Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:11

Cowboy55 schreef:
anjali schreef:
Kees van der Staay is in elk geval iemand die altijd zeer beschaafd blijft in een discussie, ook t.o.v. geheel-andersdenkenden. En hij was bij de alleroudste nog bestaande politieke partij van Nederland.Dus ervaring genoeg.

Eens. Waarbij het raar is dat het tegenwoordig al bijzonder is dat we het een positief punt vinden dat een volksvertegenwoordiger zich fatsoenlijk weet te gedragen. Zou eigenlijk een basis-eis moeten zijn, maar is niet meer zo.

Inderdaad! We glijden enorm af. Zowel in de (online) samenleving als in de politiek. Heel naar en ook verontrustend.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:14

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:
Jij niet alleen, voor mij wordt er ook continu vanalles ingevuld of mijn woorden verdraaid. Ik vind dat ook erg vervelend.

Eens met de post dus.

Laten we er wel bewust van zijn dat dit van beide “kanten” komt. Dus als we allemaal wat beter en empathischer lezen en ook netjes reageren, dan komt dat de discussie ten goede.

Want het boeren over een kam scheren bijvoorbeeld, wat nu wordt gezegd, valt ook echt wel mee. Is soms de interpretatie maar niet de bedoeling van de post. Dus even een check naar jezelf of de ander het wel zo bedoelt is ook wel een goede, naast een check of je het ook zelf duidelijk hebt opgeschreven om zo min mogelijk misverstanden te krijgen.

Jij kunt van iedere poster inschatten wat de bedoeling is van een post? Men heeft het hier steevast over boeren. Nergens wordt geduid of we het dan hebben over veehouders of akkerbouwers, keuterboeren, bioboeren, intensieve veehouderij of iets er tussenin. Dat is toch raar? Iets vinden over een hele beroepsgroep terwijl de verschillen onderling immens zijn?

Circussen en paardenhouders houden beide dieren. Toch kun je ze niet onder 1 definitie van dierhouder scharen om daar vervolgens van alles van te vinden. Waarom doen we dan bij boeren wel? Waarom het we het steevast over ''de boer'' alsof dat een homogene groep is?

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:20

Je hebt absoluut een punt 99.... Ik denk dat dit is omdat er in het nieuws altijd over "de Boeren" wordt geschreven of gesproken.
Net als.bv "de.emigranten,.de asielzoekera, de.molukkers,. Marokkanen etc".
Dus als.we.het hebben over "de boeren" dan zijn dat al die mensen die op de een of andere manier overeenkomen dat ze een vak als boer hebben .
En natuurlijk is een varkenshouder een totaal ander vak als melk of vleeskoeien hebben etc.

Die ongenuanceerdheid zie je natuurlijk overal terug en dat is om de discussie toch enigszins nog te kunnen voeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:28

pien_2010 schreef:
Je hebt absoluut een punt 99.... Ik denk dat dit is omdat er in het nieuws altijd over "de Boeren" wordt geschreven of gesproken.
Dus als.we.het hebben over "de boeren" dan zijn dat al die mensen die op de een of andere manier overeenkomen dat ze een vak als boer hebben .
En natuurlijk is een varkenshouder een totaal ander vak als melk of vleeskoeien hebben etc.

Die ongenuanceerdheid zie je natuurlijk overal terug en dat is om de discussie toch enigszins nog te kunnen voeren.

We kunnen de discussie toch nog steeds voeren als we duiden om welke subgroep we het hebben? Hebben we het over overlast veroorzakende asielzoekers, of álle asielzoekers? Volgens mij haalt op die manier discussiëren juist een hoop frustratie bij iedereen weg. Ik ken namelijk niemand die tegen iedere vorm van asielopvang is, net als dat ik niemand ken die per definitie tegen alle vormen van boerenactiviteiten is. Door echter super algemeen te blijven in de duiding lijkt het wel alsof men zich tegen een hele groep keert en volgens mij is juist dat de reden dat ''kampen'' steeds met elkaar botsen, terwijl er volgens mij juist heel veel gemeenschappelijke standpunten en ideeën zijn...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:36

Het probleem met vakministers is dat het vak van minister politicus is. Een minister hoeft geen inhoudelijk beleid te maken, daar heeft hij een departement voor. Wat een minister moet kunnen is politiek draagvlak voor dat beleid creëren. En de praktijk heeft keer op keer laten zien dat vakministers die het politieke handwerk niet beheersen gewoon niks voor elkaar krijgen, omdat het politieke brekebenen blijken te zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:46

Karl66 schreef:
Het probleem met vakministers is dat het vak van minister politicus is. Een minister hoeft geen inhoudelijk beleid te maken, daar heeft hij een departement voor. Wat een minister moet kunnen is politiek draagvlak voor dat beleid creëren. En de praktijk heeft keer op keer laten zien dat vakministers die het politieke handwerk niet beheersen gewoon niks voor elkaar krijgen, omdat het politieke brekebenen blijken te zijn.

Klopt.....maar als ik iemand met het vak 'politicus/politica' op een departement zet dan heeft die persoon ook weer politieke beweegredenen (zoals het programma van zijn eigen partij, zeker als dat op gespannen voet staat met een regeerakkoord). Dan krijgt die persoon wel wat gedaan, maar niet per se hetgeen dat in het belang van zijn/haar departement is. En daarmee niet (per se) in het landsbelang.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:48

Cowboy55 schreef:
Karl66 schreef:

Klopt.....maar als ik iemand met het vak 'politicus/politica' op een departement zet dan heeft die persoon ook weer politieke beweegredenen (zoals het programma van zijn eigen partij, zeker als dat op gespannen voet staat met een regeerakkoord). Dan krijgt die persoon wel wat gedaan, maar niet per se hetgeen dat in het belang van zijn/haar departement is. En daarmee niet (per se) in het landsbelang.

Dat denk ik ook. Volgens mij is correct en constructief politiek bedrijven echt enorm lastig. Je bent van zoveel factoren en belangen afhankelijk...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:54

996981 schreef:
pien_2010 schreef:

We kunnen de discussie toch nog steeds voeren als we duiden om welke subgroep we het hebben? Hebben we het over overlast veroorzakende asielzoekers, of álle asielzoekers? Volgens mij haalt op die manier discussiëren juist een hoop frustratie bij iedereen weg. Ik ken namelijk niemand die tegen iedere vorm van asielopvang is, net als dat ik niemand ken die per definitie tegen alle vormen van boerenactiviteiten is. Door echter super algemeen te blijven in de duiding lijkt het wel alsof men zich tegen een hele groep keert en volgens mij is juist dat de reden dat ''kampen'' steeds met elkaar botsen, terwijl er volgens mij juist heel veel gemeenschappelijke standpunten en ideeën zijn...

Is goed dan gaan wie die gemeenschappelijke standpunten en ideeën voortaan proberen te zoeken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:07

Lijkt me goed. Volgens mij is dat ook het idee van discussiëren :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:10

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Laten we er wel bewust van zijn dat dit van beide “kanten” komt. Dus als we allemaal wat beter en empathischer lezen en ook netjes reageren, dan komt dat de discussie ten goede.

Want het boeren over een kam scheren bijvoorbeeld, wat nu wordt gezegd, valt ook echt wel mee. Is soms de interpretatie maar niet de bedoeling van de post. Dus even een check naar jezelf of de ander het wel zo bedoelt is ook wel een goede, naast een check of je het ook zelf duidelijk hebt opgeschreven om zo min mogelijk misverstanden te krijgen.

Jij kunt van iedere poster inschatten wat de bedoeling is van een post? Men heeft het hier steevast over boeren. Nergens wordt geduid of we het dan hebben over veehouders of akkerbouwers, keuterboeren, bioboeren, intensieve veehouderij of iets er tussenin. Dat is toch raar? Iets vinden over een hele beroepsgroep terwijl de verschillen onderling immens zijn?

Circussen en paardenhouders houden beide dieren. Toch kun je ze niet onder 1 definitie van dierhouder scharen om daar vervolgens van alles van te vinden. Waarom doen we dan bij boeren wel? Waarom het we het steevast over ''de boer'' alsof dat een homogene groep is?

Misschien gelijk een goed voorbeeld, want dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat we er bewust van moeten zijn dat een ander het misschien anders bedoelt dan je het opvat, dus een reactie matigen of er wellicht naar vragen (zeker als, in het geval van de boeren, al meermaals het tegendeel is gezegd n.a.v. een discussie -dus dat individuele boeren echt niet de boeman zijn en men niet over een kam wil scheren). Volgens mij is dat namelijk al vaak genoeg genuanceerd door de meesten. En wordt gespecificeerd dat het over vee of akkerbouw gaat wanneer dat relevant is of naar gevraagd wordt.

Maar wel een goede opmerking, dus dit is ook iets wat 'we' mee kunnen nemen als we het over "de boeren" hebben waarbij we zelf een specifieke groep daarbinnen in gedachten hebben.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:56

Goeie posts wel… ik vind het jammer dat iedere keer als buitenlanders ergens iets uitvreten dit meteen weer zo breed wordt uitgemeten. Ja, het heeft nieuwswaarde, maar het buitenlandertje bashen voelt voor mij als verkapt racisme en dat vind ik erg jammer. Ook omdat er andere dingen spelen die imho relevanter zijn, zoals de formatie, waar het nu weer over gaat :) maar fijne posts, zal ook proberen wat minder generiek te posten.

Zit te lezen wat een zakenkabinet is, vind het lastig in te schatten wat dat precies gaat betekenen. Zoals Karl aangeeft is politiek bedrijven best een vak apart en ik betwijfel of de coalitiepartners dit vak beheersen. Elkaar bestoken op TwitterX is alvast niet heel diplomatiek. Je kan zeggen wat je wil, maar Rutte was er wel héel erg goed in. Lees ook weinig nieuws rond de formartie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:19

Klopt. Van mij mag Rutte belangrijk zijn in de NAVO. Hij weet hoe te polderen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:21

Cowboy55 schreef:
Karl66 schreef:

Als je je eigen politieke beweegredenen het belangrijkste vindt, dan ben je dus juist geen goede politicus en beheers je het vak juist niet. Het gaat er niet om dat je je eigen gelijk ijzerenheinerig door kan drukken. Het gaat er juist om dat je voor het regeringsbeleid draagvlak kan vinden, dat je daarin de oppositie via moties ook ruimte durft te geven, dat je als minderheid in de eerste kamer toch politiek draagvlak kan vinden, dat je maatschappelijk draagvlak kan vinden. Het zijn juist die vakministers, die vanuit hun kennis in combinatie met hun politieke voorkeur vastzitten in wat zij vinden dat het beste is en die niet naar de politieke werkelijkheid kunnen kijken, niet open staan voor andere invalshoeken en die uiteindelijk niks in het landsbelang gedaan krijgen.

Laten we gewoon eens ophouden om te doen alsof al die politici niet veel meer dan een stelletje domme clowns zijn, die er niks van snappen en per definitie alles fout doen. Helaas hebben de politici wel steeds minder kennis van het vak en dat komt doordat hun houdbaarheid steeds korter wordt en ze dus nauwelijks ervaring op kunnen doen voor ze al weer mogen vertrekken. Wat ook zeker niet meespeelt is dat we nu al die nieuwe partijen hebben, waarvan de politici niet eerst de ervaring op lagere niveaus in de gemeentes, provincies en andere organen. Want wat voor ministers geldt, geldt natuurlijk net zo hard voor tweede kamerleden, dat is ook een vak wat echt niet iedereen beheerst.

Mijn voorkeur zal dus ook altijd een minderheidskabinet zijn met ministers die in het vak politiek goed zijn en die samen met de oppositie in verschillende samenstellingen een meerderheid voor hun beleid kunnen krijgen. Waarbij dat beleid, afhankelijk van de situatie, meer of minder door de oppositie gekleurd zal worden. Dan krijg je een situatie dat er volgens mij het meeste in het belang van ons als land en als burgers gedaan zal worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:35

Het nadeel is alleen Karl (ik heb het dan over je laatste allinea) dat als je een minderheid kabinet hebt dat dan in dit geval met de huidige verkiezing uitslag de grootste partij (PVV) niet mee regeert. Ik ben daar erg bezorgd over want dan kan er weer volop ge X t worden met modder gegooid etc. Dat zal populistisch rechts alleen maar in de kaart spelen denk ik zo.
Vandaar dat ik het zo belangrijk vind dat de PVV regeert.
Daar horen nl compromissen bij. En ik denk dat het goed is als de PVV kiezers dat ook eens ervaren. Want de PVV is ook zo groot geworden omdat ze konden afgeven op en roepen. Wilders beheerst dat spel als geen ander.
Als je regeert dan wordt het toch een ander verhaal.

Dus ja, ik ga een eind mee met je verhaal maar dus ook niet. Hoe zie jij dat?

We gaan, zo denk ik zware tijden tegemoet, en dan heb je steady partijen nodig. Als de PVV die rol kan spelen prima , maar ik heb gezien het gedoe rondom de PVV van de afgelopen jaren, dat vertrouwen niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:53

Vandaag ook weer zo'n voorval waarvan ik denk "kan dat nou niet anders"? Er stond op de website van de 2e kamer bij alle beschrijvingen van de kamerleden ineens "hij/zij/hen". Ik kan me best voorstellen dat mensen daar niet op zitten te wachten. Maar Caroline vd Plas vliegt gelijk weer X (twitter) op met een boze tweet met een heleboel uitroeptekens en hoofdletters. Waarom niet eerst even informeren waarom dit is, en dan aangeven dat je dat liever niet hebt?

Uiteindelijk bleek het een softwarebug te zijn en wordt alles weer hersteld. Ze heeft toen ze dit vernam de post ook weer verwijderd. Maar echt, waarom gelijk de beuk erin en niet even praten met de mensen die dit kennelijk fout gedaan hebben? Als er op mijn werk iets fout gaat loop ik ook gewoon even langs degene die er iets over kan zeggen, in plaats van op de social media kanalen mijn verontwaardiging uit te gaan spreken. Gewone omgangsvormen, ook voor een politicus kunnen die werken (en de bloeddruk niet zo hoog op laten lopen).
Laatst bijgewerkt door prompter op 21-02-24 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:54

Een minderheidskabinet kan ook met PVV, BBB en VVD (en bijv. Ja21 en SGP). Zeker omdat NSC toch geen zetels heeft in de Eerste Kamer.

Ik zie dan wel een leidende/voortrekkers rol voor VVD, omdat PVV en BBB geen ervaren bestuurders hebben.
En ik zie Wilders en Caroliene beiden geen premier worden.
Dus dan mag een verliezende partij als VVD dan toch weer aan de touwtjes trekken, lijkt het.
Ik las ergens, dat GW dan het kabinet snel zou kunnen laten klappen en dan nieuwe verkiezingen.

Het is al triest dat 2 x een beroep op een informateur van de (verguisde) PvdA moet worden gedaan, een voorbeeld dat zij geen enkele ervaren bestuurder hebben (met aanzien) na al ruim 20 jaar in de Kamer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:29

pien_2010 schreef:
Het nadeel is alleen Karl (ik heb het dan over je laatste allinea) dat als je een minderheid kabinet hebt dat dan in dit geval met de huidige verkiezing uitslag de grootste partij (PVV) niet mee regeert. Ik ben daar erg bezorgd over want dan kan er weer volop ge X t worden met modder gegooid etc. Dat zal populistisch rechts alleen maar in de kaart spelen denk ik zo.
Daar horen nl compromissen bij. En ik denk dat het goed is als de PVV kiezers dat ook eens ervaren. Want de PVV is ook zo groot geworden omdat ze konden afgeven op en roepen. Wilders beheerst dat spel als geen ander.

We gaan, zo denk ik zware tijden tegemoet, en dan heb je steady partijen nodig. Als de PVV die rol kan spelen prima , maar ik heb gezien het gedoe rondom de PVV van de afgelopen jaren, dat vertrouwen niet.

Volledig eens Pien! Laat de Pvv en de BBB maar eindelijk eens mee regeren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:39

pien_2010 schreef:

Met de PVV kan je prima een minderheidskabinet vormen. Maar of ze nou gaan regeren of in de oppositie gaan, dat maakt niet echt verschil. In de oppositie gaat hij klagen dat er niks opgelost is en dat dit de schuld van links is en zijn aanhangers geloven dat.

En als hij in de regering zit, gaat hij wat volgens hem de grootste problemen zijn ook niet oplossen. Ten eerste kan dat staatsrechtelijk helemaal niet en tweede wil hij dat helemaal niet. Hij heeft gewoon asielzoekers en moslims in Nederland nodig om ze overal de schuld van te kunnen geven. En het mooie is, dan zegt hij nog steeds dat het de schuld van links is dat er niks is opgelost en zijn aanhang blijft hem gewoon geloven.

LInksom of rechtsom heeft Wilders gewoon geen meerwaarde voor Nederland.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:57

Citaat:
En als hij in de regering zit, gaat hij wat volgens hem de grootste problemen zijn ook niet oplossen. Ten eerste kan dat staatsrechtelijk helemaal niet en tweede wil hij dat helemaal niet

Je mist mijn punt.

Ik wil hem juist in de regering zodat zijn aanhangers zien dat ook Wilders de problemen (volgens hem) niet kan oplossen, die oppositie vind ik te gemakkelijk

Ik verwacht dat als hij in de oppositie zit zijn aanhang nog meer groeit. Dat is niet goed voor Nederland.
Dus geef hem regering macht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:01

Ik snap wat je bedoelt, Pien. Maar ik ben bang dat we de tijd niet hebben om een inefficiënt kabinet op zijn smoel te zien gaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:05

Van mij mag hij regeren, maar het gaat voor zijn aanhang helemaal geen verschil uitmaken. Het was de schuld van links, het is de schuld van links en het blijft de schuld van links. En dat de laatste linkse premier (in een midden kabinet met twee economisch gezien rechtse partijen) Kok was en dat is ondertussen al 22 jaar geleden, dat boeit ze niet.

En de aanhang die blijft echt wel ontevreden en het kan zijn dat ze de volgende keer weer allemaal op de PVV stemmen, het kan ook maar zo zijn dat ze net zo gemakkelijk weer naar een andere partij gaan. Dat is op dit moment koffiedik kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:20

Heldere uitleg Karl en Mysa

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:26

Karl66 hoho - het is niet de schuld van links, maar van de buitenlanders. Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit, als er naar een vinger gewezen kan worden.

@mysa, ik vrees dat we we weinig keus hebben. Maar met het tempo van deze formatie en hoe het tot nu toe gaat kunnen we vrij rap weer naae de stembus.

@pien nu zie je dat regeren en een coalitie toch echt andere koek is dan roepen vanaf de zijlijn inderdaad ;) ik heb ook zoiets, doe maar. Met een beetje pech zijn we er hoogstswaarschijnlijk eerder vanaf, met een beetje geluk eerder.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:26

Karl66 schreef:
Van mij mag hij regeren, maar het gaat voor zijn aanhang helemaal geen verschil uitmaken. Het was de schuld van links, het is de schuld van links en het blijft de schuld van links. En dat de laatste linkse premier (in een midden kabinet met twee economisch gezien rechtse partijen) Kok was en dat is ondertussen al 22 jaar geleden, dat boeit ze niet.

En de aanhang die blijft echt wel ontevreden en het kan zijn dat ze de volgende keer weer allemaal op de PVV stemmen, het kan ook maar zo zijn dat ze net zo gemakkelijk weer naar een andere partij gaan. Dat is op dit moment koffiedik kijken.

Helemaal eens met dat laatste. Er zijn in het Limburgse gemeenten waar de kiezers in de jaren 30 massaal kozen voor de NSB. Dat is (voor de jongeren onder ons) extreem rechts. Toen switchte men na de oorlog naar links (PvdA en haar rechtsvoorgangers) toen dat niet werkte werd het de Socialistische Partij. Nog een stap linkser. Tussendoor werd het nog even de Centrum Partij van Janmaat (weer naar rechts). Nu is het de PVV (meer dan gemiddeld rechts). Ontevreden mensen kiezen soms heel gemakzuchtig en leggen de verantwoordelijkheid bij anderen en hebben weinig politiek besef, zo lang als iemand maar roept wat men wil horen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:33

Cowboy55 schreef:
Karl66 schreef:

Helemaal eens met dat laatste. Er zijn in het Limburgse gemeenten waar de kiezers in de jaren 30 massaal kozen voor de NSB. Dat is (voor de jongeren onder ons) extreem rechts. Toen switchte men na de oorlog naar links (PvdA en haar rechtsvoorgangers) toen dat niet werkte werd het de Socialistische Partij. Nog een stap linkser. Tussendoor werd het nog even de Centrum Partij van Janmaat (weer naar rechts). Nu is het de PVV (meer dan gemiddeld rechts). Ontevreden mensen kiezen soms heel gemakzuchtig en leggen de verantwoordelijkheid bij anderen en hebben weinig politiek besef, zo lang als iemand maar roept wat men wil horen.

Je kent neem ik aan ook de geschiedenis van veel Limburgse gemeenten? Kolenmijnen die sluiten zonder alternatief qua werkgelegenheid, waardoor er extreme armoede ontstond?

Redeneren dat men enkel stemt uit gemakzucht, dat is wat mij betreft pas gemakzuchtig.

Als je in de oliebol zit en je hebt continu het gevoel dat je niet gehoord wordt, kan ik me voorstellen dat dit wat doet met je rationeel denkvermogen.

Maar goed. Het zal allemaal wel gemakzucht zijn :j