Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
enzino schreef:Op zich is een hypersonische raket toch helemaal niet van belang? Als je geïnteresseerd bent in de wapenwedloop of militair materiaal interessant vind dan is het leuk leesvoer, maar voor de "gewone burger" maakt het weinig uit met precies welke snelheid die raket aan komt vliegen.
Marigold schreef:Op WNL op Zondag dat nu op Nederland 1 op tv is, zeggen ze ook dat die hypersonische raket is gebruikt.
Ongelofelijk lomp, die Russische manier van doen.
En 3miljoen gevluchte mensen, dan zitten er dus nog zo’n 37miljoen Oekraïners in dat land.
Echt bizar, midden in onze moderne tijd, 2022, geconfronteerd te worden met dat ouderwetse Rusland. En zoals iemand bij WNL nu zegt, we zitten gewoon te kijken hoe Oekraïne ligt te creperen.
Zullen ‘we’ achteraf spijt krijgen van het niet direct in te grijpen? (Hoe ingrijpen weet ik ook niet hoor).
Ik hoop tot slot dat dit topic schoon blijft van geharrewar, het is tot nu toe een mooi overzichtelijk topic met goede bijdragen van o.a pareltjes.
Ikzelf kijk al steeds minder op Twitter want die race om het laatste nieuws brengt al gauw verwarring. Ik begrijp in grote lijnen wat er gaande is en het is ronduit vreselijk.
_San87_ schreef:
Kendra schreef:_San87_ schreef:
Je bent me net voor! Wou dit artikel posten met vooral de vraag: is er een goede/betrouwbare manier om te helpen? Ik zie zoveel hulpvragen langskomen (vooral om geld), maar lees ook dat hulp bijna niet mogelijk is. Dus waar geef je je geld dan aan uit? Geen transport, geen voer te krijgen ..... wat dan wel???
Of moet hier misschien een apart topic voor worden gemaakt?
Pareltjes schreef:Als de raket moeilijker of niet met luchtafweer onderschept kan worden en tijdens de vlucht ook nog eens van koers kan wijzigen lijkt het me toch wel nuttige info voor de “ gewone mens” .
Kendra schreef:Er zijn meer FB-pagina's, https://www.facebook.com/groups/654211168968932 en dit is er: https://www.facebook.com/groups/654211168968932
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen, wat is wel gelukt, wat werkt?
Ik kan daar geen topic over vinden...
_San87_ schreef:enzino schreef:Op zich is een hypersonische raket toch helemaal niet van belang? Als je geïnteresseerd bent in de wapenwedloop of militair materiaal interessant vind dan is het leuk leesvoer, maar voor de "gewone burger" maakt het weinig uit met precies welke snelheid die raket aan komt vliegen.
Het zou voor het eerst zijn dat ie gebruikt is, dat is wel nieuws. Het is een stuk nieuwe technologie, een raket die je niet aan ziet komen en waar geen afweersysteem voor bestaat.
pien_2010 schreef:_San87_ schreef:
Het zou voor het eerst zijn dat ie gebruikt is, dat is wel nieuws. Het is een stuk nieuwe technologie, een raket die je niet aan ziet komen en waar geen afweersysteem voor bestaat.
Plus dat het kan zijn dat dit materiaal uitgetest wordt, maar zo vertelde de legerdeskundige dat het eerder lijkt dat Poetin dit soort dure geavanceerde raketten gebruikt daar hij door zijn voorraad heen zou zijn als het om de "normale" raketten gaat. Want het is niet normaal om voor deze targets dit soort zeer geavanceerde raketten te gebruiken. Ze hebben er niet legio van, als ik het goed onthouden heb.
Dus is wel degelijk van belang.
Het is wel normaal en passend in oorlogsvoering om zo'n opleidingsinstituut (+ waarschijnlijk belangrijk wapen verzamelpunt voor westerse landen) aan te vallen. Is dus geen oorlogsmisdaad hoe verdrietig ook al die gedode jonge mensen.
oomens schreef:Is het niet puur bedoeld om aan de 'echte vijand' (de NAVO dus, niet Oekraïne) te laten zien: "dit hebben we in huis, onze eenheden zijn gereed om het te gebruiken, we zijn bereid het in te zetten, het blijkt ook in de praktijk te werken (de doelen zijn geraakt), en jullie kunnen er niets tegen doen".
Voor de uitkomst strijd in Oekraïne hebben de wapens nauwelijks toegevoegde waarde, zoals beide atoombommen op Japan destijds de uitkomst van WOII ook nauwelijks hebben beïnvloed of versneld, maar wél een duidelijk signaal van de VS aan de Sovjetunie waren.
oomens schreef:Is het niet puur bedoeld om aan de 'echte vijand' (de NAVO dus, niet Oekraïne) te laten zien: "dit hebben we in huis, onze eenheden zijn gereed om het te gebruiken, we zijn bereid het in te zetten, het blijkt ook in de praktijk te werken (de doelen zijn geraakt), en jullie kunnen er niets tegen doen".
oomens schreef:<KNIP>zoals beide atoombommen op Japan destijds de uitkomst van WOII ook nauwelijks hebben beïnvloed of versneld, <KNIP>.
enzino schreef:_San87_ schreef:De VS heeft deze bommen ook. Maakt dat verschil?
Is dat zo?
Volgens mij niet.
(ze zijn in ontwikkeling en lopen tegen problemen aan)
Citaat:Die verklaring klinkt logischer dan de met hoop doorspekte analyse dat Rusland door hun voorraad normale raketten heen is.
_San87_ schreef:Is dat zo? Ik 2021 hebben ze al hypersonische raketten in Duitsland geplaatst.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1478059 ... -duitsland
De VS heeft ze iig. Of ze helemaal operationeel zijn weet ik niet. Maar daar twijfelen ze bij de Russische raketten ook over, lees ik overal.
Citaat:The Pentagon’s FY2022 budget request for hypersonic research is $3.8 billion—up from $3.2 billion in the FY2021 request. The Missile Defense Agency additionally requested $247.9 million for hypersonic defense. At present, the Department of Defense (DOD) has not established any programs of record for hypersonic weapons, suggesting that it may not have approved either mission requirements for the systems or long-term funding plans. Indeed, as Principal Director for Hypersonics (Office of the Under Secretary of Defense for Research and Engineering) Mike White has stated, DOD has not yet made a decision to acquire hypersonic weapons and is instead developing prototypes to assist in the evaluation of potential weapon system concepts and mission sets.
Citaat:Funding for hypersonic weapons has been relatively restrained in the past; however, both the Pentagon and Congress have shown a growing interest in pursuing the development and near-term deployment of hypersonic systems.
enzino schreef:_San87_ schreef:Is dat zo? Ik 2021 hebben ze al hypersonische raketten in Duitsland geplaatst.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1478059 ... -duitsland
De VS heeft ze iig. Of ze helemaal operationeel zijn weet ik niet. Maar daar twijfelen ze bij de Russische raketten ook over, lees ik overal.
Ik twijfel een beetje aan hoe betrouwbaar de telegraaf hier is.
Ik kan in de Amerikaanse media alleen maar verzoeken tot budget voor ontwikkeling en geplande prototypes voor 2023 vinden:Citaat:The Pentagon’s FY2022 budget request for hypersonic research is $3.8 billion—up from $3.2 billion in the FY2021 request. The Missile Defense Agency additionally requested $247.9 million for hypersonic defense. At present, the Department of Defense (DOD) has not established any programs of record for hypersonic weapons, suggesting that it may not have approved either mission requirements for the systems or long-term funding plans. Indeed, as Principal Director for Hypersonics (Office of the Under Secretary of Defense for Research and Engineering) Mike White has stated, DOD has not yet made a decision to acquire hypersonic weapons and is instead developing prototypes to assist in the evaluation of potential weapon system concepts and mission sets.
EnCitaat:Funding for hypersonic weapons has been relatively restrained in the past; however, both the Pentagon and Congress have shown a growing interest in pursuing the development and near-term deployment of hypersonic systems.
https://news.usni.org/2022/03/18/report ... -weapons-5