23 oktober 2025/Dagblad van het Noorden
23 oktober 2025/Dagblad van het Noorden
Fatale wolvenaanval dwingt paardenhouders Ted (66) en Elise (48) in Diever tot het uiterste. ‘Onze Friezen zijn geen wolvenvoer’
De Friese paarden van Ted Kop Jansen (66) en Elise Bas (48) uit Diever staan momenteel allemaal ‘s nachts binnen. Na een fatale wolvenaanval hebben de twee verplaatsbare stallen neergezet.
Maar nu wil de gemeente Westerveld dat de stallen verwijderd worden.
Elise zit in de kantine aan tafel met de telefoon in haar handen. „Vanaf een afstand laat ik je de filmpjes van onze Fries Absolut zien, die door de wolvenaanval losbrak en zo ernstig gewond raakte dat hij moest worden geëuthanaseerd. Dan heb je een idee van de ernst van de zaak. Ik kan er zelf amper naar kijken.”
Ze speelt het filmpje af. Haar hand houdt ze voor het beeld en draait de telefoon een stukje. „Kijk. Het is alleen maar bloed. Dit is toch de nachtmerrie van elke veehouder en dierenliefhebber?”
Meerdere roedels in de buurt
Regelmatig zien Bas en Jansen een, twee of zelfs drie wolven over de sloot springen en hun terrein over sprinten. Vooral tijdens de schemering. Ook hun paarden staan vaak snuivend in de stal en de honden slaan geregeld ‘om niets’ aan.
Volgens Elise Bas voelen de paarden dat er gevaar op de loer ligt. „Er zitten hier meerdere roedels in de buurt. We zien ze steeds vaker langsrennen. Onze overburen hebben veel aanvallen op hun schapen en de mensen daar weer naast hebben twee weken geleden nog een aanval op hun paarden gehad. Het is echt vreselijk. Je staat zo machteloos als veehouder.”
Even terug naar die fatale dag in de zomer, waarop alles verandert voor Bas en Jansen. Het schemert. De paarden staan nog buiten. Het zand in de rijbak is net gesleept, met een zogenoemde manegevlakker. „Ik ben op dat moment bij de stallen en hoor de paarden hinniken, de honden blaffen en Ted gilt. Ik hoor meteen dat er wat aan de hand is.”
Meerdere paarden breken uit en vliegen door het draad heen. De 4-jarige hengst Absolut springt in blinde paniek op de manegevlakker, die door de drukte nog in het pad staat. Zijn been blijft vastzitten onder een van de pinnen en hij trekt zich los. Het is een groot bloedbad.
Hij kan niet meer lopen doordat pezen en botten kapot zijn en moet ter plekke door de toegesnelde dierenarts worden geëuthanaseerd.
Ontroostbaar
Het stel is ontroostbaar, nog steeds. Bas houdt het bijna niet droog als ze het verhaal vertelt. ,,Het was echt verschrikkelijk. Als je dit ziet gebeuren... daar zijn bijna geen woorden voor.”
Het is voor de paardenliefhebbers genoeg geweest: ze zorgen dat alle paarden ‘s nachts binnen kunnen staan door verplaatsbare stallen neer te zetten. „Vanaf de weg zijn ze niet te zien. De stallen zijn verplaatsbaar en tijdelijk. Er zit geen fundering onder. Een kraan kan ze zo verplaatsen naar waar wij ze willen hebben. Dat we ze nu hebben neergezet vinden wij pure noodzaak.”
Je hebt volgens Bas als eigenaar een zorgplicht. „Onze paarden zijn geen wolvenvoer. Ze moeten gewoon ’s nachts binnen kunnen staan. Ook de jonge paarden, die we normaal buiten zouden laten lopen”, vertelt hij.
Na het neerzetten van de vier stallen staat er volgens Bas al na een week een handhaver van gemeente Westerveld op de stoep. „Er is een luchtfoto gemaakt van ons perceel en daarop zagen ze de stallen. En ze mogen er dus niet staan van de gemeente. Ik vind het vreselijk. De brief waarin staat dat we de stallen moeten verwijderen is onderweg.”
Duidelijkheid voor iedereen
Bas vindt dat er duidelijkheid moet komen voor alles en iedereen. „De omstandigheden hier in de gemeente Westerveld zijn anders dan jaren geleden. Wij als dierenhouders moeten nu gewoon snel kunnen schakelen. Een vergunning aanvragen duurt te lang, het plaatsen van de stallen was wat ons betreft urgent.”
Ook moet volgens Bas duidelijk zijn wat er neergezet mag worden. „Wat verwachten de ambtenaren die achter hun bureau zitten? Dat wij als paardenmensen rustig afwachten tot er nog meer slachtoffers vallen en er een oplossing komt?”
Dat er per direct wat bedacht moet worden, is volgens Bas duidelijk. Vooral na nóg een aanval in deze herfst. Weer raakt er een paard gewond. „Dit keer niet zo ernstig, maar de dierenarts moest opnieuw opgeroepen worden. Dit paard stond tijdens de controle van de handhavers nog in het verband op stal.”
Volgens Bas zijn de statige paarden veel te kostbaar. ,,We hebben hier de beste Friese paarden ter wereld. Hoeveel ze kosten? Laat ik het zo zeggen: ze zijn heel kostbaar. Maar laat ik duidelijk zijn: al hadden we Shetlanders gehad, dan had ik dat nog gedaan. Ik houd van alle dieren.”
‘Niet passend binnen het bestemmingsplan’
Volgens woordvoerder Marieke Schütten van gemeente Westerveld is inderdaad geconstateerd dat er ‘objecten’ zijn geplaatst die niet passen binnen het bestemmingsplan. „Er is een aantal jaren geleden ook al geconstateerd dat er illegaal werd gebouwd op deze locatie. Ook toen is een deel van de uitbreiding uiteindelijk onder druk van de gemeente verwijderd. Er zijn toen duidelijke afspraken gemaakt: meneer mag hobbymatig maximaal zeven paarden houden en een kleine rijbak hebben. Dit is in overeenstemming met regelgeving voor het hobbymatig houden van paarden”, vertelt ze.
Volgens de gemeente houdt Jansen zich willens en wetens niet aan de gemaakte afspraken. „Door meer dieren te houden dan is toegestaan, kiest hij zelf voor het risico dat de legale gebouwen onvoldoende ruimte bieden. In lijn hiermee wordt hem nu gevraagd de illegale bouwwerken te verwijderen. Uiteraard wil de gemeente niet dat de dieren de dupe worden van de illegale bouwactiviteiten. Meneer krijgt daarom even tijd om de situatie terug te brengen in lijn met de gemaakte afspraken, passend binnen de regelgeving.”
Geen wolfwerende rasters
Ted Kop Jansen Frisian Horses heeft op het terrein geen wolfwerende rasters geplaatst. Wel draad dat breekt als de paarden er in paniek doorheen gaan. „Het draad is van Gallagher, speciaal voor paarden. Een wolfwerend hek is wat ons betreft weggegooid geld. De wolven springen namelijk met gemak over een hekwerk van 1,40 meter. We zien ze hier ook vaak genoeg over sloten springen.”
https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/ted- ... 66891.html