Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
mysa schreef:Ik vind de term 'klimaattsaar' wat ongelukkig gekozen. Biden zou de verbindende factor worden immers. Met deze term strijk je direct degenen die het klimaat laag op de agenda hebben staan, tegen de haren in.
Karl66 schreef:Ja natuurlijk kan je dat weigeren. En dat het voor het leven is betekent dat ze niet ontslagen kan worden, maar ze kan wel zelf ontslag nemen.
Alleen deze mensen worden nier zomaar out of the blue aangesteld. Dit zijn campagnes waar ze jaren mee bezig zijn geweest en waar ook serieus geld in omgaat. Barret is bijvoorbeeld zwaar gesponsord door het bedrijfsleven, dat ze structureel bevoordeelt, om deze positie te kunnen krijgen.
mysa schreef:Hier hebben we helaas ook sterke lobby's en achterkamertjespolitiek.
Shadow0 schreef:Volgens mij valt de rechtspraak hier wel mee, ook omdat er niet zoveel conflicten zijn tussen bedrijven en burgers. Onze politiek staat natuurlijk wel helemaal wagenwijd open naar die lobby. Ik weet niet hoeveel directer het bv kan dan een directeur van Unilever die aangeeft 'als ik Rutte een bericht stuur, belt hij altijd meteen terug.' Of Schiphol/KLM. En de goede functies die ex-politici vinden in het bedrijfsleven, of de ex-Shell/Unilever-mensen die een plek vinden in de politiek.
Dus meestal is het simpeler: de wetgever legt niet teveel beperkingen op die vervelend kunnen zijn voor het bedrijfsleven, en geeft af en toe wat leuke belastingkortingen weg - daar hoef je de rechterlijke macht helemaal niet voor te corrumperen.
Magrathea schreef:Maar als de kiezer dit vervelend vind kan die voor een ander stemmen.
Citaat:Wie een bedrijf aanneemt moeten ze zelf weten, maar politieke ervaring is ook gewoon iets wat goed op je CV staat.
Shadow0 schreef:Magrathea schreef:Maar als de kiezer dit vervelend vind kan die voor een ander stemmen.
Misschien moesten we dat maar eens doen ja.
Electra63 schreef:mysa schreef:Hier hebben we helaas ook sterke lobby's en achterkamertjespolitiek.
Heb je daar voorbeelden van ?
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... litst.aspx
pien_2010 schreef:Electra63 schreef:
Achterkamertjes politiek dat weet ik niet. Lobbyen is erg belangrijk. Hoe rijker de lobby is hoe meer ze kunnen lobbyen en dat hoor je terug.
Ik heb daar voorbeelden van.
Bv indertijd, zat ik in het LOCO (Landelijk crisis overleg opvanghuizen), dat een klein budget had om alle veranderingen die op ons afkwamen goed op te vangen en voor onze belangen te lobbyen.
De FIOM ( Federatie voor Ongehuwde Moeder en haar kind) had en heeft veel meer budget en is ontzettend goed georganiseerd.
Daat hoorde je en hoor je terug in de besluitvorming. Met eigen ogen gezien hoe die geoliede organisatie weet te lobbyen en haar belangen tot op zekere hoogte weet veilig te stellen. IN ieder geval kwamen zij verder dan indertijd het LOCO.
Ik heb daar ongelooflijk veel van geleerd en tot op de dag van vandaag herken ik welke groepering goed heeft gelobbyd.