Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 11:48

MyChoice schreef:
Er zijn al jagers die hem in het vizier hebben gehad. Maar als ze de verkeerde schieten hebben ze dezelfde boete en gevangenisstraf als ieder ander te pakken. Dus ze durven niet. Vriendin van mij woont naast een van de jagers. Daar komt de info vandaan.

Zoiets vermoedde ik al, dat ze bang zijn de verkeerde te schieten, dan is degene die schoot de Sjaak...

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 11:59

Citaat:
23 oktober 2025
vermist.

Het is intussen van 28 augustus geleden dat wolf GW2398m, ‘Maurice’, gezien werd op wildcamera-beelden, en dat terwijl alle andere wolven van de Hechtel-Eksel roedel (wolvin GW1479f , ‘Noëlla’ en de - tot dit moment - zeven waargenomen welpen van 2025) meermaals in beeld kwamen. Dit doet ons besluiten dat Maurice zich niet meer in het leefgebied bevindt, en hoogstwaarschijnlijk dood is. Tot die conclusie kwam het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) na een dubbele check van de camerabeelden.

Het vermoeden was er al een tijdje, maar na een tweede check-up van het uitlezen van de camerabeelden en een grondig sporenonderzoek op het terrein, zijn de wolvenexperts het erover eens dat de mannelijke wolf die al enkele weken niet meer te bespeuren is, wellicht dood is. Een doodsoorzaak kennen we niet. Er is geen indicatie dat hij in het verkeer zou zijn omgekomen, we ontvingen geen enkele melding van een aanrijding. Dat hij - terwijl hij welpen heeft - zou weggetrokken zijn uit het gebied, is hoogst onwaarschijnlijk. Er zijn geen tekenen van kwaad opzet. De natuurlijke sterfte bij volwassen wolven met een territorium ligt op circa 12% per jaar, en voor een manke wolf is dat waarschijnlijk een stuk hoger.

De welpen zijn op dit moment bijna volgroeid, en gaan de komende maanden mee jagen met hun moeder. Zij zijn nog onervaren en nieuwsgierig, en de kans is reëel dat ze dichter bij de bewoning en de mensen komen dan ervaren wolven. Het ligt ook in de lijn van de verwachting dat er binnenkort verkeersslachtoffers vallen, zoals in de voorbije jaren rond deze periode.
Video: laatste beelden van 'Maurice' bij dag op 27 augustus, en bij nacht 28 augustus. Beelden INBO en Natuur en Bos

https://www.facebook.com/INBOVlaanderen

Filmpje laatste beelden via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1CPeMw ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 12:49

Zichtmelding Beetsterzwaag Frl, twee wolven
Citaat:
Beetsterzwaag Fryslân
23-10-2025
09.28 uur

Zichtmelding

2 wolven gezien, staken de Van Harinxmaweg over richting de Poostweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/179Fxp ... tid=wwXIfr

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:14

tienus63 schreef:
Citaat:
23 oktober 2025
vermist.

Het is intussen van 28 augustus geleden dat wolf GW2398m, ‘Maurice’, gezien werd op wildcamera-beelden, en dat terwijl alle andere wolven van de Hechtel-Eksel roedel (wolvin GW1479f , ‘Noëlla’ en de - tot dit moment - zeven waargenomen welpen van 2025) meermaals in beeld kwamen. Dit doet ons besluiten dat Maurice zich niet meer in het leefgebied bevindt, en hoogstwaarschijnlijk dood is. Tot die conclusie kwam het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) na een dubbele check van de camerabeelden.

Het vermoeden was er al een tijdje, maar na een tweede check-up van het uitlezen van de camerabeelden en een grondig sporenonderzoek op het terrein, zijn de wolvenexperts het erover eens dat de mannelijke wolf die al enkele weken niet meer te bespeuren is, wellicht dood is. Een doodsoorzaak kennen we niet. Er is geen indicatie dat hij in het verkeer zou zijn omgekomen, we ontvingen geen enkele melding van een aanrijding. Dat hij - terwijl hij welpen heeft - zou weggetrokken zijn uit het gebied, is hoogst onwaarschijnlijk. Er zijn geen tekenen van kwaad opzet. De natuurlijke sterfte bij volwassen wolven met een territorium ligt op circa 12% per jaar, en voor een manke wolf is dat waarschijnlijk een stuk hoger.

De welpen zijn op dit moment bijna volgroeid, en gaan de komende maanden mee jagen met hun moeder. Zij zijn nog onervaren en nieuwsgierig, en de kans is reëel dat ze dichter bij de bewoning en de mensen komen dan ervaren wolven. Het ligt ook in de lijn van de verwachting dat er binnenkort verkeersslachtoffers vallen, zoals in de voorbije jaren rond deze periode.
Video: laatste beelden van 'Maurice' bij dag op 27 augustus, en bij nacht 28 augustus. Beelden INBO en Natuur en Bos

https://www.facebook.com/INBOVlaanderen

Filmpje laatste beelden via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1CPeMw ... tid=wwXIfr

Ik kan het niet goed zien door de tekst die door het filmpje heenloopt, maar klopt het dat Maurice een stuk van zijn poot mist? Het lijkt op dat filmpje alsof hij geen voet heeft.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 13:50

Hij heeft 3,5 poot, daar is ie mee geboren.
Hij is geboren op de Veluwe en uiteindelijk in België terecht gekomen.

Ik meen dat hij het kreupele jong is uit de documentaire Wolf.
Ik kan het mis hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 13:52

Citaat:
23 oktober 2025
Elseviers weekblad kopt "In Zweden doen ze het wél "

Mieke Heijting zag het dagelijkse beeld veranderen, zij woont al 45 jaar in een gebied dat direct grenst aan de Veluwe. Dit gebied rond Putten behoort tot een ecologische verbindingszone, onderdeel van Natuur Netwerk Nederland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19Ya7A ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:38

Ik meen dat hij kreupel was door een ongeval?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 15:05

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:08

Jij komt in de war met die wolvin die haar tenen miste.

Die werd eerst door haar roedel geholpen. En juist toen ze ouder werden dood gebeten.

Geen idee of die in een documentaire zat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:13

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 15:25

Zo veel berichten, ik raak de draad weleens kwijt.

Net als de berichten over twee dode wolven in Duitsland.
Heb ik hier niet gedeeld.
Maar eerst dacht men aan stroperij.
En schotwonden.
Blijken de twee elkaar tot de dood erop volgde met elkaar gevochten te hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 15:27

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 23-10-25 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:30

Klopt. Ik haal er ook regelmatig door elkaar.
Maar die in België had ik dan weer onthouden. Omdat dat roedel hier maar een 40 km verderop zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:41

Die eerste foto nabij Ede.... hij likt zijn lippen al af bij de zwijnengeuren aan die wroethopen :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 16:45

Aanval Katlijk Frl, schaap gedood
Citaat:
Katlijk Fryslân
23-10-2025

Aanval op schapen.

1 schaap gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19teuB ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 18:00

Fatale wolvenaanval dwingt paardenhouders Ted (66) en Elise (48) in Diever tot het uiterste. ‘Onze Friezen zijn geen wolvenvoer’
Citaat:
23 oktober 2025/Dagblad van het Noorden

Fatale wolvenaanval dwingt paardenhouders Ted (66) en Elise (48) in Diever tot het uiterste. ‘Onze Friezen zijn geen wolvenvoer’

De Friese paarden van Ted Kop Jansen (66) en Elise Bas (48) uit Diever staan momenteel allemaal ‘s nachts binnen. Na een fatale wolvenaanval hebben de twee verplaatsbare stallen neergezet.

Maar nu wil de gemeente Westerveld dat de stallen verwijderd worden.

Elise zit in de kantine aan tafel met de telefoon in haar handen. „Vanaf een afstand laat ik je de filmpjes van onze Fries Absolut zien, die door de wolvenaanval losbrak en zo ernstig gewond raakte dat hij moest worden geëuthanaseerd. Dan heb je een idee van de ernst van de zaak. Ik kan er zelf amper naar kijken.”

Ze speelt het filmpje af. Haar hand houdt ze voor het beeld en draait de telefoon een stukje. „Kijk. Het is alleen maar bloed. Dit is toch de nachtmerrie van elke veehouder en dierenliefhebber?”

Meerdere roedels in de buurt

Regelmatig zien Bas en Jansen een, twee of zelfs drie wolven over de sloot springen en hun terrein over sprinten. Vooral tijdens de schemering. Ook hun paarden staan vaak snuivend in de stal en de honden slaan geregeld ‘om niets’ aan.

Volgens Elise Bas voelen de paarden dat er gevaar op de loer ligt. „Er zitten hier meerdere roedels in de buurt. We zien ze steeds vaker langsrennen. Onze overburen hebben veel aanvallen op hun schapen en de mensen daar weer naast hebben twee weken geleden nog een aanval op hun paarden gehad. Het is echt vreselijk. Je staat zo machteloos als veehouder.”

Even terug naar die fatale dag in de zomer, waarop alles verandert voor Bas en Jansen. Het schemert. De paarden staan nog buiten. Het zand in de rijbak is net gesleept, met een zogenoemde manegevlakker. „Ik ben op dat moment bij de stallen en hoor de paarden hinniken, de honden blaffen en Ted gilt. Ik hoor meteen dat er wat aan de hand is.”

Meerdere paarden breken uit en vliegen door het draad heen. De 4-jarige hengst Absolut springt in blinde paniek op de manegevlakker, die door de drukte nog in het pad staat. Zijn been blijft vastzitten onder een van de pinnen en hij trekt zich los. Het is een groot bloedbad.

Hij kan niet meer lopen doordat pezen en botten kapot zijn en moet ter plekke door de toegesnelde dierenarts worden geëuthanaseerd.

Ontroostbaar

Het stel is ontroostbaar, nog steeds. Bas houdt het bijna niet droog als ze het verhaal vertelt. ,,Het was echt verschrikkelijk. Als je dit ziet gebeuren... daar zijn bijna geen woorden voor.”

Het is voor de paardenliefhebbers genoeg geweest: ze zorgen dat alle paarden ‘s nachts binnen kunnen staan door verplaatsbare stallen neer te zetten. „Vanaf de weg zijn ze niet te zien. De stallen zijn verplaatsbaar en tijdelijk. Er zit geen fundering onder. Een kraan kan ze zo verplaatsen naar waar wij ze willen hebben. Dat we ze nu hebben neergezet vinden wij pure noodzaak.”

Je hebt volgens Bas als eigenaar een zorgplicht. „Onze paarden zijn geen wolvenvoer. Ze moeten gewoon ’s nachts binnen kunnen staan. Ook de jonge paarden, die we normaal buiten zouden laten lopen”, vertelt hij.

Na het neerzetten van de vier stallen staat er volgens Bas al na een week een handhaver van gemeente Westerveld op de stoep. „Er is een luchtfoto gemaakt van ons perceel en daarop zagen ze de stallen. En ze mogen er dus niet staan van de gemeente. Ik vind het vreselijk. De brief waarin staat dat we de stallen moeten verwijderen is onderweg.”

Duidelijkheid voor iedereen

Bas vindt dat er duidelijkheid moet komen voor alles en iedereen. „De omstandigheden hier in de gemeente Westerveld zijn anders dan jaren geleden. Wij als dierenhouders moeten nu gewoon snel kunnen schakelen. Een vergunning aanvragen duurt te lang, het plaatsen van de stallen was wat ons betreft urgent.”

Ook moet volgens Bas duidelijk zijn wat er neergezet mag worden. „Wat verwachten de ambtenaren die achter hun bureau zitten? Dat wij als paardenmensen rustig afwachten tot er nog meer slachtoffers vallen en er een oplossing komt?”

Dat er per direct wat bedacht moet worden, is volgens Bas duidelijk. Vooral na nóg een aanval in deze herfst. Weer raakt er een paard gewond. „Dit keer niet zo ernstig, maar de dierenarts moest opnieuw opgeroepen worden. Dit paard stond tijdens de controle van de handhavers nog in het verband op stal.”

Volgens Bas zijn de statige paarden veel te kostbaar. ,,We hebben hier de beste Friese paarden ter wereld. Hoeveel ze kosten? Laat ik het zo zeggen: ze zijn heel kostbaar. Maar laat ik duidelijk zijn: al hadden we Shetlanders gehad, dan had ik dat nog gedaan. Ik houd van alle dieren.”

‘Niet passend binnen het bestemmingsplan’

Volgens woordvoerder Marieke Schütten van gemeente Westerveld is inderdaad geconstateerd dat er ‘objecten’ zijn geplaatst die niet passen binnen het bestemmingsplan. „Er is een aantal jaren geleden ook al geconstateerd dat er illegaal werd gebouwd op deze locatie. Ook toen is een deel van de uitbreiding uiteindelijk onder druk van de gemeente verwijderd. Er zijn toen duidelijke afspraken gemaakt: meneer mag hobbymatig maximaal zeven paarden houden en een kleine rijbak hebben. Dit is in overeenstemming met regelgeving voor het hobbymatig houden van paarden”, vertelt ze.

Volgens de gemeente houdt Jansen zich willens en wetens niet aan de gemaakte afspraken. „Door meer dieren te houden dan is toegestaan, kiest hij zelf voor het risico dat de legale gebouwen onvoldoende ruimte bieden. In lijn hiermee wordt hem nu gevraagd de illegale bouwwerken te verwijderen. Uiteraard wil de gemeente niet dat de dieren de dupe worden van de illegale bouwactiviteiten. Meneer krijgt daarom even tijd om de situatie terug te brengen in lijn met de gemaakte afspraken, passend binnen de regelgeving.”

Geen wolfwerende rasters

Ted Kop Jansen Frisian Horses heeft op het terrein geen wolfwerende rasters geplaatst. Wel draad dat breekt als de paarden er in paniek doorheen gaan. „Het draad is van Gallagher, speciaal voor paarden. Een wolfwerend hek is wat ons betreft weggegooid geld. De wolven springen namelijk met gemak over een hekwerk van 1,40 meter. We zien ze hier ook vaak genoeg over sloten springen.”

https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/ted- ... 66891.html

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/16ygMb ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 18:36

Aanval hond ‘t Harde Gld, ergens vorige week.
Hond heeft het niet overleefd.

Citaat:
't Harde aanval op hond

'Harde

Vorige week

Bij een aanval in Schouwenburg is een hond dodelijk gewond geraakt. De hond liep op het eigen erf.

Sterkte voor de eigenaren. Oudere dames die hun hond nu moeten missen.

Maak niet normaal wat niet normaal is.

Afbeelding
Bron wolf gezien op de Veluwe
https://www.facebook.com/share/g/1B76i4 ... tid=wwXIfr

‼️Aanval is bevestigd door eigenaren.‼️
https://www.facebook.com/share/p/1EpHTb ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 23-10-25 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 18:41

Och dat hondje heb ik wel eens aangehaald als het het hondje van het landhuis is. -O-

Ik wandel daar zeer regelmatig. Prachtig plek. Maar dit is niet oké.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 20:08

Zichtmelding Lippenhuizen Frl
Citaat:
Lippenhuizen Fryslân
23-10-2025
19.40 uur

Zichtmelding

Wolf stak op ca 20 meter afstand voor mijn auto over de Bûtewei nabij nr. 24 van Noord naar Zuid.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AKpYe ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 21:00

Zichtmelding Gasselte Dr gisteravond
Citaat:
Gasselte Drenthe
22-10-2025
23.40 uur

Zichtmelding

Gisteravond wolf gezien in bos Achter de Brinken

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BjA8Z ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 23:41

tienus63 schreef:
Citaat:

De Friese paarden van Ted Kop Jansen (66) en Elise Bas (48) uit Diever staan momenteel allemaal ‘s nachts binnen. Na een fatale wolvenaanval hebben de twee verplaatsbare stallen neergezet.

Maar nu wil de gemeente Westerveld dat de stallen verwijderd worden.

Elise zit in de kantine aan tafel met de telefoon in haar handen. „Vanaf een afstand laat ik je de filmpjes van onze Fries Absolut zien, die door de wolvenaanval losbrak en zo ernstig gewond raakte dat hij moest worden geëuthanaseerd. Dan heb je een idee van de ernst van de zaak. Ik kan er zelf amper naar kijken.”

Ze speelt het filmpje af. Haar hand houdt ze voor het beeld en draait de telefoon een stukje. „Kijk. Het is alleen maar bloed. Dit is toch de nachtmerrie van elke veehouder en dierenliefhebber?”

Meerdere roedels in de buurt

Regelmatig zien Bas en Jansen een, twee of zelfs drie wolven over de sloot springen en hun terrein over sprinten. Vooral tijdens de schemering. Ook hun paarden staan vaak snuivend in de stal en de honden slaan geregeld ‘om niets’ aan.

Volgens Elise Bas voelen de paarden dat er gevaar op de loer ligt. „Er zitten hier meerdere roedels in de buurt. We zien ze steeds vaker langsrennen. Onze overburen hebben veel aanvallen op hun schapen en de mensen daar weer naast hebben twee weken geleden nog een aanval op hun paarden gehad. Het is echt vreselijk. Je staat zo machteloos als veehouder.”

Even terug naar die fatale dag in de zomer, waarop alles verandert voor Bas en Jansen. Het schemert. De paarden staan nog buiten. Het zand in de rijbak is net gesleept, met een zogenoemde manegevlakker. „Ik ben op dat moment bij de stallen en hoor de paarden hinniken, de honden blaffen en Ted gilt. Ik hoor meteen dat er wat aan de hand is.”

Meerdere paarden breken uit en vliegen door het draad heen. De 4-jarige hengst Absolut springt in blinde paniek op de manegevlakker, die door de drukte nog in het pad staat. Zijn been blijft vastzitten onder een van de pinnen en hij trekt zich los. Het is een groot bloedbad.

Hij kan niet meer lopen doordat pezen en botten kapot zijn en moet ter plekke door de toegesnelde dierenarts worden geëuthanaseerd.

Ontroostbaar

Het stel is ontroostbaar, nog steeds. Bas houdt het bijna niet droog als ze het verhaal vertelt. ,,Het was echt verschrikkelijk. Als je dit ziet gebeuren... daar zijn bijna geen woorden voor.”

Het is voor de paardenliefhebbers genoeg geweest: ze zorgen dat alle paarden ‘s nachts binnen kunnen staan door verplaatsbare stallen neer te zetten. „Vanaf de weg zijn ze niet te zien. De stallen zijn verplaatsbaar en tijdelijk. Er zit geen fundering onder. Een kraan kan ze zo verplaatsen naar waar wij ze willen hebben. Dat we ze nu hebben neergezet vinden wij pure noodzaak.”

Je hebt volgens Bas als eigenaar een zorgplicht. „Onze paarden zijn geen wolvenvoer. Ze moeten gewoon ’s nachts binnen kunnen staan. Ook de jonge paarden, die we normaal buiten zouden laten lopen”, vertelt hij.

Na het neerzetten van de vier stallen staat er volgens Bas al na een week een handhaver van gemeente Westerveld op de stoep. „Er is een luchtfoto gemaakt van ons perceel en daarop zagen ze de stallen. En ze mogen er dus niet staan van de gemeente. Ik vind het vreselijk. De brief waarin staat dat we de stallen moeten verwijderen is onderweg.”

Duidelijkheid voor iedereen

Bas vindt dat er duidelijkheid moet komen voor alles en iedereen. „De omstandigheden hier in de gemeente Westerveld zijn anders dan jaren geleden. Wij als dierenhouders moeten nu gewoon snel kunnen schakelen. Een vergunning aanvragen duurt te lang, het plaatsen van de stallen was wat ons betreft urgent.”

Ook moet volgens Bas duidelijk zijn wat er neergezet mag worden. „Wat verwachten de ambtenaren die achter hun bureau zitten? Dat wij als paardenmensen rustig afwachten tot er nog meer slachtoffers vallen en er een oplossing komt?”

Dat er per direct wat bedacht moet worden, is volgens Bas duidelijk. Vooral na nóg een aanval in deze herfst. Weer raakt er een paard gewond. „Dit keer niet zo ernstig, maar de dierenarts moest opnieuw opgeroepen worden. Dit paard stond tijdens de controle van de handhavers nog in het verband op stal.”

Volgens Bas zijn de statige paarden veel te kostbaar. ,,We hebben hier de beste Friese paarden ter wereld. Hoeveel ze kosten? Laat ik het zo zeggen: ze zijn heel kostbaar. Maar laat ik duidelijk zijn: al hadden we Shetlanders gehad, dan had ik dat nog gedaan. Ik houd van alle dieren.”

‘Niet passend binnen het bestemmingsplan’

Volgens woordvoerder Marieke Schütten van gemeente Westerveld is inderdaad geconstateerd dat er ‘objecten’ zijn geplaatst die niet passen binnen het bestemmingsplan. „Er is een aantal jaren geleden ook al geconstateerd dat er illegaal werd gebouwd op deze locatie. Ook toen is een deel van de uitbreiding uiteindelijk onder druk van de gemeente verwijderd. Er zijn toen duidelijke afspraken gemaakt: meneer mag hobbymatig maximaal zeven paarden houden en een kleine rijbak hebben. Dit is in overeenstemming met regelgeving voor het hobbymatig houden van paarden”, vertelt ze.

Volgens de gemeente houdt Jansen zich willens en wetens niet aan de gemaakte afspraken. „Door meer dieren te houden dan is toegestaan, kiest hij zelf voor het risico dat de legale gebouwen onvoldoende ruimte bieden. In lijn hiermee wordt hem nu gevraagd de illegale bouwwerken te verwijderen. Uiteraard wil de gemeente niet dat de dieren de dupe worden van de illegale bouwactiviteiten. Meneer krijgt daarom even tijd om de situatie terug te brengen in lijn met de gemaakte afspraken, passend binnen de regelgeving.”

Geen wolfwerende rasters

Ted Kop Jansen Frisian Horses heeft op het terrein geen wolfwerende rasters geplaatst. Wel draad dat breekt als de paarden er in paniek doorheen gaan. „Het draad is van Gallagher, speciaal voor paarden. Een wolfwerend hek is wat ons betreft weggegooid geld. De wolven springen namelijk met gemak over een hekwerk van 1,40 meter. We zien ze hier ook vaak genoeg over sloten springen.”

https://dvhn.nl/drenthe/westerveld/ted- ... 66891.html

[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/16ygMb ... tid=wwXIfr

Gewoon de stallen laten staan. Ben de gemeente een beetje beu, zijn enkel en alleen met toeristen bezig en de bewoners komen daarna, te zot voor woorden. Er staan op meerdere locaties containers, lijkt het mooi, nee, maar het is een alternatief om je dieren veilig te zetten, wolfwerend rasters en paarden is een no go, daar mag de gemeente zich wat meer in verdiepen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 05:23

Bedankt weer Tienus voor het plaatsen van alle artikelen, zo fijn.
Heel triest wederom een hond op eigen erf gepakt.

Ik ben overigens benieuwd hoe lang de schriktraining van de wolven duur. Kan me zo voorstellen dat die fluitjes op een moment effect hebben dat ze weten waar ze moeten zijn. En felgekleurde attributen en prikkers. Brr.

Wat het echtpaar van de Friezen betreft, snap ik heel goed dat ze stallen neergezet hebben. Al ben ik wel benieuwd hoeveel paarden ze hebben. Hier in de buurt is 7 ook de grens voor hobbymatig paarden houden. Als het er meer zijn en die stallen voor die paarden zijn, heeft de gemeente op zich wel een punt wat regelgeving betreft als ze geen bedrijf zijn wordt het lastig om vergunning te krijgen voor meer paarden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 06:07

Ted Kop Janssen heeft een handelstal. Maar sommige paarden houden ze toch langer zelf aan. Ze hebben nu 2 Friezen internationaal in de dressuur meelopen.
Ze wonen daar werkelijk prachtig, maar ik begreep eerder al van ze dat ze alleen maar heel veel gedoe hebben met de gemeente. Het aanleggen van de rijbak alleen was al veel gedoe, terwijl ze dus eigenlijk een indoor wilden hebben en daar ook nog steeds over aan het ruziën zijn. Dus de gemeente en het echtpaar liggen elkaar in ieder geval niet goed, dat helpt ze niet in deze situatie.. maar nu wat erger dan geen dak boven je dak mogen maken, maar leven en dood.

Maar lijkt me vreselijk, dat je buiten komt en al je dieren los over je erf en je mooi buitenluikjes dan allemaal maar hermetisch dicht etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 08:16

Nee niet weer een hond ;(

Ik was deze week in Oostenrijk. Op de terugweg bij Illertissen in Duitsland zag ik een wolf over een akker lopen. Heb het even uitgezocht maar zover ik kan zien zit daar geen gevestigde roedel. Er zijn wel eens aanvallen op schapen geweest.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 08:18

Er zijn mensen dit het bericht over de hond in Spier nepnieuws noemen, omdat de overheden het bericht niet hebben bevestigd.

Het wordt bijna zo’n corona zaak, van voor en tegenstanders, heel vervelend die polarisatie….