Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 00:18

IMANDRA schreef:
pien_2010 schreef:
Imandra, dat huis in de Baronielaan was echt een top huis. Die gaan nu voor een of twee miljoen. Die 90.000 was scherpe prijs..Maar die 180.000 gulden was echt al duur. Dus "het klopt dat het niet overeen komt met wat jij zegt " betwijfel ik zeer.

Ik snap je denk ik niet helemaal.

Wat journee zegt klopt —gemiddelde (starters)huizenprijs in 1995 was rond de € 94k (gemiddeld, dus er was ook lager beschikbaar, net als er nu ook lager is dan 390k). Maar die € 94k zou in 2025 dus €173. 000 zijn als je corrigeert voor inflatie etc (maar niet de huizenstijging an sich meeneemt). ChatGPT heeft het voor me omgerekend zodat je alle prijzen in de euro-waarde van 2025 zou zien, dat leest wat makkelijker. Jan Modaal toen was namelijk ook niet letterlijk €36.500, dat is ook omgerekend in tegenwoordige-tijd-euros, haha.

Ik weet niet hoe jij met cijfers aan het goochelen bent, maar wat bereik je met corrigeren op inflatie? Volgens mij schept dit vooral een hoop verwarring. De prijzen van toen zijn al omgezet naar euro's. Je kunt simpel vergelijken hoe de verhouding aankoopprijs en inkomen toen en nu was.

En dan nog blijft het een inschatting omdat rente ook erg verschilt, inflatie per jaar erg verschilt en stijging en daling van lonen ten opzichte van huizenprijzen ook niet gelijk opgaan. Ook verschillen de hypotheek regels over aantal jaren aflossen, hoeveel schuld iemand totaal mag hebben, hoeveel eigen geld iemand moet inleggen, enz.

Dus hoeveel iemand in verhouding toen en nu precies kon lenen lijkt me vrijwel onberekenbaar. Maar ook met een minder exacte berekening is het denk voor iedereen wel duidelijk dat de huizenprijzen ten opzichte van de lonen flink meer zijn gestegen. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 08:47

IMANDRA schreef:
pien_2010 schreef:
Imandra, dat huis in de Baronielaan was echt een top huis. Die gaan nu voor een of twee miljoen. Die 90.000 was scherpe prijs..Maar die 180.000 gulden was echt al duur. Dus "het klopt dat het niet overeen komt met wat jij zegt " betwijfel ik zeer.

Ik snap je denk ik niet helemaal.

Wat journee zegt klopt —gemiddelde (starters)huizenprijs in 1995 was rond de € 94k (gemiddeld, dus er was ook lager beschikbaar, net als er nu ook lager is dan 390k). Maar die € 94k zou in 2025 dus €173. 000 zijn als je corrigeert voor inflatie etc (maar niet de huizenstijging an sich meeneemt). ChatGPT heeft het voor me omgerekend zodat je alle prijzen in de euro-waarde van 2025 zou zien, dat leest wat makkelijker. Jan Modaal toen was namelijk ook niet letterlijk €36.500, dat is ook omgerekend in tegenwoordige-tijd-euros, haha.

Mijn verwarring zit hem inderdaad in de euro's. Dat het dus 94000 euros was terwijl het 94.000 gulden was. Dat toen de gulden en euro gelijk geschakeld kon worden ben ik het mee eens. Maar voor mij werkt dat dus verwarrend daar een euro ongeveer 2'20 gulden is. Dat het toen heel veel geld is klopt ook maar nu is het onbetaalbaar veel geld om te starten met een huis.

Teveel mensen kunnen gewoon niet meer kopen of rondkomen daar geld op arbeid heel hoog belast wordt. Dus twee verdieners hebben te vaak toch het nakijken gezien het opvoeden. Je hebt geen starterswoning meer voor twee of drie ton.

Daarnaast Je kunt beter een bedrijf beginnen. Gisteren nog met een prospect over gehad die nu goed boert en Nederland een land van honing noemt voor mensen die een bedrijf hebben of aan aandelen handel doen en hij zegt ook de belasting rekening wordt betaald door de mensen die in loondienst zijn. Dat is enorm en daar zit ongelijkheid in. Om die reden is hij een bedrijf begonnen. Hij werkt vele male minder en verdient substantieel meer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 08:57

Sorry voor de verwarring —ik dacht dat door de cijfers in huidige waarde neer te zetten het beeld van hoe gruwelijk groot het verschil met toen is, wat duidelijker zou zijn. Een echte 1:1 vergelijking. Dus guldens naar euro’s omgerekend, inflatie, voor de maandlasten ook de rente meegerekend etc.

De cijfers zelf (rente, huizenprijs, modaal inkomen etc) komen van bronnen als banken en CBS af dus die zouden moeten kloppen. Euroteken ipv gulden bij de huizenprijs van 95 komt van mij, da’s mijn fout :j
Er is trouwens niet dubbel gerekend als het goed is, waar nodig is de correctie uitgevoerd met euro waarde dan wel inflatie.

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:21

Helder daar zat inderdaad mijn verwarring.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:46

toevallig heb ik in 1995 samen met mijn toenmalige vriend ons eerste eigen huis gekocht. 225.000,- gulden. Ik denk dat ons inkomen samen, beide fulltime, rond de 50.000,- lag. rente weet ik niet meer, maar na vooraftrek belasting hebben we altijd rond de 600/700,- gulden in de maand betaald.
Dit soort huizen staat nu te koop voor 400.000,- euro

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:23

IMANDRA schreef:
ruitje schreef:
Een aantal dingen die je zelf invult kun je hier vinden:

https://longreads.cbs.nl/jeugdmonitor-2023/werk/

Ik vind ook dit:

Parttime werken is een trend onder jongeren, constateert ook het CBS. Het aantal jongeren dat tussen de 28 en 35 uur per week werkt is sinds 2003 (34%) verdubbeld en die lijn - je raadt het al - blijft stijgen.

Maar ik kan geen bron vinden.

Je laatste alinea heb ik overigens nadrukkelijk nooit gezegd, als dat over mij gaat?

Ik zie de long-read niet mijn data ontkrachten?

"onder niet-onderwijsvolgenden de meerderheid (63 procent) voltijd (35 uur of meer per week) werkte. Scholieren en studenten werkten in 2022 gemiddeld 17 uur. Onder niet-onderwijsvolgende jongeren was dat met 35 uur twee keer zoveel."

Jouw zinnetje doet het lijken alsof het zo gek is dat 34% parttime werkt, maar A) dat is dus geen meerderheid, zoals ik al aanstipte en B) alsnog werken deze jongeren gemiddeld het meest voltijd t.o.v. andere leeftijdsgroepen.

Jij hebt het niet letterlijk gezegd nee, maar het wordt best al een aantal keer geimpliceerd in dit topic. Maar ook de data laat zien dat daar gewoonweg geen sprake van is.

Jij zei trouwens wel "Sommigen willen en 3 jaar op wereldreis, en 10 jaar studeren met allemaal lol ernaast en dan een huis kopen op hun 28e.", en ondanks dat je zegt 'sommigen' zet je hier wel een bepaalde toon/insinuatie neer imo. Uitzonderingen zijn er altijd, maar dat geldt voor elke leeftijdsgeneratie, nietwaar?

996981 schreef:
Het aantal hoogopgeleiden stijgt ook al jaren. Dat heeft natuurlijk ook invloed op deze discussie.

“ Het aandeel mensen met een hbo- of universitair diploma in Nederland is de afgelopen veertig jaar gestaag toegenomen. Van elke 9 mensen tussen de 15 en 75 jaar was er 1 hoogopgeleid in 1981. In 2021 waren dat er meer dan drie keer zoveel: ruim 1 op de 3. Het aandeel laagopgeleiden — mensen met alleen basisonderwijs, een vmbo-diploma of een mbo-diploma op niveau 1 — maakte in diezelfde periode een omgekeerde ontwikkeling door, van bijna 58 procent naar bijna 26 procent.”

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/42 ... -steeg-mee

Is nogal een verschil of je na de middelbare fulltime gaat werken of parttime gaat werken omdat je ook nog studeert

En hoogopgeleid zijn over het algemeen langere studies, en dus zal je langer 'parttime' werken langs je studie.

journee schreef:
Ik mag deze trend wel. Ik zie dat mensen tot 35 jaar inmiddels nog tot jongeren worden gerekend. Betekent dit dat je tussen de de 35 en 60 Jongvolwassen bent, tussen de 60 en 80 middelbaar en pas daarna bejaard? O:)

Haha het woord jongeren typt zo veel makkelijker dan elke keer die leeftijden :)). En gezien de gemiddelde starter op de koopwoningmarkt dus 32-34 ergens is, is dat woord makkelijk :P

Huh, echt huh? Ik plaats ook helemaal geen dingen om te ontkrachten maar om juist aan te vullen?

En verder lees jij dingen die ik niet zeg. Als we het over ' een toon' gaan hebben op Bokt word het wat lastig denk ik :D

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:15

Ik las in de krant dat MOB de minister Wiersma nog 2 weken geeft om de plannen aan te passen voor ze nieuwe en meer rechtzaken starten. Laten we hopen dat Wiersma deze waarschuwing te harte neemt en met een beter plan komt. Zeker voor de pas melders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:14

De regering houdt zich zelf niet aan zijn eigen beloftes vastgelegd in de plannen dus de kans dat die rechtzaken verloren wordt is werkelijk minimaal werd op het nieuws verteld. De overheid moet nu echt gewoon eens doorpakken en gaan uitvoeren ipv de boel nog meer in de soep gaan lopen. Als de plannen met de veestapel verminderen door het vorige kabinet bedacht met het daarbij horende uitkoopfonds was doorgezet dan was de woningbouw en andere belangrijke zaken weer mogelijk geweest.
Dat was in Nieuwsuur. Dus we gaan het zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:56

Libra76 schreef:
Ik las in de krant dat MOB de minister Wiersma nog 2 weken geeft om de plannen aan te passen voor ze nieuwe en meer rechtzaken starten. Laten we hopen dat Wiersma deze waarschuwing te harte neemt en met een beter plan komt. Zeker voor de pas melders.

Nou, ze willen binnen twee weken een gesprek , niet alleen MOB maar meer organisaties.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:22

Las vanochtend een bericht dat Ursula von der Leyen meer geld wilt inleggen om wetenschappers uit met de name de VS aan te trekken. Schijnt dat 75% van de Amerikaanse wetenschappers overweegt te vertrekken onder het huidige bewind. Slimme zet om de geopolitieke positie van Europa te versterken denk ik zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:28

Ik las dat bericht ook. Meer Europese landen zijn bezig wetenschappers uit dr VS aan te trekken. O.a. Nederland.

Wat wel dubbel is, de overheid heeft enorm bezuinigd op universiteiten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:57

Frankrijk is al een tijdje bezig. De EU en Nederland volgen nu. Inderdaad wat dubbel als je kijkt naar die bezuinigingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:02

Nederland ook al een paar maand, dus het is niet dat Frankrijk de eerste is of zo. In het Trump topic kwam dat al voorbij.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:13

Ik snap vrij weinig van dit kabinet hoor. Het lijkt allemaal heel protectionistisch en nationalistisch, met zo min mogelijk geld besteden aan vluchtelingen en immigranten.
En dan, in een sector die heel zwaar moet bezuinigen en waar al aanname stops zijn, meer mensen willen aantrekken? Wie worden hier de dupe van (open vraag!)? Hoe wordt dit rondgebreid?

Ondertussen verdwijnen namelijk behoorlijk wat banen in het hoger onderwijs (zie VU en UTwente).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:15

LoveBodin schreef:
Ik snap vrij weinig van dit kabinet hoor. Het lijkt allemaal heel protectionistisch en nationalistisch, met zo min mogelijk geld besteden aan vluchtelingen en immigranten.
En dan, in een sector die heel zwaar moet bezuinigen en waar al aanname stops zijn, meer mensen willen aantrekken? Wie worden hier de dupe van (open vraag!)? Hoe wordt dit rondgebreid?

Ondertussen verdwijnen namelijk behoorlijk wat banen in het hoger onderwijs (zie VU en UTwente).

Ja ik ben daar ook wel benieuwd naar. Misschien heeft Nederland een potje kunnen krijgen van de EU, of rolt de EU een Europa-wijd programma uit om wetenschappers uit de VS hierheen te halen?

Dan nog is het wel vreemd dat er in NL wel geld is voor wetenschappers uit de VS, maar dat Nederlandse wetenschappers hun baan verliezen. Dat klopt imo niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:17

_San87_ schreef:
Nederland ook al een paar maand, dus het is niet dat Frankrijk de eerste is of zo. In het Trump topic kwam dat al voorbij.

Goed zo. Dat is fijn. Ik las in de Nederlandse pers enkel over de Fransen die er als de kippen bij waren. Goed om te lezen dat ik me vergis en Nederland ook goed zijn best doet tegelijkertijd met de Fransen. :)F

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:48

Nu even nieuwe verkiezingen en een kabinet die wél wil inzetten op 1 van de peilers van Nederland - kennis (en dus onderwijs!) :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:14

nps schreef:
Nu even nieuwe verkiezingen en een kabinet die wél wil inzetten op 1 van de peilers van Nederland - kennis (en dus onderwijs!) :)

Dat is vooral D66 en (PvdA)GL, met name D66 staat er niet heel goed voor in de peilingen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:30

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:

Goed zo. Dat is fijn. Ik las in de Nederlandse pers enkel over de Fransen die er als de kippen bij waren. Goed om te lezen dat ik me vergis en Nederland ook goed zijn best doet tegelijkertijd met de Fransen. :)F

Robert Dijkgraaf is daar volgens mij mee bezig, die was laatst bij Jinek waar hij erover vertelde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:51

Bij Robert Dijkgraaf, met zijn contacten en wetenschappelijke kennis is dit in de allerbeste handen. Fijn!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:10

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:11

Ze snappen het zelf ook niet , dat is de ellende met dit kabinet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:15

prompter schreef:
Verkiezingsprogramma's BBB en PVV: beter openbaar vervoer in de regio's!

Maar nu in de hele coalitie: geen geld erbij, juist honderden miljoenen (335!) van het streekvervoer afhalen!

Ik snap er steeds minder van.

https://www.ad.nl/binnenland/geen-busse ... ~a1c80401/

Joh, dat was allemaal voor de buhne.

BBB: agroindustrie
PVV: asielzoekers

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:16

_San87_ schreef:
Dan nog is het wel vreemd dat er in NL wel geld is voor wetenschappers uit de VS, maar dat Nederlandse wetenschappers hun baan verliezen. Dat klopt imo niet.

Vrij grote kans dat ze hun pijlen richten op onderzoekers die hun eigen „bench fee“ betalen.
Dan heb je voor redelijk weinig investering veel wetenschap. Als hun grants dan aflopen dan verdwijnen ze vanzelf weer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:21

prompter schreef:
Verkiezingsprogramma's BBB en PVV: beter openbaar vervoer in de regio's!

Maar nu in de hele coalitie: geen geld erbij, juist honderden miljoenen (335!) van het streekvervoer afhalen!

Ik snap er steeds minder van.

https://www.ad.nl/binnenland/geen-busse ... ~a1c80401/

Fijn als je afhankelijk bent van OV, met name werkenden.