikstofzaken heeft al toegezegd naar één en ander te gaan kijken,
en over een paar weken komt een uitspraak van de Raad van State als zijnde de hoogste bestuursrechter. (Oa over de vraag of de afkapgrens juridisch houdbaar is.)

Verder wordt er ook gedacht over een 'schot' (scheidsmuur) tussen agrarische en industriële stikstof - om een industrieel bedrijf te beginnen moet je eerst een ander industrie-iets uitkopen ipv een boer.

Andere oorzaken zijn natuurlijk ook het 'laat het aan de markt over', jarenlang wegkijken en dan een haastklus in elkaar flansen en neoliberaal beleid ten koste van burgers en natuur.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:12

Ik vul net een stemwijzer in voor Zuid-Holland, en nu krijg ik onderin bokt een advertentie voor BBB. Ik kon er niet verder vandaan zitten in de grafiek :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:31

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:39

Janneke2 schreef:
In Trouw een stuk over stikstof.

En een pleidooi van de CU om het nu eens niet aan de vrije markt over te laten.

De huidige situatie:
stel iemand wil een fabriek in Lelystad beginnen,
dan moet je dus eerst een boer op de Veluwe uitkopen -
en vervolgens mag je in Lelystad 197 maal zoveel stikstof de lucht in blazen als de uitgekochte boer.

"Ik weet wel dat het kapitalisme ingewikkeld is, maar maar zo krankjorum maak je niet elke dag mee..."

Één van de oorzaken:
in de huidige wet- en regelgeving zitten een aantal kronkels.
Bij het extern salderen (= elders iemand uitkopen) telt de neerslag die in de natuur terecht komt.
... en voor stallen is dat anders dan voor industrie.
En er is ook een 'afkapgrens' van 25 kilometer - waar de industrie dus relatief makkelijk mee wegkomt maar de agrarische sector niet.
(Ammoniak uit de stal slaat sneller neer dan stikstofoxiden uit motoren.)

De minister voor stikstofzaken heeft al toegezegd naar één en ander te gaan kijken,
en over een paar weken komt een uitspraak van de Raad van State als zijnde de hoogste bestuursrechter. (Oa over de vraag of de afkapgrens juridisch houdbaar is.)

Verder wordt er ook gedacht over een 'schot' (scheidsmuur) tussen agrarische en industriële stikstof - om een industrieel bedrijf te beginnen moet je eerst een ander industrie-iets uitkopen ipv een boer.

Andere oorzaken zijn natuurlijk ook het 'laat het aan de markt over', jarenlang wegkijken en dan een haastklus in elkaar flansen en neoliberaal beleid ten koste van burgers en natuur.

dit dus... is toch te bezopen voor woorden... Schiphol heeft boeren uitgekocht die al lang gestopt waren met hun bedrijf, maar die nog wel (GROENE) stikstofrechten hadden. Die stootten dus NIETS uit... en nu mag schiphol met die rechten dus Wel gaan uitstoten, uitbreiden en meer vliegbewegingen maken. Dus per saldo komt er veel meer (GRIJZE) stikstof in onze natuur.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:25

... mogelijk gaat er over een paar weken een streep door - maar hoe "men" dit soort idiotie op papier gezet krijgt : %)

('Das Kapitalismus ist kompliziert', vertelde ik ooit in de DDR, maar zo zout: geen 'schot', afkappen bij 25 kilometer - huuuuu!
De grootste bedrijven vinden het nu uiteraard allang best.
Gezinsbedrijven mogen barsten.
Soms is das Kapitalismus dus ook ganz einfach.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:50

Maar grote bedrijven bieden wel weer veel werkgelegenheid aan. Dus helemaal negatief is het niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:00

... ik herinner me de discussie over het hoofdkantoor van Unilever.
Dat scheelde 25 banen, vooral in de schoonmaak.

De grootste bijdrage aan de werkgelegenheid komt van het midden- en kleinbedrijf.
Waar gezinsbedrijven in de agrarische sector bij horen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:09

Janneke2 schreef:
... ik herinner me de discussie over het hoofdkantoor van Unilever.
Dat scheelde 25 banen, vooral in de schoonmaak.

Omdat de vestigingen gewoon in Nederland bleven. Overigens zijn er na de verhuizing naar London ruim 300 fte bijgekomen in 2021. 2022 zijn de cijfers nog niet van bekend.

Janneke2 schreef:
De grootste bijdrage aan de werkgelegenheid komt van het midden- en kleinbedrijf.
Waar gezinsbedrijven in de agrarische sector bij horen.

Agrarische sector heeft niet zoń hele hoge bijdrage.