Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:52

Ik vind het overigens helemaal niet zo enorm belangrijk om over individuele gevallen te oordelen. Maar de regel in de horeca vind ik alleen maar prima, heel fijn Lachen

En zo plotseling is deze regel helemaal niet - de horeca heeft veel tijd gehad om alternatieven te bedenken, maar dat hebben ze niet gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:57

Shadow0 schreef:
de horeca heeft veel tijd gehad om alternatieven te bedenken, maar dat hebben ze niet gedaan.

De horeca heeft dat wél gedaan hoor, alleen zijn de kosten zo hoog dat het niet meer rendabel is.
Dus ze hebben niet stilgezeten hoor...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:08

Chiqa schreef:
De horeca heeft dat wél gedaan hoor, alleen zijn de kosten zo hoog dat het niet meer rendabel is.

Niet echt effectief, want ik heb er tot nu toe maar weinig van gemerkt. Bovendien wisten ze dat het alternatief was dat er toch regels aan zouden komen, en ze dus alsnog die kosten moeten maken. Dus dat 'niet rendabel' lijkt me dan vooral kortetermijndenken...

Maar ja, dat moeten ze helemaal zelf weten. Nu gaat het er alsnog van komen, en dat is mooi Lachen Ik denk dat een petitie daar niets meer aan gaat veranderen, het speelt al zo lang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:15

Ik denk idd ook niet dat een petitie daar iets aan veranderd.
Zeker omdat NL veel later is dan veel andere landen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:31

runningkawa schreef:
Ik denk idd ook niet dat een petitie daar iets aan veranderd.
Zeker omdat NL veel later is dan veel andere landen.

Ik hoop het ook niet.
Vind nu een rookvrije kantine al geweldig! Straks ook nog tijdens het uitgaan géén rook in m'n gezicht, peuken tegen m'n hand, tranende of rooie ogen,als je thuis komt dat je stinkt Misselijk . Lijkt me erg fijn Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:37

Shadow0 schreef:
Bovendien wisten ze dat het alternatief was dat er toch regels aan zouden komen, en ze dus alsnog die kosten moeten maken. Dus dat 'niet rendabel' lijkt me dan vooral kortetermijndenken...

Er wordt wel meer geschreeuwd vanuit Den Haag, de horeca wil dit natuurlijk eerst even afwachten voor ze straks allemaal investeringen gaan doen in rookvrije plekken en dit straks allemaal weer wordt afgeblazen.

Kijk eens naar de 1-2-3 regeling hier
Kroegen gaan geleidelijker dicht, en als je bepaalde tidjen de kroeg verlaat kom je er niet meer in,
ook elders niet.
Dit om de criminaliteit in de binnestad terug te dringen.

Dat gaat leuk worden als we straks buiten moeten roken, hoe gaan ze dat dan oplossen met de criminaliteits regels?
Dat wordt een groot probleem.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 27-10-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:46

Chiqa schreef:
Er wordt wel meer geschreeuwd vanuit Den Haag, de horeca wil dit natuurlijk eerst even afwachten voor ze straks allemaal investeringen gaan doen in rookvrije plekken en dit straks allemaal weer wordt afgeblazen.

Tsja, misschien is dat de fout van de horeca, dat ze denken dat het alleen maar om Den Haag gaat. Maar ik, als klant, ben het hier volledig mee eens. Dat wil de horeca niet horen, hoe vaak het ook geprobeerd is. Ze hebben niets gedaan, en nu gaan de regels er inderdaad van komen. Is voor niemand een verrassing want het is al jaaaaren aangekondigd, en er zijn vele kansen geweest waarop men in de horeca iets anders had kunnen doen. Dat ze dat niet hebben gedaan is hun eigen keuze geweest - een inschattingsfout naar nu blijkt.

Citaat:
Dat gaat leuk worden als we straks buiten moeten roken, hoe gaan ze dat dan oplossen met de criminaliteits regels?
Dat wordt een groot probleem.

Dat zijn jouw woorden, niet de mijne Haha! Ik zou nooit de link tussen rokers en criminaliteit leggen. Maar nu je het zelf zegt... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:52

Shadow en wat voor soort maatregelen had jij dan voor ogen?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:08

Diablo schreef:
Barmat schreef:
Maar stel je nu voor he... dat wij echt hele close vriendinnen zouden zijn. En jij weet van mijn astma. Zou je dan niet, uit solidariteit met mijn ziekte, een peukie minder roken? Of zou je dan denken: schijt, het is MIJN huis?

Jij komt geregeld bij mij thuis en ik vraag jou ook netjes of je last van de rook hebt. En dan zeg jij: nee. Super hoor, want ik weet dat jij dat eigenlijk zegt om niet lastig te zijn.

Dat klopt enerzijds en ik vind dat jij in je eigen huis recht hebt om te roken, wie ben ik om dat te verbieden? Maar ik heb wel het idee dat er minder bij jullie gerookt wordt als dat ik er niet zou zijn Knipoog Juist omdat je weet dat ik er last van kan hebben.
Bovendien vind ik het bij jullie wel meevallen eigenlijk Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:12

Over aso gesproken... mijn ouders, die weten van mijn astma (ja he he, ik ben er mee geboren) rookten allebei als gekken.... Mijn moeder ook tijdens de zwangerschap van mij, gewoon lekker doorpaffen, met als gevolg dat ik heel klein was, ondergewicht en dus astma. Over de rest van mijn ziektes zullen we het maar niet hebben, maar mijn gevoel is wel dat het te maken zou kunnen hebben met het roken.

Mijn ouders hebben nooit een peukie minder gerookt in mijn bijzijn, die paften er op los en als ik ziek op bed lag, kwam moeder met peuk in de mond mn slaapkamer in om te vragen of het al wat beter ging Boos!

Dát noem ik nu aso - een kind waarvan je weet dat het zwak en ziek is, gewoon bloot blijven stellen aan roken.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:29

Horeca doet er wel degelijk iets aan. Veel kroegen hebben een speciaal luchtverschoningssysteem op laten hangen. Er is zo'n nieuw systeem op de markt gekomen vlak nadat bekend werd gemaakt dat er misschien een rookverbod zou komen. Ondernemers hebbem massaal zo'n systeem op laten hangen en dan het certificaat naar het kabinet gestuurd. Dat was een actie vanuit de horeca om te laten zien dat ze zeker willen investeren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:45

De horeca doet niks. Overal staan nog astbakken op de tafel en in de meeste restraurants is geen rookvrij gedeelte. Als het er wel is, dan meestal zo dat ze de tafel naast je wel mogen roken. Dat heeft geen zin.

Erg jammer dat het nu nog een jaar duurt voordat de wet eindelijk in werking gaat. Ik zou ook weleens uit willen gaan eten.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:31

Idd, Scum. In België bestaat de wet zelfs al, maar ondanks dat zie je nog in veel zaken gewoon de rook hangen. Scheve mond

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:55

ik vind het gewoon bull !!! mensen moeten niet zo moelijk doen, en ja rookruimtes zouden wel een uitkomst zijn, nou moeten wij zeker buiten gaan staan. naia het is tog een 50 50 strijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:06

Dat moeilijk doen doen ze niet voor de lol.

Als ik in een rokerige ruimte heb gezeten heb ik de dag erop het gevoel alsof ik een hele zware kater heb incl. de griep.
Hoofpijn, mijn neus zit dan helemaal vast, ook in de holtes en ik voel mijn keel.
En ik heb geen astma oid, voor die mensen is het nog veel lastiger neem ik aan.

En dat alleen maar omdat mensen die roken daar simpelweg een ander mee lastig vallen.
Het is namelijk niet mijn keuze om me dag erop zo te voelen...dat is iets wat andere me opleggen als ze er weer eentje anstoken

Verder vind ik (mee)roken eng.
Mijn vader is op 38 jarige leeftijd aan longkanker gestorven, zet je toch aan het denken...en weet je...ik wil hem niet achterna....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:13

maudy_89 schreef:
ik vind het gewoon bull !!! mensen moeten niet zo moelijk doen

En dat vind ik een hele botte uitspraak. Wat jij doet, daarvan moeten anderen 'meegenieten'. Ook mensen die er ziek van worden/allergisch voor zijn.
En ja, buiten is een hele mooie rokerslounge Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:17

Ik heb nooit gerookt, maar mijn moeder was een fervente roker. Omdat ik dus heb meegerookt zonder dat ik dit wou, heb ik COPD, waardoor mijn longen steeds slechter worden, en dat komt nooit meer goed. Bij het minste geringste hoest ik bijna letterlijk mijn longen uit mijn lijf. Een paar jaar geleden moest ik zelfs zo hard hoesten dat de adertjes in mijn ogen sprongen en ik midden in de winter met een zonnebril over straat moest lopen..

Ik vind het best wanneer mensen willen roken, maar een beetje rekening met anderen houden kost weinig moeite, en je maakt zo voor iedereen het leven wat prettiger.
Dus de uitspraak van Maudy_89 vind ik echt niet kunnen. Kijk eens om je heen wat meeroken alleen al kan veroorzaken!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:22

ik zeg JA tegen het rookverbod!

weten jullie (rokers) wat jullie ONS aanrichten? Verdrietig
omdat jullie zo dom zijn om te gaan roken, de laag om je bronchiën te verdikken, alles laten stinken enz. moeten wij daar onder leiden. Blauw oog

zal ik eens eerlijk zijn?
ik vind jullie egoïstisch!
omdat jullie zonodig aan een pijpie willen zuigen moeten wij hele slechte rook binnen krijgen, terwijl wij dit níet willen!

zo kan ik nog wel meer verzinnen, maar ik laat het hierbij

zo, dat is eruit Bloos

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:24

maudy_89 schreef:
nou moeten wij zeker buiten gaan staan.

ja stel je voor! jullie willen roken dus moeten JULLIE naar buiten, het zou een schande zijn Rolleyes

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:25

mandy13 schreef:

omdat jullie zo dom zijn om te gaan roken, de laag om je bronchiën te verdikken, alles laten stinken enz. moeten wij daar onder leiden. Blauw oog

omdat jullie zonodig aan een pijpie willen zuigen moeten wij hele slechte rook binnen krijgen, terwijl wij dit níet willen!

zo, dat is eruit Bloos

Ik ben het helemaal met je eens hoor Knipoog

elbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:20

Ik heb ook getekend. Zelf rook ik niet maar ik vind het wel dom.Dan word de sfeer dadelijk tijdens het uitgaan echt verpest. En weet je wat je dan krijgt dat de halve kroeg of discotheek buiten staat te roken. En denk dan maar eens aan de mensen die in de buurt van die uitgaansgelegenheden wonen die zullen dan met heel wat meer overlast te maken krijgen. En ik weet dat de meeste rokers erg koppig zijn en ze zullen door zon verbod echt niet minder roken.
Dit zie je ook bij ons op het werk. Vroeger waren wij konmar en 70% daar rookte. We hadden daar een grote rokersruimte en eigelijk iedereen zat daar ook de nietrokers. De mensen die er echt op tegen waren zaten in een andere ruimte. Nu zijn we overgenomen en is er geen rokersruimte meer. En iedereen zit dus appart want de rokers gaan in het restaurantje eten wat bij de winkel zit en waar je wel mag roken en de andere zitten in de kantine. En ik kan je zeggen de man van het restaurantje heeft het erg druk tussen de middag. Want ik ga ook liever daar zitten met een paar gezelligge collegas dan alleen in de kantine.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:29

mandy13 schreef:

zo, dat is eruit Bloos

Ik moet toch ook even kwijt dat ik dit een behoorlijk botte opmerking vind...

Waarom niet op een normale manier naar een oplossing zoeken zonder rokers bij voorbaat dom en egoistisch te noemen? Je scheert nu alles over één kam en ik wil er niet eens aan denken wat je nog meer zou kúnnen verzinnen, vind dit al ver gaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:30

elbeauty: en nu wordt de sfeer tijdens het uitgaan natuurlijk niet verpest? Verward
Voor mij wordt het WEL verpest als ik de volgende dag keelpijn heb.
En voor nog veel meer mensen wordt het verpest, vooral mensen die astma hebben of copd oid.

Maarja, als jullie maar lekker van je sigaretten kunnen genieten he Knipoog Who care's about other people.
Jullie worden er niet ziek van als niet rokers niet roken.

@ Bromfiets: Ik denk toch echt dat ze de mensen bedoeld die geen rekening met anderen kunnen houden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:36

x_marr: Misschien wel... Maar dit is haar eerste "bijdrage" in dit topic en ik vind het weinig nieuws aan de discussie toevoegen. Er staat mijns inziens alleen maar in hoe slecht rokers zijn. Als ze rokers bedoelt die nergers rekening mee houden, moet ze dat er bij zetten.

Ik trek zo'n bericht ook op mijn fatsoen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 23:59

maudy_89 schreef:
ik vind het gewoon bull !!! mensen moeten niet zo moelijk doen, en ja rookruimtes zouden wel een uitkomst zijn, nou moeten wij zeker buiten gaan staan. naia het is tog een 50 50 strijd

Vind jij het maar bull, hoor Gestoord . En vind jij maar dat mensen (zoals ik) 'moeilijk' doen. Helaas moet je er straks toch echt aan geloven, want de horeca gaat echt rookvrij worden. Let maar op. Ja

Ik teken absoluut niet. Ik kan niet wachten tot ik eindelijk niet meer in die smerige rook hoef te zitten. Hadden ze wel wat jaartjes eerder mogen doen trouwens. Haha!