steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:44

Voor de mensen die er verstand van hebben.. ik lees net een post op Social Media, waarin staat dat Vlieland iets aan CO2 reductie moet doen... kan iemand toelichten hoe dat werkt daar? (naar mijn idee wonen er niet eens mensen, maar dat is niet helemaal waar....) Wat klopt er niet aan dat bericht? :)

Dit is de titel en het eerste stuk, de rest zit achter een paywall

https://frieschdagblad.nl/regio/Vlielan ... 57839.html

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:46

Tiepfoudt schreef:

wow.....

Citaat:
Op de studie is een embargo van kracht tot volgende week dinsdag, terwijl het rapport al in september vorig jaar werd opgeleverd. Mogelijk heeft deze tijdelijke geheimhouding te maken met de explosieve maatregelen die minister Christianne van der Wal vorige week bekend heeft gemaakt en die duizenden boeren raken in hun bedrijfsvoering en hun persoonlijke leven.

en die boeven mogen blijven zitten?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:18

Cer schreef:
Voor de mensen die er verstand van hebben.. ik lees net een post op Social Media, waarin staat dat Vlieland iets aan CO2 reductie moet doen... kan iemand toelichten hoe dat werkt daar? (naar mijn idee wonen er niet eens mensen, maar dat is niet helemaal waar....) Wat klopt er niet aan dat bericht? :)

Kan alleen het gratis stuk lezen, maar wel heel bijzonder dit. Boeren zijn er idd niet…

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:27

Cer schreef:

Hoeveel scheepvaart is daar? Deze wordt bij mijn weten ook nergens meegerekend maar stoot ook het nodige uit. Hier in de omgeving is het ook drama voor de boeren met Tata, Schiphol etc

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:33

Vlieland is zelfs autovrij.
Hoe willen ze daar dan een stikstofreductie van 70% gaan reduceren. Moeten de Vlielanders soms stoppen met ademhalen?

Er klopt helemaal niets van de stikstofberekeningen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:36

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:41

Cer schreef:

Ik las vorige week (11 juni) in Trouw over zeven boerenbedrijven (melkvee) op Schiermonnikoog.

Dus reken maar dat er boerenbedrijven op Vlieland zijn..

(Ken uw eigen land...!!!)

De samenwerkende boeren op Schiermonnikoog schijnen het zo te hebben geregeld dat ze inmiddels al 40% reductie hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:48

Janneke2 schreef:

De samenwerkende boeren op Schiermonnikoog schijnen het zo te hebben geregeld dat ze inmiddels al 40% reductie hebben.

https://www.visitwadden.nl/nl/verhalen/ ... der-boeren

:o?

Ik heb een rondje google gedaan inclusief inzoomen op Maps .. maar ik kan geen boeren bedrijf vinden op Vlieland... wat mis ik dan?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:01

Niks, er zijn geen boeren..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:17

Interessant :+
[/quote]
Dit is gewoon typisch onze overheid helaas. Als zaken je niet aanstaat houd je ze onder de pet en als je wil dat iets wel aangepakt wordt, maak je desnoods met gelieg en bedrieg de boel op orde voor jezelf.[/quote]
Precies!
Tijdens de corona vliegstop was t nog nooit zo schoon, ondanks dat boeren gewoon deden wat ze altijd deden. Bizar dat men toch in de stikstofleugen trapt.[/quote]
Citaat:

Nou ik trap er niet in.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:39

Cer schreef:
Janneke2 schreef:

https://www.visitwadden.nl/nl/verhalen/ ... der-boeren

:o?

Ik heb een rondje google gedaan inclusief inzoomen op Maps .. maar ik kan geen boeren bedrijf vinden op Vlieland... wat mis ik dan?

Schapen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:48

Is dat geen boeren bedrijf dan? Ik dacht dat dat ook boeren waren? Schapenboeren? Of loslopende schapen zonder bedrijf erbij?

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/9 ... -tegengaan

oh wacht, de koeien en schapen krijgen een groter gebied om stikstofschade tegen te gaan..
Maar dat is dan vee van de overheid, denk ik? Of van bedrijfsboeren?
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-06-22 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:50

Cer schreef:

Ik lees in dat eerste stukje alleen iets over stikstof. Waar lees jij CO2-reductie?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:52

Roodvos schreef:
Cer schreef:

Ik lees in dat eerste stukje alleen iets over stikstof. Waar lees jij CO2-reductie?

In de eerste alinea toch? :
Citaat:
Zij noemde Waddeneiland Vlieland, als natuurgebied groen op de kaart, als gebied waar blijkbaar een enorme stikstofreductie zou moeten komen: „Er zijn geen boeren en het moet zeventig procent terug. Klopt het wel?”, vraagt ze zich af.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:18

CO2 reductie is wat anders dan stikstofreductie. Bij stikstof gaat het met name om NH3 en NOx. Maar dragen allebei wel bij aan broeikaseffect.

En wat betreft de waddeneilanden. Er zijn wel twee maneges op Vlie, valt dat ook onder boerenbedrijven? Echt een giller hoe ze daar qua 'landbouw' de stikstofdepostie willen gaan verminderen, dat is er gewoon domweg niet! Zelfs op de Rottumerplaat geldt deze sterke reductiemaatregel, en daar woont gewoon niemand behalve een paar zeehonden.

Zo krom is dit model dus, het rammelt aan alle kanten, 1 hondendrol op 1 hectare per jaar schijnt de depositiewaarde al te overschreiden. Oftewel, het is een compleet onhaalbare missie die de overheid zich nu heeft opgelegd. Of we moeten echt met zijn allen (en dan niet alleen de boeren!) gaan consuminderen. Geen export/importproducten meer en alles sober en lokaal. Dan maak je qua natuurherstel pas echt grote stappen. Maar dat zie ik nooit en te nimmer gebeuren. We hebben gewoon geen echte natuur in Nederland, en om dat nou koste wat het kost te gaan beschermen... Begrijp me niet verkeerd hoor, natuurlijk moeten we het groen koesteren. Maar daarbij ook accepteren dat vegetatie in de toekomst veranderd zolang we zo luxe willen leven als dat we nu doen. En anders consequent zijn, niet alleen de agrarische sector om zeep helpen, maar de rest dan ook. Zo, en nu is de overheid weer aan zet...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:37

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:49

Als je goed op de stikstofreductiekaart kijkt, zie je perfect hoe de overheid alleen de boeren op wil laten draaien voor het 'stikstofprobleem'. De Amercentrale in Geertruidenberg (NB), vlakbij de Biesbosch, met een vergunning voor 50 ton ammoniak (gelijk aan ruim 30 melkveebedrijven) is heel keurig uitgeknipt en hoeft niets te reduceren. Boeren in directe omgeving liggen in gebieden die 47-95% moeten reduceren. Isover in Etten-Leur een vergelijkbare situatie, Tata Steel, Schiphol, noem ze allemaal maar op.

Tot zover dus uitspraken als 'de industrie en luchtvaart wordt ook echt wel aangepakt hoor, niet alleen de boeren', die eerder in dit topic nogal eens werden gedaan. 8)7

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:01

In de bebouwde kom hoeft blijkbaar sowieso niets gereduceerd te worden, volgens die kaarten :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:06

Die kaarten zijn sowieso mega vreemd. De bal wordt volledig bij de boeren gelegd. Den Haags zooitje dit.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:06

Achterom schreef:
Dat kun je wel stellen ja. En er zal vast ook zoiets zijn over de Rotterdamse haven, over een club met te veel invloed gesproken...

Het zou me niets verbazen. En dan zijn er nog steeds mensen die klagen over de 'agro-lobby' :O

Achterom schreef:
In de bebouwde kom hoeft blijkbaar sowieso niets gereduceerd te worden, volgens die kaarten :+

Nee maar bebouwde kom is sowieso al heel erg goed voor de biodiversiteit, klimaat, e.d., dus daar zit het probleem ook niet :o

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:12

Achterom schreef:

Nee maar bebouwde kom is sowieso al heel erg goed voor de biodiversiteit, klimaat, e.d., dus daar zit het probleem ook niet :o[/quote]

Nee, de bebouwde kom platgooien is ook zo wat in tijden van huizennood :+ :D Maar wel goed voor de biodiversiteit, kijk maar naar Tsjernobyl. Mensen weg, plantjes terug

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:32

Cer schreef:
Roodvos schreef:

In de eerste alinea toch? :
Citaat:
Zij noemde Waddeneiland Vlieland, als natuurgebied groen op de kaart, als gebied waar blijkbaar een enorme stikstofreductie zou moeten komen: „Er zijn geen boeren en het moet zeventig procent terug. Klopt het wel?”, vraagt ze zich af.

Finesse schreef:
CO2 reductie is wat anders dan stikstofreductie. Bij stikstof gaat het met name om NH3 en NOx. Maar dragen allebei wel bij aan broeikaseffect.

CO2 draagt bij aan het broeikaseffect -> klimaatverandering
NH3 (ammoniak) en NOx (stikstofoxiden) -> zijn geen broeikasgassen maar dragen bij aan verzuring en vermesting van de bodem. Omgerekend naar atomair stikstof (N) is de bijdrage van 2,7 kg NOx (als NO2) gelijk aan de bijdrage van 1 kg NH3.
N2O (distikstof(mono)oxide, ook wel lachgas) draagt bij aan het broeikaseffect -> klimaatverandering, is een veel sterker broeikasgas dan CO2. 1 kg N2O is qua effect ongeveer gelijk aan 250 kg CO2.
CH4 (methaan) draagt bij aan het broeikaseffect -> klimaatverandering. Ook een sterker broeikasgas dan CO2. 1 kg CH4 is qua effect ongeveer gelijk aan 25 kg CO2.

Bronnen van deze emissies:
NH3 en CH4: vooral uit de agrarische sector
N2O: vooral agrarische sector (kunstmest) en "huishoudelijk" (lachgaspatronen)
NOx en CO2: vooral industrie, verkeer en "huishoudelijk" (verbranden van fossiele brandstoffen)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:36

Ik snap niet wat daar staat Roodvos.
Maar waar moet men in Vlieland dan van gaan minderen en hoe moeten ze dat doen? Kan jij dat toelichten?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:47

Cer schreef:
Ik snap niet wat daar staat Roodvos.
Maar waar moet men in Vlieland dan van gaan minderen en hoe moeten ze dat doen? Kan jij dat toelichten?

Er staat dat Vlieland moet minderen in stikstof, dus NOx of NH3. Dat is dus geen CO2 wat jij noemt. Dat zijn chemisch totaal andere verbindingen die ook een totaal ander effect op milieu en klimaat hebben.
Er staat niet bij welke stikstof-verbinding ze moeten reduceren. En hoe ze dat moeten doen weet ik niet. Ik heb verstand van scheikunde, niet van schapen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:54

Roodvos schreef:
Er staat dat Vlieland moet minderen in stikstof, dus NOx of NH3. Dat is dus geen CO2 wat jij noemt. Dat zijn chemisch totaal andere verbindingen die ook een totaal ander effect op milieu en klimaat hebben.
Er staat niet bij welke stikstof-verbinding ze moeten reduceren. En hoe ze dat moeten doen weet ik niet. Ik heb verstand van scheikunde, niet van schapen.

Ah, ik snap wat je bedoelt. Ik zie zo ook even niet waar ik die CO2 vandaan gehaald heb.. ik denk te snel quoten en typen ofzo..
maar, stikstof zou dus wel kunnen, dat ze dat moeten verminderen, ook al zijn daar geen boeren bedrijven.. want NOx is dan industrie en huishouden, als ik het goed begrepen heb?
Maar, dat zal dan wel in een stikstofmetingenrapportage staan.

Ik heb geen verstand van scheikunde én niet van schapen.. en ik woon zo goed als midden in de stad.. alles is hier toch al ruk.. :+