Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 09:17

Als je nog twijfelde om in opstand te komen en je hoort nu dat daar toekomstig doodstraf op staat dan wil je wellicht dat protest toch maar van je agenda schrappen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:18

Alle nieuwe ontwikkelingen in Rusland vind ik erg zorgwekkend. De strijd en het geweld gaan nog veel harder worden ben ik bang voor. Poetin lijkt steeds meedogenlozer te worden om zijn einddoel maar te kunnen halen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:26

Ja Poetin heeft de geschiedenis recentelijk nog eens goed doorgenomen. En gaat het nog eens dunnetjes over doen. Nu focussed hij op eigen land, daarna op de voormalige Sovjet Staten. Laten we hopen dat we China in toom kunnen houden anders .......

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:45

Als aanvulling op het watergekletter: gisteren hebben de russen met succes een opleidingscentrum voor nieuwe soldaten aan puin gebombardeerd. Heel veel doden en het moet een heel naar luguber beeld gegeven hebben want een camera ploeg uit België maakte beelden en de journalist deed verslag.
Citaat:
Belgische journalist in Mykolajiv: 'Pure chaos en horror bij kazerne'
Robin Ramaekers van de Belgische zender VTM is een van de weinige westerse journalisten in het frontgebied. Hij was vandaag ook bij de door raketten getroffen legerbasis in Mykolajiv. Dit is wat hij daar zag:

Het vermoeden is dat er een nieuwe zeer geavanceerde raket is gebruikt en voor zo'n doelwit blijkt dat niet gebruikelijk te zijn.
Tevens werd in nieuwsuur verteld dat Oekraïne kan proberen zo lang mogelijk om deze oorlog niet te verliezen. Dat lukt ze aardig. Maar winnen zal helaas niet gebeuren.

Voor link van nos verslag waarin ook wordt verteld dat de grensovergang door demonstranten is geblokkeerd om zo de EU opmerkzaam te maken dat er nog veel bevoorrading dus ontduiking van Rusland plaats vindt

https://nos.nl/collectie/13888/liveblog ... -mykolajiv

Het verslag van Daks is wel interessant en heeft vooral ten doel om het moreel erin te houden voor hunzelf, en inderdaad een rookgordiijn op te houden als het gaat om de verliezen (de vijand niet in de kaart laten kijken).
Deze overwinningen zijn er wel degelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:54

Daks, dank en een ding springt er uit:

In de tijdelijk bezette Krim verloren sommige eenheden van de bezetters tot 90% van hun personeel en er zijn geen reserves om verliezen te recupereren.

Het woordje tijdelijk, Oekraïne wil dus de Krim weer terug.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:55

Ja dat las ik ook bigone en ik ben benieuwd of ze dat ook meenemen in de onderhandelingen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:57

Nieuws van de nacht

Citaat:
Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️Zwitserland is klaar om op te treden als bemiddelaar in de onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland, zei de president van de confederatie Ignacio Cassis.

▪️Australië zal de energiezekerheid van Oekraïne ondersteunen door ten minste 70.000 ton steenkool over te dragen. Het land zal ook 30 miljoen Australische dollar (ongeveer $ 22 miljoen) toewijzen voor humanitaire hulp aan de burgerbevolking van Oekraïne en aanvullende militaire hulp ter waarde van 21 miljoen Australische dollar ($ 15,5 miljoen).

▪Ruf heeft geen voordeel kunnen behalen in de lucht, waardoor het offensief aanzienlijk is opgeschort, de Oekraïners verdedigen het luchtruim effectief met de hulp van vliegtuigen en luchtverdedigingstroepen, - zei het Britse ministerie van Defensie.

▪️11 Wit-Russische diplomaten hebben Oekraïne verlaten. Dit was de laatste groep Wit-Russische diplomaten.

▪️Aangevoerde Russische militairen zullen worden betrokken bij het herstel van het economisch potentieel van Oekraïne en als uitwisselingsfonds. Dit werd verklaard door de eerste vice-minister van Binnenlandse Zaken van Oekraïne Yevhen Yenin.

▪️NAPC heeft een database gevormd voor de SBU van 245 mensen die mogelijk verraders zijn van Oekraïne. De lijst bevat functionarissen die de vijand promoten en zijn ideologie delen; personen die samenwerken met de vijand, vijandige propaganda verspreiden, de defensiecapaciteiten en de staatssoevereiniteit van Oekraïne ondermijnen.

▪️De komende dagen ontvangt Oekraïne luchtverdedigingssystemen en andere wapens uit de Verenigde Staten. "Het zullen de Stingers, de Javelins en de antitanksystemen zijn. Het zal zeer nuttig zijn voor ons leger, vertegenwoordigers van de veiligheids- en defensiesector", zei Alexei Danilov, secretaris van de Nationale Veiligheids- en Defensieraad.

▪️De afgelopen dag hebben de strijdkrachten van de Oekraïense strijdkrachten drie Russische nazi-helikopters neergeschoten.

▪️Pape Francis bezocht Oekraïense kinderen in het Vaticaanse kinderziekenhuis. Momenteel zijn er 19 kinderen die uit Oekraïne zijn aangekomen na de start van een grootschalige Russische invasie daar in het ziekenhuis opgenomen. Ze worden behandeld voor kanker en neurologische aandoeningen, evenals voor ernstige verwondingen door explosies.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:01

En wat meer militaire info.

Citaat:
Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: Een militair van het gecombineerde detachement van het 331e Guards Parachute Landing Kostroma Regiment van de bezetters, dat deelnam aan de gevechten in de richting van Kiev, overleefde en ligt in het ziekenhuis.

Overdag voerde de vijand geen actieve offensieve operaties uit, gericht op het aanvullen van de huidige verliezen, het herstellen van gedeeltelijk vernietigd materieel, het overbrengen van buitenlandse huursoldaten naar de grensgebieden met Oekraïne, het oplossen van chronische problemen van de bezetter die in Oekraïne opereert, met logistiek.

Bezetters scheppen doelbewust de voorwaarden voor een humanitaire crisis in de tijdelijk bezette gebieden. Afgelopen dag vertrokken 14 vrachtwagens met voedsel en essentiële medicijnen uit de stad Apostolovo, in de regio Dnipropetrovsk, naar de regio Cherson. De Russische bezetters hebben het humanitaire konvooi niet voor niets gemist. Zo proberen ze de lokale bevolking tot samenwerking te dwingen. De indringers verspreiden folders met voorstellen om contact op te nemen met de bezettingsadministratie. Burgers worden beloofd kredietschulden kwijt te schelden en lokale ondernemers krijgen voorkeuren bij het zakendoen.

Het commando van de Russische Zwarte Zeevloot vervangt met spoed 130 contractverdedigers van de 810th Marine Brigade door parachutisten van de 7th Airborne Assault Division. De FSB beslist over hun verdere dienstverlening.

De bezetters kondigden een nieuwe mobilisatiegolf aan in de tijdelijk bezette gebieden van de regio Donetsk en verhoogden de leeftijdsgrens tot 65 jaar.

Russische terroristische troepen gebruiken massaal het uniform van de strijdkrachten om subversieve en discrediterende acties van Russische saboteurs uit te voeren. De Oekraïense strijdkrachten roeien resoluut oorlogsmisdadigers en huurlingen uit van Oekraïense bodem.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:05

Wat ik opmerkelijk vind is dat er oa hier in de media gesproken word over een groot voedsel tekort in Europa en voornamelijk Oekraïne. En veel mensen zijn dus aan het hamsteren geslagen.

Onderstaand bericht komt denk wel 4 keer per dag voorbij in de Oekraïnse groep. Kwestie van moraal hoog houden?

Citaat:
Het kabinet van de president verzekerde dat Oekraïne geen voedselproblemen zal hebben als gevolg van Russische agressie

We voeden onszelf zeker: Oekraïne wordt de komende twee jaar van voedsel voorzien. Voorraden tarwe, maïs, zonnebloemolie, basisproducten in magazijnen en liften zijn tegenwoordig voldoende voor 3-5 jaar, omdat we altijd 70-80% van dit product hebben geëxporteerd, - zei vice-voorzitter van het OP Rostislav Shurma.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:12

En natuurlijk ook niet een onbelangrijk feit, dat de Russen de boerenvelden met rust laten. Ook zijn er beelden van Tjestjeense soldaten, die mensen via een corridor bevrijden en voorzien van voedsel. Zij werden vastgehouden zonder eten en drinken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:19

US says Russia has used hypersonic missiles: US officials confirmed to CNN that Russia launched hypersonic missiles against Ukraine last week, the first known use of such missiles in combat.

Russia's Ministry of Defense said Saturday powerful hypersonic "Kinzhal" missile destroyed a military ammunitions warehouse in western Ukraine on Friday.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:22

Zou je jouw 'feit' willen onderbouwen met een betrouwbare bron, Dinopino?

Rusland lijkt bezig om nieuwe wapens uit te testen. Waar hebben we dat eerder gezien...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:31

Dinopino schreef:
En natuurlijk ook niet een onbelangrijk feit, dat de Russen de boerenvelden met rust laten. Ook zijn er beelden van Tjestjeense soldaten, die mensen via een corridor bevrijden en voorzien van voedsel. Zij werden vastgehouden zonder eten en drinken.

Dit is in ieder geval de realiteit
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1846694 ... logsmiddel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:33

Ann schreef:
Rusland lijkt bezig om nieuwe wapens uit te testen. Waar hebben we dat eerder gezien...

Dat hebben we gezien in bijna elke vorige oorlog, voornamelijk WW1 stond erom bekend.
(tanks, vliegtuigen, gifgas)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:35

Rusland heeft een uitgebreid kanonnen voer in Syrië gehad. Allernieuwste wapens werden daar uitgetest.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:36

@ Enzino: Dan vooral Hiroshima, Nagasaki?
Toch wel het ultieme nieuwe wapen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:43

Cowboy55 schreef:
US says Russia has used hypersonic missiles: US officials confirmed to CNN that Russia launched hypersonic missiles against Ukraine last week, the first known use of such missiles in combat.

Russia's Ministry of Defense said Saturday powerful hypersonic "Kinzhal" missile destroyed a military ammunitions warehouse in western Ukraine on Friday.

Heb je ook een andere bron dan CNN op twitter ging gisteren ook het verhaal maar verschillende mensen beoordeelden die bron als onbetrouwbaar.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:44

Dinopino schreef:

Oei zijn de Tjetjenen overgelopen naar de Ukraïners? Ik had al zo'n vermoeden dat dat zou gaan gebeuren :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:47

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Heb je ook een andere bron dan CNN op twitter ging gisteren ook het verhaal maar verschillende mensen beoordeelden die bron als onbetrouwbaar.

Nee, ik plaatste het bericht alleen om het onzin-provo bericht voor mijn bericht van onze topic troll te overschreeuwen. Ik wist overigens niet dat CNN ook al ‘fout’ is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:48

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Het was hier ook een paar keer in het nieuws over die supersonische raketten.
Linkje naar één van de nieuwssites
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/19 ... ra%C3%AFne.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:57

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Nee, ik plaatste het bericht alleen om het onzin-provo bericht voor mijn bericht van onze topic troll te overschreeuwen. Ik wist overigens niet dat CNN ook al ‘fout’ is.

Ik weet niet of CNN fout is :) Ik herhaal alleen wat ik gisteren heb gelezen op twitter en ik heb CNN vanochtend alleen afgezet om de manier waarop ze verslag doen, dat wil niks zeggen over hun bronnen.
Wanneer ik 2 verschillende berichten krijg uit verschillende bronnen over 1 onderwerp ga ik altijd op zoek naar een 3e bericht van een 3e bron...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:00

Pandora2 schreef:
[
Het was hier ook een paar keer in het nieuws over die supersonische raketten.
.

Hypersonisch. Supersonische raketten (en vliegtuigen) zijn al lang in gebruik.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:04

pien_2010 schreef:
Als aanvulling op het watergekletter: gisteren hebben de russen met succes een opleidingscentrum voor nieuwe soldaten aan puin gebombardeerd. Heel veel doden en het moet een heel naar luguber beeld gegeven hebben want een camera ploeg uit België maakte beelden en de journalist deed verslag.
Citaat:
Belgische journalist in Mykolajiv: 'Pure chaos en horror bij kazerne'
Robin Ramaekers van de Belgische zender VTM is een van de weinige westerse journalisten in het frontgebied. Hij was vandaag ook bij de door raketten getroffen legerbasis in Mykolajiv. Dit is wat hij daar zag:

Het vermoeden is dat er een nieuwe zeer geavanceerde raket is gebruikt en voor zo'n doelwit blijkt dat niet gebruikelijk te zijn.
Tevens werd in nieuwsuur verteld dat Oekraïne kan proberen zo lang mogelijk om deze oorlog niet te verliezen. Dat lukt ze aardig. Maar winnen zal helaas niet gebeuren.

Ik heb dit gisteravond gezien op het journaal (lees: ik heb geluisterd maar vakkundig de beelden ontweken). Ik vroeg mij af of hier misschien zo'n hypersonische raket voor gebruikt is. Gezien de ravage, ze de aanval niet hadden zien aankomen en in het bericht de opmerking dat er een zeer geavanceerde raket voor gebruikt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:11

Op zich is een hypersonische raket toch helemaal niet van belang? Als je geïnteresseerd bent in de wapenwedloop of militair materiaal interessant vind dan is het leuk leesvoer, maar voor de "gewone burger" maakt het weinig uit met precies welke snelheid die raket aan komt vliegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:15

enzino schreef:
Op zich is een hypersonische raket toch helemaal niet van belang? Als je geïnteresseerd bent in de wapenwedloop of militair materiaal interessant vind dan is het leuk leesvoer, maar voor de "gewone burger" maakt het weinig uit met precies welke snelheid die raket aan komt vliegen.

Het zou voor het eerst zijn dat ie gebruikt is, dat is wel nieuws. Het is een stuk nieuwe technologie, een raket die je niet aan ziet komen en waar geen afweersysteem voor bestaat.