Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:16

Ik ben vooral benieuwd hoe BBB het gaat doen. Of ze de peilingen waar gaan maken, of dat de boeren het op 11 maart nog even gaan verpesten met de zogenaamde megademonstratie.

waterschappen vind ik ook heel interessant. mijn zwager staat op de stemlijst, dus heel benieuwd hoe hoog die gaat komen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:20

Ik vind vooral pvda en groen links samen erg eng.
Vooral over de uitstoot en het niet erg vinden dat zoveel expats hier komen en de woningen bezetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:31

Ehm, die expats doen bij deze verkiezingen niet zo ter zake.

Milieu aspecten juist weer wel.

Ik hoop dat de PvdA een oud standpunt van GL overneemt:
dat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.
Ofwel het anders instellen van de 'kartelwaakhond'.

(Een standpunt dat veel mensen niet kennen van GL. "Onbekend maakt onbemind.")

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:43

Ik ben ook benieuwd. De samenwerking van pvda en groenlinks snap ik maar verbaasd me ook. Van oorsprong hadden ze beperkt wat dingen gelijk maar ook veel verschillen, groen links is toch meer voor de mensen met meer geld die alles wel kunnen betalen, pvda is van oudsher toch meer voor de armere arbeider.

Ik ga zeker stemmen en waar ik normaal voor eerder voor de provincie kies zit ik nu in een spagaat tussen eerste kamer belangrijk vinden maar ook de provincie. Helaas wordt dat kiezen tussen twee partijen, wat is belangrijker de provincie of het algemene leven -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:51

Tja, de CPN is wat ondergesneeuwd geraakt bij GL.

... maar ik ben het tweede kabinet R. nog niet vergeten.
In principe 'paars' (vvd en pvda),
maar ik heb werkelijk niets roods kunnen ontdekken.

De arbeiders staan buiten de SP wat in de kou. |(

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:52

Janneke2 schreef:

Waarom vind je dat? Minimumloon fors omhoog, energieplafond plus 1300 voor de minima. Er is het afgelopen jaar toch enorm veel gedaan om het voor arbeiders wat fijner te krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:12

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:

Waarom vind je dat? Minimumloon fors omhoog, energieplafond plus 1300 voor de minima. Er is het afgelopen jaar toch enorm veel gedaan om het voor arbeiders wat fijner te krijgen.

Was er een andere optie dan gezien de 2-cijferige inflatie en de energie prijzen die voor velen 2-5x over de kop gingen? Anders hadden er duizenden op straat gestaan ivm niet kunnen betalen van de rekeningen (+ wat voor schade dat aan de huizen geeft ivm vocht). Vrijwel alle overheden die enigsinds konden hebben zulke stappen genomen. Daar zat meer eigenbelang achter dan goede wil, anders was er al veel eerder actie ondernomen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:14

tamary schreef:
Daar zat meer eigenbelang achter dan goede wil, anders was er al veel eerder actie ondernomen.

Zo kun je alles negatief maken wat een kabinet doet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:18

Het klinkt hardstikke leuk dat er "zoveel" voor de minima of de arbeiders is gedaan. Maar het probleem blijft dat er veel meer voor de bedrijven en vooral de multinationals wordt gedaan. Als je kijkt wat er voor de arbeiders is gedaan en hoeveel de bedrijfswinsten gestegen zijn, dan komen de voordeeltjes van de arbeiders daar niet in de buurt. Dus we zijn nog steeds een land, waar vermogen je relatief gezien veel meer oplevert dan arbeid.

En het tweede probleem is, is dat de burgers worden gezien als een groep die er is voor de overheid. In plaats van dat de overheid er is voor de burgers. Wat je dan krijgt is dat de overheid de burgers wantrouwt. Kijk naar wat er in Groningen gebeurt, stel je voor dat je een gedupeerde daar een euro teveel uitkeert, nee dan ga je als overheid naar de rechter om zo weinig mogelijk te hoeven betalen, want de NAM zou eens wat minder winst draaien.

De arbeiders staan in Nederland echt wel in de kou.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:25

Misschien is er hier een VVD stemmer die mij eens uit kan leggen waarom je nu nog steeds in de VVD en Mark Rutte gelooft. Kan het me haast niet voorstellen na alles. Maar als je de peilingen ziet dan zijn er toch nog een heleboel Nederlanders die nog steeds VVD stemmen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:32

Karl66 schreef:
De arbeiders staan in Nederland echt wel in de kou.

Tot anderhalf jaar geleden was ik gewoon een arbeider. Heb dit echt nooit zo gevoeld. En dat met af en toe dubbele banen om alles te bekostigen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 05:54

Loretta schreef:
Misschien is er hier een VVD stemmer die mij eens uit kan leggen waarom je nu nog steeds in de VVD en Mark Rutte gelooft. Kan het me haast niet voorstellen na alles. Maar als je de peilingen ziet dan zijn er toch nog een heleboel Nederlanders die nog steeds VVD stemmen.

Ik stem geen VVD, maar ik kan mij bedenken dat er op rechts gewoon niet zo heel veel opties zijn inhoudelijk gezien. Los van Rutte he( in hoeverre je dat los kan zien, maargoed) . Als je alleen gaat voor de standpunten...

Is er dan op rechts een beter alternatief?

PVV? Is niet rechts op veel standpunten. Idem voor CDA. Zijn beiden meer midden partijen.
SGP of FvD? Valt voor veel mensen af vanwege de ideologie.

Dan houd je nu Ja21 en BBB over als nieuwe partijen... waarvan je ook nog maar moet afwachten hoe of wat.

Denk wel dat de groei van BBB en Ja21 laat zien dat er behoefte is aan een betrouwbaar alternatief op rechts.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:04

Maar de PvdA en GroenLinks links zijn er ook meer voor de grote bedrijven
Zoals ik zei die het normaal vinden zoveel arbeidsmigranten binnen te halen, huizen voor torenhoge huren te verhuren.
Dan ben je er niet voor de Nederlandse werknemer.

Daarbij vraag ik mij af, waarom wordt het stikstof probleem niet eerst aangepakt met minder plastic producten en het gebruik van plastic.

Denk dat dat een groter probleem wereldwijd is.

Daarbij denk ik dat de grootste mopperaars in Nederland meer over de grens moeten kijken om te beseffen dat we het hier niet slecht hebben.
Bv Engeland na de Brexit is pure armoede voor de gewone bevolking

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:14

BBB wordt aan de rechterkant gepositioneerd, maar mag ik vragen waarom? In het verkiezingsprogramma zie ik juist heel veel aandacht voor juist de gewone mensen, verbeteringen voor de zorg, openbaar vervoer, hulpdiensten en scholen in de provincies. Juist niet voor de grote bedrijven en multinationals.

of zie ik dat verkeerd?

wordt BBB rechts genoemd omdat ze de immigratie willen beperken? zou kunnen natuurlijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:21

Ik zag vd weekeen interview met haar en nog wat andere politici.
Ze zei duidelijk, daar ben ik het mee eens, dat we als consument moeten beginnen naar ons eigen gedrag te kijken.
Waardoor de vliegbewegingen verminderd zouden kunnen worden.
We overconsumeren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:26

Dat huizen voor torenhoge prijzen verhuurd worden ligt aan meerdere zaken en ik heb nog niet echt plannen gezien om dat op te lossen die meer in 'mijn' lijn liggen. Ik vind milieu ontzettend belangrijk, zonder milieu geen leefbaar land, dus dat staat wel op 2. Maar dat brengt mij in een spagaat met mensen die huizen willen bouwen, want ook de woningnood is groot en zou dat graag opgelost zien. Uiteraard heb ik zelf geen oplossing, maar ik zou bv liever zien dat bestaande wijken worden omgebouwd, bedrijven eruit worden gezet ten voordele van woonfunctie, meer regels/strengere check op het gebruik van huizen.
In de expats zie ik echt het probleem niet, veelal werken die ook hier in de wetenschap en ik vind academische uitwisseling persoonlijk echt wel iets goeds.

Roepen dat we overconsumeren en naar ons eigen gedrag moeten kijken is natuurlijk waar, maar in dat soort gevallen mis ik altijd concrete plannen. Vaak zijn het dan halfslachtige plannen waarbij de grootvervuilers erbuiten worden gelaten. Ik vlieg eigenlijk uit principe niet meer voor privé, maar dat is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat en ik vind het wel echt jammer, ik had liever gezien dat het makkelijker werd gemaakt om de 'juiste' keuze te maken.

Qua milieuproblematiek kan ik er écht niet bij dat er dingen zo lang uitgesteld worden, ook wereldwijd. Zo kortzichtig en tegelijkertijd onherstelbaar. We moeten NU echt ALLES doen om de wereld voor ons nog enigszins leefbaar te houden. Maar ja, iets met geld. Vind dat echt zo dom :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:52

ruitje schreef:
Loretta schreef:

Ik stem geen VVD, maar ik kan mij bedenken dat er op rechts gewoon niet zo heel veel opties zijn inhoudelijk gezien. Los van Rutte he( in hoeverre je dat los kan zien, maargoed) . Als je alleen gaat voor de standpunten...

Is er dan op rechts een beter alternatief?

PVV? Is niet rechts op veel standpunten. Idem voor CDA. Zijn beiden meer midden partijen.
SGP of FvD? Valt voor veel mensen af vanwege de ideologie.

Dan houd je nu Ja21 en BBB over als nieuwe partijen... waarvan je ook nog maar moet afwachten hoe of wat.

Denk wel dat de groei van BBB en Ja21 laat zien dat er behoefte is aan een betrouwbaar alternatief op rechts.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:54

Echwel schreef:
Daarbij denk ik dat de grootste mopperaars in Nederland meer over de grens moeten kijken om te beseffen dat we het hier niet slecht hebben.

Even vooropgesteld. De armoede in Nederland wordt ook groter en groter en neemt op dit moment toch wel echt zorgelijke proporties aan. Tot zelfs gezinnen met honger aan toe.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:58

Mbt de PVV: wat ik GW kwalijk neem is zijn systematisch liegen.

Pak je het partijprogramma, dan heeft hij veel dingen - vaak letterlijk - gejat van de SP.

Dus op papier heeft hij linkse standpunten.

Kijk je naar stemgedrag, waar het dus echt telt: puur rechts.

En zijn standpunt over 'het pensioen blijft op 65' ben ik ook nog niet vergeten.
Tot en met de verkiezingsdag 21.30 eas dat standpunt 'heilig'.
Een half uur na het sluiten van de stembureau's - geen uitslagen, nog geen prille onderhandelingen :
hoepla, heilig standpunt in de prullebak.

Naar karakter, vind ik dat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:00

Daar is heel veel hulp voor Loretta.
En hoe hard ook daar zouden mensen miss hun prioriteiten anders moeten leggen.
Ipv roken en drinken eten kopen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:04

juval schreef:
BBB wordt aan de rechterkant gepositioneerd, maar mag ik vragen waarom? In het verkiezingsprogramma zie ik juist heel veel aandacht voor juist de gewone mensen, verbeteringen voor de zorg, openbaar vervoer, hulpdiensten en scholen in de provincies. Juist niet voor de grote bedrijven en multinationals.

In principe vind ik ook dat we overconsumeren en dat ook burgers zelf verantwoordelijkheid dragen.

Maar als een politicus dit zegt,
is het een statement 'ik ga er in mijn functie niets aan doen'.

Tja, dan moet je in Drenthe al snel aan de auto, want het OV is niet meer zo best hier...

Dat is dan een nadrukkelijk rechts standpunt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:04

Echwel schreef:
Maar de PvdA en GroenLinks links zijn er ook meer voor de grote bedrijven
Zoals ik zei die het normaal vinden zoveel arbeidsmigranten binnen te halen, huizen voor torenhoge huren te verhuren.
Dan ben je er niet voor de Nederlandse werknemer.

Daarbij vraag ik mij af, waarom wordt het stikstof probleem niet eerst aangepakt met minder plastic producten en het gebruik van plastic.

Denk dat dat een groter probleem wereldwijd is.

De PVDA wil juist meer sociale huurwoningen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:10

Echwel schreef:
Daar is heel veel hulp voor Loretta.
En hoe hard ook daar zouden mensen miss hun prioriteiten anders moeten leggen.
Ipv roken en drinken eten kopen

Waar baseer je dit op...?

Op de hoogte van de bijstand?
De huursubsidie?
Hoe de wet op de schuldsanering voor privé personen werkt?

Of op de vrijwilligers organisaties?

Oh, en wat roken en drinken betreft: weet jij dat dat verslavingen zijn die met name de lage inkomens treft?
(En het is ook niet toevallig dat de lagere inkomens meer stress ervaren en dus naar drank of sigaretten grijpen...)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:32

Geen gemeentelijke belastingen hoeven betalen.
1500 energiecompensatie en noem maar op

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:41

Echwel schreef:
Geen gemeentelijke belastingen hoeven betalen.
1500 energiecompensatie en noem maar op

... niet gebaseerd op kennis van de portemonnee van lage inkomens, kennelijk.

Energie compensatie: die heb ik ook gekregen.
En compensatie betekent al dat de energieprijs gigantisch is.

(En wie in een huurwoning zit, moet maar afwachten of en wanneer er geïsoleerd gaat worden - en wat dat qua huurprijs gaat betekenen.)