Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:01

Jolandaa_ schreef:
Mensen die ik ken fokken zelf hun dieren groot en laten ze dan slachten. de beesten hebben een heerlijk leven gehad, maar het vlees is lekker. er is geen verschil in het vlees van bio of van het in de stal zetten van een beest. dat zit tussen de oren. het vlees smaakt altijd hetzelfde. ik vind het een beetje stom dat er altijd zo laks gedacht word over dieren in hokken. het is geen 1m2 waar je 50 beesten in stop. ga zelf eens kijken. de beesten hebben het beter als de dierentuinbeesten..

Er zit heus wel verschil in dat vlees. Biologisch kalfsvlees is bijv. niet wit. Kalfjes in de bio-industrie worden in piepkleine hokjes gehouden en hebben hun hele leven (zo lang duurt dat trouwens niet) bloedarmoede zodat ze mooi wit vlees leveren.

Wat bedoel je trouwens met 'laks'? Ik snap niks van hoe je 't woord gebruikt. Misschien even de Dikke van Dale er bij pakken, de volgende keer als je een stukje typt? Dieren in de bio-industrie hebben het echt VEEL slechter dan in de dierentuin. In de dierentuin hebben ze 't ook niet goed, maar daar kunnen ze tenminste graven en spelen. Hun natuurlijke omgeving wordt er een beetje nagebootst.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:40

nagebootst in een stukje van enkele tientalle meters.
Leuke mini savanne

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:54

Beter een mini-savanne dan leven in een kleine vierkante doos toch?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:07

Miran schreef:
Beter een mini-savanne dan leven in een kleine vierkante doos toch?

Inderdaad. Ik keur dierentuinen dan ook niet goed, dat zeg ik helemaal niet. Maar ik weet zeker dat dieren in een dierentuin het beter hebben dan in de bio-industrie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:53

joostvangestel schreef:
Interessante site trouwens, dat brok.be. Op een leuke manier eens wat tegenwicht geven aan de antivlees-lobby. Over dat objectief versus subjectief.

Ik denk dat de pot de ketel eventjes niks mag verwijten. Ik denk dat aan alle kanten goede en slechte argumenten gebruikt worden.

Er zijn helaas ook dierenactivisten die het nog minder nauw met de wet nemen dan bijvoorbeeld sommige slachthuizen. Wat dat betreft kunnen dit soort disputen beter verwerkt worden in het discussieforum dat tweede kamer heet, dan door het plegen van terroristische acties, die we in het verleden ook wel eens gezien hebben. En net zo min als een slachthuis boven te wet staat, staat een dierenactivist boven de wet.

Let wel: ik verwar vegetariërs niet met dierenactivisten en dierenactivisten ook niet met terroristen. Er zijn vegetariërs en veganisten die om een heel andere reden dan diervriendelijkheid vegetariër of vegaan zijn en de meeste dierenactivisten staan ook vredelievende middelen voor. Zoals meestal, zijn het wel de slechten die het voor de goeden kapot maken, omdat niet iedereen dat verschil scherp ziet.

Ik persoonlijk respecteer het als iemand besluit een bepaald dieet te volgen om wat voor reden dan ook (tenzij het om eten van mensenvlees gaat, dat is alleen "toegestaan" onder héél extreme omstandigheden). Ik vind dus ook dat andere mensen mijn levenswijze en dieet moeten respecteren. Ik ben verre van een overvoed mens, dus blijkbaar kan bij mij die paar lapjes vlees die ik per dag eet geen kwaad. Niemand heeft het recht me vlees te ontzeggen, net zo min als ik het recht heb om anderen te dwingen vlees te eten.

Maar goed, deze discussie is wel héél erg afgedwaald van de oorspronkelijke stelling. Om iets toe te voegen misschien aan de oorspronkelijke stelling: in hoeveel katten- en hondenvoer wordt paardenvlees verwerkt? Hebben we daar iets op tegen, of moeten we het houden van honden en katten maar gaan verbieden?

Nog even t.a.v. het hondenvoer (in mijn geval hondenvoer, ik heb n.l. alleen een hond). De hond is de enige binnen dit huishouden die vlees eet. Dat is een noodzakelijkheid, een hond alleen groenten voorzetten vind ik misdadig (dit gebeurt overigens echt). Natuurlijk zou het mij en mijn principes beter uitkomen wanneer ook honden vega waren... maar dat is niet het geval. So, what's the next best thing? Selectief gaan zoeken. Dus koop ik nu, na een hele lange zoektocht, biologische dierenvoeders (vers vlees maaltijden). En als aanvulling een eitje uit de ren van de buurman (buitenkippen), en af en toe wat vers vlees en vis (ook biologisch).
Tis eigenlijk niet duurder dan veel commerciële dure merken (Eukanuba bijv.), maar van een betere kwaliteit (de vacht is vele malen mooier, en door het teveel aan eiwitten in die commerciële voeders werd ze ook helemaal gek... dat is nu ook over).
Het is dus een kwestie van de tijd nemen om jezelf te verdiepen in de mogelijkheden die er zijn om het zo goed mogelijk te doen. Toch zal ik eerder een uitzondering dan regel blijven. Mensen zijn niet zo snel geneigd daar energie in te steken. Wanneer het mensen al weinig uitmaakt wat ze zelf in hun mik steken, en wat ze hun kinderen geven, zal een huisdier waarschijnlijk op de allerlaatste plaats komen. Je ziet het, ik heb niet zo'n hoge pet op van de mensheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:05

Beckers frikandel classic
Juist dát zijn mijn lievelings frikandellen.. Haha!
Ik ga me d'r geen druk over maken dat er wat paardenvlees inzit.. Ìk vind het lekker, en eet d'r geen frikandel minder om Bloos.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:08

Wist je waar allemaal koe, varken en kip inzit. Wow! Wil je zeggen dat dat niet erg is ofzo? Rolleyes

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:32

Laura_ schreef:
ik blijf dat gewoon eten hoor. ik eet alleen geen puur paardenvlees.

Ik ook, maar gewoon omdat ik het een aantal keer (2 x ofzo) op heb, en het niet lekker vond.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:46

xRosa schreef:
Wist je waar allemaal koe, varken en kip inzit. Wow! Wil je zeggen dat dat niet erg is ofzo? Rolleyes

pfffffffffffffffffff Slapen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:54

Wat denk je van stoofvlees bij de patatzaak... Ook allemaal paardenvlees Tong uitsteken Puuur nog wel.. ^^

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:13

Door wetenschap en internationale pers al bejubeld omdat het zelfs een hoger waarheidsgehalte zou hebben dan 'An inconvenient truth' van Al Gore...
http://www.meatthetruth.nl

Wederom pleit men niet voor het 'stoppen' van vlees eten, maar promoot voornamelijk... of in eerste instantie 'het minderen'.
Het wordt pijnlijk duidelijk waarom we hier bewuster mee om moeten gaan.
Het feit dat voor snacks in Mexico paarden levend in stukken worden gehakt om door Mora en soortgelijke concerns afgenomen te worden omdat het lekker goedkoop is, heeft al zeker een tiental mensen in mijn omgeving doen stoppen met het eten van snacks...
Moet daarbij vermelden dat ze er ook nog eens steeds beter uit zien (weg met die dikke kont).

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:12

Ha Ninx! Daar ben je weer! Go jij! Go jij!

Meat the Truth is inderdaad een interessante film. Ook dat nieuws van misstanden in slachterijen wat nu veel in de kranten staat is interessant. Het is nuttig dat mensen nu niet alleen in verband met dierenleed (want daar is niet iedereen gevoelig voor) maar ook in verband met klimaatverandering (Meat the Truth) en hun eigen gezondheid (dode dieren die aangevoerd worden bij slachterijen) na gaan denken over minder vlees eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:30

Hey Fitch!
Ik zie dat je je kranig hebt geweerd!!! Haha!

Die film is inderdaad erg interessant. Daarbij wel erg fijn dat serieuze pers, de wetenschap en B.W.'ers (bekende wereldburgers) de film zeer goed ontvangen hebben. Hopelijk zijn mensen hierdoor toch geneigd eens een paar seconden van hun bestaan op te offeren om eens na te denken hoe het anders, en misschien beter kan.
Gisteren zat Thieme bij de Wereld Draait Door, en ook daar veroordeelde zij de vleeseter absoluut niet, maar pleit voor een 'gezondere/ beperkte' inname van vlees.
Er zijn zoveel redenen om je consumptie gedrag een beetje bij te stellen en gewoon wat minder vlees te eten. Doe je het niet voor de dieren (er zijn natuurlijk altijd mensen die niks met dieren hebben, zo ook hier gek genoeg), doe het dan voor je eigen gezondheid, kan je eigen gezondheid je geen bal schelen?, doe het dan voor de miljoenen mensen die sterven van de honger (onze toenemende vraag naar vlees veroorzaakt ontbossing, en ontneemt de derde wereld kostbare landbouwgrond en de daarop verbouwde soya en granen die wij in onze koeien douwen), kunnen die miljoenen mensen je geen bal schelen?, doe het dan voor het voortbestaan van de aarde.... het is inmiddels een bewezen feit dat de veeteelt de grootste veroorzaker van het broeikaseffect is (beter gezegd: het percentage is het hoogst), want als je kinderen hebt, of wilt gaan maken... dan zal het je toch raken dat wij met z'n allen de toekomst van die kinderen behoorlijk verknallen.
En kunnen dieren je niks schelen, vind je je eigen gezondheid niet relevant, lig jij niet wakker van miljoenen hongerdoden, en mag de aarde inclusief al je toekomstige familieleden (die de aarde bevolken wanneer jij al in je kistje ligt) onder water komen te staan en naar de klote gaan? Tja, dan kan ik eigenlijk geen argument meer verzinnen waarom het goed zou zijn een beetje te minderen en je bewust te zijn van wat je in je mond steekt Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:33

Gôh, zo te zien doe ik het nog niet zo slecht. Ik eet maar 4 tot 5 dagen per week vlees, anders eet ik vis Clown

Daarmee voel ik een heel andere discussie opkomen...

PS. Overigens komt bij de tabel over vleeseten wel een reclamespotje van de Kamer van Koophandel over augurken in mijn gedachten. Je kan je gemakkelijk rijk rekenen, maar gewoontes van mensen kan je niet zomaar veranderen, en zeker niet van overheidswege. Tenzij je een volksopstand met lynchpartijen wil meemaken. Dat proces gaat dus minimaal 30 tot 50 jaar duren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:39

joostvangestel schreef:
Gôh, zo te zien doe ik het nog niet zo slecht. Ik eet maar 4 tot 5 dagen per week vlees, anders eet ik vis Clown

Daarmee voel ik een heel andere discussie opkomen...

PS. Overigens komt bij de tabel over vleeseten wel een reclamespotje van de Kamer van Koophandel over augurken in mijn gedachten. Je kan je gemakkelijk rijk rekenen, maar gewoontes van mensen kan je niet zomaar veranderen, en zeker niet van overheidswege. Tenzij je een volksopstand met lynchpartijen wil meemaken. Dat proces gaat dus minimaal 30 tot 50 jaar duren.

Die discussie, tja... die moeten we hierna maar gaan voeren! Haha!

Nee, je kunt niet het eetgedrag van de bevolking vanuit de overheid gaan sturen. Maar druk mensen wel met de neus op de feiten, zorg dat ze weten wat ze doen... informeer, en ja.... shockeer af en toe maar eens.
Je kunt mensen nergens toe dwingen, maar misschien wel een beetje 'opvoeden'.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:04

Dat kan best. Maar de overheid heeft die macht niet. Indoctrinatie gaat toch 't beste via de media (wat is het nieuws, wat is het onderwerp van een soap, etc.) om het 'volk' te beïnvloeden. En tsja, wie bepaalt wat die indoctrinatie is? De reclamemakers natuurlijk!

Voorbeeldje: vroeger in GTST (dit voorbeeld kreeg ik in een college, ik heb het zelf nooit echt gezien) werd het personage Kim vegetariër en ze maakte harde opmerkingen tegen vleeseters. Mora en andere bedrijven wilden toen hun reclames tijdens de 'break' van GTST terugtrekken. Dus... de tekstschrijvers lieten Kim weer vleeseten! Zo worden de meeste mensen dus geïndoctrineerd. Sluikreclame. Van de overheid is het meteen duidelijk waar het van komt, en dat willen veel mensen niet aannemen. Denk maar aan de reclames om voor de Europese grondwet te stemmen. Dat werkte averechts.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:43

Je moet de mensen pakken waar het ze raakt....
De mens is zo makkelijk te beinvloeden, je moet alleen de juiste knoppen... de juiste trigger, zien te vinden.
De media is de 'moderne kerk', het zal je verbazen hoeveel mensen zaken klakkeloos voor waarheid aannemen die ze op televisie zien. Wanneer dat wat meer ingezet wordt ten bate van dieren ben ik een blij mens.
'Groen' en 'klimaat-vriendelijk' is trendy op het moment, dus laten we hopen dat deze 'pro-natuur' trend doorzet!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:53

Als recreatiepaarden bij de slager belanden hebben die het beter gehad dan onverdoofd gecastreerde biggetjes die opgepropt zitten. En natuurlijk zijn niet alle dieren zo op elkaar gepropt. Maar er bestaat zeker een bioindustrie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:11

Krips schreef:
Als recreatiepaarden bij de slager belanden hebben die het beter gehad dan onverdoofd gecastreerde biggetjes die opgepropt zitten. En natuurlijk zijn niet alle dieren zo op elkaar gepropt. Maar er bestaat zeker een bioindustrie.

Maar de paarden in de snack, ofwel het vlees van die paarden, komt bij slachterijen in Mexico vandaan.
En daar geloven ze niet in dieren 'humaan' van het leven beroven.
Die paarden worden bijeen gedreven, ingesloten en levend in stukken gehakt.
En die zitten dan weer in jouw kroket. Toch iets om nog eens 6 x over na te denken wanneer je die kroket in je mond steekt.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:02

Ik eet sowieso geen vlees. Maar de dieren die ´wij´ naar de slager brengen die gaan toch ook ergens heen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:32

Krips schreef:
Ik eet sowieso geen vlees. Maar de dieren die ´wij´ naar de slager brengen die gaan toch ook ergens heen?

Jep, en dat zullen over het algemeen idd paarden zijn die het niet al te slecht hebben gehad. En de paardenslager in Ermelo (toch?), daar waar die excursie naartoe ging? Die lijkt dit bijzonder goed aan te pakken.... en een snelle, pijnloze dood is wat iedereen het liefst wil voor een dier dat niet meer te redden is.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:23

Idd, maar die paarden zitten niet in de snacks. Die doen ze in duurde dingen, zoals ragout of speciale worst.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:52

Fitch schreef:
Idd, maar die paarden zitten niet in de snacks. Die doen ze in duurde dingen, zoals ragout of speciale worst.

Exact, de frikandellen en kroketten zitten vol met paarden die levend hakbijlen in hun lijf hebben voelen landen...
Steeds meer mensen om me heen laten het nu staan, dit gegeven vinden mensen zo afgrijselijk dat ze het niet eens meer kunnen opbrengen de snack in hun mond te steken. En dan heb ik het niet alleen over paardeneigenaren...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:50

Vind het hypocriet om als 'paardenliefhebber' geen paardenvlees te eten. Eet het wel of eet helemaal geen vlees, uit puur principe.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:09

lizzle, lees eerst het topic eens door..