steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:11

Ik lach me kapot over die stikstof reductie voor Vlieland!!

Kun je toch na gaan hoe je in de zeik genomen word!?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:40

Citaat:
In de bebouwde kom hoeft blijkbaar sowieso niets gereduceerd te worden, volgens die kaarten

Citaat:
Die kaarten zijn sowieso mega vreemd. De bal wordt volledig bij de boeren gelegd. Den Haags zooitje dit.

Ik neem aan dat het gaat om de kleurkaarten mbt stikstofreductie.

Nu, die zijn door het ministerie van Landbouw gepubliceerd, en daar gaat men niet over de bebouwde kom.
Wel over de landbouwsector.

(Dus in die zin "legt men de bal bij de boeren".
Ik hoop dat Verkeer&Waterstaat zometeen komt met een reductiekaart voor de luchtvaart. Ook hard nodig.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:55

kun je rekenen.....

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:08

Roodvos schreef:
CO2 draagt bij aan het broeikaseffect -> klimaatverandering
NH3 (ammoniak) en NOx (stikstofoxiden) -> zijn geen broeikasgassen maar dragen bij aan verzuring en vermesting van de bodem. Omgerekend naar atomair stikstof (N) is de bijdrage van 2,7 kg NOx (als NO2) gelijk aan de bijdrage van 1 kg NH3.
N2O (distikstof(mono)oxide, ook wel lachgas) draagt bij aan het broeikaseffect -> klimaatverandering, is een veel sterker broeikasgas dan CO2. 1 kg N2O is qua effect ongeveer gelijk aan 250 kg CO2.
CH4 (methaan) draagt bij aan het broeikaseffect -> klimaatverandering. Ook een sterker broeikasgas dan CO2. 1 kg CH4 is qua effect ongeveer gelijk aan 25 kg CO2.

Bronnen van deze emissies:
NH3 en CH4: vooral uit de agrarische sector
N2O: vooral agrarische sector (kunstmest) en "huishoudelijk" (lachgaspatronen)
NOx en CO2: vooral industrie, verkeer en "huishoudelijk" (verbranden van fossiele brandstoffen)

Mag ik even aanhaken op het welbekende riedeltje over methaan? Het IPCC is namelijk nog niet zo lang geleden (eindelijk, het werd nogal eens tijd) tot de conclusie gekomen dat de klimaatimpact van methaan afkomstig van koeien fors wordt/werd overschat, omdat geen rekening gehouden werd met het feit dat methaan in de atmosfeer binnen 12 jaar afbreekt (terwijl CO2 1000 jaar blijft hangen) én dat methaan uit koeien onderdeel is van de korte koolstofcyclus. Koeien stoten methaan uit dat in de lucht wordt afgebroken tot o.a. CO2. Deze CO2 wordt opgenomen door gewassen (fotosynthese) die de koeien weer opvreten. Belangrijk hierbij is te beseffen dat bij een gelijkblijvende veestapel de concentratie GHG in de atmosfeer niet toeneemt. Deze korte cyclus is totaal iets anders dan bijvoorbeeld het verbranden van fossiele brandstoffen, want dat is eenrichtingsverkeer waarbij de concentratie GHG in de atmosfeer per definitie toeneemt op het moment dat fossiele brandstof wordt verbrand.

In hoofdstuk 7 van het 6e Assessment Report van het IPCC stelt men dat volgens de rekenmethode die tot nu toe wordt/werd (?) gebruikt het effect van constante methaan-emissies (constante veestapel) op de opwarming van de aarde met een factor 3-4 óverschat. Tegelijkertijd ónderschat de rekenmethode het effect van elke nieuwe bron van methaan-emissie (groeiende veestapel) met een factor 4-5.

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/down ... pter07.pdf

Als we trouwens (met de oude rekenmethode neem ik aan, dus inclusief hierboven benoemde overschatting van de impact van methaan uit koeien) kijken naar welke sectoren de meeste broeikasgassen uitstoten staat de landbouw bijna onderaan met 26.2 megaton CO2-equivalent. Industrie staat fier bovenaan met ruim 53 megaton, gevolgd door elektriciteit (32) en mobiliteit (30).

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... assen-uit-

Janneke2 schreef:
Ik neem aan dat het gaat om de kleurkaarten mbt stikstofreductie.

Nu, die zijn door het ministerie van Landbouw gepubliceerd, en daar gaat men niet over de bebouwde kom.
Wel over de landbouwsector.

(Dus in die zin "legt men de bal bij de boeren".
Ik hoop dat Verkeer&Waterstaat zometeen komt met een reductiekaart voor de luchtvaart. Ook hard nodig.)

Nee hoor. De reductiekaart werd ingediend door Christianne van der Wal, minister van Stikstof en Natuur, en mede namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat en minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Daar is onze vrind Staghouwer niet aan te pas gekomen, die mocht het deel over perspectief ( :') ) voor zijn rekening nemen.

Daarbij staat er letterlijk in de brief dat de reductiekaart gaat over reductie van NH3-uitstoot. Dan zal een Rockwool in Roermond (nummer 1 in de top100 NH3-bronnen, overigens met ruim 2,5 keer zoveel NH3-emissie dan de eerste veehouderij op de lijst) toch ook bij moeten dragen om de stikstofdepositie op het Natura2000-gebied Roerdal te reduceren. Zou je denken, want het Roerdal kleurt felgroen (95% reductie). Maar Rockwool hoeft niet bij te dragen, want Rockwool is harstikke wit op de kaart, in tegenstelling tot het landelijke gebied dat eromheen ligt en waar de boeren zich bevinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 07:46

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar, waar halen we over een paar jaar dan ons eten vandaan? Want de kassen zijn/moesten ook weg, toch?
En landbouw, blijft dat wel? Maar dat moet dan afgewisseld worden qua wat er verbouwd wordt, toch?
Als de strakke biljartlakens qua gras niet mogen, ga ik ervan uit dat graanvelden ook niet de bedoeling zijn? (ik heb geen idee wat je hier zoal kunt produceren... want stadse .. )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 07:59

Gisteren een stukje van het debat gezien tussen de boeren en onze minister van omgeving en energie in Merksplas.
Iemand vroeg o.a. hoe het dan zat met Ineos, die zonder problemen een vergunning gekregen hebben in de antwerpse haven.
Volgens de minister blijft het bedrijf perfect onder de 1% uitstoot.
Wat er dan niet publiekelijk verteld wordt, is dat het bedrijf zijn werkzaamheden opsplitst in fracties, waardoor elke fractie inderdaad onder de 1% blijft.... :+
Schaamteloos weer dit. :x

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:02

Ik weet niet wat er van waar is, maar ik vind dat er ONTZETTEND makkelijk over dat soort informatie heen gestapt wordt?

Is het gelogen? Is het niet belangrijk? Gaat het dan inderdaad alleen om de boeren, en mag (buitenlandse) industrie blijven zitten omdat...?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:07

Die vraag stelden de boeren ook en daar kwam een pover antwoordje op van de minister dat ' de industrie zich ook aan bepaalde regels moet houden '.

Grote multinationals ontsnappen ook aan de belastingen hier, dus ik heb een flauw vermoeden dat die ' bepaalde regels ' wel heeel errrug soepel zijn :+
Kassa. Geld. Winst. Dat vat de soap redelijk goed samen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:14

En de mensen hier op bokt, die menen dat de boeren 'too blame' zijn, dat die op hadden moeten letten? Hoe zien die dit soort informatie?

Ik ben geen boer, ik heb er geen verstand van, ik heb geen kinderen dus an sich niet veel belang bij 'de toekomst van de aarde (even gechargeerd), ik heb al enige tijd geen paard meer en ik woon in de stad. Maar ik vind dit soort berichten op zn minst 'raar'... ? En ik hoor daar vrij weinig over... Is het in Belgie zo anders dan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:29

Pandora2 schreef:
Gisteren een stukje van het debat gezien tussen de boeren en onze minister van omgeving en energie in Merksplas.
Iemand vroeg o.a. hoe het dan zat met Ineos, die zonder problemen een vergunning gekregen hebben in de antwerpse haven.
Volgens de minister blijft het bedrijf perfect onder de 1% uitstoot.
Wat er dan niet publiekelijk verteld wordt, is dat het bedrijf zijn werkzaamheden opsplitst in fracties, waardoor elke fractie inderdaad onder de 1% blijft.... :+
Schaamteloos weer dit. :x

Geen goede journalist dan. Die vroeg daar niet op door?

Ik denk wel dat de industrie ook problemen gaat krijgen. Er zijn al tal van maatregelen, zoals dat je, als je boven een bepaald verbruik aan elektra komt, je allerlei investeringen moet doen om dat verbruik naar beneden te krijgen. Op zich goed natuurlijk. Punt is alleen dat ook kleine bedrijven aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen als de grote. Dus als je als eenmanszaak wat zware machines hebt draaien, kun je daarmee in de problemen komen.

Verder zie ik ook wel een voorzichtige kentering, kijk bijvoorbeeld naar Tata, dat nu duidelijk onder het vergrootglas ligt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:42

Dat was geen journalist, dat waren de boeren zelf :D
Sinds die avond in Merksplas krijgt de minister trouwens politiebewaking... :=

Natuurlijk moet de industrie zich ook aan één of andere regelgeving houden. Alleen is dat allemaal nogal dikke vette vriendjespolitiek en kan er veel omzeild worden als je de juiste ' vrienden ' hebt op hoger niveau en genoeg geld op tafel kan leggen.
Kijken we maar gewoon naar 3M in Zwijndrecht bijv. als recentelijk geval ... :x

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:58

Pandora2 schreef:
Dat was geen journalist, dat waren de boeren zelf :D
Sinds die avond in Merksplas krijgt de minister trouwens politiebewaking... :=

Dan heeft de politie opeens wel tijd. Ieder ander mag het zelf uitzoeken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:45

Ze hadden haar auto geblokkeerd en toen is zelfs de minister van binnenlandse zaken moeten tussenkomen en die heeft dan de politie ingeschakeld.
Die politiebewaking is gebleven. :+
In sommige gevallen zijn er dus wel manschappen en tijd inderdaad.
Wat een poppenkast weeral :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:48

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:09

Wie komen er ook allemaal naar de actiedag op 22 juni?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:31

Peppertree schreef:
Wie komen er ook allemaal naar de actiedag op 22 juni?

op de veluwe? geen idee wat de bedoeling is nog eigenlijk. Dat wacht ik eerst even af.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:12

... nou ben ik erg van 'eerst zien, dan geloven',
zeker als het om de luchtvaart gaat...
(als er toch 1 bedrijf is dat boven de wet schijnt te staan dan is het Schiphol)

Maar vandaag heeft een rechts kabinet iets gezegd over Schiphol en krimp.

Hoogste tijd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:40

Janneke2 schreef:
... nou ben ik erg van 'eerst zien, dan geloven',
zeker als het om de luchtvaart gaat...
(als er toch 1 bedrijf is dat boven de wet schijnt te staan dan is het Schiphol)

Maar vandaag heeft een rechts kabinet iets gezegd over Schiphol en krimp.

Hoogste tijd.

Dit zal wel een slinkse manier zijn om Lelystad te openen, vluchten en problemen verplaatsen inclusief laag vliegende vliegtuigen over de Veluwe en dat mag dan weer wel over een natura 2000 gebied

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 06:42

ja er is iets van gezegd...
...nadat Schiphol zelf aangaf vluchten te schrappen wegens personeelstekort.

Dus hoeveel waarde dat er iets van zeggen had? Klinkt mij als stemmen winnen die ze kwijt zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:59

Ik ben uitermate achterdochtig, maar rechts of niet - wellicht begint er iets door te dringen dat er zelfs voor een luchthaven regels gelden.
(CDA, VVD - een beroerde combinatie: als het goed is voor de portemonnee van een klein clubje knijpen we de ogen toe.)
(Ik ga nog een soort fan worden van de Christenunie. Degelijke calvinisten, daar hou ik van.)

En zo ja kan dat vliegveld tussen de Oostvaardersplassen en de Veluwe gewoon niet uitbreiden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:31

Niet uitbreiden ? Dat moet helemaal niet open, verplaatsen van het probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:33

fb site BBB

Citaat:
Het stikstofbeleid waardoor duizenden boeren weg zullen moeten, is gebaseerd op modellen die zijn berekend op basis van bedrijfsgegevens van boeren uit 2018! Dit bevestigde het RIVM gisteravond in technische briefing over stikstof.

Op basis dus van 4 jaar (!) geleden. Niet op basis van de huidige situatie.

Sinds 2018 zijn er echter 1,5 miljoen varkens minder, 8 miljoen kippen minder, 200.000 runderen minder en 20.000 schapen minder.
De uitstoot zou dus al flink gereduceerd moeten zijn. 'Deze plannen worden steeds meer onhoudbaar. Oude cijfers worden door het ministerie van LNV gebruikt om nu de boeren uit te kopen! Waanzin wordt steeds groter.' aldus Caroline van der Plas
*Het RIVM heeft in opdracht van het ministerie van LNV deze modellen gemaakt met betrekking tot stikstofuitstoot en stikstofneerslag*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:25

Zit daar veel verschil in... vier jaar geleden en nu?

(mijn idee is dat het af en toe ook maar een beetje een rommeltje is met cijfers, waar ze vandaan komen, wie dat meet, hoe dat geinterpreteerd wordt etc...

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:35

Cer schreef:
Zit daar veel verschil in... vier jaar geleden en nu?

(mijn idee is dat het af en toe ook maar een beetje een rommeltje is met cijfers, waar ze vandaan komen, wie dat meet, hoe dat geinterpreteerd wordt etc...

Sinds 2018 zijn er echter 1,5 miljoen varkens minder, 8 miljoen kippen minder, 200.000 runderen minder en 20.000 schapen minder.

Ik vind dit nogal een verschil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:36

Maar in hoeveelheden van schadelijke stoffen moet je dan denken?
Kan je die percentages gewoon omslaan? Of zijn er misschien ook maatregelen die bijdragen waardoor het minder is? Of niet?