Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:49

Babootje schreef:
Dinopino schreef:
En natuurlijk ook niet een onbelangrijk feit, dat de Russen de boerenvelden met rust laten. Ook zijn er beelden van Tjestjeense soldaten, die mensen via een corridor bevrijden en voorzien van voedsel. Zij werden vastgehouden zonder eten en drinken.

Dit is in ieder geval de realiteit
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1846694 ... logsmiddel

En dat is in deze periode van het jaar relatief makkelijk. Vroeger voordat we zoveel machinaal verbouwden stond deze periode ook wel bekend als "the hunger gap", tijd tussen opraken voorraaden van vorige oogst en het kunnen oogsten van de eerste gewassen van het nieuwe groeiseizoen (feb-maart tot mei-juni). Met de huidige distributiesystemen en een kapotgeschoten infrastructuur creeer je net zo iets nu aangezien er in de natuur of moestuin nog niks groeit. Als er vervolgens ook niks gezaaid kan worden, dan wordt het ook langere termijn een lastig verhaal.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:49

Volgens mijn bron t.a.v. het supersonische wapen was de bron van CNN een "unnamed" US-official :
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 6502810625

Het probleem met de supersonische raketten schijnt de nauwkeurigheid van het raken van een bepaald target te zijn. Aangezien deze "supersonische" raket zeer nauwkeurig zijn target heeft geraakt wordt er dus ernstig getwijfeld of het werkelijk om deze technologie ging.
Daarnaast schijnt het filmpje dat Rusland geeft als bewijs van de hit niet het getroffen gebouw te zijn maar een kippenschuur.
Aldus de twitter-draad.

Ik wacht dus even op een 3e bron voordat ik geloof dat Rusland de supersonische bom in heeft gezet.
Wat mij doet denken aan:
https://www.youtube.com/watch?v=sE2yz-L64ag

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:52

_San87_ schreef:
De VS heeft deze bommen ook. Maakt dat verschil?

Dat maakt verschil ja. Rusland laat zien wat het allemaal kan aanrichten, ook zonder kernwapens te gebruiken, mochten andere landen op het idee komen om militair in te grijpen, of aansluiting bij de NAVO te zoeken.

Van Kaliningrad (waarvandaan de hypersonische raketten naar verluidt zijn afgeschoten) naar Berlijn of Stockholm is het minder ver dan naar het wapendepot in Oekraïne dat nu geraakt is :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:55

pien_2010 schreef:
Als het gaat om analyses vind ik die van Mart de Kruif, luitenant generaal, gisteren in nieuwsuur waardevoller en interessanter en geloofwaardiger als zo'n opmerking van jou.

Heerlijke toon Pien. Misschien dat je dan even moet heroverwegen of je wel op een discussieforum wil posten als je geen inhoudelijke discussie wil voeren en slechts kan teruggrijpen op de "appeal to authority fallacy".

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:02

Iedereen mag toch zelf weten welke bronnen ze geloofwaardiger vinden? Of het nu om de verkiezingen in Amerika ging of om Poetin , je geeft aan mensen de andere kant van het verhaal te willen tonen maar het valt wel op dat je dat elke keer doet vanuit een bepaalde hoek waarbij mensen de wenkbrauwen fronsen. En dus jouw berichten minder serieus nemen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:03

Wees niet zo'n 'drama queen', enzino. Er is niets mis mee om aan te geven welke reacties waarde hebben voor iemand en welke minder of niet. Die van Dinopino scoren ook niet allemaal 100 punten bij veel mensen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:04

oomens schreef:
_San87_ schreef:
De VS heeft deze bommen ook. Maakt dat verschil?

Dat maakt verschil ja. Rusland laat zien wat het allemaal kan aanrichten, ook zonder kernwapens te gebruiken, mochten andere landen op het idee komen om militair in te grijpen, of aansluiting bij de NAVO te zoeken.

Van Kaliningrad (waarvandaan de hypersonische raketten naar verluidt zijn afgeschoten) naar Berlijn of Stockholm is het minder ver dan naar het wapendepot in Oekraïne dat nu geraakt is :)*

Ik snap dat t een staaltje verpissen is :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:08

_San87_ schreef:
De NOS zegt ook dat de VS ze hebben. Maar als de VS zelf zegt van niet, dan weet ik t ook niet. Maar ergens denk ik dan aan een leugentje aan de Amerikaanse kant. Ik kan me namelijk oprecht niet voorstellen dat zij ze niet hebben/ontwikkelen. Alleen al om de anderen bij te blijven/voor te zijn.

Amerika ontwikkeld ze wel degelijk, zie mijn eerdere post dat ze een budget van $3.8 miljard hebben voor 2022. Ze (Lockheed Martin in dit geval) lopen echter tegen problemen aan bij de ontwikkeling wat volgens Bloomberg de geplande datum van productie eind september van dit jaar moeilijk maakt.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... f=6uww027M

Citaat:
U.S. efforts to catch up with China and Russia in developing hypersonic weapons may be set back after Lockheed Martin Corp.’s air-launched missile suffered three consecutive test failures that left it on a tight schedule.

That’s put in doubt the Pentagon’s goal to declare it America’s first combat-ready hypersonic weapon and approve initial production by Sept. 30.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:10

enzino schreef:
_San87_ schreef:
De NOS zegt ook dat de VS ze hebben. Maar als de VS zelf zegt van niet, dan weet ik t ook niet. Maar ergens denk ik dan aan een leugentje aan de Amerikaanse kant. Ik kan me namelijk oprecht niet voorstellen dat zij ze niet hebben/ontwikkelen. Alleen al om de anderen bij te blijven/voor te zijn.

Amerika ontwikkeld ze wel degelijk, zie mijn eerdere post dat ze een budget van $3.8 miljard hebben voor 2022. Ze (Lockheed Martin in dit geval) lopen echter tegen problemen aan bij de ontwikkeling wat volgens Bloomberg de geplande datum van productie eind september van dit jaar moeilijk maakt.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... f=6uww027M

Citaat:
U.S. efforts to catch up with China and Russia in developing hypersonic weapons may be set back after Lockheed Martin Corp.’s air-launched missile suffered three consecutive test failures that left it on a tight schedule.

That’s put in doubt the Pentagon’s goal to declare it America’s first combat-ready hypersonic weapon and approve initial production by Sept. 30.

[ [url=m/X0iraN.png]Afbeelding[/url] ]

Ja, okay. Duidelijk, thanks +:)+.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:11

Cowboy55 schreef:
oomens schreef:
<KNIP>zoals beide atoombommen op Japan destijds de uitkomst van WOII ook nauwelijks hebben beïnvloed of versneld, <KNIP>.

PARDON? Operation Downfall was het plan voor een conventionele aanval op Japan zelf. Het bestond uit 2 delen, Olympic en Coronet. De inschatting was dat de VS in die acties ca. 1,2 miljoen (MILJOEN!) manschappen zouden verliezen, waarvan 267.000 gesneuvelden. De looptijd werd geschat op 6-9 maanden. De atoombommen deden het binnen een week en zonder 267.000 dode GI’s.

Off-topic, maar dat plan was opgesteld lang voordat een paar dagen voor de bommen ook de Sovjetunie de oorlog had verklaard aan Japan.
In Japan was inmiddels duidelijk dat ze een oorlog tegen beide grootmachten tegelijk hoe dan ook zouden gaan verliezen, en dat de hoofdeilanden tot het laatst toe blijven verdedigen al lang geen optie meer was.
De overgave was dus al op handen, het was hooguit nog een kwestie wie het naoorlogse Japan zou 'krijgen', en hoe het wereldtoneel daarna vorm zou krijgen. Daarbij hebben beide bommen de VS enorm geholpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:58

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:19

Ik denk dat de kans dat de NATO er daadwerkelijk bij wordt betrokken door Rusland groter is dan de kans op een overleg tussen Zelensky & Poetin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:15

Poetin veranderd toch niet van mening, blijf erbij dat de toestand in Rusland dusdanig heftig moet worden dat er daar iets gebeurd voor hij met de oorlog stopt.
Dat ze nu nog steeds steden platgooien en in proberen te nemen is om druk op onderhandelingen te kunnen zetten, geeft ook meteen aan dat ze eigenlijk de onderliggende partij zijn anders heb je die steden niet nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:19

Ann schreef:
Ik denk dat de kans dat de NATO er daadwerkelijk bij wordt betrokken door Rusland groter is dan de kans op een overleg tussen Zelensky & Poetin.

Eens

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:05

Babootje schreef:
Ann schreef:

Eens

Wat zou het Rusland opleveren om de NAVO de oorlog te verklaren?

Hij is de oorlog misschien niet aan het verliezen in de Oekraïne, maar hij is hem zeker ook niet aan het winnen tegen de verwachtingen in.
Het westen is een economische oorlog tegen hem begonnen die Rusland behoorlijk in de problemen brengt.
Hij brengt China in verlegenheid, doordat die hem niet kunnen laten vallen, maar tegelijkertijd hun export naar het westen moeten beschermen.

Als hij nu gaat onderhandelen en er een deal uitsleept die niet al te slecht voor hem uitvalt, dan kan hij dat intern als een overwinning verkopen, kan hij beginnen om van de sancties af te komen en maakt hij China blij. Ik denk dat een overleg veel waarschijnlijker is dan een zeker verlies door de NAVO aan te vallen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:22

Ik hoop oprecht dat je gelijk gaat krijgen, Karl66. Maar Poetin lijkt in een andere realiteit te leven in mijn ogen. Hij lijkt zijn persoonlijke doel boven het belang van Rusland te stellen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:29

Karl66 schreef:

Hij is de oorlog misschien niet aan het verliezen in de Oekraïne, maar hij is hem zeker ook niet aan het winnen tegen de verwachtingen in.
Het westen is een economische oorlog tegen hem begonnen die Rusland behoorlijk in de problemen brengt.
Hij brengt China in verlegenheid, doordat die hem niet kunnen laten vallen, maar tegelijkertijd hun export naar het westen moeten beschermen.

Als hij nu gaat onderhandelen en er een deal uitsleept die niet al te slecht voor hem uitvalt, dan kan hij dat intern als een overwinning verkopen, kan hij beginnen om van de sancties af te komen en maakt hij China blij. Ik denk dat een overleg veel waarschijnlijker is dan een zeker verlies door de NAVO aan te vallen.

Dat is de ratio die spreekt. Maar Poetins geschiedenisles, die hij vlak voor de inval gaf, doet me toch vrezen. Plus Lavrov die zei: it's not about Ukraine, it's about the world order.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:38

Ik probeer mij er nog niet te druk om te maken , pas als het zover is anders zit je nu toch maar in angst waar je even niks mee kunt.

Ik had de twitter link bekeken maar daar leek het toch meer te gaan om een paar omliggende landen wat bedoeld werd met inval van de NAVO / NATO.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:48

Ja, vooral de Baltische Staten, die zitten hem te knijpen nu. En Moldavië ook, denk ik.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:00

mysa schreef:
Ja, vooral de Baltische Staten, die zitten hem te knijpen nu. En Moldavië ook, denk ik.

Wat een angst moet de bevolking daar hebben.... Je weet dat het kan gaan gebeuren. Maar aan de andere kant vraag mij af of het haalbaar is met dit leger voordat ze Oekraïne hebben , zijn ze er al heel wat verloren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:01

Wat een mogelijkheid is, is dat Putin een "per ongelijke" oorlog met de NAVO begint om zijn fiasco in Ukraïne te maskeren.

Maar liever zou hij een oorlog tegen de VS beginnen, dit zou gesteund worden door de Chinezen vermoed ik. Ik heb nog steeds het idee dat dat ook de bijbedoeling is geweest om Ukraïne binnen te vallen. 2 vliegen in 1 klap; Rusland breidt het rijk uit en de VS wordt de risee van de wereld doordat ze Ukraïne willen "redden". Een herhaling van Syrië dus. China kan daarna Taiwan zonder problemen inlijven.
De Chinezen willen niet dat Europa kapot gaat, waar moet hun zijderoute dan heen gaan :roll:

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:41

Karl66 schreef:

Hierbij ga je er van uit dat hij nog voor rede vatbaar is en nog een navolgbare logica heeft. Ik vrees dat dat een foute veronderstelling is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:32

China wil meer macht op het wereldtoneel, maar wel zonder oorlog. China heeft de economische groei van de export naar de EU en de VS nodig om zijn bevolking tevreden te houden. Wat zou WW III voor China opleveren?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:41

China zal zich er inderdaad niet in mengen. Die geven geen moer om politiek zolang ze hun economie maar kunnen vrijwaren idd. Voornaamste reden ook waarom ze in Afrika zo ongeveer alles hebben kunnen overnemen.

Maar ik denk oprecht dat niets of niemand nog invloed heeft op Poetin, ook China niet. Gezichtsverlies is geen optie. Die gaat door tot het eind. Met wat geluk graaft hij vlot z'n eigen graf. Met wat pech zitten we nog een tijdje met zijn waanideeën en de gevolgen opgezadeld.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:53

Ik bedoelde niet dat China mee zou doen maar dat ze de Russen geen strobreed in de weg zouden leggen wanneer die het op zich willen nemen om de VS een toontje lager te laten zingen.

Ik zou sowieso niet kunnen bedenken wat WOIII op zou kunnen leveren :brr: