Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:00

Cer schreef:
Er zijn volgens mij maar weinig partijen die 'het voor elkaar hebben'.
Een lang zittende partij zoals VVD, met dus de mensen op de plekken, doen het nu ook niet supergoed, als je veel mensen mag geloven.
Dus nieuw of oud, niks is een garantie denk?

Ik vind dat twee verschillende zaken.
Het beleid van de vvd kan mij gestolen worden. Graag zelfs.

Maar de interne partijzaken gaan over het algemeen goed.
(Ooit was er een botsing tussen Rita Verdonk en een zekere voormalige staatssecretaris Rutte, met het duidelijke standpunt 'we kiezen hier in de partij één enkele leider'. Rita droop af en richtte Trots op Nederland op, en verder weinig meer van gehoord.)

Inhoudelijk weet ik het meeste van de oude PvdA, maar in grote lijnen geldt het voor alle oudere politieke partijen.
Er zijn afdelingen, en je kunt carrière maken in de partij als je daar regelmatig je gezicht laat zien en vooral een waardevolle bijdrage levert aan de discussie. (Huiswerk doen, stukken lezen, achtergronden kennen etc.)

Bij de nieuwere partijen geldt dat niet, je doet 1 sollicitatie gesprek (soms ook wel twee, of een korte proefperiode) en met wat mazzel kom je op de lijst.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:07

Nou ja Rutte als voorman die dingen kwijtraakt en vergeet? Ik zou dan denken dat dat soort dingen niet gebeuren. Ik zou dat ook niet onder beleid scharen, maar onder 'gedoe' .. en dat verwacht ik, heel naief, gewoon niet van mensen die voor mensen op zouden moeten komen. (maar goed, dat vliegt al heel lang niet meer natuurlijk :+ Overal zijn mensen die over de rug van anderen, of met weinig consideratie, dingen doen)

Bij nieuwe(re) partijen kan het voordeel zijn dat ze buiten het hokje denken, of willen vernieuwen, waar de gevestigde oorde in 'ons kent ons' en 'zo doen we het nu eenmaal' blijft hangen? Ik denk dat ook daar voor beide kanten wat te zeggen is?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:21

Cer schreef:
De ene partij lobbyt voor boeren, de andere voor internationale bedrijven, de volgende is te klein, of kan alleen maar iets brengen door anderen te schofferen.. etc...
Een echt integere partij die zn best doet..waar bijna niemand commentaar op kan hebben.. bestaat dat?

Het probleem bij de BBB is volgens mij dat het vrij doorzichtig is dat ze niet lobbyen voor ‘de boeren’. Maar op een of andere manier zien veel van hun kiezers niet wat de echte agenda is. Idem voor FvD en in wezen ook de PVV. Praatjes vullen geen gaatjes.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:24

Waar de VVD vooral heel goed in is. Dat is ondanks alles wat er mis gaat stevig in het pluche blijven zitten. En alle problemen vooruit schuiven. Want er komen steeds meer crisissen bij. Maar er wordt niets opgelost.

Tja, ik snap dat het voor de mensen met veel geld een stabiele factor is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:26

Chubby schreef:
Het probleem bij de BBB is volgens mij dat het vrij doorzichtig is dat ze niet lobbyen voor ‘de boeren’. Maar op een of andere manier zien veel van hun kiezers niet wat de echte agenda is. Idem voor FvD en in wezen ook de PVV. Praatjes vullen geen gaatjes.

Tja, dat staat mij dus ook tegen aan de BBB. Het is alleen maar voor de boeren. De B van burger mag wel weg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:28

Maar wat zijn die echte agenda's dan? En welke partij houdt zich daar aan?

NB: ik lees zojuist dat er 14.000 euro gesponserd is aan de BBB, door een veevoerbedrijf.
Ja21 ontving 200duizend euro van een vastgoedbedrijf
Een techondernemer doneerde 350duizend euro aan PvdD
Zijn dat dan lobbys?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:34

Loretta schreef:
Chubby schreef:

Tja, dat staat mij dus ook tegen aan de BBB. Het is alleen maar voor de boeren. De B van burger mag wel weg.

nou, niet alleen voor de boeren, het gaat om alle bewoners van het platteland die er behoefte aan hebben gehoord te worden. Voor wat betreft veiligheid, openbaar vervoer, onderwijs, zorg etc. Blijft het platteland toch vaak een ondergeschoven kindje.
Citaat:
Speerpunten BBB Gelderland
Betaalbare woningen, eerst inbreiding en geen voorrang voor (arbeids)migranten.

Betaalbaar voedsel, energie en levensonderhoud voor alle inwoners.

Langjarige en beperkte regelgeving voor ondernemers en burgers.

Goede gezondheidszorg, meer handen aan bed, minder papierwerk en goede voorlichting.

Extra aandacht voor praktijkonderwijs en de dorpsschool blijft behouden.

Zon op het dak, geen windmolenparken en bij draagvlak kernenergie en aquathermie.

Samen uit het ‘stikstof moeras’, weer bouwen en geen onteigening boeren.

Geen laagvliegroutes boven Gelderland waar recreatie en natuur zo belangrijk zijn.

Goed natuur- en faunabeheer. Stop met het ontwikkelen van wensnatuur.

Goed openbaar vervoer voor iedereen. Stoppen met plannen voor de Noordtak Betuwelijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:37

Cer schreef:
Maar wat zijn die echte agenda's dan? En welke partij houdt zich daar aan?

NB: ik lees zojuist dat er 14.000 euro gesponserd is aan de BBB, door een veevoerbedrijf.
Ja21 ontving 200duizend euro van een vastgoedbedrijf
Een techondernemer doneerde 350duizend euro aan PvdD
Zijn dat dan lobbys?

Dat een vstgoedbedrijf geld aan JA21 doneert kan ik helemaal inkomen gezien hun neo liberale standpunt wat betreft nog meer marktwerking op de woningmarkt.

En wat betreft die techondernemer. Dat roept bij mij gelijk de vraag op. Wat voor producten verkoopt deze tech ondernemer?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:39

Dat weet ik niet, ik vind alleen die 14.000 euro wat magertjes.. Als ze zich echt laten sponsoren door al die steenrijke big agro boeren, dan had er wel meer geld naar de BBB gekund denk :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:47

juval schreef:
Citaat:

Goede gezondheidszorg, meer handen aan bed, minder papierwerk en goede voorlichting.

Zon op het dak, geen windmolenparken en bij draagvlak kernenergie en aquathermie.

Geen laagvliegroutes boven Gelderland waar recreatie en natuur zo belangrijk zijn.

Goed openbaar vervoer voor iedereen. Stoppen met plannen voor de Noordtak Betuwelijn.

Door het hele juridische probleem omtrent stikstof zijn zowel betaalbare woningen als het stikstof standpunt van de BBB moeilijk te rijmen. Uiteindelijk hebben we toch met Brussel te maken en tot nu toe lijkt Brussel weinig mee te geven.

Het punt over wensnatuur van de BBB kan ik me ook wel in vinden eerlijk gezegd. Maar uiteindelijk hebben we nog steeds met de habitatrichtlijn te maken. En vervolgens bij elke poging om het beleid aan te passen met natuurclubs die naar de rechter stappen. En ondertussen blijven we met vertraagde bouwprojecten zitten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:13

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:26

- kennelijk het provinciale programma.
Nou, ik vind het erg mager.

* Betaalbare woningen, eerst inbreiding en geen voorrang voor (arbeids)migranten.
- Eerst 'stikstof' oplossen of alternatief bouwen zul je bedoelen.
En de agrarische sector draait op buitenlandse werknemers zoals Polen. "Fijn dat die geen voorrang krijgen"...

* Betaalbaar voedsel, energie en levensonderhoud voor alle inwoners.

- Hoe doe je dat in de provincie?
Goed openbaar vervoer is een optie - maar de rest?

* Langjarige en beperkte regelgeving voor ondernemers en burgers.
- Zeg liever dat je expliciet in gesprek gaat mbt bestemmingsplannen en ruimtelijke ordening.

* Goede gezondheidszorg, meer handen aan bed, minder papierwerk en goede voorlichting.
-Hoe doe je dat in de provincie?

* Extra aandacht voor praktijkonderwijs en de dorpsschool blijft behouden.
- Die dorpsschool is een goed punt. De rest : hoe doe je dat in de provincie?

* Zon op het dak, geen windmolenparken en bij draagvlak kernenergie en aquathermie.
- Zon op het dak gáát de provincie niet over.
Zeg dan gewoon wat je wel wil. En de quota zul je toch moeten halen, dus dit is gewoon kul.
"Leuk dingen beloven, klinkt fijn en je hoeft NIETS te doen..."

* Samen uit het ‘stikstof moeras’, weer bouwen en geen onteigening boeren.
- Samen, ja graag. Maar wat bedoelt men???
Hoe dan, zodat er weer gebouwd kan worden???
En geen onteigening: heel erg graag, maar er staat echt NIETS. Hoe dan wel???

* Geen laagvliegroutes boven Gelderland waar recreatie en natuur zo belangrijk zijn.
- Prima!
Vermeld ook even dat het gaat over vakantievluchten ( = doe maar gewoon niet) vanaf Lelystad airport (houd maar zoals het nu is).

* Goed natuur- en faunabeheer. Stop met het ontwikkelen van wensnatuur.
- Andermaal niets.
Iedereen is voor goed beleid, ja toch?
Of is het beleid vooral die trap na, 'geen wensnatuur'? (Internationale afspraken waar we ons aan moeten houden kan de provincie niet terzijde schuiven, dus ook dit raakt aan bedrog.)

* Goed openbaar vervoer voor iedereen. Stoppen met plannen voor de Noordtak Betuwelijn.
- Als iemand die haar hele leven vlak bij spoorwegen woont: doe mij maar veel Betuweroutes.
En ik heb gelogeerd naast de Betuweroute: stilte. Terwijl hij werkte.
En ik logeerde langs het spoor bij Venlo terwijl de Betuweroute tijdelijk buiten bedrijf was: heel veel goederen, inclusief gevaarlijke stoffen midden door de stad/ hele series steden.
Het is veiliger, zo'n goederenspoor, ook voor inwoners van Arnhem en Nijmegen.
Het spaart bakken geld uit, die je vervolgens aan reizigers kunt geven. Dus dit is nog eens een idee, al vind ik het onzinnig.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-03-23 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:27

juval schreef:
Als ik Louise Fresco mag citeren: Europa zegt niets over stikstof.

https://twitter.com/deafspraaktv/status ... 60/video/1

Bedankt voor het linkje.
Dat is wel een heelninterresant stuk. Ja hoe het juridisch allemaal zit weet ik ook niet.
Wat ik wel weet is wat zij ook nog eens benoemt. Natuurorganisaties hebben een hele dikke vinger in de pap hier in Nederland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:38

Kunnen we nog meer partijprogramma's op die manier bespreken? ik vind dat wel verhelderend :j
op de websites van de partijen kom ik er ook niet uit...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:55

Janneke2 schreef:
* Betaalbare woningen, eerst inbreiding en geen voorrang voor (arbeids)migranten.
- Eerst 'stikstof' oplossen of alternatief bouwen zul je bedoelen.
En de agrarische sector draait op buitenlandse werknemers zoals Polen. "Fijn dat die geen voorrang krijgen"...

Het is natuurlijk niet meer dan logisch dat die geen voorrang krijgen (weet ook niet of dat nu echt zo is, het zou me bevreemden). Als ik morgen in Groningen ga werken krijg ik daar ook geen voorrang voor een woning. Er zijn ook genoeg alternatieven beschikbaar, m'n moeder werkt bijvoorbeeld voor een bedrijf wat woonruimte verhuurt aan bedrijven zodat zij daar buitenlandse werknemers kunnen huisvesten. Hier in de regio (veel tuinbouw) zijn er ook werkgevers die er zelf wat voor geregeld hebben op hun eigen terrein. (hoewel dat niet altijd volwaardig is, daar zijn dan weer rechtszaken over)

Janneke2 schreef:
* Goed openbaar vervoer voor iedereen. Stoppen met plannen voor de Noordtak Betuwelijn.
- Als iemand die haar hele leven vlak bij spoorwegen woont: doe mij maar veel Betuweroutes.
En ik heb gelogeerd naast de Betuweroute: stilte. Terwijl hij werkte.
En ik logeerde langs het spoor bij Venlo terwijl de Betuweroute tijdelijk buiten bedrijf was: heel veel goederen, inclusief gevaarlijke stoffen midden door de stad/ hele series steden.
Het is veiliger, zo'n goederenspoor, ook voor inwoners van Arnhem en Nijmegen.
Het spaart bakken geld uit, die je vervolgens aan reizigers kunt geven. Dus dit is nog eens een idee, al vind ik het onzinnig.

De betuwelijn gaat ook door of vlak langs dorpen en steden heen. Grote voordeel ervan is dat voor zover ik weet alle kruisingen met wegen ongelijkvloers zijn, wat zeker de verkeersveiligheid enorm helpt. Heb er qua geluid zelf ook nooit last van gehad inderdaad.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:56

@janneke, daarom noemt men het speerpunten. Zodat makkelijk te zien is waar BBB voor staat.. hoe het verder uitgewerkt wordt staat vast wel ergens in het uitgebreidere verkiezingsprogramma.
je kan het prima afkraken, negatief zijn is altijd makkelijk.

deel je ook even het verkiezingsprogramma van de partij waar jij achter staat?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:07

juval schreef:
Citaat:

Zeker de helft, zo niet meer, van deze punten zijn (het resultaat van) landelijk beleid (lees: 2e Kamer). Op zich niet onbelangrijk omdat de Prov.Staten de 1e Kamer kiezen, maar raak niet teleurgesteld over de resultaten op provinciaal niveau.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:25

Zelf kan ik nooit zo veel met speerpunten tenzij er een goed onderbouwd plan bij staat. Veel partijen roepen van alles en dan denk ik "mooi, maar hoe zie je dat dan voor je?" Iets roepen wat het goed doet bij mensen is natuurlijk niet zo moeilijk.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:04

Chubby schreef:

Volgens mij is een van de problemen eerder dat groene partijen en bijbehorende achterban heel goed door hebben dat zij zelf niet in staat zijn een beter alternatief dan BBB aan te bieden. Ik geloof namelijk niet in verhalen waar het idealisme (duurzame landbouw) van af druipt, maar waar het realisme (vraag naar reteduur geproduceerd voedsel) totaal ontbreekt. Ze geven mij daarbij tevens het gevoel dat het ze niet (zoveel) boeit of ik tijdens de door hen gewenste landbouwtransitie aan boord kan blijven met mijn bedrijf. We moeten immers in november beginnen met onteigenen, anders volgt er schijnbaar een bloedbad. Volgens de man die ons nog geen tien jaar geleden aanmoedigde om meer meer meer te gaan produceren. Slechts de pet op zijn hoofd is veranderd van de NZO naar D66. Het kan raar lopen in het leven :+

Dat een partij als D66 dergelijke taal nodig denkt te hebben om haar eigen falen te verbloemen, vind ik heel begrijpelijk maar ook best een beetje gênant.

Roodvos schreef:
Zeker de helft, zo niet meer, van deze punten zijn (het resultaat van) landelijk beleid (lees: 2e Kamer). Op zich niet onbelangrijk omdat de Prov.Staten de 1e Kamer kiezen, maar raak niet teleurgesteld over de resultaten op provinciaal niveau.

Daarom is het ook zo fijn dat BBB het in de landelijke peilingen ook al zo goed doet :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:43

juval schreef:
@janneke, daarom noemt men het speerpunten. Zodat makkelijk te zien is waar BBB voor staat..

Ik kan er niets mee.
Citaat:
hoe het verder uitgewerkt wordt staat vast wel ergens in het uitgebreidere verkiezingsprogramma.
je kan het prima afkraken, negatief zijn is altijd makkelijk.

Makkelijk...?
Ik geef wel argumenten waarom ik dit heel erg mager vind.
Jij beweert dat ik het mijzelf makkelijk maak zonder verdere toelichting.

En ja, PS kiezen 'getrapt' de Eerste Kamer, maar ik wil vooral weten wat het beleid voor een provincie is.
Kom dan niet aanzetten met 'makkelijke speerpunten' die totaal niet over de provincie gaan.

Als het standpunt mbt het goederenvervoer 'een Eerste Kamer standpunt' is, vind ik het al helemaal bedenkelijk.
('Wij kiezen voor een dure en gevaarlijke optie'.)(Dwz: gevaarlijke stoffen blijven door stadscentra heen rijden en omdat personen- en goederenvervoer niet wordt gesplitst, ben je vele malen duurder uit. Of je moet iedereen de auto injagen.)

En :o ik lees de krant. En eerlijk gezegd nooit verkiezingsprogramma's. (Klaas wel, en zet daar mensen jaren later nog wel eens mee schaakmat.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:04

prima Janneke2, maar wat zijn nu de punten waar jouw partij de verkiezingen mee gaat winnen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:23

Het is geen wedstrijd, hè.

(Iedereen kan weten dat zelfs een riante zetelwinst geen garantie biedt op het behalen van je doelen.)

Ik ben geen lid van een politieke partij en hoor tot 'de floating vote' op links. Dus "mijn partij" en "winnen", mwah...

Één van de zaken waar ik aan hecht is watermanagement. (Nat veen legt heel veel kooldioxide vast. Geldt in Drenthe en in de Randstad. - Wat ik een grappige combinatie vind.)
En de visie op de aanbesteding van het OV. (Lijnen weghalen uit kleine dorpjes: ja de groetjes thuis, hè. Weet je zeker dat het OV achteruit blijft hollen.)
Natuur-inclusieve recreatie (de kurk van de economie hier).
Ondersteuning van de kleinere boerenbedrijven.
Er is een discussie over bibliotheken, wat mij betreft is het ruimer, maar ik zie graag de verschillende dorpskernen levendig. Dus met bieb en nog veel meer.
... en een provinciaal referendum kan zin hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:28

Maar welke partij sluit daar dan bij aan? En doen daar dan ook echt wat mee?

Ik vind t vnl veel loze beloftes -O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:40

juval schreef:
@Karl66, we gaan het meemaken. Mij heeft ze wel overtuigd in ieder geval, voor mij is er geen andere partij om op te stemmen. Ze mag zich gaan bewijzen :)
Ik geloof niet zo in al die complot theorieën :D :D

Als je iemand niet van complot theorieen kunt betichten is het Lubach wel. Die zoeken alles echt goed uit!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:40

IMANDRA schreef:
"Maar BBB / Caroline is zo heerlijk nuchter en down-to-earth" hoor ik mijn ouders (uit een boerendorp) nog zeggen :)). Geeft een goed inkijkje Karl66, bedankt voor het delen.

Ik betrap Caroline vooral op heel veel leugens.