Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:53

Benzz schreef:
Karl66 schreef:
De arbeiders staan in Nederland echt wel in de kou.

Tot anderhalf jaar geleden was ik gewoon een arbeider. Heb dit echt nooit zo gevoeld. En dat met af en toe dubbele banen om alles te bekostigen.

Dat jij het niet zo voelt, dat verandert de feiten niet en de feiten zijn dat het bezit van kapitaal bevoordeeld wordt boven arbeid. En dat de belangen van bedrijven keer op keer boven de belangen van burgers gezet worden. Denk aan de milieuwetgeving rondom Schiphol, de toeslagen affaire, de gaswinning in Groningen, het idee om de dividend belasting af te schaffen voor Shell. En je kan eindeloos doorgaan met dit soort voorbeelden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:55

Die gemeentelijke belsstingvrijstelling is leuk voor de absolute minima die zonder dat niet kunnen eten. Iedereen die daar net boven zit is alsnog de pineut en spartelt om financieel rond te kunnen komen.

Ik vind het niet normaal dat mensen boven minimum maar onder modaal financieel klem komen zonder roken drinken gokken enz. Omdat alles zo duur is en we in nl de hoofdprijs aan belasting, zorgkosten (naast de zorgpremie en eigen risico zit er ook nog een fikse bijdrage in de inkomensafhankelijke premie, ik kom daarmee op tegen de 300 euro per maand uit) enz betalen. Ik vind het niet normaal dat mensen dakloos raken, maar ook niet op een vakantiepark mogen wonen maar er ook geen betaalbare woningen zijn en wat er gebouwd wordt is duur duurder het duurst. Ik vind het niet normaal dat er zoveel mensen beroep moeten doen op de voedselbank maar de grote bedrijven en ceo en aandeelhouders rijker en rijker worden. Over de rug van de "armoelijder".

Ik heb strontmazzel gehad dat ik een goed bod heb gehad op mijn huis en vervangende woonruimte heb gevonden. Maar wel over de grens. Anders was ik ook dakloos geworden, want net buiten de toeslagengrens, geen arbeids aftrekkosten, nergens recht op, peperdure lasten, hoge eigen bijdrage en een gemeente die zegt we kunnen u helpen als u schulden heeft. Wat ik nu typisch probeerde te voorkomen. Waar ik eerder flink overhield was het schrapen waar kon, geen geld zelfs voor de noodzakelijke tandarts door de sterk gestegen lasten waar ik domweg niet tegen kon bezuinigen.

En nu ook de ongelijkheid in nederland is nog nooit zo hoog geweest. Die 7 tabel ik zit als chronisch zieke gewoon keihard in de laagste sociale klasse en met mij 1/5 van nederland die spartelt om te overleven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:00

juval schreef:
BBB wordt aan de rechterkant gepositioneerd, maar mag ik vragen waarom? In het verkiezingsprogramma zie ik juist heel veel aandacht voor juist de gewone mensen, verbeteringen voor de zorg, openbaar vervoer, hulpdiensten en scholen in de provincies. Juist niet voor de grote bedrijven en multinationals.

of zie ik dat verkeerd?

wordt BBB rechts genoemd omdat ze de immigratie willen beperken? zou kunnen natuurlijk.

Caroline van de Plas was een lobbyist voor de agro-miljardairs en ze is nu een lobbyist met een tweede kamer lidmaatschap. Het doel van de BBB is helemaal niet om voor de burger op te komen, het doel van de BBB is om de winsten van deze bedrijven te beschermen. Alles wat niet van belang is voor deze bedrijven, daar zijn ze populistisch op, want dan kan je gewoon zeggen wat mensen graag willen horen en zo gemakkelijk veel stemmen binnenharken. De PVV en de FvD hebben voorgedaan hoe dat werkt en vooral wat het je als burger oplevert.

Ik weet niet of mensen Lubach hebben gezien, maar die gaf een mooi inkijkje in die miljarden bedrijven op de achtergrond achter de boerenprotesten en de BBB:

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:14

@Karl66, we gaan het meemaken. Mij heeft ze wel overtuigd in ieder geval, voor mij is er geen andere partij om op te stemmen. Ze mag zich gaan bewijzen :)
Ik geloof niet zo in al die complot theorieën :D :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:19

"Maar BBB / Caroline is zo heerlijk nuchter en down-to-earth" hoor ik mijn ouders (uit een boerendorp) nog zeggen :)). Geeft een goed inkijkje Karl66, bedankt voor het delen.

@Juval: hoezo complottheorieën als ik vragen mag? Je kan het oneens zijn met de manier van brengen en/of de mening die hij heeft, maar naar mijn idee is Lubach meestal wel goed onderbouwd.

Ik ben niet per se aan een partij gebonden, ik ga vooral even kijken welke partij nu het beste past. Uit een (simpele) stemwijzer kwam PvdA. Nog nooit op gestemd maar ze hadden goede argumenten bij de zaken waar we qua mening uiteenliepen, dus ik ga vooral eens kijken naar wat ze nog meer denken/willen doen hier in Brabant.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:21

@juval welke complottheorieën en kan je ook uitleggen waarom je het complottheorieën vindt?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:28

Als BBB aan de macht komt vrees ik voor onze natuur….

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:50

Ik heb in het stukje van Lubach niet helemaal gehoord waar BBB de lobby doet voor de Agri-Reuzen? Maar ik heb er een beetje doorheen geskipt.. Er heeft wel ergens een artikel gestaan waar BBB de boeken open heeft gedaan om te laten zien door wie ze betaald worden.
Ik meende begrepen te hebben dat ze ook voor biologische landbouw zijn.. dat zijn de agri-reuzen toch niet perse?

"tekenfilm met doorgesnoven kindjes"... over 'populair doen' gesproken.. :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:07

Prima dat er ook een lobbyist vanuit de agro-tak zit. Heel links zit vol met natuurlobbyisten denk ik?eer zitten vollop lobbyisten vanuit het bedrijfsleven bij andere partijen toch ook? Dat is toch hoe de politiek werkt?

Verder is het boeiend dat jij het doel weet van de BBB Karl, je kan zeggen: ik vind, of ik denk dat... maar dit is wel heel stellig wat je nu zegt :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:09

Hoewel bbb goede dingen heeft zit mij bij hun iets dwars. Dan kunnen de te grote vervuilende boeren met bv stapelvarkens of kippen blijven bestaan. Wat voor mij haaks staat op dierenwelzijn. En hoewel de plannen nu van het kabinet te ver gaan en eenzijdig zijn. Zoals het nu soms gaat met agrariers is ook niet de weg soms :n Gif gebruiken ipv omploegen om winterbeplanting weg te krijgen. Hele velden oranje van het spul. Steeds een stukje verder landje pik en de laatste restjes anders dan mono gewas omzagen desnoods illegaal. Net iets verder de berm in bemesten. In de achterhoek is heel wat hectares illegaal zo ingepikt om nog even net meer vlak monocultuur te kunnen maken. Nog los van de grote hoeveelheid landbouwgif toch al, dieronwaardige houding van beestjes. Massaproductie waarbij een dier een product is. Al dan niet onder supervisie van de grote aanleverende bedrijven. Dat is niet iets wat ik toejuich of aan wil moedigen. -O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:18

ruitje schreef:
Prima dat er ook een lobbyist vanuit de agro-tak zit. Heel links zit vol met natuurlobbyisten denk ik?eer zitten vollop lobbyisten vanuit het bedrijfsleven bij andere partijen toch ook? Dat is toch hoe de politiek werkt?

Verder is het boeiend dat jij het doel weet van de BBB Karl, je kan zeggen: ik vind, of ik denk dat... maar dit is wel heel stellig wat je nu zegt :)

Serieus? Als er een groep binnen onze samenleving een voet binnen de deur van de politiek heeft, dan zijn het wel de boeren. Kijk alleen naar het stikstof dossier. We weten al 40 jaar dat het een probleem is, de boeren vertellen al 40 jaar dat we het maar aan hun over moeten laten en dat zij het wel gaan oplossen en de stikstofuitstoot stijgt ook al 40 jaar. En ondertussen kijkt de politiek de andere kant op. En nu het schip de wal keert, nu ligt het niet aan de boeren die zich in allerlei gedoogconstructies hebben gedrongen, maar is het de schuld van iedereen anders.

Als er één groep is, die met dank aan vooral het CDA, geen lobbyisten meer nodig heeft, dan zijn het wel de boeren.

Kinke

maar gaan we dan voor wereldwijd dierenwelzijn of is dit alleen maar belangrijk voor dieren in Nederland?
Want dat is wat er nu gebeurt en wat nog meer gaat toenemen. Ik zag gisteren nog een foto van een nieuwe varkensflat in China voorbij komen. En dan bedoel ik ook echt een flat.
En wie heeft vorige week dit gelezen?
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... -verbod-eu

Tiepfoudt

Ach Lubach, die was ik bijna vergeten. Het is lang geleden dat ik die nog serieus nam. De man die veel praat maar weinig zegt. Is er werkelijk nog iemand verrast dat er grote (gedeelde) belangen spelen in de agrarische sector? Is de agrarische sector een uitzondering daarin? Nee.

Zolang de Nederlandse voedselconsumptie vraagt om bijna twee keer zoveel landbouwgrond (3.34 miljoen ha) dan waar Nederland zelf over beschikt (1.82 miljoen hectare) en zolang het biologisch marktaandeel in Nederland superklein (om en nabij de 3%) blijft, vind ik dat iedere intensieve landbouwer in Nederland meer dan bestaansrecht heeft. Met daarbij de kanttekening dat ik mij verplicht voel om iedere dag te blijven zoeken naar manieren om onze impact op het klimaat en het milieu te verkleinen.

Benieuwd wanneer Lubach een keer een sappig itempje gaat maken over de man die zeven jaar geleden ons melkveehouders nog aanmoedigde om meer te gaan produceren, want er was nog voldoende ruimte in Nederland om te produceren en het was zonde om daar geld te laten liggen. Zeven jaar later is dezelfde man compleet in paniek en wil in november dit jaar beginnen met onteigenen van diezelfde melkveehouders, want anders volgt er volgens hem een bloedbad. Iets met een natuur die gaat omvallen.

Holy crap :+ :+ :+

Dit is D66, wat toch ooit een heel fatsoenlijke partij is geweest. Wat ik dan wel weer aardig vind, is dat BBB een (groot) deel van haar bestaansrecht dankt aan de (imo behoorlijk onfatsoenlijke) manier waarop de huidige coalitie met boeren en veel niet-boeren denkt om te kunnen gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:42

Ik volg een aantal partijen / personen op twitter, en ik laat hun gedrag daar eigenlijk ook meewegen in mn keuze... Er zitten echt heel onfantsoenlijke lui tussen, vind ik..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:47

Karl66 schreef:
Als er een groep binnen onze samenleving een voet binnen de deur van de politiek heeft, dan zijn het wel de boeren. Kijk alleen naar het stikstof dossier. We weten al 40 jaar dat het een probleem is, de boeren vertellen al 40 jaar dat we het maar aan hun over moeten laten en dat zij het wel gaan oplossen en de stikstofuitstoot stijgt ook al 40 jaar. En ondertussen kijkt de politiek de andere kant op. En nu het schip de wal keert, nu ligt het niet aan de boeren die zich in allerlei gedoogconstructies hebben gedrongen, maar is het de schuld van iedereen anders.

Als er één groep is, die met dank aan vooral het CDA, geen lobbyisten meer nodig heeft, dan zijn het wel de boeren.

Hmmmm...
Ik maak van 'lobbyisten' even partijen en politici, want we hebben het over verkiezingen.

Ik denk dat boeren heel veel behoefte hebben aan partijen die hun belangen serieus nemen.

Accoord, dat is iets anders dan wat het cda sinds minstens 1987 gedaan heeft mbt stikstof / mestoverschot.

En het zigzagbeleid maakt ook niet vrolijk.

Er zijn veel boeren hard op zoek naar oplossingen,
en er zijn veel boeren met handen in het haar 'wanhoop in de ogen van volstrekt redelijke mensen'.
Die hebben juist partijen nodig die voor hen opkomen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:03

Afbeelding

ik geloof in de integriteit van Caroline van der Plas en BBB.

Wat een ander wil geloven, daar kan ik weinig mee.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:07

Karl66 schreef:
de stikstofuitstoot stijgt ook al 40 jaar.

Als ik vragen mag, waar komt die wijsheid precies vandaan? Het RIVM meldt namelijk een emissie van ruim 450 miljoen kilo stikstof in 1990 en ruim 150 miljoen kilo stikstof in 2020.

https://www.rivm.nl/stikstof

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:13

Maar Juval, dat BBB als politieke partij betaald zou worden door agri-bedrijven / giften van hun zou ontvangen wordt nergens hier genoemd toch? Schijnbaar ondersteunen bepaalde agri-bedrijven wel boeren die willen protesteren (zie de interviews uit Lubach) en BBB/Caroline zou in hun voordeel kunnen lobbyen. Daar hoeft geen ene cent voor op de bankrekening van BBB voor gestort worden, toch? Dus kan je nog eens toelichten wat in jouw ogen hier de complottheorieën zijn?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 08-03-23 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:13

Jij bent boer en zolang jij graag wilt dat iemand over jouw rug en waar nodig ten koste van jou als boer de winsten van de agroreuzen veilig wil stellen, moet je daar lekker in blijven geloven.

Ik hoop voor jou dat er, het liefste zo snel mogelijk, erachter komt dat jij voor de BBB en de bedrijven die ze bedienen niets meer dan een gemakkelijk inwisselbare voetveeg bent.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:17

Kinke schreef:
maar gaan we dan voor wereldwijd dierenwelzijn of is dit alleen maar belangrijk voor dieren in Nederland?
Want dat is wat er nu gebeurt en wat nog meer gaat toenemen. Ik zag gisteren nog een foto van een nieuwe varkensflat in China voorbij komen. En dan bedoel ik ook echt een flat.

Al is het alleen maar in het belang van dieren in nl. Als ze in Oekraïne of China bij wijze van, gewoonlijk hun kinderen slaan, hoef ik dat toch niet ook te doen?
Laatst bijgewerkt door mysa op 08-03-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:17

Karl66 schreef:
Jij bent boer en zolang jij graag wilt dat iemand over jouw rug en waar nodig ten koste van jou als boer de winsten van de agroreuzen veilig wil stellen, moet je daar lekker in blijven geloven.

Ik hoop voor jou dat er, het liefste zo snel mogelijk, erachter komt dat jij voor de BBB en de bedrijven die ze bedienen niets meer dan een gemakkelijk inwisselbare voetveeg bent.

Kan het wellicht een onsje minder met de arrogantie? :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:18

Vroeger stond er een poll waarbij iedereen kon aangeven waarop hij\zij ging stemmen. Wel interessant om te zien en naamloos zodat je geen negatieve toestanden over je heen kunt krijgen. Want men is toch voornamelijk bezig met het afkraken van andermans partijen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:24

Als BBB (te) snel groot wordt, vrees ik dat ze hetzelfde pad opgaan als destijds de LPF en recent FvD. Er zijn ontevreden mensen, die stemmen op een nieuwe partij, die partij wordt groot en heeft niet op alle posten de juiste mensen, er komt ruzie, de partij maakt zijn (veel te optimistische) beloften niet waar en de ontevreden stemmers lopen weer over naar de volgende nieuwe partij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:29

mysa schreef:
Kinke schreef:

Al is het alleen maar in het belang van dieren in nl. Als ze in Oekraïne of China bij wijze van, gewoonlijk hun kinderen slaan, hoef ik dat toch niet ook te doen?

Volgens mij heeft de partij voor de dieren een veel bredere blik.

De dieren worden nog harder uitgebuit in het kapitalisme dan de huidige arbeiders en boeren.
En dus kijken ze naar de dieren 'die het sluitstuk van de begroting zijn' -
zonder de oorzaken en de 'begroting' zelf uit het oog te verliezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:33

Er zijn volgens mij maar weinig partijen die 'het voor elkaar hebben'.
Een lang zittende partij zoals VVD, met dus de mensen op de plekken, doen het nu ook niet supergoed, als je veel mensen mag geloven.
Dus nieuw of oud, niks is een garantie denk?

De ene partij lobbyt voor boeren, de andere voor internationale bedrijven, de volgende is te klein, of kan alleen maar iets brengen door anderen te schofferen.. etc...
Een echt integere partij die zn best doet..waar bijna niemand commentaar op kan hebben.. bestaat dat?