God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:58

Waarom is god goed?

En ik maak zelf uit wat ik doe, maar ik heb geen behoefte om bekend te staan als 'maker van alles' en aanbeden worden door veel mensen, daar bedank ik voor. Tong uitsteken

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:05

ik denk dat je het anders moet zien.
je begrijpt het verkeerd denk ik.
Door het denken ik maak zelf uit wat ik doe begin je iets te maken voor jezelf want je maakt het niet zelf uit je hebt altijd rekening te houden met.
de meeste doen dat niet meer enzo komt het kwade in het goede.
door te denken ik maak het zelf uit word juist niet de maker van alles maar ben je een bron van ruzie en haat je houd dan geen rekening met andere.
de duivel ziet ons graag als een alleen persoon zonder geloof dan ben jee makkelijk doel voor kwade gedachtes

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:07

Jus_dOrange schreef:
Waarom is god goed?

En ik maak zelf uit wat ik doe, maar ik heb geen behoefte om bekend te staan als 'maker van alles' en aanbeden worden door veel mensen, daar bedank ik voor. Tong uitsteken

maar nu draai ik de vraag eens om waarom zal god slecht moeten zijn?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:11

Je kan zelf uitmaken wat je doet en toch aan anderen denken, dat je om jezelf denkt hoeft nog niet te betekenen dat je automatisch niet aan anderen denkt. Ik vind ook niet dat je alles moet doen voor anderen, je moet alles doen voor jezelf maar daarbij geen anderen kwetsen.

Overigens krijg ik bij het "aanbidt mij of ik stuur je naar de hel" toch iets meer het beeld van een soort van dictator dan een beeld van een liefhebbende vader. Lachen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:14

kan ik me voorstellen,maar veel is van de oude versi dingen zijn veranderd.
maar ik doe wat ik zelf wil is vaak toch het heft in eigen hand nemen met heel vaak alle gevolgen van dien.
te veel macht voor de mens is nooit goed.
maar had je ook een antwoord op mijn vraag?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:18

Jus_dOrange schreef:
Je kan zelf uitmaken wat je doet en toch aan anderen denken, dat je om jezelf denkt hoeft nog niet te betekenen dat je automatisch niet aan anderen denkt. Ik vind ook niet dat je alles moet doen voor anderen, je moet alles doen voor jezelf maar daarbij geen anderen kwetsen.

Overigens krijg ik bij het "aanbidt mij of ik stuur je naar de hel" toch iets meer het beeld van een soort van dictator dan een beeld van een liefhebbende vader. Lachen

verder is het niet zo dat hij je naar de hel stuurt het is een zonde als in een ander geloofd inplaats van hem.
maar dat vind ik niet zo en dit word eigenlijk niet meer gebruikt als je bedenkt dat de paus pas in turkiije is geweest.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:28

kynshiri schreef:
Ik zie dit topic nu pas en sjongejonge wat een cowboy-ideëen gaan er rond in verband met godsdienst (en in dit geval voornamelijk het christelijk geloof)

Kijk ik ben zelf ook niet christelijk gelovig, maar studeer wel theologie en godsdienstwetenschappen, dus ik ben een sterke verdediger van het idee dat je moet weten waarover je praat voor je sterke uitspraken gaat doen!

Na het doorlezen van dit topic ben weeral maar eens tot de conclusie gekomen dat er maar 1 ding duidelijk schort in de kerk en dat is dat de echte diepe boodschap niet tot bij de mensen doordringt... De echte theologie blijft ergens binnen de clerus en de unif steken en dat is erg jammer voor hen die in God (en eventueel Christus) willen geloven. Jullie geloof zou namelijk 10 000 keer gekleurder en prachtiger zijn als je de diepgang ervan helemaal zou zien.

Het idee dat 'vergeef hen Heer, want ze weten niet wat ze doen' betekent dat wij kunnen vergeven worden doordat Jezus stierf voor ons, is heel kortzichtig. Jezus is niet gestorven omdat jij een cd'tje hebt gestolen hoor. Jezus kwam op aarde om het Rijk Gods te verkondigen. Hij kwam het verbond vernieuwen dat God ooit met het Joodse volk had gesloten en stelde daardoor het Rijk Gods deels aanwezig in deze wereld. Zijn taak en doel was niet te sterven voor onze zonden. Zijn dood was de spijtige reactie van de wereld op zijn verkondiging.

Vergeving waarover het hierboven ging is een ingewikkeld proces tussen twee mensen. Vergeving is het afzien van vergelding voor het gedane leed, omdat de relatie tussen de twee personen als belangrijker gezien wordt dan compensatie van het leed. Het vereist dat beide partijen ten volle erkennen wat er gebeurd, maar hier samen overheen te werken.

Wat betreft de duivel is er inderdaad het verhaal van de gevallen engel Lucifer, maar dit is eerder bedoelt als symbool voor hoe moeilijk het kan zijn om steeds het goede aan te houden.
een belangrijke eigenschap in het geloof (RKK) is immers dat we in vrijheid het goede moeten doen. God heeft er niets aan dat mensen hem slaafs volgen omdat het moet; de kunst is in volledige vrijheid toch het juiste te doen. En dat illustreert het verhaal van Lucifer ook. Dingen als God en de duivel zijn geen dingen als zwart en wit en zeker al geen letterlijk voor te stellen dingen. De duivel is maar een middeleeuws prentje om het idee van het kwaad duidelijk te maken hoor...

adam en eva zondigde dus volgens you tegen een symbool.
als de duivel een symbool is, hoe kunnen ze dan daar tegen gezondigd hebben.
en in de bijbel staat toch echt dat jezus gekomen is om zondaren te redden.
en niet om zijn verbond te verniuwen.

ik erger me er wel aan dat alle christenen over een kam worden gescheerd,
er zijn verschillende groepen, die elk wat verschillends denken.
kun je dus niet over een kan scheren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:49

Bovendien konden Adam en Eva op het moment dat zij van de boom aten niet zondigen, want zij kenden het verschil tussen goed en kwaad immers niet.
Kennis geeft verantwoording is de boodschap in dit verhaal. Kennis van goed en kwaad is de geboorte van het bewustzijn en inderdaad de vrijheid te kiezen, maar ook de verantwoording over je keuzes.
Elders in de bijbel wordt dit nog een keer uitgelegd in: zalig zijn de kinderen....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:20

er is geen goed of kwaad, de wet, dus de mens, maakt goed of kwaad Tong uitsteken

Ik geloof in de theorie van darwin. God is naar mijn idee een houvast...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:29

Volgens de theorie van Darwin zijn aminozuren per toeval gevormd door anorganische moleculen. Aminozuren vormden op hun beurt per toeval eiwitten en tot slot vormde de eiwitten per toeval levende wezens.

Hoe dan ook, de waarschijnlijkheid dat een levend wezen per toeval is gevormd, is kleiner dan de waarschijnlijkheid dat de Eiffeltoren gevormd is per toeval, omdat zelfs de meest simpele menselijke cel nog complexer is dan elk door de mens gebouwd bouwwerk.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:31

De beroemde natuurkundige Sir Fred Hoyle gaf een opvallend commentaar over het ontstaan van het leven. In zijn boek "The Intelligent Universe" schreef hij: "De kans dat hogere levensvormen door toeval zijn ontstaan, is te vergelijken met de kans dat een tornado, die over een schroothoop waait, een Boeiing 747 in elkaar zet van de materialen van die schroothoop."

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:35

en zo blijft het een discussie van gelovigen versus wetenschappers.. Vaak praat ht langs elkaar heen maar het kan zeker interessant zijn als mensen voor elkaars ideeen openstaan.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:39

toen Charles Darwin de evolutietheorie postuleerde in 1859 nam hij het zonder bewijs als waarheid aan.
Bepaalde groepen mensen met een materialistische manier van leven begonnen deze theorie ideologisch te verdedigen, welke zij zagen als een alternatief voor religie.
De evolutietheorie pleitte dat het universum niet gecreëerd was door een Schepper, maar dat alles ontstaan is per toeval. Met als resultaat dat men beweerde dat religie in conflict was met wetenschap.

De Engelse onderzoekers Michael Baigent, Richard Leigh en Henry Lincoln zeiden over deze kwestie dat anderhalve eeuw voor Darwin, wetenschap nog niet gescheiden was van religie en het was in feite een onderdeel van religie, met als ultieme doel de religie te dienen. Na Darwin kwam de wetenschap los te staan van religie en de wetenschap werd een 'rivaal' en 'alternatief' van religie.

Deze drie onderzoekers concludeerden tenslotte dat de mensheid van toen af gedwongen was een keuze te maken tussen die twee.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:41

Evolutionisten steunen niet op de wetenschap, maar op materialistische filosofie en zij verdraaien de wetenschap om het te laten kloppen met deze filosofie. Een geneticus en een onmiskenbare evolutionist van Harvard University, Richard Lewontin, geeft deze waarheid toe: "Het is niet dat de methoden en wetenschappelijke instituten ons op de een of andere manier dwingen een materiële uitleg van de fenomenale wereld te accepteren. Maar, in tegendeel, dat wij worden gedwongen door onze prioritaire aanhankelijkheid van materiële motieven om onderzoeksapparaten en een reeks van ideeën te creëren waardoor er materiële verklaringen ontstaan, om het even hoe tegenstrijdig, het maakt niet uit hoe verwarrend het is voor de leek. Bovendien is materialisme absoluut, dus we kunnen een 'goddelijke voet' in de deur niet toestaan."

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:43

Moniek schreef:
Bij mij in de kerk zeiden ze altijd heb jij wel eens 1 miljoen guldens (toen nog) in je hand gehad iedereen zei nee,
hij zei toen dan betekend het nog niet dat het niet bestaat.

Van guldens weet je dat ze bestaan, die zijn tastbaar aanwezig. Er zijn mensen die guldens in hun hand hebben gehad. Er zijn mensen die misschien wel 1 miljoen in hun hand hebben gehad.
De God waar jij in gelooft is niet tastbaar aanwezig en niemand heeft bewijs dat hij/zij/het bestaat.

Dus de uitleg die bij jou in de kerk is gegeven, slaat kant nog wal.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:44

Ik denk dat het dwingen van een keuze per definitie al zinloos is; ik geloof nl dat God de aarde heeft geschapen; denk echter dat het wel degelijk kan samengaan met de ideeen over organismen en de ontwikkelingen daarvan, ontdekt door wetenschappers..

Er is voor beide veel te zeggen, geloven is imo beleven en voelen en wetenschap is kwestie van aannemen op basis van bewijs, daar zit 'm het verschil voor mij...

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:52

detour schreef:
Ik denk dat het dwingen van een keuze per definitie al zinloos is; ik geloof nl dat God de aarde heeft geschapen; denk echter dat het wel degelijk kan samengaan met de ideeen over organismen en de ontwikkelingen daarvan, ontdekt door wetenschappers..

Er is voor beide veel te zeggen, geloven is imo beleven en voelen en wetenschap is kwestie van aannemen op basis van bewijs, daar zit 'm het verschil voor mij...

Maar dan kom je jezelf sowieso tegen,
want er is aan te tonen dat de aarde voortdurend aan verandering onderhevig is (door erosie etc)
En voor bijna al die processen zijn wel wetenschappelijke verklaringen te bedenken.
Vanaf waar was dit dan een schepping van god, en vanaf waar redt de aarde zichzelf?

Ik heb echt zoiets van dat de aarde zichzelf nu ontwikkeld, en aanpast,
dus zal ook het ontstaan ervan op een geleidelijke natuurlijke manier zijn gegaan!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:14

Moniek schreef:
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

Ik begrijp niet waarom er in de laatste geboden over naasten gesproken wordt. Bij echtbreken en moorden is dit niet het geval, je mag dus niemand vermoorden en van niemand echtbreken. Het feit dat bij de laatste twee geboden wel over naasten wordt gesproken, geeft imo aan dat je dus wel valse getuigenissen tegen anderen dan je naasten mag spreken en wel eigendommen van anderen dan je naasten mag begeren. Vreemde verwoording.

Over dat Darwin is begonnen met een theorie zonder bewijs: zo gaat dat bij elke theorie, er is een idee dat vorm krijgt. Er moet eerst een theorie gevormd worden voordat je voor deze theorie bewijzen kunt gaan verzamelen. Zonder theorie geen hypotheses om te toetsen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:16

Hey kom mezelf niet tegen hoor, heb vrede met mijn mening en gedachten..Voor mij is er niet genoeg wetenschappelijk bewijs om aan te tonen dat de evolutieleer klopt en vind mensen niet genoeg in staat om het waar te maken voor mij; daarbij voel ik dat God bestaat en ookal twijfel ik weleens aan dingen, dat gevoel is sterker dan dat wetenschap de waarheid voor me is. Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:17

Zaina schreef:
Evolutionisten steunen niet op de wetenschap, maar op materialistische filosofie en zij verdraaien de wetenschap om het te laten kloppen met deze filosofie. Een geneticus en een onmiskenbare evolutionist van Harvard University, Richard Lewontin, geeft deze waarheid toe: "Het is niet dat de methoden en wetenschappelijke instituten ons op de een of andere manier dwingen een materiële uitleg van de fenomenale wereld te accepteren. Maar, in tegendeel, dat wij worden gedwongen door onze prioritaire aanhankelijkheid van materiële motieven om onderzoeksapparaten en een reeks van ideeën te creëren waardoor er materiële verklaringen ontstaan, om het even hoe tegenstrijdig, het maakt niet uit hoe verwarrend het is voor de leek. Bovendien is materialisme absoluut, dus we kunnen een 'goddelijke voet' in de deur niet toestaan."

Ten eerste is dit een onbegrijpelijk stuk tekst. Daarnaast staat niet aangegeven of deze persoon zelf christen is en of hij in de evolutietheorie gelooft. Ten derde, er valt niet veel 'toe te geven', er is niet zoiets als een geheim genootschap der mensen die in de evolutietheorie geloven....

De evolutietheorie steunt wel degelijk op de wetenschap.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:20

Sim0ne schreef:
Moniek schreef:
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

Ik begrijp niet waarom er in de laatste geboden over naasten gesproken wordt. Bij echtbreken en moorden is dit niet het geval, je mag dus niemand vermoorden en van niemand echtbreken. Het feit dat bij de laatste twee geboden wel over naasten wordt gesproken, geeft imo aan dat je dus wel valse getuigenissen tegen anderen dan je naasten mag spreken en wel eigendommen van anderen dan je naasten mag begeren. Vreemde verwoording.

Over dat Darwin is begonnen met een theorie zonder bewijs: zo gaat dat bij elke theorie, er is een idee dat vorm krijgt. Er moet eerst een theorie gevormd worden voordat je voor deze theorie bewijzen kunt gaan verzamelen. Zonder theorie geen hypotheses om te toetsen.

die snap ik niet?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:21

Grappig hoe sommige mensen zich willen verschuilen achter de dure woorden van een ander. Zelf kritisch nadenken en het dan uitleggen op een manier dat je het zelf ook helemaal begrijpt, daar heb ik respect voor! Succes. Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:21

IlsjePilsje schreef:
Moniek schreef:
Bij mij in de kerk zeiden ze altijd heb jij wel eens 1 miljoen guldens (toen nog) in je hand gehad iedereen zei nee,
hij zei toen dan betekend het nog niet dat het niet bestaat.

Van guldens weet je dat ze bestaan, die zijn tastbaar aanwezig. Er zijn mensen die guldens in hun hand hebben gehad. Er zijn mensen die misschien wel 1 miljoen in hun hand hebben gehad.
De God waar jij in gelooft is niet tastbaar aanwezig en niemand heeft bewijs dat hij/zij/het bestaat.

Dus de uitleg die bij jou in de kerk is gegeven, slaat kant nog wal.

voor jou misschien wel.
voor mij is alles wat met god te maken heeft tastbaar we kunnen immers elkaar aanraken alles op de wereld en de wereld zelf.
nogmaals geloven is zien.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:22

Yvonnelind schreef:
Grappig hoe sommige mensen zich willen verschuilen achter de dure woorden van een ander. Zelf kritisch nadenken en het dan uitleggen op een manier dat je het zelf ook helemaal begrijpt, daar heb ik respect voor! Succes. Haha!

op wie richt jij je???

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:22

detour schreef:
Hey kom mezelf niet tegen hoor, heb vrede met mijn mening en gedachten..Voor mij is er niet genoeg wetenschappelijk bewijs om aan te tonen dat de evolutieleer klopt en vind mensen niet genoeg in staat om het waar te maken voor mij; daarbij voel ik dat God bestaat en ookal twijfel ik weleens aan dingen, dat gevoel is sterker dan dat wetenschap de waarheid voor me is. Knipoog

datgevoel deel ik.