Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:12

He he... gelukkig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:14

Dat is goed nieuws. Daarbij komt dat Biden al lange tijd vice president was dus is geen groentje. Helpt hopelijk ook.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:26

Vind die kop wel wat optimistisch. De toestemming is gegeven voor financiën, kantoorruimte etc. maar ik zie Trump nog steeds geen overdracht geven zelf.
Zou het komen omdat ie dan moet erkennen dat ie totaal niet op heeft zitten letten de afgelopen 4 jaar in wat dan ook :')

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:28

Trump erkent Biden nog steeds niet als president. De rechtszaken gaan door, alleen wordt steeds duidelijker dat die Trump niet alsnog aan de overwinning zullen helpen, en wordt het gemor in de Republikeinse gelederen over die rechtszaken ('a national disgrace') steeds luider.

Biden is ondertussen bezig met het opbouwen van zijn regeringsteam. Benieuwd wat John Kerry als 'klimaat-tsaar' straks voor elkaar kan krijgen. Ik hoop dat het nog mogelijk is Trumps desastreuze klimaat- en milieubeleid enigszins bij te sturen. Trump heeft recent nog toestemming verleend voor nieuwe olieboringen in kwetsbare natuurgebieden. Na hem de zondvloed (letterlijk), het milieu zal hem echt een rotzorg zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:31

Ik vind de term 'klimaattsaar' wat ongelukkig gekozen. Biden zou de verbindende factor worden immers. Met deze term strijk je direct degenen die het klimaat laag op de agenda hebben staan, tegen de haren in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:33

mysa schreef:
Ik vind de term 'klimaattsaar' wat ongelukkig gekozen. Biden zou de verbindende factor worden immers. Met deze term strijk je direct degenen die het klimaat laag op de agenda hebben staan, tegen de haren in.

John Kerry was ook diegene die met zijn kleinkind op schoot het klimaatakkoord van Parijs tekende en een groot voorvechter voor de klimaatplannen is vandaar zijn bijnaam klimaat tsaar. En dat is zonder andere mensen tekort te doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:55

Ik denk dat die naam door de tegenstanders als scheldnaam gezien wordt, daar zou ik me dus niet zo druk over maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:06

Bron: Al Jazeera

Trump agrees transition to Biden administration can begin
Key federal agency says Joe Biden ‘apparent winner’ of United States election, clearing the way for the start of the transition.

President-elect Joe Biden was projected as the winner of the US election more than two weeks ago [Tom Brenner/Reuters]
President-elect Joe Biden was projected as the winner of the US election more than two weeks ago [Tom Brenner/Reuters]
24 Nov 2020
United States President-elect Joe Biden has been formally given the go-ahead by a federal agency to begin his transition to the presidency, shortly after the battleground state of Michigan certified him as the winner there.

With the rapid-fire developments on Monday, President Donald Trump’s already languishing efforts to overturn his November 3 defeat appeared to be coming to a close.

The US General Services Administration (GSA), an independent agency, ascertained that Biden was the “apparent winner” of the election and informed Biden that his transition – leading up to a January 20 swearing-in – could officially begin.

GSA Administrator Emily Murphy made the determination after Trump’s efforts to challenge the vote failed across battleground states, citing “recent developments involving legal challenges and certifications of election results”.

Het houdt niet over, maar een diep, diep ondergeschikte brengt de boodschap dat Joe Biden voortaan toegang krijgt tot die zaken die nodig zijn ivm een goede machtsoverdracht.

Ach, beter zo dan die tweede burgeroorlog...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:58

Inmiddels is Hiddema ook per direct opgestapt, lol. Mooie is dat de zetel vrijkomt voor Henk Otten, ben benieuwd of hij dat aanbod gaat doen, hahaha. :9k

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:09

Over een aanbod gesproken, wat ik me al een tijdje afvraag: Die nieuwe opperrechter, Amy Coney Barrett, had zij de aanstelling kunnen/mogen weigeren? Ik snap dat het in feite een contract voor de rest van haar leven is, maar het zegt, in mijn optiek, toch ook wel iets (of eigenlijk heel veel) over hoe ze hier daadwerkelijk in staat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:28

Ja natuurlijk kan je dat weigeren. En dat het voor het leven is betekent dat ze niet ontslagen kan worden, maar ze kan wel zelf ontslag nemen.

Alleen deze mensen worden nier zomaar out of the blue aangesteld. Dit zijn campagnes waar ze jaren mee bezig zijn geweest en waar ook serieus geld in omgaat. Barret is bijvoorbeeld zwaar gesponsord door het bedrijfsleven, dat ze structureel bevoordeelt, om deze positie te kunnen krijgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:37

Karl66 schreef:
Ja natuurlijk kan je dat weigeren. En dat het voor het leven is betekent dat ze niet ontslagen kan worden, maar ze kan wel zelf ontslag nemen.

Alleen deze mensen worden nier zomaar out of the blue aangesteld. Dit zijn campagnes waar ze jaren mee bezig zijn geweest en waar ook serieus geld in omgaat. Barret is bijvoorbeeld zwaar gesponsord door het bedrijfsleven, dat ze structureel bevoordeelt, om deze positie te kunnen krijgen.

Wat een bananenrepubliek is het ook :o kun je het je voorstellen wat er zou gebeuren als dit in Nederland was?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:47

Hier hebben we helaas ook sterke lobby's en achterkamertjespolitiek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:49

Maar onze rechters worden anders benoemd - en niet gekozen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:58

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:04

Volgens mij valt de rechtspraak hier wel mee, ook omdat er niet zoveel conflicten zijn tussen bedrijven en burgers. Onze politiek staat natuurlijk wel helemaal wagenwijd open naar die lobby. Ik weet niet hoeveel directer het bv kan dan een directeur van Unilever die aangeeft 'als ik Rutte een bericht stuur, belt hij altijd meteen terug.' Of Schiphol/KLM. En de goede functies die ex-politici vinden in het bedrijfsleven, of de ex-Shell/Unilever-mensen die een plek vinden in de politiek.

Dus meestal is het simpeler: de wetgever legt niet teveel beperkingen op die vervelend kunnen zijn voor het bedrijfsleven, en geeft af en toe wat leuke belastingkortingen weg - daar hoef je de rechterlijke macht helemaal niet voor te corrumperen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:07

Shadow0 schreef:
Volgens mij valt de rechtspraak hier wel mee, ook omdat er niet zoveel conflicten zijn tussen bedrijven en burgers. Onze politiek staat natuurlijk wel helemaal wagenwijd open naar die lobby. Ik weet niet hoeveel directer het bv kan dan een directeur van Unilever die aangeeft 'als ik Rutte een bericht stuur, belt hij altijd meteen terug.' Of Schiphol/KLM. En de goede functies die ex-politici vinden in het bedrijfsleven, of de ex-Shell/Unilever-mensen die een plek vinden in de politiek.

Dus meestal is het simpeler: de wetgever legt niet teveel beperkingen op die vervelend kunnen zijn voor het bedrijfsleven, en geeft af en toe wat leuke belastingkortingen weg - daar hoef je de rechterlijke macht helemaal niet voor te corrumperen.

Maar als de kiezer dit vervelend vind kan die voor een ander stemmen. Wie een bedrijf aanneemt moeten ze zelf weten, maar politieke ervaring is ook gewoon iets wat goed op je CV staat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:15

Magrathea schreef:
Maar als de kiezer dit vervelend vind kan die voor een ander stemmen.

Misschien moesten we dat maar eens doen ja.

Citaat:
Wie een bedrijf aanneemt moeten ze zelf weten, maar politieke ervaring is ook gewoon iets wat goed op je CV staat.

Vind ik niet helemaal waar: er is echt genoeg geschreven over integriteit en belangenverstrengeling en onwenselijke inmenging. Die bedrijven maken een bewuste keuze om de boel volgens andere regels te spelen - net als de lobbyisten dat bij die rechtersbenoemingen in de VS dat doen. Ook al is het niet specifiek onomstotelijk verboden op een manier die maakt dat er ook op gehandhaafd kan worden... het blijft immoreel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:31

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:
Maar als de kiezer dit vervelend vind kan die voor een ander stemmen.

Misschien moesten we dat maar eens doen ja.

:roll: Dat jij het niet eens bent met wat andere mensen stemmen maakt het systeem nog niet slecht. Blijkbaar vinden andere mensen het niet zo erg dat iemand van een groot bedrijf komt. Wie op dit moment in de kamer is er eigenlijk van Shell? Niet degene op wie ik gestemd heb hoor :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:36

Nou ja, het kost ons nogal veel geld dat uit de maatschappij gaat naar belastingvoordelen voor buitenlandse aandeelhouders en andere schimmige zaken. Ik denk dat we daar veel nuttigere dingen mee kunnen doen.

Verder: ik benoem een patroon waarom ik van mening ben dat er in de rechterlijke macht niet zoveel rechtstreekse links met het bedrijfsleven zijn of nodig zijn... omdat dat in de politiek al is voorzien. Heb het idee dat je daar nu een heel andere discussie van wilt maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:54

Electra63 schreef:
mysa schreef:
Hier hebben we helaas ook sterke lobby's en achterkamertjespolitiek.

Heb je daar voorbeelden van ?

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... litst.aspx

Achterkamertjes politiek dat weet ik niet. Lobbyen is erg belangrijk. Hoe rijker de lobby is hoe meer ze kunnen lobbyen en dat hoor je terug.
Ik heb daar voorbeelden van.
Bv indertijd, zat ik in het LOCO (Landelijk crisis overleg opvanghuizen), dat een klein budget had om alle veranderingen die op ons afkwamen goed op te vangen en voor onze belangen te lobbyen.
De FIOM ( Federatie voor Ongehuwde Moeder en haar kind) had en heeft veel meer budget en is ontzettend goed georganiseerd.
Daat hoorde je en hoor je terug in de besluitvorming. Met eigen ogen gezien hoe die geoliede organisatie weet te lobbyen en haar belangen tot op zekere hoogte weet veilig te stellen. IN ieder geval kwamen zij verder dan indertijd het LOCO.
Ik heb daar ongelooflijk veel van geleerd en tot op de dag van vandaag herken ik welke groepering goed heeft gelobbyd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:12

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

Achterkamertjes politiek dat weet ik niet. Lobbyen is erg belangrijk. Hoe rijker de lobby is hoe meer ze kunnen lobbyen en dat hoor je terug.
Ik heb daar voorbeelden van.
Bv indertijd, zat ik in het LOCO (Landelijk crisis overleg opvanghuizen), dat een klein budget had om alle veranderingen die op ons afkwamen goed op te vangen en voor onze belangen te lobbyen.
De FIOM ( Federatie voor Ongehuwde Moeder en haar kind) had en heeft veel meer budget en is ontzettend goed georganiseerd.
Daat hoorde je en hoor je terug in de besluitvorming. Met eigen ogen gezien hoe die geoliede organisatie weet te lobbyen en haar belangen tot op zekere hoogte weet veilig te stellen. IN ieder geval kwamen zij verder dan indertijd het LOCO.
Ik heb daar ongelooflijk veel van geleerd en tot op de dag van vandaag herken ik welke groepering goed heeft gelobbyd.

Ik dacht dat Mysa het had over de partijdigheid/beinvloeden van de rechterlijke macht?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:23

Ok, ik dacht in algemene zin dat het bedoeld werd. Sorry.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:25

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:27

Klopt Pien, ik bedoel meer in het algemeen. Maar het moment was misschien wat ongelukkig gekozen gezien de post ervoor over de rechterlijke macht ging.

Oh jongens, mag nog wel even in dit topic? Nu heeft Nanninga haar (best wel grote) mond open getrokken richting Baudet.

https://www.nu.nl/politiek/6092620/nann ... lijst.html