Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 17:57

Die bijdrage zal vast weer inkomensafhankelijk zijn dus dan moet het kunnen, denk ik.
Al moet er wel in de gaten houden dat bepaalde groepen niet in de problemen komen omdat te veel zaken inkomensafhankelijk zijn/worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 19:05

De huidige 70+ers zonder aanvullend pensioen in bv huurwoning.. waarom staan die er (financieel) het beste voor perse?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 20:35

Of de ouderen in een oudere koopwoning met alleen een aow, hoge energiekosten,hoge zorgkosten, hoge kosten voor levensonderhoud.
En dan ook nog die bijdrage er even bij krijgen.
Dan worden ze dus gedwongen hun huis te verkopen of overwaarde te verzilveren, de overheid pakt wat hij pakken kan,om de door hen gecreerde problemen over de rug van de ouderen op te lossen.
De oplossingen en prioriteiten in dit kabinet zijn om te janken.
Ik geef ze max 2 jaar, wat een slopende roversbende!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 20:41

Hebben de mensen die niks goed te zeggen hebben, op een van deze partijen gestemd of stemmen jullie zelf op linkse partijen? Ik ben erg benieuwd wat iemand van VVD,CDA of D66 ervan vindt eigenlijk.

Ik hoop zelf dat ze de tijd uitdienen. Hebben een langetermijn beleid nodig en ze hebben de kamer nodig voor meerderheden dus ook grote kans voor sociale partijen om hun stempel nog te drukken.

Toevoeging; ik zie bij een val van dit kabinet eerder meer groei over rechts dan links dus vrees niet dat het er beter van wordt als je het nu al als sloopbeleid ziet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 21:01

Gnome schreef:
Hebben de mensen die niks goed te zeggen hebben, op een van deze partijen gestemd of stemmen jullie zelf op linkse partijen? Ik ben erg benieuwd wat iemand van VVD,CDA of D66 ervan vindt eigenlijk.

Ik hoop zelf dat ze de tijd uitdienen. Hebben een langetermijn beleid nodig en ze hebben de kamer nodig voor meerderheden dus ook grote kans voor sociale partijen om hun stempel nog te drukken.

Toevoeging; ik zie bij een val van dit kabinet eerder meer groei over rechts dan links dus vrees niet dat het er beter van wordt als je het nu al als sloopbeleid ziet.

Mee eens. Veel geld gaat nu naar defensie, daar is niets aan te doen. Dat betekent dat er minder geld overblijft voor andere zaken en er dus op verschillende vlakken bezuinigd moet worden. Bezuinigingen zijn nooit leuk, maar het alternatief, namelijk geld lenen om gaten te dichten is naar mijn mening ook geen lange termijn oplossing. Geld lenen kost namelijk altijd nog meer geld en vanwege de vergrijzing en de oorlogsdreigingen hebben we nu eenmaal met verschillende uitdagingen te maken. Dat kan niemand mooier maken dan het is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 21:05

Ik heb D66 gestemd. Maar wel in de hoop dat ze over links zouden formeren.

Ik ben het wel met je eens dat ze maar het beste hun termijn af kunnen maken. Stabiliteit is ver te zoeken geweest maar hard nodig.
Ook denk ik dat ze scherp ingezet hebben en er nog wel water bij de wijn wordt gedaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 21:37

mysa schreef:
Ook denk ik dat ze scherp ingezet hebben en er nog wel water bij de wijn wordt gedaan.

Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Dit lijkt meer op een start positie voor onderhandelingen. En dit kabimet zal heel veel moeten onderhandelen.

Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat lopen en wat de oppositie terug vraagt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 22:37

Cer schreef:
De huidige 70+ers zonder aanvullend pensioen in bv huurwoning.. waarom staan die er (financieel) het beste voor perse?

De gemiddelde Cer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 22:38

Loretta schreef:
mysa schreef:

Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Dit lijkt meer op een start positie voor onderhandelingen. En dit kabimet zal heel veel moeten onderhandelen.

Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat lopen en wat de oppositie terug vraagt.
Ik denk precies hetzelfde en denk dat D66 verwacht dat Gl/pvda de boel naar het sociale trekken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 22:40

Benzz schreef:
De gemiddelde Cer.

Dat staat er niet.

En wat moet er dan met de mensen die niet gemiddeld zijn? Komen daar regelingen voor of hebben die pech?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 22:53

veneri schreef:
Of de ouderen in een oudere koopwoning met alleen een aow, hoge energiekosten,hoge zorgkosten, hoge kosten voor levensonderhoud.
En dan ook nog die bijdrage er even bij krijgen.
Dan worden ze dus gedwongen hun huis te verkopen of overwaarde te verzilveren, de overheid pakt wat hij pakken kan,om de door hen gecreerde problemen over de rug van de ouderen op te lossen.
De oplossingen en prioriteiten in dit kabinet zijn om te janken.
Ik geef ze max 2 jaar, wat een slopende roversbende!

Of de oudere in een appartement van een miljoen met een goede gezondheid.

Dit soort dingen zijn altijd inkomensafhankelijk en daarbij het is ook nog niet eens ingevoerd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 23:40

Gnome schreef:

Ik stemde altijd D66, maar heb afgelopen verkiezingen juist GL/PvdA gestemd omdat ik hoopte op meer solidariteit en meer sociaal beleid, minder afbraak. Waarom zie je eerder groei op rechts? Dit is al echt een best een heel rechts kabinet… zeker economisch. Het is dat er nog een een beetje in onderwijs en klimaat wordt geinvesteerd, maar verder gaan de kleine inkomens er verder op achteruit en wordt de zorg verder versoberd. Je krijgt waar je op stemt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 00:13

nps schreef:
Gnome schreef:

Ik stemde altijd D66, maar heb afgelopen verkiezingen juist GL/PvdA gestemd omdat ik hoopte op meer solidariteit en meer sociaal beleid, minder afbraak. Waarom zie je eerder groei op rechts? Dit is al echt een best een heel rechts kabinet… zeker economisch. Het is dat er nog een een beetje in onderwijs en klimaat wordt geinvesteerd, maar verder gaan de kleine inkomens er verder op achteruit en wordt de zorg verder versoberd. Je krijgt waar je op stemt.

Ik ook, ik stem meestal D66 met name om het euthanasiebeleid (dat was voor mij heel belangrijk) of PvdA.
Dit keer op Lisa Westerveld gestemd.
Voor een meer sociaal beleid en solidariteit en op Lisa om haar tomeloze inzet voor onderwijs.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 08:51

nps schreef:
Gnome schreef:

Ik heb ook bewust rechts gestemd dus voor mij is dit kabinet geen issue. Ik dacht eerder te hebben gelezen dat FvD hard groeit, VVD kan ook zomaar weer groeien nu ze voet bij stuk hebben gehouden. Maar misschien is er inderdaad eerder roulatie tussen de rechtse partijen dan dat er een echt ineens stemmen gaat krijgen vanuit een D66 of CDA. Was een eerste gevoel maar wellicht onterecht als ik er nog eens over nadenk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:05

Gnome schreef:
nps schreef:

Ik heb ook bewust rechts gestemd dus voor mij is dit kabinet geen issue. Ik dacht eerder te hebben gelezen dat FvD hard groeit, VVD kan ook zomaar weer groeien nu ze voet bij stuk hebben gehouden. Maar misschien is er inderdaad eerder roulatie tussen de rechtse partijen dan dat er een echt ineens stemmen gaat krijgen vanuit een D66 of CDA. Was een eerste gevoel maar wellicht onterecht als ik er nog eens over nadenk.

Er zit imho echt een verschil tussen rechts (bijv de VVD, althans, vroeger) en radicaal- en of populistisch rechts (PVV, Ja21, BBB, Ja21) die ronduit antidemoctatish, racistisch of fascistisch gedachtegoed aanhouden. Dat zijn een beetje de partijen die willen wat er nu in Amerika gebeurd.

Ik hoop ook dat ze uitdienen hoor, het kan veel erger (denk kabinet Schoof). Er is een hoop te herstellen, ook internationaal, en wat dat betreft heb ik wel vertrouwen in dit kabinet. Voor mij persoonlijk maakt het ook niet veel uit, ik heb het goed en ben niet zorgbehoevend.

Electra63, we hebben nog op dezelfde persoon gestemd ook nog :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:07

Ik heb op D66 gestemd, ik hoop gewoon dat er een aantal zaken écht aangepakt worden die al te lang zijn blijven liggen de afgelopen jaren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:32

Ik heb ook d66 gestemd, in de hoop meer links beleid te krijgen. Ik had het gevoel dat GL/PvdA te links zou zijn voor een meerderheid dus het was deels strategisch in de hoop dat ze tegenwicht zouden kunnen bieden tegen de rechtse partijen.

Ik heb opzich wel voor het eerst in lange tijd weer wat vertrouwen in een kabinet, maar had het wel linkser gehoopt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:51

ik vind niet dat BBB in jouw rijtje thuishoort nps. Die zou ik niet bestempelen als fascistisch, antidemocratisch of racistisch. Populistisch misschien wel een beetje, wat het volk wil horen.

Ik hoop ook dat er nu een tijd van rust komt en dat dit kabinet langere tijd blijft zitten, maar vrees er wel voor. Er is nog heel veel onduidelijk voor wat betreft de werkelijke uitwerking van de plannen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:57

Ik vind de raad van state in twijfel trekken en willen afbreken best antidemocratisch.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:48

Cer schreef:
Benzz schreef:
De gemiddelde Cer.

Dat staat er niet.

En wat moet er dan met de mensen die niet gemiddeld zijn? Komen daar regelingen voor of hebben die pech?

Als je het over een gehele groep hebt, praat je altijd over het gemiddelde en niet over uitzonderigen.

Het blijft een feit dat onze huidige 65 plussers er financieel goed voorstaan. Beter dan ooit zelfs.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:51

juval schreef:
ik vind niet dat BBB in jouw rijtje thuishoort nps. Die zou ik niet bestempelen als fascistisch, antidemocratisch of racistisch. Populistisch misschien wel een beetje, wat het volk wil horen.

Ik hoop ook dat er nu een tijd van rust komt en dat dit kabinet langere tijd blijft zitten, maar vrees er wel voor. Er is nog heel veel onduidelijk voor wat betreft de werkelijke uitwerking van de plannen.

Ik gok dat Mona Keijzer de handdoek in de ring gooit, als ze dat al niet heeft gedaan. Gisteren zag ik een post op FB waarbij ze ook niet op de foto stond. Ik denk dat die pissig is.

Al snap ik wel dat BBB terug wil naar waar ze voor in de kamer kwamen: Voor de boeren ( of meer, voor de Agro lobby erachter)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 11:28

juval schreef:

Mwha het afgelopen jaar hebben ze echt wel op dat pad gezeten.

Ontzettend populistisch in ieder geval!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 12:41

die kritiek op de raad van state vond ik toch wel wat anti democratisch

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 12:52

fokfanaat schreef:
die kritiek op de raad van state vond ik toch wel wat anti democratisch

Ik vond het ondermijnend, en er zat nog misinformatie in ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 12:57

Maar ook over de NPO en het onderwijs kraamde ze ineens onzin uit.

In het begin toen zij 1 zetel had in de Kamer, toen kreeg zij zoveel media-aandacht en is zij een beetje teveel in zichzelf gaan geloven.
En werd de BBB een beetje de PVV-light, zeker toen Mona Keijzer erbij kwam.