Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moesji

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:52

Chiqa schreef:
Moesji schreef:
Geen vergelding of wraak? Nabestaanden hebben toch juist vaak een vergeldingsdrang/wraakgevoelens?

Denk dat een nabestaande meer genoegen heeft bij een levenslange straf op water en brood
dan de pretstraffen hier in Nederland, en daar mag best wel eens naar gekeken worden.

En ik vind van niet, het klinkt misschien wat hard maar dat soort emoties hoeven wat mij betreft geen plek te hebben in het strafrecht. Dat zou het geheel namelijk minder objectief maken en daarmee in mijn ogen ook minder eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Moesji op 25-09-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:52

Moesji schreef:
Dus wat lees ik dan verkeerd?

Ik weet het niet hoor maar t lijkt net of je dr overheen leest, argumenten genoeg die je naast je neer lijkt te leggen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:55

Moesji schreef:
Welshcobfan schreef:
Als er ook maar 1 nabestaande is die zich beter voelt doordat de dader een hogere straf krijgt, is dat voor mij genoeg.
Niets vergelding of 'wraak' maar het beter mogelijk maken van de verwerking.

Ik weet dat je daar een rechtsysteem niet op kan basseren, maar ik vind het wel een mooi idee. En het recht mag wel meer rekening gaan houden met de nabestaanden, naast de maatschappij.
Goh, daarom heb ik nou voor psychologie gekozen ipv rechten Lachen

Je hebt het over een ideaal waarin er meer rekening wordt gehouden met de nabestaanden ten behoeve van de verwerking. De verwerking van emoties, maar ik ga er vanuit dat die emoties veelal bestaan uit wraakgevoelens. Dus wat lees ik dan verkeerd?

Dat is een kwestie van meningsverschil, daar doelde ik niet op.
Ik doelde erop dat wij hetzelfde zeggen: het is niet haalbaar om een rechtsysteem op te zetten op basis van emoties.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:59

Nu spreek je jezelf toch tegen?

Citaat:
En het recht mag wel meer rekening gaan houden met de nabestaanden, naast de maatschappij.

Citaat:
het is niet haalbaar om een rechtsysteem op te zetten op basis van emoties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:01

Moesji schreef:
Nu spreek je jezelf toch tegen?

Nee hoor maar nogmaals, lees eens wat er ook anders zou kunnen Knipoog
Dan hebben we het niet over emotie's.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:02

Ik spreek mijzelf helemaal niet tegen! Haha!

Een ideaal hoeft niet de realiteit te worden.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:06

Dat volg ik niet Blond Een ideaal wat je niet nastreeft omdat je weet dat het niet kan? Waarom is het dan een ideaal?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:09

Moesji schreef:
Dat volg ik niet Blond Een ideaal wat je niet nastreeft omdat je weet dat het niet kan? Waarom is het dan een ideaal?

Er zijn maar weinig idealen die kunnen, zoals vrede op aarde. Je weet dat het niet kan, maar maakt het niet minder ideaal voor die persoon.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:11

Omdat een ideaal gewoon een ideaal blijft, want een ideale wereld bestaat gewoon niet. Net zoals een ideaal rechtsysteem niet verwezelijkt kan worden.
Idealen zijn altijd mooi en houdt je vaak op de been, maar een ideaal zal geen werkelijkheid worden,

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:13

Vrede op aarde acht ik echt onmogelijk. Rekening houden met de gevoelens van nabestaanden kan in de praktijk vast wel, alleen heeft dat een negatief effect. Daarom wordt het niet gedaan. En dat negatieve effect maakt het dan geen ideaal.

Vrede op aarde zal altijd een mooi ideaal blijven omdat je niet de praktijk kunt testen of het wel zo ideaal is Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:19

Rekening houden met de gevoelens acht ik alleen een ideaal en niet als realiteit. Lachen
Het is mooi om dat te denken, maar niet haalbaar. Ook nooit gedacht dat het echt haalbaar zal zijn overigens.

Vrede op aarde is saai, hebben de kranten altijd komkommertijd! hebben de presidenten niets te vertellen en krijgen wij veel belasting geld terug omdat defensie niet nodig is.
Alhoewel... nee laat maar.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:21

Maar die niet-haalbaarheid heeft toch te maken met het feit dat je weet dat het in de praktijk niet werkt. Dus wat is er dan zo ideaal aan?

Vrede op aarde is een ideaal en blijft een ideaal omdat het onmogelijk is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:24

Dromen mag toch altijd Knipoog Daarom heb je idealen nodig.
Dat een ideaal niet ideaal is, ach... je kunt niet alles hebben. Een droom kan ook een nachtmerrie worden immers.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:25

Dit wordt wel erg abstract allemaal Ziek
Een ideaal dat niet ideaal is... dit gaat echt de diepte in Haha!
We raken een ietsepietsie off-topic geloof ik. Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:27

hahah psychogie he Knipoog Dat is nogal 'vaag' en daarom geniet ik nu van het vak recht voor niet juristen hahah Haha! eindelijk een keer duidelijk geneuzel Knipoog

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:28

Ik vind van wel maar dan wel bij sommige gevallen.
Zoals als verkachters, pshychopaten, iemand wat al verschillende mensen gedood heeft.
Zo van die misdadigers waar geen toekomst meer in zit en eigenlijk wel moeten boeten voor wat zij gedaan hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:31

Welshcobfan schreef:
hahah psychogie he Knipoog Dat is nogal 'vaag' en daarom geniet ik nu van het vak recht voor niet juristen hahah Haha! eindelijk een keer duidelijk geneuzel Knipoog

Mee eens, alhoewel het ook zijn voordelen heeft. Bv. verhoogt tv agressie bij kinderen daar kun je jaren over praten, onderzoeken afbreken. Zeker voor personen die graag discussieren Vork
Maar een tekst in een wetboek is vast.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 25-09-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:33

Neuh hoor, ook teksten kunnen verschillend worden geïnterpreteerd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:35

Dat is ook weer waar, en vind een beetje offtopic niet zo slecht. Het brengt verandering, deze onderwerpen zijn maar in een beperkte mate en vaak welles nietes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:40

Ik denk ook dat iedereen hetzelfde wil wat betreft effect van de straf (ongeacht welke straf):
ontmoedigen van erge daden, voorkomen dat criminelen weer de fout in gaan en de echte gevaarlijke mensen van de straat houden.

En daarbij vind ik het een zeer goede zaak dat ouders van jonge criminelen ook worden aangepakt (als het plan doorgaat tenminste). Misschien is dat een goed begin.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:45

Welshcobfan schreef:
Ik denk ook dat iedereen hetzelfde wil wat betreft effect van de straf (ongeacht welke straf):
ontmoedigen van erge daden, voorkomen dat criminelen weer de fout in gaan en de echte gevaarlijke mensen van de straat houden.

En daarbij vind ik het een zeer goede zaak dat ouders van jonge criminelen ook worden aangepakt (als het plan doorgaat tenminste). Misschien is dat een goed begin.

Welk plan is dat? En geld dat voor alle soorten criminelen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:50

is nieuw idee in nederland, gaat om jongeren die herhaaldelijk overlast veroorzaken of inderdaad zich niet netjes aan de wet houden.
Dan moeten ouders ook opdraaien voor hun kind, volgens mij door een ouderschapscursus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:09

Klopt ze willen de jongeren strenger aan gaan pakken, dat is toch wel positief nieuws. Kan het artikel zo even niet meer vidnen helaas.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 06:36

ik vind niet dat je er zomaar vanuit kan gaan dat ouders van jonge criminelen schuld hebben.
neem een junk,die van zijn ouders steelt en ze het leven zuur maakt,en die loopt uiteindelijk weg uit huis.
moet je dan die ouders straffen?

het verschilt per zaak ook wel.

ook vind ik dat er wel erg licht word gedacht over nabestaanden/slachtoffers.
het lijkt bijna wel alsof er meer begrip is voor daders soms(ik zeg niet dat dat altijd zo is,maar het lijkt soms wel...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:24

Snoevie schreef:
ook vind ik dat er wel erg licht word gedacht over nabestaanden/slachtoffers.
het lijkt bijna wel alsof er meer begrip is voor daders soms(ik zeg niet dat dat altijd zo is,maar het lijkt soms wel...)

Nou idd, ook kom je dat weer tegen in dit topic, zou toch haast niet mogelijk moeten zijn?
Of zal het de dwarsheid van de mens zijn, en ze anders reageren als het ze zelf overkomt?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.