Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:In de bebouwde kom hoeft blijkbaar sowieso niets gereduceerd te worden, volgens die kaarten
Citaat:Die kaarten zijn sowieso mega vreemd. De bal wordt volledig bij de boeren gelegd. Den Haags zooitje dit.
Roodvos schreef:CO2 draagt bij aan het broeikaseffect -> klimaatverandering
NH3 (ammoniak) en NOx (stikstofoxiden) -> zijn geen broeikasgassen maar dragen bij aan verzuring en vermesting van de bodem. Omgerekend naar atomair stikstof (N) is de bijdrage van 2,7 kg NOx (als NO2) gelijk aan de bijdrage van 1 kg NH3.
N2O (distikstof(mono)oxide, ook wel lachgas) draagt bij aan het broeikaseffect -> klimaatverandering, is een veel sterker broeikasgas dan CO2. 1 kg N2O is qua effect ongeveer gelijk aan 250 kg CO2.
CH4 (methaan) draagt bij aan het broeikaseffect -> klimaatverandering. Ook een sterker broeikasgas dan CO2. 1 kg CH4 is qua effect ongeveer gelijk aan 25 kg CO2.
Bronnen van deze emissies:
NH3 en CH4: vooral uit de agrarische sector
N2O: vooral agrarische sector (kunstmest) en "huishoudelijk" (lachgaspatronen)
NOx en CO2: vooral industrie, verkeer en "huishoudelijk" (verbranden van fossiele brandstoffen)
Janneke2 schreef:Ik neem aan dat het gaat om de kleurkaarten mbt stikstofreductie.
Nu, die zijn door het ministerie van Landbouw gepubliceerd, en daar gaat men niet over de bebouwde kom.
Wel over de landbouwsector.
(Dus in die zin "legt men de bal bij de boeren".
Ik hoop dat Verkeer&Waterstaat zometeen komt met een reductiekaart voor de luchtvaart. Ook hard nodig.)
Pandora2 schreef:Gisteren een stukje van het debat gezien tussen de boeren en onze minister van omgeving en energie in Merksplas.
Iemand vroeg o.a. hoe het dan zat met Ineos, die zonder problemen een vergunning gekregen hebben in de antwerpse haven.
Volgens de minister blijft het bedrijf perfect onder de 1% uitstoot.
Wat er dan niet publiekelijk verteld wordt, is dat het bedrijf zijn werkzaamheden opsplitst in fracties, waardoor elke fractie inderdaad onder de 1% blijft....![]()
Schaamteloos weer dit.
Janneke2 schreef:... nou ben ik erg van 'eerst zien, dan geloven',
zeker als het om de luchtvaart gaat...
(als er toch 1 bedrijf is dat boven de wet schijnt te staan dan is het Schiphol)
Maar vandaag heeft een rechts kabinet iets gezegd over Schiphol en krimp.
Hoogste tijd.
Citaat:Het stikstofbeleid waardoor duizenden boeren weg zullen moeten, is gebaseerd op modellen die zijn berekend op basis van bedrijfsgegevens van boeren uit 2018! Dit bevestigde het RIVM gisteravond in technische briefing over stikstof.
Op basis dus van 4 jaar (!) geleden. Niet op basis van de huidige situatie.
Sinds 2018 zijn er echter 1,5 miljoen varkens minder, 8 miljoen kippen minder, 200.000 runderen minder en 20.000 schapen minder.
De uitstoot zou dus al flink gereduceerd moeten zijn. 'Deze plannen worden steeds meer onhoudbaar. Oude cijfers worden door het ministerie van LNV gebruikt om nu de boeren uit te kopen! Waanzin wordt steeds groter.' aldus Caroline van der Plas
*Het RIVM heeft in opdracht van het ministerie van LNV deze modellen gemaakt met betrekking tot stikstofuitstoot en stikstofneerslag*
Cer schreef:Zit daar veel verschil in... vier jaar geleden en nu?
(mijn idee is dat het af en toe ook maar een beetje een rommeltje is met cijfers, waar ze vandaan komen, wie dat meet, hoe dat geinterpreteerd wordt etc...