Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:40

Begrijp er ook niets van. Het item was in het journaal. Het heeft zoveel consequenties voor de economie maar ook voor nieuwe huizen die nog gebouwd moeten worden en waar openbaar vervoer essentieel is.
Het lijkt wel of er niet wordt nagedacht hoe dit kosten verhogend door werkt op andere terreinen.
Studenten, werknemers, schoolkinderen, ouderen. Er maken zoveel mensen gebruik van het OV. En dan heb ik het nog niet over de beloftes die gedaan zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:43

Er wordt ook niet nagedacht over de lange termijn. Er wordt gekeken naar de peilingen, en dan snel kijken of er een klein succesje voor de eigen kiezers behaald kan worden. Het landsbelang is daar ondergeschikt aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:13

Klopt Prompter. Het rare is dat juist OV meer in de buitengebieden speerpunt was. En dan nu deze bezuinigingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:39

Dit kabinet denkt echt niet na, het hangt van los zand aan elkaar, bbb en nsc zijn uitgespeeld bij de volgende verkiezingen, pvv valt ver terug en vvd spint er wederom garen bij. Dilan is al maanden in de verkiezingsstand maar haar onvoorwaardelijke steun voor Netanyahu doet ze hopelijk nog wat zakken in de peilingen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 23:38

BigOne schreef:
Dit kabinet denkt echt niet na, het hangt van los zand aan elkaar, bbb en nsc zijn uitgespeeld bij de volgende verkiezingen, pvv valt ver terug en vvd spint er wederom garen bij. Dilan is al maanden in de verkiezingsstand maar haar onvoorwaardelijke steun voor Netanyahu doet ze hopelijk nog wat zakken in de peilingen!

Volgens mij is haar man Joods, ik heb weleens een foto gezien met een keppeltje.

Straks is het VVD, PvdA/GL en CDA, bijna zoals vanouds.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:40

Electra63 schreef:
Volgens mij is haar man Joods, ik heb weleens een foto gezien met een keppeltje.

Dus omdat haar man misschien joods is, steunt ze Netanyahu?

Want alle joden steunen Israël?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:30

Precies, Mysa, er zijn heel erg veel Joodse mensen, en ook Israëliers, die gruwelen bij wat Netanyahu aan het doen is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:27

mysa schreef:
Electra63 schreef:

Dus omdat haar man misschien joods is, steunt ze Netanyahu?

Want alle joden steunen Israël?

Ik denk dat je Netanyahu en Israël ook apart moet zien. Je kunt namelijk ook achter Israël staan maar de acties van Netanyahu afkeuren.

Hier een interessant stukje over de vermoedelijke gedachtegang en werkwijze van Netanyahu. Waaruit ook blijkt dat hij de mensen politiek gezien goed kan bespelen. Waardoor hij na afkeuring en kritiek toch telkens weer aan populariteit heeft gewonnen.

https://nos.nl/l/2504950

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:23

Dat was niet handig geformuleerd door mij.
Maar Wilders en Yesilgoz zijn pro-Israel.
Ik vind, met name het Twitter-gedrag van Wilders, onacceptabel.
Geen enkel mededogen voor de onschuldige slachtoffers in Gaza.
Het wordt soms zelfs toegejuicht.
Ik vind Netanyahu een oorlogsmisdadiger.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:24

Netanyahu heeft er alle belang bij om de uitroeiing van Palestina door te laten gaan, dan kan hij blijven zitten als president.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:29

BigOne schreef:
Netanyahu heeft er alle belang bij om de uitroeiing van Palestina door te laten gaan, dan kan hij blijven zitten als president.

Precies !
Vooral geen hulp toelaten en kinderen laten verhongeren is onacceptabel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:31

BigOne schreef:

En andersom, hij kan dit doen zolang hij er nog zit. Maar het is toch gruwel dat er überhaupt mensen op de wereld zijn die deze oorlog goedkeuren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:33

Electra63 schreef:
BigOne schreef:

Precies !

Ze laten ook geen babyvoeding ( melk) binnen dus zullen baby’s gewoon sterven aan diarree enz want wanneer je moeder door honger geen borstvoeding heeft dan kun je op vervuild water niet overleven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:56

Electra63 schreef:
BigOne schreef:

Precies !

Precies. Het is een grote schande dat de wereld waaronder Nederland en de VS toekijken en niets doen.
Alleen Zuid Afrika heeft het aangekaart bij het internationale Gerechtshof in Den Haag.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:09

Helemaal mee eens...het is een schande wat er gebeurt en dat NIEMAND in de politiek een vinger uitsteekt. DAt Schoof zegt dat er geen rode lijn is...ik schaam me Nederlander te zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:13

Ja echt hoor. Hoe kan je dan nog het lef hebben andere landen dan Israël wel de les te lezen over mensenrechten of internationaal/oorlogsrecht? Echt totaal ongeloofwaardig geworden. En wat een hoop (terechte) haat jegens de westerse wereld is er gekweekt sinds dat bloedbad begon? Het laffe beleid van nu gaan we nog heel veel jaren de resultaten van voelen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:14

Ik heb niet de illusie dat het de Israelische regering ook maar iets zal uitmaken wat anderen vinden, maar je zou je als Nederlandse regering op zijn minst kunnen uitspreken tegen alle wandaden jegens de Gazanen en de Palestijnse bewoners van de westelijke Jordaanoever.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:26

Ik ben niet bekend met het conflict daar, niet zoals de meesten hier.
Die terechte haat tegen het westen, is dat omdat het westen dan op de hand is van Israel?

overigens, ik vraag me af hoe die oorlog dan beeindigd kan worden. Want denken we dat Israel dat ooit los gaat laten? Hoe lang is dat conflict al aan de gang, en wat moet dan ervoor zorgen dat het daar stopt?

Ik heb ook gegoogled op 'waar is er nu oorlog op de wereld', maar dat is op nog best wel veel plekken.
https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/ ... n-in-2023/

NB, de url zegt 2023, maar het artikel gaat over 2025

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 11:32

Cer als iemand jouw vragen zou kunnen beantwoorden dan was de oplossing dichtbij. Het is een heel moeilijk conflict.

Een vandaag besteedde gisteren een item aan de biologische landbouw. Waarom lukt het in Denemarken wel (40% is inmiddels biologische landbouw) en waarom in Nederland lukt het niet (maar 3%). De bevolking heeft de biologische producten omarmd.
Een Nederlandse boer die in Denemarken boert (melkkoeien) probeert daar in een antwoord op te vinden. Hij heeft de transitie van nabij meegemaakt en is zelf ook omgegaan en heeft nu vele male minder koeien aan de ene kant, maar die koeien leven wel veel goedkoper , gezonder en hij heeft vele male minder onkosten. Daarbij is de prijs aanmerkelijk hoger waardoor hij economisch gezonder is en voor de natuur is het beter.
Hij vertelt ook dat je een overgangstijd hebt daar je bodem moet herstellen. Hij ziet een belangrijke rol voor de overheid in Nederland en denkt dat het ook in Nederland kan.
Uiteindelijk zou je dan een vermindering van de veestapel hebben, beter boeren voor het milieu en een gezonder economische boer.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... ken-141320

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:18

pien_2010 schreef:
Cer als iemand jouw vragen zou kunnen beantwoorden dan was de oplossing dichtbij. Het is een heel moeilijk conflict.

maar het is wel de vraag die hier ook voorbij komt, in de trant van 'waarom doet niemand er iets aan'.

maar wie moet er wat aan doen dan?
Ik vind dat altijd lastig aan buitenlandse conflicten, want aan de ene kant heb je 'andere (westerse) landen moeten helpen' maar ook 'wie denken andere (westerse) landen wel dat ze zijn dat ze menen zich overal mee te moeiten bemoeien'.

Anders dan zeggen "hee, stop daar eens mee" kan je denk ook niet doen. Dat is dan wel het minste wat een land kan doen, maar legt dat echt zoden aan de dijk?
Dan ga je naar sancties ofzo (net als met rusland) maar daar trekt Putin zich geen reet van aan. En ondertussen sneuvelen er aan alle kanten mensen, terwijl de bestuurders hoog en droog aan de biefstuk zitten, zeg maar..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:36

Zelf heb ik het idee dat het nu uit de klauwen loopt omdat Trump dit conflict "faciliteert" met zijn idiote filmpjes van Gaza dat een prachtige toeristisch gebied wordt onder auspiciën van Israël.
Dat de president van de USA dit doet is nog nooit vertoond. Hij geeft de regering van Israël carte blanche hiermee.

Daarbij wat kunnen regeringen doen?
1. Achter Zuid Afrika staan en ze steunen bij de aanklacht tegen de mensheid in Den Haag
2. D houding van de regering veroordelen, bv de EU
3. Handels sancties
4. En Hamas veroordelen en de regering van Israël en daarbij uitleggen dat dit niets maar dan ook niets met antisemitisme heeft te maken, want die kaart trekt Israël
5. Diplomatie opstarten middels de ambassadeur en veroordelen wat Israël doet;
6. De Israëlische mensen steunen die tegen dit beleid in opstand komen, net als de militairen die het zat zijn om onmenselijke opdrachten uit te voeren.

Dus er is wel degelijk wat mogelijk.
Daarbij in het buitenland begrip hebben voor de enorme woede van de Palestijnen en ze een luisterend oor bieden en hun demonstraties laten gaan en tegenstanders van die demonstraties weghouden (en vv als het gaat om pro Israël demonstraties).
Stoppen met de moslim bevolking naar weg te zetten en aanpakken van antisemitisme in de eigen samenleving net als anti islam geluiden. Dus gaan voor begrip en verdraagzaamheid.

Dat begint al op school met voorlichting en verdraagzaamheid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:52

Cer schreef:
pien_2010 schreef:

maar het is wel de vraag die hier ook voorbij komt, in de trant van 'waarom doet niemand er iets aan'.

maar wie moet er wat aan doen dan?
Ik vind dat altijd lastig aan buitenlandse conflicten, want aan de ene kant heb je 'andere (westerse) landen moeten helpen' maar ook 'wie denken andere (westerse) landen wel dat ze zijn dat ze menen zich overal mee te moeiten bemoeien'.

Anders dan zeggen "hee, stop daar eens mee" kan je denk ook niet doen. Dat is dan wel het minste wat een land kan doen, maar legt dat echt zoden aan de dijk?
Dan ga je naar sancties ofzo (net als met rusland) maar daar trekt Putin zich geen reet van aan. En ondertussen sneuvelen er aan alle kanten mensen, terwijl de bestuurders hoog en droog aan de biefstuk zitten, zeg maar..

Wij kunnen deze oorlog niet oplossen, maar het minste wat je kunt down, uit medemenselijkheid is de gruwelijkheden tegen onschuldige mensen afkeuren.
Als politicus kun je proberen via diplomatieke wegen en/of sancties de regering van Israël dwingen om in ieder geval medische hulp en voedsel toe te staan.
Dat is het minste.
De sleutel ligt bij de VS, als zij de steun (financieel en wapenleverancies) intrekken, dan zou dat zeker helpen.
Maar ja..... Trump wil een Riviera maken van Gaza voor rijke toeristen.
De Palestijnen worden gewoon verdreven (en vermoord). Net als op de Westbank. Ook daar worden huizen en land ingenomen door Kolonisten.

Wilders juicht dit gewoon toe.
Ik vind dat onacceptabel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:07

Afbeelding

Hoe kun je dit acceptabel vinden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:12

Tja, Nederland en Duitsland voelen zich blijkbaar nog steeds
uitermate schuldig over WW2 .

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:12

Dat kun je niet!
Veldkamp heeft vandaag wel eindelijk gereageerd dat het buiten proportioneel is en dat hij een europees onderzoek wil.