Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:30

Volgens het Vlaams systeem mag er zelfs al eerder Frans gegeven worden, maar vanaf het 5de lj is het een verplichting.
Het Frans in de kleuterschool is imo ook geen goed idee. Niet alleen omdat anderstaligen zo meer achter liggen, maar ook omdat het Nederlands van kleuters zelfs nog niet goed genoeg is, wat willen ze hen dan al Frans geven? Ook zijn kleuterleidsters daar gewoon niet voor opgeleid en een Franse fout is snel gemaakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:38

Ik vind het gewoon heel sneu dat een kind zo jong al van alles moet kunnen en presteren. Het begint als baby al met een afvinklijstje: hoeveel woordjes? blokken stapelen? de tanggreep?

Laat die kinders toch, je moet je hele leven al zo ontzettend veel. Ik kijk met weemoed terug op de tijd die alleen uit spelen bestond (oke, ik heb ook geleerd hoe ik een strik moest maken op de kleuterschool Haha! )

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:39

ik heb er idd geen trauma aan overgehouden..maar als je nu hoort,hoe dat gaat (en nee, heb geen kinderen).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:40

Ik vind dat nederlanders zwakker zijn in het discussieren, valt mij toch op. Niet allemaal natuurlijk

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:45

Urielle, helemaal gelijk. Ik vind het echt erg om te horen dat kleuters zich daar al mee moeten bezig houden.
In mijn opleiding heb ik trouwens pas examen gehad over de didactiek van Frans en dat is toch echt wel iets speciaal. Die materialen voor de kleuterschool kosten al snel 500 euro/set, dus goedkoop is het niet. En wat heeft het kind daar aan? Niks, integendeel.

Het zou niet de eerste keer zijn dat de kinderen wordt geleerd dat het 'un vieux homme' is en dat de juf dat als correct benoemd. Terwijl het een grote fout is. Maar een kleuterjuf is er ook niet voor opgeleid en heeft zoal genoeg om aan te denken, dat ze die mensen daar dan ook nog eens mee belasten...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:48

katiavl schreef:
Ik vind dat nederlanders zwakker zijn in het discussieren, valt mij toch op. Niet allemaal natuurlijk

Waaruit maak je dat op? Toch niet van Bokt hoop ik?
want dat is een zwakke afspiegeling over het algemeen

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:51

Tieneke schreef:
In Wallonië mogen ze kiezen tussen Engels en Nederlands.

Ik (laatste graad middelbare school in Wallonië)moest verplicht Engels én Nederlands nemen, maar ik mocht kiezen welke taal als '2de taal' en welke taal als '3de taal'. Als je Nederlands als derde taal nam (zoals ik) was het natuurlijk wel van een belachelijk niveau, maar het was toch verplicht. Daarnaast konden we als keuzevak nog Duits ofzo nemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:52

Tieneke schreef:
Urielle, helemaal gelijk. Ik vind het echt erg om te horen dat kleuters zich daar al mee moeten bezig houden.

Mijn vorige schoonmaakster vertelde me toch ook eens wat Bloos!
Ze kende een school waar je baby naartoe kon (BABY ja Ja ) om daar geschoold te worden tot intellectueel. Zo kreeg een baby van 3 maanden dan gewoon een flesje voor zich en moest zelf maar drinken. En kon dat kindje dat niet? Ja, dan had hij dus dorst en moest hij maar leren hoe dat ging. En ondertussen werd er op hoog intellectueel niveau tegen gerateld.
Ik vond het (met name het dorst lijden) gewoon ronduit kindermishandeling.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:54

Schandalig... Die hadden zich dan ook vast wel eens verdiept in ontwikkelingspsychologie... *hum*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:59

Nou, ze leerden inderdaad wel vaardigheden veel sneller maar ik moet er niet aan denken wat voor emotionele schade je oploopt door zulke acties. En vooral: het verwachtingspatroon van de ouders die hun kind naar zo'n school sturen... Scheve mond
(ik ben misschien het andere uiterste maar mij interesseert het geen klap dat ons Gioy nog geen mama en papa zegt Verward )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:01

Urielle schreef:
Nou, ze leerden inderdaad wel vaardigheden veel sneller maar ik moet er niet aan denken wat voor emotionele schade je oploopt door zulke acties. En vooral: het verwachtingspatroon van de ouders die hun kind naar zo'n school sturen... Scheve mond
(ik ben misschien het andere uiterste maar mij interesseert het geen klap dat ons Gioy nog geen mama en papa zegt Verward )

Ja, er zijn zo baby scholen heb het eens op tv gezien, schijnt wel te werken. Maar zoals je zegt betwijfel ik of dit niet meer voor de ouders is dan het kind

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:04

Werken zal het wel, maar enkel op 1 bepaald vlak. Dan kies ik liever toch voor een ontwikkeling op alle vlakken. Uitschieten in iets hoeft voor mij toch niet...
Zo heb ik eens gelezen over een man (Rusland?) die zijn dochter vanaf de geboorte gewichtjes aan de armpjes bond zodat ze enorm sterk werd. Maar waar zit je dan eigenlijk met je verstand Verward

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:20

Sneu vind ik dat, echt heel zielig.
Maar goed, terug naar Nederland en Belgie Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:24

Is het ook niet zo dat in Nederland kleuters veel vaker thuis worden gehouden? Hier (of althans waar ik mijn lagere school heb gedaan) is het doodnormaal dat kinderen vanaf 3 (en nu zelfs 2.5) naar de kleuterklas gaan. Sommigen, zeker de 2.5 gaan vaak geen hele dagen of de hele week, maar zeker vanaf de leeftijd 4 jaar gaan ze standaard elke dag naar school.
Ik geloof dat ik hier ooit eens iets gelezen had van iemand die op zijn achterste poten stond omdat de 4-jarige naar school zou moeten gaan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:25

Jup, Urielle Haha!

Nog een verschil: NL heeft een betere nationale voetbalploeg! België krabbelt al een klein beetje overeind, maar dat zal nog wel een lange tijd zo blijven...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:25

Maar wij hebben dan weer betere tennissers Lachen

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:26

en zoooo verschrikkelijk goed is Oranje nu ook weer niet aan het shotten denk ik Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:27

In Nederland kunnen de kinderen pas vanaf 4 jaar naar de kleuterschool Ja
Daarvoor is er wel peuterspeelzaal enzo maar echt school vanaf 4 jaar. Vanaf 6 jaar zijn ze leerplichtig.
Ik kijk zelf nog even af wat Gioya zelf wil, want eventueel doe ik haar in Nederland wel op school, ze is vrij traag in haar ontwikkeling en erg kinderlijk dus van mij hoeft ze niet (maar ja, ze mag na haar derde ook niet meer naar het KDV... Scheve mond )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:28

Oranje blijft toch beter dan België. Ik dacht dat België 49ste stond op de FIFA-ranking?

Wij hebben betere tennisspelers, idd Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:28

Biepje schreef:

en Nederland een betere zwemploeg denk ik? Of ken ik gewoon geen Belgen? Tong uitsteken

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:29

Zijn jullie ook niet minder lang leerplichtig?

België is aan het inhalen op zwemvlak, maar het zal nog wel even duren...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:29

Urielle schreef:
Biepje schreef:

en Nederland een betere zwemploeg denk ik? Of ken ik gewoon geen Belgen? Tong uitsteken

Wij hebben toch een bekende, hoe noemt die nuweer

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:30

Een aantal jaren geleden heeft de Belgische Fred goud gewonnen op de Olympische Spelen in het zwemmen... Maar die is gestopt. Brigitte hebben we ook nog (gehad?)... Maar verder...

En België heeft een betere kunstschaatser! En Sven Nys (al moet ik hem niet zo...).

Maar Jos Lansink delen we toch een beetje Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:31

Oh ja! We hebben ook goede basketters! Die kerel die in Spanje speelt en Ann Wauters...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:33

Wij hebben nu Matthysen en Buys