Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 15:33

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:48

Oei, dat is erg dichtbij :( Tot nu toe was het hier in de de streek relatief rustig. Ik weet dat er op de Heuvelrug aan de Nijverdalse kant minimaal eentje zit, een vriend van mij spot vogels en die is er daar eentje tegen gekomen. Maar rondom Wierden had ik nog niets gehoord.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:24

Van de eigenaresse van de twee volwassen paarden die vorig jaar aangevallen zijn.

Een tijdje geleden werd ik benaderd of ik mee wilde werken aan de podcast ‘Geleidewolf’.
ik denk dat het goed is dat verhalen eerlijk naar buiten worden gebracht, dus heb ik besloten om hieraan mee te werken.
Sandra en Ferry maken in m’n ogen hele goeie podcasten en als je hun verhaal hoort is dat natuurlijk absoluut schrijnend. Beiden blind en totaal afhankelijk van hun geleide hond. Zo zijn er heel veel schrijnende verhalen waar je nooit over nadenkt totdat je het hoort, dus blijf luisteren naar elkaar!
Mijn verhaal gaat natuurlijk over hoe ik m’n internationale Eventing paard ben verloren door een aanval van een wolf, maar ook m’n zorgen omtrent de wolf in het algemeen. Ook gaat het er over hoe vervelend de nasleep is, vooral het feit dat er door de taxateur een rapport opgemaakt is waarin staat dat het inderdaad om een aanval van een wolf ging, maar dat bij12 vervolgens doodleuk op hun site zet dat de dader een hond is. Dit is niet alleen onjuist, maar ook heel naar omdat ik een jaar later nog steeds aan mensen moet uitleggen wat er gebeurd is.
Ik hoop dat ik door mijn verhaal te doen een steentje kan bijdragen in deze zaak, er zijn nog steeds veel mensen die niet bekend zijn met de afgrijselijke dingen die gebeuren in gebieden waar wolven zijn, en ik denk dat het goed is dit te blijven vertellen.
Ik hoop dat we over 10 jaar kunnen zeggen: ‘Weet je nog, toen werd er gedacht dat het een goed idee was om wolven overal in Nederland onbeheerd te laten lopen.’
Het blijft een bizarre nieuwe werkelijkheid die heel veel dierenleed en verdriet met zich mee brengt, dus blijf praten!
Delen uiteraard alleen maar goed!

https://open.spotify.com/episode/5qDI7c ... xRFOnMBg...
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 12-12-24 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 16:45

Haarbal schreef:
Oei, dat is erg dichtbij :( Tot nu toe was het hier in de de streek relatief rustig. Ik weet dat er op de Heuvelrug aan de Nijverdalse kant minimaal eentje zit, een vriend van mij spot vogels en die is er daar eentje tegen gekomen. Maar rondom Wierden had ik nog niets gehoord.

Het is wel rustig met meldingen over aanvallen daar.
Of zal dat een kwestie zijn van wiens brood men eet, diens woord men spreekt?
En dat schapen van de kudde daar slachtoffer zijn? En dat de herders hun mond moeten houden van hun werkgever?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:05

tienus63 schreef:
Haarbal schreef:

Het is wel rustig met meldingen over aanvallen daar.
Of zal dat een kwestie zijn van wiens brood men eet, diens woord men spreekt?
En dat schapen van de kudde daar slachtoffer zijn? En dat de herders hun mond moeten houden van hun werkgever?

“Daar” is ook “hier”. Hoge hexel was een aantal jaar geleden 1 gesignaleerd. Daarna nooit meer wat gehoord terwijl het noaberschap hier groot is. Als hier iets gebeurd, weet iedereen het.

Heftig dit… onze erfhond slaapt al maanden binnen. De pony’s nachts op stal omdat het een kwestie van tijd was. En die tijd is nu hier ook aangebroken dus ;(

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:17

Zou bovenstaande melding niet meer te maken hebben met de meldingen uit Delden/Twickel, meer die kant op?
Wierden/Nijverdal is toch meer andere kant A1. Alhoewel dat ook niks hoeft te zeggen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 19:35

Zichtmelding Ruinerwold Dr 17.45 uur

Citaat:
45 Minuten geleden zijn er 2 wolven gespot bij de Wold Aa weg in Ruinerwold.

Afbeelding
Via app meldingen wolven in Westerveld

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:50

Popstra schreef:
Het is altijd de mens zelf die een probleem van paarden ,opsluiten, maakt.
Paarden schikken zich. Wennen er aan en vinden het uiteindelijk wel best mits ze hun natje en droogje hebben en contact met een buur.

Heb in alle jaren nog nooit paarden mee gemaakt die achterlijk deden op stal. Integendeel, er heerst een heerlijke rust savonds en snachts.

Smorgens na hun ontbijt weer lekker naar buiten..

Het enigste is je meer kosten en werk hebt en laat dat nu juist voor veel mensen eigenlijk de werkelijke reden zijn ze hen niet binnen willen hebben.

Dat jij het geluk hebt dat je nog geen paard heb gehad dat moeite heeft met op stal staan, betekent niet dat een ander dat geluk ook heeft. Zat paarden die het helemaal niet goed doen op stal. Zowel vanwege lichamelijke klachten (astma, allergie, stijfheid /vocht vasthouden) als geestelijk klachten (wevers, kribbebijters en dergelijke) En opstallen kost inderdaad veel meer tijd en geld. Twee dingen die ook niet iedereen in overvloed heeft. Mij heeft het aan beide gelukkig ook nooit ontbroken, maar ik kan wel begrijpen dat dit voor sommigen zeker een struikelblok is. Paardenhouden wordt zo weer steeds meer een 'rijkeluishobby'.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:01

journee schreef:
Popstra schreef:
Paarden schikken zich. Wennen er aan en vinden het uiteindelijk wel best mits ze hun natje en droogje hebben en contact met een buur.

Heb in alle jaren nog nooit paarden mee gemaakt die achterlijk deden op stal. Integendeel, er heerst een heerlijke rust savonds en snachts.

Het enigste is je meer kosten en werk hebt en laat dat nu juist voor veel mensen eigenlijk de werkelijke reden zijn ze hen niet binnen willen hebben.

Dat jij het geluk hebt dat je nog geen paard heb gehad dat moeite heeft met op stal staan, betekent niet dat een ander dat geluk ook heeft. Zat paarden die het helemaal niet goed doen op stal. Zowel vanwege lichamelijke klachten (astma, allergie, stijfheid /vocht vasthouden) als geestelijk klachten (wevers, kribbebijters en dergelijke) En opstallen kost inderdaad veel meer tijd en geld. Twee dingen die ook niet iedereen in overvloed heeft. Mij heeft het aan beide gelukkig ook nooit ontbroken, maar ik kan wel begrijpen dat dit voor sommigen zeker een struikelblok is. Paardenhouden wordt zo weer steeds meer een 'rijkeluishobby'.

Dan ga ik even heel flauw doen,maar ik vind persoonlijk dat je altijd een stal achter de hand moet hebben, voor noodgevallen, ziekte etc. Hetzelfde dat ik vind dat je financiële ruimte over moet hebben voor calamiteiten rondom je paard of elk ander dier dat je aanschaft. Als dat rijkeluis is, dan zij dat maar zo. Sommige dingen zijn niet voor een ieder weg gelegd. Ik wil ook wel in een villa wonen met alle faciliteiten rondom het huis, maar doe ik niet, want dat trekken mijn financiën niet.

Mijn paard heeft artrose, is beter voor hem om klokje rond buiten te staan. Maar ik ga hem de stress van een wolf rondom of van een eventuele aanval niet aan doen. Tis maar net waar je voor kiest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:08

journee schreef:
Popstra schreef:

Nou als dat 24/7 buiten staan in kosten moet gaan maken dan is het toch wel al kantje boord om een paard te houden denk ik dan.
Het enige wat je minder in kosten hebt is de stalbedekking. Al vraag ik me dat zelfs af.
Want toen mijn 2 veulens nog 24/7 buiten stonden hadden ze ook een volle schuilstal die ook uitgemest en weer gevuld moest worden.

Wel heb ik die veulens toen geleerd wat een binnenstal was.
Ff daar knuffelen, uurtje voordat de smid kwam er in.
Lekker hooi en brokjes daar, zodat de binnenstal bekend was.
En ja ook wel eens met giga slecht weer dat ik ze er een nachtje had. Dat was misschien maar 3 keer per jaar, maar dans liep ik beter.
En die 2 zaten helemaal vol met vlas, dus hadden ook prima geslapen :D

Nee de wolf was niet mijn reden, maar wel dat je nooit weet dat er eens verplichte stalrust moet.
Of dat je toch onvoorziens een paard moet verkopen. En je nooit zeker weet dat het aan een 24/7 buiten plek gaat zijn.
Een jong paard dingen leren hoort erbij. En mijn inziens is leren dat een stal een goede plek is er daar 1 van.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:10

Wintu, ik ben het er me eens. Ik had het laatst nog met een kennis over. Inderdaad dat je altijd een stal achter de hand moet hebben voor noodgevallen. Stel hij moet op boxrust of zo? Zijn zat stallingen die deze mogelijkheid niet hebben, en dan sta je daar als je een noodgeval hebt...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:14

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:17

Die is al lang eerder gedeeld.
Dus die nu op 2 plaatsen te delen niet echt van toegevoegde waarde :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:24

Persoonlijk vond ik het werk zwaarder en meer toen ik ze 24/7 buiten had lopen. In weer en wind door de paddock om deze schoon te maken en in de zomer door het mulle zand. Maar dat ter zijde. Wintu, geld achter de hand hebben geldt voor elk huisdier, heeft niets met rijkelui te maken. Hoe vaak lees je niet dat iemand geld inzamelt omdat de hond of kat geopereerd moet worden. Mijn hond is laatst geopereerd aan een tumor aan zijn poot. Heeft een dikke 1000 euro gekost. Voor veel mensen is dit niet haalbaar.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:38

MarrieLeen schreef:
Zou bovenstaande melding niet meer te maken hebben met de meldingen uit Delden/Twickel, meer die kant op?
Wierden/Nijverdal is toch meer andere kant A1. Alhoewel dat ook niks hoeft te zeggen.

Wel vorig jaar die ene rond Vriezenveen en de Engbertsdijkvenen. Die had toen bij het Veenmuseum een aantal schapen doodgebeten. Maar daarna is het lange tijd rustig geweest. Of niemand heeft gemeld, dat kan ook.

Ik reed woensdag van Wierden naar Neede (over Enter-Goor-Hengevelde) en verbaasde me er over dat er nog zoveel spul achter wat simpele draadjes staat. Vooral tussen Wierden en Rijssen. Daar zal men nu wellicht als de wiedeweerga gaan afrasteren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:58

Haarbal schreef:
MarrieLeen schreef:

Wel vorig jaar die ene rond Vriezenveen en de Engbertsdijkvenen. Die had toen bij het Veenmuseum een aantal schapen doodgebeten. Maar daarna is het lange tijd rustig geweest. Of niemand heeft gemeld, dat kan ook.

Ik reed woensdag van Wierden naar Neede (over Enter-Goor-Hengevelde) en verbaasde me er over dat er nog zoveel spul achter wat simpele draadjes staat. Vooral tussen Wierden en Rijssen. Daar zal men nu wellicht als de wiedeweerga gaan afrasteren.

Tussen Wierden en Rijssen staat wel meer waarover ik me verwonder. Er staat ook een tinker
moederziel alleen. Maar goed dat is wel Off-topic

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:06

Dreamboy schreef:
Persoonlijk vond ik het werk zwaarder en meer toen ik ze 24/7 buiten had lopen. In weer en wind door de paddock om deze schoon te maken en in de zomer door het mulle zand. Maar dat ter zijde. Wintu, geld achter de hand hebben geldt voor elk huisdier, heeft niets met rijkelui te maken. Hoe vaak lees je niet dat iemand geld inzamelt omdat de hond of kat geopereerd moet worden. Mijn hond is laatst geopereerd aan een tumor aan zijn poot. Heeft een dikke 1000 euro gekost. Voor veel mensen is dit niet haalbaar.

Dat zeg ik toch? ;)

Maar... ik vind ook dat je een dier medische zorg moet kunnen bieden en dat je dat bij aanschaf ook in het achterhoofd moet houden, enkel maar eerlijk tegenover het dier immers?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:14

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Dat zeg ik toch? ;)

Maar... ik vind ook dat je een dier medische zorg moet kunnen bieden en dat je dat bij aanschaf ook in het achterhoofd moet houden, enkel maar eerlijk tegenover het dier immers?

Je hebt gelijk. Ik las er over heen, dacht dat je het alleen over paarden had. Sorry.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 21:45

Ik had verwacht, vooral dat verwacht en gehoopt dat de nieuwsredactie de podcast Geleidewolf aflevering 17 als VN bericht zou overnemen.

Helaas wordt dat niet gedaan.
- een podcast wordt pas bij uitzondering als VN gebracht, was de afwijzing.

Daarop had ik wedervraag gesteld als dit een reguliere artikel interview in een hippisch vakblad, krant, tv uitzending was geweest dan wel op VN.

Daarop kwam als antwoord dat er overleg binnen de NR is geweest omdat het hier al genoemd werd, was toen de voornaamste reden om het niet te plaatsen.

Ik heb inmiddels contact gehad met eigenaresse, die is hoogst verbaasd dat het mag verzanden in algemene topic.

Ik heb tegen mod gezegd dat mijn bericht over Geleidewolf aflevering 17 verwijderd mag worden om er dan wel een VN bericht van te maken.

Enfin, als je af zou kunnen gaan op het wolvennieuws op VN hier op bokt, dan valt het wolvenprobleem reuze mee.
Misschien moet ik dan toch meer dat nieuws gaan lezen :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:48

Beter wat nieuws uit Spanje plaatsen van een Braziliaan die zijn vrachtwagen op de zijkant legt :j
Veel belangrijker nieuws dan Nederlands nieuws.

Snap dat helemaal :j

-O-

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:56

@996981 die noem ik altijd Het Zieligste Paardje van Twente, en altijd in het voorbij rijden heb ik medelijden, want die heeft nergens een soortgenootje in zicht. En zeker geen fysiek contact. Levenslange eenzame opsluiting, arm beest.

@Tienus en DP, maar wel onzinblogs (verkapte reclame) over Equitom en allerlei vaag fokkerijnieuws zonder stamboek te noemen, of overleden mensen waarvan de gemiddelde paardenbezitter nog nooit gehoord heeft. Ik vind het nieuws op Bokt maar rare keuzes maken...

Ooit zelf een nieuwsartikel aangemeld over een Amish kar met kinderen die door een flash flood was meegesleurd, kinderen vermist, paard wonderbaarlijk nog in leven, maar dat had niet genoeg nieuwswaarde. Ik snap dat het ondankbaar werk is, maar ik snap de gemaakte keuzes echt niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 21:59

Wie weet worden Bokt wel een keer uitgenodigd door de mensen achter Geleidewolf!

Zoals ik al vaker over de podcast en de makers heb gezegd; ze sturen nergens op af, stellen open vragen en laten de gasten hun verhaal doen.
Een ontzettend integer gemaakte talkshow/podcast.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:00

-O-
Laatst bijgewerkt door MyChoice op 12-12-24 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:02

Ah, ik vroeg me het idd al af.
Maar je was zelf al zo slim om er achteraan te gaan.

Jammer, wederom gemiste kans Bokt!

En idd, weer een oude kerel van een fokkerij/ stamboek/ vereniging waar ik nog nooit van heb gehoord.
Triest voor de familie hoor, maar nieuwswaardig?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:02

Wintu schreef:
journee schreef:

Dan ga ik even heel flauw doen,maar ik vind persoonlijk dat je altijd een stal achter de hand moet hebben, voor noodgevallen, ziekte etc. Hetzelfde dat ik vind dat je financiële ruimte over moet hebben voor calamiteiten rondom je paard of elk ander dier dat je aanschaft. Als dat rijkeluis is, dan zij dat maar zo. Sommige dingen zijn niet voor een ieder weg gelegd. Ik wil ook wel in een villa wonen met alle faciliteiten rondom het huis, maar doe ik niet, want dat trekken mijn financiën niet.

Mijn paard heeft artrose, is beter voor hem om klokje rond buiten te staan. Maar ik ga hem de stress van een wolf rondom of van een eventuele aanval niet aan doen. Tis maar net waar je voor kiest.

Precies dit, soms is het keuzes maken en goed nadenken voordat je ergens aan begint.

ik word soms ook moedeloos van van de inzamelingsacties inderdaad.
Ook dat alles gered moet worden kosten wat het kost, en zonder de eigen financiële middelen.

Was weer een goede aflevering van de Geleidewolf :j ben ook heel benieuwd naar de nieuwe podcast die ze willen gaan maken.