Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:48

Cer schreef:
Nou ja Rutte als voorman die dingen kwijtraakt en vergeet? Ik zou dan denken dat dat soort dingen niet gebeuren. Ik zou dat ook niet onder beleid scharen, maar onder 'gedoe' .. en dat verwacht ik, heel naief, gewoon niet van mensen die voor mensen op zouden moeten komen. (maar goed, dat vliegt al heel lang niet meer natuurlijk :+ Overal zijn mensen die over de rug van anderen, of met weinig consideratie, dingen doen)

Bij nieuwe(re) partijen kan het voordeel zijn dat ze buiten het hokje denken, of willen vernieuwen, waar de gevestigde oorde in 'ons kent ons' en 'zo doen we het nu eenmaal' blijft hangen? Ik denk dat ook daar voor beide kanten wat te zeggen is?

Vind het alleen wel altijd vervelend dat bij Rutte men alleen herinnerd wat hij fout doet en nooit de goede dingen die hij doet.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:54

Ik ben heel benieuwd welke leugens vanuit de BBB komen :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:02

Cer schreef:
Ik ben heel benieuwd welke leugens vanuit de BBB komen :j

Ik onthoud niet alles. Iets met een baan waar ik de hele dag met mensen moet praten. Maar weet nog goed dat Remkes met dezelfde boodschap kwam alleen op een aardigere manier en dat ze toen ineens fan was. Dat vond ik zo raar.

En bezuinigen op de zorg, daar kwam ze ook heel populistisch mee over. Terwijl als je de nuances in het regeeraccoord leest, weet je dat er over 10 jaar minder geld naar de zorg kan. Ook door veel meer te digitaliseren. Niet zozeer als minder salarissen. Ze ging daar echt populistisch mee om. Lilian Marijnissen ook overigens.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:04

Wat me opvalt in de kieswijzers: Best wel wat partijen willen NIET meer belastingen vragen, maar ondertussen hebben ze wel bij alle 'Waterschap/provincie moet meer investeren in...' 'JA!' staan. Hoe dan? Hoe wil je zonder extra inkomsten wél al die beloftes die geld kosten nakomen?

Hoe moet je als kiezer dan in godensnaam weten wat je moet stemmen? Welke van die beloften/principes zijn ze werkelijk van plan na te komen, welke zijn alleen om gekozen to worden? Dan heb je toch niets aan een kieswijzer/partijprogramma?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:10

Cer schreef:
Maar welke partij sluit daar dan bij aan? En doen daar dan ook echt wat mee?

Ik vind t vnl veel loze beloftes -O-

... voor wie zich afvraagt waarom ik geen verkiezingsprogramma's (meer) lees:
ik lees de krant.
Ik weet wat partijen zoal doen, als het gaat om stemgedrag.

En ooit hoorde ik van een gesprek tussen een senator van het cda met een senator van de sp.
De cda-ster zei tegen de sp-ster dat ze het altijd zo eens was, met haar. En dat ze zulke rake dingen zei.
Waarop de sp-ster opmerkte, dat zij zelden hetzelfde stemden.
Tja, ach, de cda-ster sliep er niet altijd goed van, maar wat het zwaarste woog was dat ze senator wilde blijven, dus moest ze (contre coeur, "het arme mens") wel volgens de cda-partijlijn stemmen.
(Hannie van Leeuwen en Anja Meulenbelt.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:11

Waar ik mij pas echt zorgen over maak is de enorme haat naar hoog opgeleide vrouwen in een bestuurlijke functie. Als je ziet hoe er online ( ook op bokt) gereageerd wordt. Vaak niet inhoudelijk. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar hoe er vaak gereageerd wordt vind ik zorgelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:14

julius_juut schreef:
Wat me opvalt in de kieswijzers: Best wel wat partijen willen NIET meer belastingen vragen, maar ondertussen hebben ze wel bij alle 'Waterschap/provincie moet meer investeren in...' 'JA!' staan. Hoe dan? Hoe wil je zonder extra inkomsten wél al die beloftes die geld kosten nakomen?

Hoe moet je als kiezer dan in godensnaam weten wat je moet stemmen? Welke van die beloften/principes zijn ze werkelijk van plan na te komen, welke zijn alleen om gekozen to worden? Dan heb je toch niets aan een kieswijzer/partijprogramma?

Sorry.
Zonder context: het kan natuurlijk drommels goed om verschuiven en herschikken gaan.

Meer investeren in X, minder geld naar Y.
Budgettair neutraal - het kan.

(Of het zo is: graag de doorrekening van het programma. Kan iedere partij kosteloos aan het CPB vragen.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:16

Benzz schreef:
Waar ik mij pas echt zorgen over maak is de enorme haat naar hoog opgeleide vrouwen in een bestuurlijke functie. Als je ziet hoe er online ( ook op bokt) gereageerd wordt. Vaak niet inhoudelijk. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar hoe er vaak gereageerd wordt vind ik zorgelijk.

Benzz schreef:
Ik betrap Caroline vooral op heel veel leugens.

Ironisch wel, of hebben we het dan alleen over Kaag ?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:18

Ik lees nu weer dat Rutte niet naar het toeslagen debat wil/kan.. maar niet waarom.. Ik vraag me dan af hoe dat werkt.. hoeft hij daar niet bij te zijn (waarom ‘zeurt’ de oppositie dan?) Of moet ie er wel bij zijn (waarom gaat ie dan niet?)
Ik vind politiek vnl een soort toneelstuk

Ja ik las de krant, maar ik werd er vnl droevig van, plus dat t best een tijdrovende toestand is om van alle interessante partijen te volgen wat ze doen en hoe ze dat doen.. ze zouden de hele politiek best wat inzichtelijker kunnen maken denk?

Rond verkiezingstijd is het ook nog eens verschrikkelijk wat sommige politici op hun socials plaatsen.. stelletje kleuters zijn t ook.. schept niet echt vertrouwen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:20

ruitje schreef:
Benzz schreef:

Benzz schreef:

Ironisch wel, of hebben we het dan alleen over Kaag ?

Heb ik nergens een bericht met vrouwenhaat over Caroline geplaatst?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:24

Nou ja, heel inhoudelijk was t ook niet? Denk? Of wel?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:30

Cer schreef:
Nou ja, heel inhoudelijk was t ook niet? Denk? Of wel?

Ik heb voorbeelden genoemd.

Ik heb over geen enkele politicus een persoonlijke mening, alleen over de inhoud.

Ik schrik de laatste jaren enorm op SM over de hatelijke opmerkingen naar vrouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:31

Cer schreef:
Ik lees nu weer dat Rutte niet naar het toeslagen debat wil/kan.. maar niet waarom.. Ik vraag me dan af hoe dat werkt.. hoeft hij daar niet bij te zijn (waarom ‘zeurt’ de oppositie dan?) Of moet ie er wel bij zijn (waarom gaat ie dan niet?)
Ik vind politiek vnl een soort toneelstuk

De baas in dit land is....

Mark Rutte vindt vast wel: Mark Rutte.
Helaas.
We hebben een grondwet: de baas in dit land is de Tweede Kamer. Je bent een democratie of je bent het niet...

"Gezeur" van de oppositie 'bestaat niet' - een minister, ook de minister van Algemene Zaken hoort in de Tweede Kamer te verschijnen als er zaken mbt zijn /haar departement worden besproken. Punt.

(Dat hij geen zin had snap ik, want aan mooie woorden geen gebrek 'een ereschuld - hij ging er persoonlijk achterheen' en daden ho maar.
Dus dat zou geen vrolijk debat worden.)

De voorzitter van de Tweede Kamer heeft inmiddels gezegd dat hij bij het volgende debat gesommeerd wordt te komen.
(En zo hoort het. We zijn geen bananen republiek...)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:37

Nou Janneke2, dat is eigenlijk best schandalig dan toch?

Verder ben ik wel benieuwd naar welke partijen het wel goed doen, en op welke punten :j
Is dat ook iets voor dit topic?
Vanuit positiviteit kijken .. :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:45

Benzz schreef:
Als je iemand niet van complot theorieen kunt betichten is het Lubach wel. Die zoeken alles echt goed uit!

Hij zoekt inderdaad heel goed een fractie van het totale plaatje heel goed uit en dan, naar mijn idee tenminste, met name het deel dat hem zelf goed uitkomt. Er staat zeg maar nog net geen D66 op zijn voorhoofd geschreven :+

Benzz schreef:

Benzz schreef:
Vind het alleen wel altijd vervelend dat bij Rutte men alleen herinnerd wat hij fout doet en nooit de goede dingen die hij doet.

Ik wil niet vervelend doen. Maar als ik jouw berichten lees krijg ik de indruk dat jij hetzelfde doet, alleen dan bij Van der Plas ipv Rutte. Ik vind het namelijk wel een beetje zwak om eerst iemand te betichten van heel veel liegen en als er dan naar concrete voorbeelden wordt gevraagd, heb je die niet paraat en kom je slechts met gedragingen die volgens mij bijna als politicus-eigen kunnen worden beschouwd.

Overigens ben ik, aangezien je vrij kritisch bent tov Van der Plas, wel benieuwd wat je vind van de integriteit van Tjeerd de Groot (mbt zijn tijd als directeur van de NZO)?

Benzz schreef:

Je doet volgens mij zelf ook een aardige duit in het zakje, met je bericht over leugens door Van der Plas die vervolgens niet in de categorie 'leugens' thuishoren maar hooguit (vooruit, jij je zin) in de categorie 'populistische prietpraat'.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:50

Ik heb alleen geen haat naar Caroline Tiepfoudt. En ik scheld haar niet uit. Daar zit wel een heel groot verschil in. Ik geef 2 concrete voorbeelden. Dat jij die politicus eigen vindt: Prima, maar zeg niet dat ik niet met voorbeelden kom.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:51

Cer schreef:
Nou Janneke2, dat is eigenlijk best schandalig dan toch?

Verder ben ik wel benieuwd naar welke partijen het wel goed doen, en op welke punten :j
Is dat ook iets voor dit topic?
Vanuit positiviteit kijken .. :)

Tja ik wil best zeggen welke partij ik best goed vind.........maar dan denk ik dat ik aan de galg gehangen word :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:57

Ik ben benieuwd of je daar dan ook concrete voorbeelden bij hebt van wat ze bereikt hebben :)

En inderdaad, helaas gaat het gesprek over politiek altijd over het zwart maken van “de ander” (al dan niet met kracht termen) en is het weinig beleefd meer. Jammer, want alleen in gesprek kom je aan informatie denk ik?
Van dit topic heb ik nog niet veel opgestoken in positieve zin ..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:03

Het is altijd moeilijk te benoemen wat 1 partij bereikt heeft aangezien de regering uit meerdere partijen bestaat en er altijd water bij de wijn gedaan moet worden. Dat is de democratie.

Maar ik sta volledig achter deze standpunten: https://d66.nl/standpunten/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:03

Oké, ik ga dat doorlezen :j

Wat hebben ze in het verleden bereikt? Ze doen natuurlijk al even mee

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:16

Benzz schreef:
Ik heb alleen geen haat naar Caroline Tiepfoudt. En ik scheld haar niet uit. Daar zit wel een heel groot verschil in. Ik geef 2 concrete voorbeelden. Dat jij die politicus eigen vindt: Prima, maar zeg niet dat ik niet met voorbeelden kom.

Volgens mij begint online haat altijd klein, maar oké. Misschien is het een idee om even een kijkje te nemen op Twitter, wat voor bagger Van der Plas daar over zich heen krijgt. Dan begrijp je mijn reactie misschien wat beter.

Blijft overigens mijn vraag aan jouw over Tjeerd de Groot onbeantwoord. Misschien heb je daar geen mening over, dat kan natuurlijk ook. Maar laat het dan ff weten, scheelt mij weer tijd :D

Benzz schreef:
Tja ik wil best zeggen welke partij ik best goed vind.........maar dan denk ik dat ik aan de galg gehangen word :D

Dat zal nogal hard meevallen lijkt mij. Op Twitter is het wellicht een ander verhaal :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:21

Tiepfoudt schreef:
Benzz schreef:

Volgens mij begint online haat altijd klein, maar oké. Misschien is het een idee om even een kijkje te nemen op Twitter, wat voor bagger Van der Plas daar over zich heen krijgt. Dan begrijp je mijn reactie misschien wat beter.

Blijft overigens mijn vraag aan jouw over Tjeerd de Groot onbeantwoord. Misschien heb je daar geen mening over, dat kan natuurlijk ook. Maar laat het dan ff weten, scheelt mij weer tijd :D

Benzz schreef:

Dat zal nogal hard meevallen lijkt mij. Op Twitter is het wellicht een ander verhaal :')

De vraag over Tjeerd de Groot kom ik op terug.

Twitter heb ik niet.........

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:25

Janneke2 schreef:
julius_juut schreef:

Sorry.
Zonder context: het kan natuurlijk drommels goed om verschuiven en herschikken gaan.

Meer investeren in X, minder geld naar Y.
Budgettair neutraal - het kan.

(Of het zo is: graag de doorrekening van het programma. Kan iedere partij kosteloos aan het CPB vragen.)

Schuiven en herschikken: Het kan. Maar ik zou zelf dan graag een cursus krijgen daar over hoe ik met hetzelfde of minder geld meer dingen kan doen. :+

Eigenlijk raar dat zo'n doorrekening niet verplicht is. Dat zou partijen wel dwingen om realistische en haalbare dingen in hun programma's te zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:39

Citaat:
Schuiven en herschikken: Het kan. Maar ik zou zelf dan graag een cursus krijgen daar over hoe ik met hetzelfde of minder geld meer dingen kan doen. :+

:o Naar de letter van de wet: dat zijn twee verschillende dingen.
Met hetzelfde geld meer dingen doen kun je een herschikking noemen (of een bezuiniging) -
maar met hetzelfde geld andere dingen doen of meer geld aan X besteden en bezuinigingen op Y valt ook onder herschikking. (Dat kan zelfs zijn: er gaat geld naar even veel posten op de begroting, maar per post wel andere bedragen.)

Citaat:
Eigenlijk raar dat zo'n doorrekening niet verplicht is. Dat zou partijen wel dwingen om realistische en haalbare dingen in hun programma's te zetten.

... ik zou het geen stom idee vinden.
Momenteel kun je natuurlijk ook zeggen 'dat de kiezer (wij dus) realistische partijen kunnen belonen' door op ze te stemmen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:43

Het is veelvuldig voorgekomen dat partijen met populistische spreuken een doorrekening niet wilden. Omdat ze heel goed wisten dat hun mening financieel nooit onderbouwd kon worden. Ook een puntje van aandacht.