IMANDRA schreef:pien_2010 schreef:Imandra, dat huis in de Baronielaan was echt een top huis. Die gaan nu voor een of twee miljoen. Die 90.000 was scherpe prijs..Maar die 180.000 gulden was echt al duur. Dus "het klopt dat het niet overeen komt met wat jij zegt " betwijfel ik zeer.
Ik snap je denk ik niet helemaal.
Wat journee zegt klopt —gemiddelde (starters)huizenprijs in 1995 was rond de € 94k (gemiddeld, dus er was ook lager beschikbaar, net als er nu ook lager is dan 390k). Maar die € 94k zou in 2025 dus €173. 000 zijn als je corrigeert voor inflatie etc (maar niet de huizenstijging an sich meeneemt). ChatGPT heeft het voor me omgerekend zodat je alle prijzen in de euro-waarde van 2025 zou zien, dat leest wat makkelijker. Jan Modaal toen was namelijk ook niet letterlijk €36.500, dat is ook omgerekend in tegenwoordige-tijd-euros, haha.
Ik weet niet hoe jij met cijfers aan het goochelen bent, maar wat bereik je met corrigeren op inflatie? Volgens mij schept dit vooral een hoop verwarring. De prijzen van toen zijn al omgezet naar euro's. Je kunt simpel vergelijken hoe de verhouding aankoopprijs en inkomen toen en nu was.
En dan nog blijft het een inschatting omdat rente ook erg verschilt, inflatie per jaar erg verschilt en stijging en daling van lonen ten opzichte van huizenprijzen ook niet gelijk opgaan. Ook verschillen de hypotheek regels over aantal jaren aflossen, hoeveel schuld iemand totaal mag hebben, hoeveel eigen geld iemand moet inleggen, enz.
Dus hoeveel iemand in verhouding toen en nu precies kon lenen lijkt me vrijwel onberekenbaar. Maar ook met een minder exacte berekening is het denk voor iedereen wel duidelijk dat de huizenprijzen ten opzichte van de lonen flink meer zijn gestegen.