Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:04

Electra63 schreef:
Wat zou God vinden van mensen verdrijven en het doodschieten van kinderen? Wel of niet tijdens de Sabbat

Verschrikkelijk. En daarom heeft hij beloofd in te grijpen.
Op basis van de profetien in bijbel geloof ik ook echt dat dat ingrijpen aanstaande is.
De toename van oorlogen, maar ook wereldomvattende ziekten, aardbevingen, honger zijn allemaal kenmerken van een periode die de bijbel "de laatste dagen" noemt. Een periode die voorafgaat aan het moment dat God zal ingrijpen.
Ik denk dat veel mensen ook wel zien dat er wat bijzonders aan de hand is in deze tijd. Er lijkt geen stukje aarde meer te zijn zonder conflict. Het geweld wordt steeds extremer. Ook het natuurgeweld neemt toe. Zekerheden die er waren (bv in geopolitiek opzicht) zijn er niet meer.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:37

anjali schreef:
@Babootje: Hartelijk dank voor je informatie- vanuit jouw geloof ben je natuurlijk Bijbelvaster dan ik. Nu even wat anders- vanmorgen vroeg werd ik opgeschrikt door een telefoontje van mijn vriendin die uit dezelfde religieuze hoek komt als ik, dat oorlog tussen Israel en Iran is uitgebroken. Wij maken ons erg bezorgd, mede omdat hier zoals bij elke oorlog weer veel onschuldige slachtoffers zullen gaan vallen.

Ja gatsie. Wat je ook vind van de politieke situatie, m'n maag draait om als ik denk aan alle onschuldige slachtoffers van welke kant dan ook. Ik zag dat inwoners van omringende landen ook aardig in paniek zijn, vreselijk toch.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:15

Babootje schreef:
Electra63 schreef:
Wat zou God vinden van mensen verdrijven en het doodschieten van kinderen? Wel of niet tijdens de Sabbat

Verschrikkelijk. En daarom heeft hij beloofd in te grijpen.
Op basis van de profetien in bijbel geloof ik ook echt dat dat ingrijpen aanstaande is.
De toename van oorlogen, maar ook wereldomvattende ziekten, aardbevingen, honger zijn allemaal kenmerken van een periode die de bijbel "de laatste dagen" noemt. Een periode die voorafgaat aan het moment dat God zal ingrijpen.
Ik denk dat veel mensen ook wel zien dat er wat bijzonders aan de hand is in deze tijd. Er lijkt geen stukje aarde meer te zijn zonder conflict. Het geweld wordt steeds extremer. Ook het natuurgeweld neemt toe. Zekerheden die er waren (bv in geopolitiek opzicht) zijn er niet meer.

En het is ook nog eens op veel plekken "Sodom en Gomorra" tegenwoordig!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:19

anjali schreef:

Voor ik het voor een ander in ga vullen, wat bedoel je daar precies mee?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:35

MarlindeRooz schreef:
anjali schreef:

Religie plaatst restricities op wat een goed mens zijn is. Die restricties zijn in de praktijk te faken of onzin. Qua sodom en gomorra zou dat gaan om sex als zeg sociale interactie en dus prioriteit banden met andere mensen ipv god op de eerste plaats te zetten.
Voor het veroordelen van machtsmisbruik in de vorm van seksueel geweld hoef je enkel mens te zijn, al zijn de definities bij seculieren ruimer dan binnen de wetten van religie.

En nee ik ben niet de poster van die opmerking, of religieus en het goedpraten van tig zaken want god is mede reden daarvoor.

Electra63

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:35

Ik vind het bijzonder dat geweld tegen mensen en dan met name tegen kinderen, het verdrijven van mensen, het vernietigen van huizen, grond en toebehoren gewoon geaccepteerd wordt en daar niet volmondig afstand van wordt genomen.

Het geweld door Kolonisten op de Westelijke Jordaanoever wordt met de dag erger en wordt gewoon geaccepteerd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:34

Electra63 schreef:
Ik vind het bijzonder dat geweld tegen mensen en dan met name tegen kinderen, het verdrijven van mensen, het vernietigen van huizen, grond en toebehoren gewoon geaccepteerd wordt en daar niet volmondig afstand van wordt genomen.

Het geweld door Kolonisten op de Westelijke Jordaanoever wordt met de dag erger en wordt gewoon geaccepteerd.

En niet alleen daar, denk aan Noord-Korea, Sudan, Oeigoeren in China. Allemaal wordt het gepikt om de goede vrede en nog betere geldstromen te behouden…

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:51

MarlindeRooz schreef:
Electra63 schreef:

En niet alleen daar, denk aan Noord-Korea, Sudan, Oeigoeren in China. Allemaal wordt het gepikt om de goede vrede en nog betere geldstromen te behouden…

Klopt, maar in dit topic gaat het met name over Israël.

Wat mij vooral stort, is dat het Westen nog steeds Israël steunt en zij hebben, wat mij betreft, een grens overschreden. Dit is geen zelfbescherming meer, maar kwaadaardigheid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:53

Ja ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik wilde je punt vooral bevestigen dat wij in het westen graag wegkijken als dat voor onszelf beter is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 15:12

MarlindeRooz schreef:
Ja ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik wilde je punt vooral bevestigen dat wij in het westen graag wegkijken als dat voor onszelf beter is.

Zeker en zoals altijd zijn vooral kinderen, ouderen en vrouwen de grootste slachtoffers.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:07

MarlindeRooz schreef:
anjali schreef:

Mag ik aansluiten bij jouw vraag , Wat bedoel je precies Anjali??

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:30

"Sodom en Gomorra'" zijn 2 steden genoemd in de Bijbel die door God vernietigd werden vanwege het zeer zedenloze gedrag van de bewoners. Tegenwoordig wordt dit spreekwoordelijk gebruikt voor plekken waar ook zedenloos gedrag heerst. Voor degenen die geen Bijbel hebben, het verhaal schijnt ook in de Koran te staan (die heb ik niet) wat een bewijs kan zijn want in meerdere bronnen vermeld voor de historische werkelijkheid van de gebeurtenis. Het was in de buurt van de Dode Zee in Israel. Voor meer informatie kun je op Google zoeken, dat hebben de meesten wel vermoed ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 08:46

anjali schreef:
"Sodom en Gomorra'" zijn 2 steden genoemd in de Bijbel die door God vernietigd werden vanwege het zeer zedenloze gedrag van de bewoners. Tegenwoordig wordt dit spreekwoordelijk gebruikt voor plekken waar ook zedenloos gedrag heerst. Voor degenen die geen Bijbel hebben, het verhaal schijnt ook in de Koran te staan (die heb ik niet) wat een bewijs kan zijn want in meerdere bronnen vermeld voor de historische werkelijkheid van de gebeurtenis. Het was in de buurt van de Dode Zee in Israel. Voor meer informatie kun je op Google zoeken, dat hebben de meesten wel vermoed ik.

Zedenloos was voor die steden nog een braaf woord. De inwoners waren in en in slecht. Je moet dan meer denken aan Epstein taferelen, als je je daarbij nog iets zou willen voorstellen. Verkrachtingen waren daar normaal.
God heeft op 2 in de bijbel genoemde momenten om die reden ingegrepen. 1 was door middel van de vloed in Noach's tijd,
De ander dus in het geval van Sodom en Gomorra. De steden (en hun inwoners) werden met zwavel en vuur vernietigd. Veel geleerden geloven dat de plaats waar Sodom en de andere „steden van het District” oorspronkelijk hebben gelegen, zich nu onder het wateroppervlak van de Dode Zee bevindt,

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:09

De koran versies van de bijbelverhalen zijn nogal slecht doorvertelde half overhoorde versies. Net zo iets als dat woord doorfluister spelletje waar je begint met vogel en eindigd met een kjfoejf niet woord.

En nee, wat in een oud verhalenboek staat is niet automatisch ooit zo gebeurt (tijdens exodus was nu israel egyptische provincie bv).

Realistisch als er al een werkelijk verband is tussen een vernietiging van steden en er is iets aan te wijzen qua gedrag, dan heb je het over het algemeen niet veilig zijn van reizigers en handelaren in die stad en de gevolgen qua niet verkrijgen noodzakelijke grondstoffen om een stad draaiende te houden (koper/ijzer/zout/textiel bv). Maar dan nog is een abrupte vernietiging door natuurfenomeen onwaarschijnlijk in zo'n specifiek tijdpad.

Hoewel de conclusies graag getrokken worden, is er minder archeologisch bewijs dan velen blij van worden.
Ja er zal best wel een stad in de fik gegaan zijn in dat gebied, daar zal altijd wel iemand blij om zijn geweest en eigen schuld geroepen hebben, maakt nog geen waarheid van de verhalen die wij nu nog kunnen lezen.

En misbruik maken van dit verhaal om sec sociale verbinding tussen mensen te onderdrukken, want god eerst, voor je kinderen, ouders, echtgenoot, buren is een ongezonde relatie als dat je buurman was. Er is dus in de basis een conflict tussen de aandacht die god opeist en de noodzakelijke sociale verbanden tussen mensen die essentieel zijn voor een sociale diersoort in een complexe samenleving. Je hebt nl veel meer aan je buren om op tijd het hooi binnen te krijgen dan aan god, die staat niet naast je te sjouwen (en gaat ook zijn planning niet omgooien qua regenbuien). En, nee daarvoor hoef je echt niet met iedereen het bed in te duiken, maar ook relaties die geen kinderen zullen voortbrengen zorgen wel voor een stuk sociale cohesie tussen individuen en daarmee de families waartoe die behoren. Net als dat zwanger worden van een buitenstaander ervoor zorgt dat de genetische basis van de gemeenschap breed genoeg blijft om gezond te zijn. Allemaal verboden, want god komt dan op de 2e plaats en kennelijk is dat problematisch.

Maar goed, de bijbel is een interessant boek qua inzichten idealen van ooit, maar er hangt meer gewicht want waar aan dan er buiten te onderbouwen is.

Geef mij de universele rechten van de mens & internationaal recht maar. Die geven mij veel meer bescherming dan waar bijbel en koran ooit voor geschreven zijn als vrouw.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 09:09

anjali schreef:

Ik ken dit verhaal en deze betekenis. Maar mijn vraag was wat jij bedoelde met deze uitspraak?

Aangezien sommige mensen er bijvoorbeeld homoseksuelen mee bedoelen. Of seks voor het huwelijk. En anderen weer kindermisbruik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:14

Ik denk dat je geschiedschrijvingen nooit letterlijk moet nemen. Ze spreken van de middeleeuwen bijv rondom de pest ook over “donkere tijden”. Dat is altijd verkeerd opgevat want waarschijnlijk was het letterlijk “donker” ivm ergens op de wereld een vulkanische uitbarsting (gemeten stoffen zoals zwavel) die letterlijk zorgde voor donkere lucht en mislukte oogsten, in Engeland is zo de pest sneller verspreid omdat scheepsladingen graan werden ingescheept ivm mislukte oogsten vanwege te weinig zon.

Ook is het tegenwoordig helemaal niet gewelddadiger of meer ellende dan periodes voorheen.

Maar goed, tot zover de nuance omtrent geloofs uitspraken.

Wat er nu gebeurd is niet nieuw, alleen de uitvoering veranderd ivm techniek. Het is en blijft vreselijk, toen en nu.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:17

Klopt, wat er ook tussen zit aan techniek en motief, het blijven mensen (veelal in conflict met zichzelf en dan maar om zich heen meppend).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 19:16

tamary schreef:
Geef mij de universele rechten van de mens & internationaal recht maar. Die geven mij veel meer bescherming dan waar bijbel en koran ooit voor geschreven zijn als vrouw.

Helemaal mee eens, al zou ik "als vrouw" weglaten, mannenrechten zijn voor mij even belangrijk als vrouwenrechten (maar ik moet zondag wel een speech brengen nav Vrouwendag, over vrouwen in Palestina. Nu, lukt wel)