Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:16

Mooi en sprekend voorbeeld Pien!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:22

996981 schreef:
Neer Karl. Discussiëren op Bokt wordt niet minder leuk. Jij vindt het minder leuk worden.

En nee, inhoudelijk met jou discussiëren is ook voor mij niet leuk, gezien jij een ander idee hebt over wanneer iets een feit of een mening is. Als je zaken niet kunt definiëren op een manier dat je er beide hetzelfde idee bij hebt heeft discussiëren geen enkele zin.

Ik vind het hier toch ook echt minder prettig. En ik ben redelijk gematigd, denk ik.
Kunnen we met wat goede wil best wat aan doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:25

Ik denk Pien, dat het een van de redenen is dat met liefst gelijkgestemden om zich heen verzamelt. Dat zie je overal gebeuren. Knap dat jullie daarbuiten durven kijken :)

Wij hebben ook vrienden van allerlei pluimage en ik vind dat fantastisch. Van iedereen kun je iets leren als je er voor open staat. En als we even geen zin in discussie hebben maar gewoon samen willen zijn kan dat ook gezegd worden :)
Laatst bijgewerkt door 996981 op 22-02-24 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:26

mysa schreef:
996981 schreef:
Neer Karl. Discussiëren op Bokt wordt niet minder leuk. Jij vindt het minder leuk worden.

En nee, inhoudelijk met jou discussiëren is ook voor mij niet leuk, gezien jij een ander idee hebt over wanneer iets een feit of een mening is. Als je zaken niet kunt definiëren op een manier dat je er beide hetzelfde idee bij hebt heeft discussiëren geen enkele zin.

Ik vind het hier toch ook echt minder prettig. En ik ben redelijk gematigd, denk ik.
Kunnen we met wat goede wil best wat aan doen.

Ik zal mijn bijdrage daaraan staken en enkel nog reageren als ik denk dat discussie wel zin heeft. Ik vind het ook niet leuk om zo ver buiten de inhoud te discussiëren en stoor me wellicht onterecht teveel aan de discussie wijze van anderen. Zal erop letten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:31

Het is een nieuwe Nederlandse familie in het dorp 99..... Aardige mensen. Alleen een persoon is wat prikkend aanwezig soms want is vrij dominant. De denkbeelden zijn anders maar ik help ze soms een beetje als ze dat vragen.

De denkbeelden zijn wel heel anders zoals bv dat huidkanker ontstaat vanwege de beschermde zonnencrème die mensen smeren. Daar is nul onderbouwing voor want daar heb ik echt naar gevraagd en ook wetenschappelijk onderzoek heeft het tegenovergestelde aangetoond. Dus ik vind die zaken wel moeilijk maar nu ik weet in welke hoek ik ze moet plaatsen houden we het gewoon heel oppervlakkig en gezellig.
Maar je hebt gelijk 99.... dat de meeste mensen dat uit de weg gaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:32

Dankjewel 996981! Jij komt op mij soms wat passief-agressief over, terwijl je dat wellicht helemaal niet zo bedoelt :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:34

prompter schreef:
Dankjewel 996981! Jij komt op mij soms wat passief-agressief over, terwijl je dat wellicht helemaal niet zo bedoelt :)

Nee zo bedoel ik het niet. Vervelend als dat zo overkomt. Ik kan nogal fanatiek worden. Soms moet ik dat gewoon niet doen… :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:52

Karl, jammer, want vind je altijd fijne reacties geven. En herken wat je zegt.

Pien, fijn voorbeeld en ik deel je gevoel. Hoog van de toren blazen en geen weerwoord willen. In coronatijd ook meegemaakt met goede vrienden van ons (nog steeds overigens). Altijd meteen beginnen, heel erg eenzijdig, en je kan eigenlijk niet echt iets terugzeggen. Ook met een collega meegemaakt. Dat je ineens al die nogal onprofessionele verhalen aan moet horen en eigenlijk alleen kan reageren met tsja, ik sta daar heel anders in. Ik heb toch echt niet het idee dat dat hele gelijkwaardige discussies zijn. Je moet eigenlijk zitten en luisteren. Gebeurt hier dus ook. En soms een beetje knikken en zeggen dat je er anders in staat en over iets anders beginnen. Ik ben als relatief links woke mens deug schaap vrij alleen in onze vriendenkring ;)

@elisa2, doe vooral wat je niet laten kunt. Voorzover ik weer reageer ik altijd heel inhoudelijk naar jou. Ik interpreteer dingen anders, maar verdraai niks. Voor mij voelt dat benoemen als precies waar karl het overheeft - afleiden van de inhoud. Ik zou ook niet weten hoe ik dit moet veranderen, want ik ben toch echt inhoudelijk.

Is het anders gewoon komkommertijd, dat we ieder akkefietje met buitenlanders gaan uitmeten? Nog steeds geen nieuws over de formatie :(

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:57

Ik denk dat iedereen van zichzelf vindt dat hij goed en inhoudelijk discussieert. Niemand gaat immer bewust slecht discussiëren…

Het is inderdaad opvallend stil rond de formatie. Als denk ik dat dat beter is dan de heisa die er vorige keer omheen zat

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:03

Raineri schreef:
Om maar een ander geluid te horen. Ben het soms niet met mensen eens, soms wel. Maar nooit veel last gehad van de manier waarop discussie wordt gevoerd. Ik maak me niet zo dik daarover. Als ik denk dat een discussie me niet verder brengt op inhoud reageer ik niet meer. Het valt wel mee met persoonlijk worden, en al doet men het wel. Mijn leven wordt er niet anders van. Berichtjes kunnen soms ook gewoon ruk overkomen. Kan me herinneren dat hier iemand reageerde met een hele andere politieke mening. Sterker nog, het druiste tegen alles in wat ik denk. zij had volgensmij ook gewoon een specifieke humor. Dat werd vaak verkeerd ontvangen. Kon er wel om lachen eerlijk gezegd. Jammer dat ze weg is. Ze kon mensen lekker prikken, maar kon ook wel incasseren.

Ik trek het me niet zo aan. Vaak bedoelt men het allemaal niet zo. Daar ga ik altijd wel van uit. Maakt het leven een stuk makkelijker. Hoop dat iedereen gewoon in het topic blijft discussiëren want alles wordt ook wel een beetje onder een vergrootglas gelegd nu.

Nog veel vaker overigens ben ik te druk en vergeet ik te reageren. Dus als ik niet meer reageerde, sorry :')

Ik kan me er persoonlijk ook helemaal niet druk over maken dat mensen op de persoon op mij reageren, dan heb ik een hele brede rug waar het heel snel vanaf glijdt. Maar waar ik van baal is dat ik graag een inhoudelijke discussie wil voeren. Dat is veel interessanter, dan hoor ik andere ideeën, krijg ik meer kennis en ontwikkel ik mijzelf.

Ik hoor dus veel liever dat iemand reageert met het verhaal dat de BBB vooral op een andere manier naar financieen en naar begroten lijkt. En dat dat goed is omdat... Dan wordt het weer een leuk topic. En als je dat dan doet door te zegr n dat ik altijd vanuit mijn eigen gelijk kijk en helemaal niet wil zien wat de BBB werkelijk doet, namelijk op een andere manier naar begroten kijken en dat dit eigenlijk veel beter is, want... dat boeit me dan niet zo

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:29

Als ik het nieuws mag geloven vertrekt onze demissionaire premier binnenkort inderdaad naar de NAVO, dan ontstaat er ook weer een interessante fase want ik geloof nooit dat we dan al een nieuwe regering hebben. Er kan hem dan in ieder geval niet verweten worden dat hij gebruik gaat maken van wachtgeld :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:35

Karl66 schreef:
Raineri schreef:
Om maar een ander geluid te horen. Ben het soms niet met mensen eens, soms wel. Maar nooit veel last gehad van de manier waarop discussie wordt gevoerd. Ik maak me niet zo dik daarover. Als ik denk dat een discussie me niet verder brengt op inhoud reageer ik niet meer. Het valt wel mee met persoonlijk worden, en al doet men het wel. Mijn leven wordt er niet anders van. Berichtjes kunnen soms ook gewoon ruk overkomen. Kan me herinneren dat hier iemand reageerde met een hele andere politieke mening. Sterker nog, het druiste tegen alles in wat ik denk. zij had volgensmij ook gewoon een specifieke humor. Dat werd vaak verkeerd ontvangen. Kon er wel om lachen eerlijk gezegd. Jammer dat ze weg is. Ze kon mensen lekker prikken, maar kon ook wel incasseren.

Ik trek het me niet zo aan. Vaak bedoelt men het allemaal niet zo. Daar ga ik altijd wel van uit. Maakt het leven een stuk makkelijker. Hoop dat iedereen gewoon in het topic blijft discussiëren want alles wordt ook wel een beetje onder een vergrootglas gelegd nu.

Nog veel vaker overigens ben ik te druk en vergeet ik te reageren. Dus als ik niet meer reageerde, sorry :')

Ik kan me er persoonlijk ook helemaal niet druk over maken dat mensen op de persoon op mij reageren, dan heb ik een hele brede rug waar het heel snel vanaf glijdt. Maar waar ik van baal is dat ik graag een inhoudelijke discussie wil voeren. Dat is veel interessanter, dan hoor ik andere ideeën, krijg ik meer kennis en ontwikkel ik mijzelf.

Ik hoor dus veel liever dat iemand reageert met het verhaal dat de BBB vooral op een andere manier naar financieen en naar begroten lijkt. En dat dat goed is omdat... Dan wordt het weer een leuk topic. En als je dat dan doet door te zegr n dat ik altijd vanuit mijn eigen gelijk kijk en helemaal niet wil zien wat de BBB werkelijk doet, namelijk op een andere manier naar begroten kijken en dat dit eigenlijk veel beter is, want... dat boeit me dan niet zo

Ja snap ik. Ik sta er ook wel zo in. Blijf het liefst zo rationeel (als mogelijk) en in dit soort discussies vind ik dat reageren uit emotie maar afleidend. Degene waar ik naar refereerde heeft me eigenlijk wel extra laten inzien dat als je niet “de toon” van het berichtje begrijpt, het niet direct waardeloos is. Ik ben dan ook het type persoon dat als ik een topic de wat meer verhitte discussies lees, ik ook totaal niet begrijp waarom ze zo gepikeerd zijn.

Er zijn best wel wat meer mensen die graag willen leren hier. Ik denk eigenlijk iedereen wel zelfs.

Dit terzijde. Om direct even kleur te bekennen: ik denk dat ik best veel “linkse bronnen” heb ik die ik graag lees en betrouwbaar vind. Maar goed, alleen als dingen ongemakkelijk zijn groei je. Wat is een beetje een goed wetenschappelijk onderbouwde rechtse bron? Ik lees het fd vrij frequent. Rechts genoeg? Ze zijn redelijk liberaal denk ik?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:07

Ik kijk ook naar wakker Nederland, oa praat programma om uit mijn eigen linkse bubbel te gaan.
Ik vind dat heel leerzaam. Met name daar heb ik geleerd hoe negatief daar over linkse partijen en mensen gesproken wordt. Dat vond ik wel heel verhelderend.
Hoewel er ook veel fijne mensen aan tafel komen en journalisten. Dus het is niet zo zwart - wit allemaal.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:20

Ik kwalificeer mezelf als "groen rechts" (helaas geen partij die daar goed bij aan sluit :D ), maar probeer ook allerlei invalshoeken mee te nemen. Zo was ik ooit positief verrast door een radio-interview met Sylvana Simons, die me een leuke, intelligente vrouw liet horen, heel anders dan het beeld dat ik van haar had uit de tweede kamer. En van mijn collega's neem ik ook het nodige mee, veel mensen aan de onderkant van de samenleving, zodat ik hoor wat hun problemen en wereldbeelden zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:12

D66 is wel een beetje groenrechts denk ik prompter…. Wel een uitgesproken klimaarpartij.

Ik lees weinig echt rechtse dingen, kom online wel redelijk vaak uit op linkse dingen als de correspondent. Eén van mij favo bronnen die ik hier ook vaak deel is StukRoodVlees - een politiek blog. Zijn niet links of rechts maar onderzoeken van alles, oa kenmerken van welke mensen welke partijen stemmen. En waarom mensen toch zoveel rechts stemmen, ondanks dat links economisch slimmer is (antwoord - sociaal culturele dingen). Vind documentaires boeiend (eigen volk eerst bijvoorbeeld) en wil nu beginnen aan het boek “vreemdelingen in eigen land”, over de polarisatie en segregratie in Amerika. En in onze vriendenkring zitten ook echt wel mensen die rechts zijn en PVV stemmen. Daar vermijden we dit onderwerp dus :) en ik kijk graag linkse npo deugdingen als even tot hier en arjan lubach. Zoiezo fan van de publieke omroep.

Ongehoord nieuws nooit gekeken moet ik zeggen. Is het wat? Als ik op de site kijk voelt t wel meteen als boosmensen die samen boos zitten te zijn…

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:48

Ik ben eigenlijk helemaal niet politiek ingesteld en heb ook geen partij waar ik standaard op stem. Ik maak me gewoon zorgen over het gemak waarmee tegenwoordig groepen mensen in een bepaalde hoek worden gezet. Familie van mij is in de tweede wereldoorlog geïnterneerd en zijn vrijwel alles kwijt geraakt, alleen omdat ze geboren waren in een bepaald land, en misschien ben ik daarom extra gevoelig voor uitsluiting :\

Ik ben tegen een partij die zijn punten ten koste van bepaalde mensen probeert te bereiken of een partij die zich speciaal profileert om een bepaalde groep mensen te helpen. En dan blijven er tegenwoordig niet veel partijen over. Daarnaast heb ik een schurfthekel aan populisme en volksverlakkerij.

Ik vind ook dat het iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid is om iets van zijn of haar leven te maken maar ik ben geen voorstander van mensen de hand boven het hoofd houden. Wel moet iedereen ook dezelfde kansen hebben om zijn leven vorm te geven. En ik houd van de sociale leus één voor allen, allen voor één en ben voorstander van 2e kansen.

Ik vind het klimaat belangrijk omdat het een impact heeft op de levenskansen van mensen (en dieren), misschien (voorlopig) niet in Nederland maar zeker wel in andere delen van de wereld en ik vind milieu belangrijk omdat het grote invloed heeft op de gezondheid van mensen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:52

ik lees graag mee in dit topic omdat politiek me oprecht interesseert.
Het beleid heeft dan ook vaak directe invloed op mijn leven, bedrijf en gezin. Ik denk wel meer dan op de gemiddelde burger.

Maar ik weet ook van mezelf dat ik niet goed kan discussiëren. Ik voel me heel snel persoonlijk aangevallen en het lukt me niet om dat los te laten. Dan komen de emoties. Dus dat is voor mij wel een valkuil. Probeer er niet in te trappen :)

Maar ik heb hier over politiek veel geleerd en ben geïnteresseerd in andere standpunten.

Ik identificeer mij als midden.
mijn bronnen zijn vaak agrarische vakbladen, maar ik lees ook het fd en ad regelmatig, en volg de verschillende nieuwssites.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:52

pien_2010 schreef:
Het is een nieuwe Nederlandse familie in het dorp 99..... Aardige mensen. Alleen een persoon is wat prikkend aanwezig soms want is vrij dominant. De denkbeelden zijn anders maar ik help ze soms een beetje als ze dat vragen.

De denkbeelden zijn wel heel anders zoals bv dat huidkanker ontstaat vanwege de beschermde zonnencrème die mensen smeren. Daar is nul onderbouwing voor want daar heb ik echt naar gevraagd en ook wetenschappelijk onderzoek heeft het tegenovergestelde aangetoond. Dus ik vind die zaken wel moeilijk maar nu ik weet in welke hoek ik ze moet plaatsen houden we het gewoon heel oppervlakkig en gezellig.
Maar je hebt gelijk 99.... dat de meeste mensen dat uit de weg gaan.

Over zonnebrandcrème zijn best wat discussies geweest, maar de meeste mensen horen of lezen 1x iets, kennen de nuances niet en trekken hierdoor onjuiste conclusies. En vaak is het dan inderdaad beter om er maar niet over in discussies te gaan. ;) Als iets bewezen gevaarlijk is, mag het bij mijn weten ook niet verkocht worden. (hoewel door nieuwe inzichten dingen soms natuurlijk kunnen veranderen)

Waarschijnlijk hebben je buren zoiets als dit stukje gelezen:

https://www.ad.nl/gezond/stof-in-zonnebrandcreme-verhoogt-risico-op-kanker~aaa20b35/

Nog een ander stukje (wel interessant) over invloed van zonnebrandcrème op zeeleven:

https://naifcare.com/blogs/nano-versus-non-nano-zonbescherming

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:22

juval schreef:
ik lees graag mee in dit topic omdat politiek me oprecht interesseert.
Het beleid heeft dan ook vaak directe invloed op mijn leven, bedrijf en gezin. Ik denk wel meer dan op de gemiddelde burger.

Maar ik weet ook van mezelf dat ik niet goed kan discussiëren. Ik voel me heel snel persoonlijk aangevallen en het lukt me niet om dat los te laten. Dan komen de emoties. Dus dat is voor mij wel een valkuil. Probeer er niet in te trappen :)

Maar ik heb hier over politiek veel geleerd en ben geïnteresseerd in andere standpunten.

Ik identificeer mij als midden.
mijn bronnen zijn vaak agrarische vakbladen, maar ik lees ook het fd en ad regelmatig, en volg de verschillende nieuwssites.

Als onderwerpen je persoonlijk raken is het soms ook moeilijk om niet emotioneel betrokken te raken. Dan komt een kritische mening inderdaad vaak 2x zo hard aan. Dat maakt het zeker lastiger om je dingen niet persoonlijk aan te trekken. :j

Over het algemeen vind ik dit ook een heel interessant topic, juist omdat je hier veel verschillende meningen en ervaringen tegen komt. (ook jouw ervaringen in het melkvee bedrijf vind ik altijd erg interessant hoor :) )

Zelf plaats ik mezelf politiek gezien ook in het midden, hoewel op sommige onderwerpen wel iets meer naar links of naar rechts. Dat maakt het naar mijn idee voor mij wel makkelijker kritiek op zowel links of rechts niet persoonlijk op te vatten. En makkelijker om meer begrip op te brengen voor politieke standpunten van beide kanten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:03

Nederlanders met hoog inkomen hebben het minst diverse netwerk https://www.nu.nl/binnenland/6302624/ne ... twerk.html

Een interssant artikel, voortbordurend op de berichten van gisteren over contacten met mensen met een andere politieke voorkeur.

Wat ik nog wel een interessante vind is dat de lagere sociaal-economische klassen vaker in contact staan met allochtonen doordat ze bijvoorbeeld in dezelfde wijken leven. Zou dat invloed hebben op het (meer rechtse) stemgedrag? Of zou dat toeval zijn?

Als je kijkt naar de linkse stemmers zijn dit veelal de hoger opgeleiden. Daar hangt ook een hoger inkomen aan en vaak dus ook minder allochtonen in het sociale netwerk zo blijkt.

Zelf kom ik uit een lage sociaal economie klasse waarbij ik de eerste ben in de hele familie die hoger is opgeleid. Beide ouders hebben school niet afgemaakt en ik ben opgegroeid in een volksbuurt waar alles en iedereen door elkaar leefde in vaak schrijnende situaties.

Wat ik merk bij mijn vroegere buren (die af en aan afhankelijk zijn van uitkeringen) dat er hun gevoel van zekerheid (is er straks nog wel geld voor mij als de overheid veel geld uitgeeft aan asielzoekers? En kan ik wel sociaal blijven huren, als er nog meer mensen aanspraak gaan maken op sociale huur?).

Ze voelen zich dus echt bedreigd (terecht of niet). Dat is iets waar we als samenleving niet zomaar overheen mogen stappen. Hoewel je in Nederland veel kansen en mogelijkheden krijgt je sociale klasse te ontstijgen is het ook echt weer niet zo simpel als soms geschetst wordt. De omgeving waarin je zit heeft vaak onbewust enorm veel invloed op je keuzes. “Oh je gaat studeren? Word je er ook zo een”? “Zijn wij niet goed genoeg” etc. Nog los van de financiën die er van huis uit vaak niet zijn, ouders die niet kunnen uitleggen hoe studeren werkt, je niet kunnen helpen met huiswerk etc.

Voor alsnog geen nieuws over de formatie…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:43

Ik heb een zelfde soort achtergrond als jij 996981, wel met ouders die mijn leren stimuleerden. De enige van mijn lagere schoolklas die naar het VWO ging. Ik ben alleen verhuisd en heb totaal geen contact meer met mijn vroegere buren. Ik leef in een Vinex wijk tussen de hoger opgeleiden. Gelukkig kom ik op mijn werk, en de vorige jaren ook op een buurttuin in contact met "anderen", anders zou ik inderdaad in een vrij beperkte bubbel leven gezien mijn vrienden en kennissen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:00

Een heel interessante post 99....

Hetzelfde merk ik in Frankrijk. Toen ik nog niet goed Frans sprak werd er enorm gestimuleerd. Nu praat ik vloeiend Frans (en Engels) en opeens komen er de barrières. Zo van je mag mee doen maar tot hier en niet verder.
Want dat is voor de Fransen.

Dit heb ik maar ook J getrouwd met een Fransman (die zegt dat ligt niet aan jou), ook R ( getrouwd met een Fransman) en ook A die net als ik vloeiend Frans spreekt en als.het puntje bij paaltje komt toch niet mee mag doen.

Ik heb het opgelost door me.terug te trekken en het gewoon zelf fijn te hebben en dat heeft veel gedaan aan mijn geluksgevoel. Ik zit lekker in mijn vel en geniet van mijn leven en heb geaccepteerd dat ik leuke kennissen heb die tot een bepaalde grens er voor me zijn.

Andersom heb ik in Rijen ook nooit Turken uitgenodigd om kennis te maken en dichtbij te komen. Als ze er al op aan het wachten waren.

Dus het artikel is heel herkenbaar.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:05

@ 99nummer, kun je ook wat bronnen met getallen en definities bij al jouw uitgandspunten in je post geven?
Wat vind jij laagopgeleid en hoogopgeleid? Wat is voor jou links? Denk je dat de meeste hoogopgeleiden van tegenwoordig uit hoogopgeleide families komen? Heb je daar bronnen bij?

En waar ik dan ook wel benieuwd naar ben, is er misschien een verband tussen het geroeptoeter van het opkomende populisme en het gevoel voor onveiligheid?

Ah had het artikel even gemist, een heel interessant artikel maar dit fenomeen heeft in principe geen 1 op 1 verband tussen opleidingsniveau en diversiteit in het netwerk want blijkbaar hebben hoogopgeleide Duitsers en Indonesiërs het meest diverse netwerk. Het is blijkbaar een typisch Nederlands verband.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:21

irmaz schreef:
@ 99nummer, kun je ook wat bronnen met getallen en definities bij al jouw uitgandspunten in je post geven?
Wat vind jij laagopgeleid en hoogopgeleid? Wat is voor jou links? Denk je dat de meeste hoogopgeleiden van tegenwoordig uit hoogopgeleide families komen? Heb je daar bronnen bij?

En waar ik dan ook wel benieuwd naar ben, is er misschien een verband tussen het geroeptoeter van het opkomende populisme en het gevoel voor onveiligheid?

Laagopgeleid: alles onder mbo-2, hoogopgeleid: hbo of Wo. De gangbare definities?

Links: opkomend voor allen in de samenleving. Ook hen die het moeilijker hebben in andere landen. Rechts weinig bemoeienis van de overheid, eigen (burger) eerst.
De gangbare definities?

Geen idee of er verband is tussen “geroep toeter” van populistische partijen en onveiligheid. Als je dat interessant vindt kun je dat wellicht zelf opzoeken? Net als of de meeste hoogopgeleiden uit hoogopgeleide families voortkomen?

Mij boeit dat niet niet zo, dus zou niet weten waarom ik dat voor jou zou op moeten zoeken of welk punt je dan wel/niet zou kunnen maken?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:32

pien_2010 schreef:
Een heel interessante post 99....

Hetzelfde merk ik in Frankrijk. Toen ik nog niet goed Frans sprak werd er enorm gestimuleerd. Nu praat ik vloeiend Frans (en Engels) en opeens komen er de barrières. Zo van je mag mee doen maar tot hier en niet verder.
Want dat is voor de Fransen.

Dit heb ik maar ook J getrouwd met een Fransman (die zegt dat ligt niet aan jou), ook R ( getrouwd met een Fransman) en ook A die net als ik vloeiend Frans spreekt en als.het puntje bij paaltje komt toch niet mee mag doen.

Ik heb het opgelost door me.terug te trekken en het gewoon zelf fijn te hebben en dat heeft veel gedaan aan mijn geluksgevoel. Ik zit lekker in mijn vel en geniet van mijn leven en heb geaccepteerd dat ik leuke kennissen heb die tot een bepaalde grens er voor me zijn.

Andersom heb ik in Rijen ook nooit Turken uitgenodigd om kennis te maken en dichtbij te komen. Als ze er al op aan het wachten waren.

Dus het artikel is heel herkenbaar.

Pien ik weet niet of het ligt aan 'tot hier en niet verder'. Ik denk dat het vaak onbewust gaat, je hebt geen overeenkomsten uit je jonge, onbewuste jaren of overeenkomsten in de geschiedenis van een land die de aard van een volk vormt.