joostvangestel schreef:Interessante site trouwens, dat brok.be. Op een leuke manier eens wat tegenwicht geven aan de antivlees-lobby. Over dat objectief versus subjectief.
Ik denk dat de pot de ketel eventjes niks mag verwijten. Ik denk dat aan alle kanten goede en slechte argumenten gebruikt worden.
Er zijn helaas ook dierenactivisten die het nog minder nauw met de wet nemen dan bijvoorbeeld sommige slachthuizen. Wat dat betreft kunnen dit soort disputen beter verwerkt worden in het discussieforum dat tweede kamer heet, dan door het plegen van terroristische acties, die we in het verleden ook wel eens gezien hebben. En net zo min als een slachthuis boven te wet staat, staat een dierenactivist boven de wet.
Let wel: ik verwar vegetariërs niet met dierenactivisten en dierenactivisten ook niet met terroristen. Er zijn vegetariërs en veganisten die om een heel andere reden dan diervriendelijkheid vegetariër of vegaan zijn en de meeste dierenactivisten staan ook vredelievende middelen voor. Zoals meestal, zijn het wel de slechten die het voor de goeden kapot maken, omdat niet iedereen dat verschil scherp ziet.
Ik persoonlijk respecteer het als iemand besluit een bepaald dieet te volgen om wat voor reden dan ook (tenzij het om eten van mensenvlees gaat, dat is alleen "toegestaan" onder héél extreme omstandigheden). Ik vind dus ook dat andere mensen mijn levenswijze en dieet moeten respecteren. Ik ben verre van een overvoed mens, dus blijkbaar kan bij mij die paar lapjes vlees die ik per dag eet geen kwaad. Niemand heeft het recht me vlees te ontzeggen, net zo min als ik het recht heb om anderen te dwingen vlees te eten.
Maar goed, deze discussie is wel héél erg afgedwaald van de oorspronkelijke stelling. Om iets toe te voegen misschien aan de oorspronkelijke stelling: in hoeveel katten- en hondenvoer wordt paardenvlees verwerkt? Hebben we daar iets op tegen, of moeten we het houden van honden en katten maar gaan verbieden?
Nog even t.a.v. het hondenvoer (in mijn geval hondenvoer, ik heb n.l. alleen een hond). De hond is de enige binnen dit huishouden die vlees eet. Dat is een noodzakelijkheid, een hond alleen groenten voorzetten vind ik misdadig (dit gebeurt overigens echt). Natuurlijk zou het mij en mijn principes beter uitkomen wanneer ook honden vega waren... maar dat is niet het geval. So, what's the next best thing? Selectief gaan zoeken. Dus koop ik nu, na een hele lange zoektocht, biologische dierenvoeders (vers vlees maaltijden). En als aanvulling een eitje uit de ren van de buurman (buitenkippen), en af en toe wat vers vlees en vis (ook biologisch).
Tis eigenlijk niet duurder dan veel commerciële dure merken (Eukanuba bijv.), maar van een betere kwaliteit (de vacht is vele malen mooier, en door het teveel aan eiwitten in die commerciële voeders werd ze ook helemaal gek... dat is nu ook over).
Het is dus een kwestie van de tijd nemen om jezelf te verdiepen in de mogelijkheden die er zijn om het zo goed mogelijk te doen. Toch zal ik eerder een uitzondering dan regel blijven. Mensen zijn niet zo snel geneigd daar energie in te steken. Wanneer het mensen al weinig uitmaakt wat ze zelf in hun mik steken, en wat ze hun kinderen geven, zal een huisdier waarschijnlijk op de allerlaatste plaats komen. Je ziet het, ik heb niet zo'n hoge pet op van de mensheid.