Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:43

Dorée schreef:
Je hebt je mes toch altijd rechts in je hand? Verward

ja zo hoort het eig ja
maar ik doe het altijd emt links Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:44

/knip

laat ook maar. Het zal wel een ander fatsoensbesef zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:24

Dank je, Nicolletje. Lachen

Het is zeker een vorm van zelfspot. Ik weet maar al te goed hoe het 'hoort' (breek me de bek niet open over vroegah bij mijn ouders thuis), maar ik verkies een ongedwongere manier en ik kan gewoon niet eten met links. En ook snijden met links. Ik doe dus beiden rechts.
En dus? Lekkerrrrr belangrijk. Dat wilde er maar even mee zeggen..... Haha!

Wij hebben het in elk geval heel gezellig aan tafel (en zijn met 10 minuten ook niet klaar, zo ongezellig).
Ik heb in Italie gewoond en daar was tafelen heerlijk ontspannen en gezellig met elkaar. Niemand die zeurt over dat een stukje brood met de hand opgepakt werd, door wie dan ook. Zo hoort het in mijn ogen en zo doen wij dat thuis ook.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:26

Maar wie beweert dat het bij ons aan tafel niet gezellig was? Er wordt hier steeds gedaan alsof waarde hechten aan fatsoenlijke tafelmanieren meteen gelijk staat aan stijf en opgeprikt. Dat gebrtek aan respect, dat stoort me. En of mensen nu thuis met hun benen op tafel uit de pan zitten te graaien, het zal me een rotzorg zijn. Maar niet bij mij thuis.

Het doet me trouwens denken aan de discussie over taalgebruik. Ik vind het erg storend als mensen niet de moeite nemen om hun berichten even door te lezen, en van de ergste spel- en typfouten te ontdoen. Kwestie van respect voor je lezer. En ja hoor, ik kan het best lezen als het wemelt van de fouten, maar het doet wel afbreuk aan mijn indruk van de auteur. En datzelfde vind ik van tafelmanieren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:41

Ik heb hele slechte associaties met strenge regeltjes. Ik hou niet van autoriteit, ik ben er allergisch voor geworden.
Gewoon normaal je gezonde verstand gebruiken en genieten van gezelligheid en bij elkaar zijn. Dat vind ik belangrijker dan hoe iemand volgens de etiquette eet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:52

Ik heb dat ook Nadya.
Ik zit even een foto te zoeken van een voorbeeld van geen goede manieren...
Ah hier Haha!
Aan tafel waren die mannen net zulke beesten als dat ze eruitzien Haha! maar gezellig dat het was *LOL*
En anderzijds zit ik dan met kerst en hebben mijn ouders er plezier in om 10 gangen op 10 verschillende soorten borden te serveren met 4 verschillende wijnen, ook dat is (ondanks al dat bestek Nagelbijten / Gniffelen ) gezellig, ook ongedwongen.
Mijn vriend stopte de garnalen-amuse in een hap in zijn mond Haha! "Ik lust geen vis nee... Wat was dit?" ROFL

Ik probeer al 10 pagina's lang te vertellen dat het in mijn ogen net zo respectloos is om iemand te veroordelen op wat diegene thuis heeft meegekregen en iemand daarvoor af te wijzen..
En ja, ik zie het ook als stijf en opgeprikt als altijd onder elke omstandigheid en op elke plek de tafelmanieren in acht gehouden zouden moeten worden...

En dan nog, je ziet het, de een vindt het onbeschoft om rijst met een lepel te eten en de ander zegt dat het zo hoort.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:10

Prima, en ik zeg exact hetzelfde. Want er wordt hier net zo respectloos geoordeeld over iemand's opvatting over tafelmanieren. Maar dat schijnt wel te mogen, terwijl het in mijn ogen net zo arrogant en onopgevoed is om iemand te veroordelen op zijn persoonlijke voorkeur voor een verzorgde tafelgenoot.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:14

Ben ik het niet helemaal met je eens, Lielle, er is hier niemand die zegt van: als jij zonodig met mes en vork en volgens de etiquette wil eten, dan kom je er bij mij niet in!!
Maar andersom wel Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:17

Ik zeg ook iets heel anders. Nl niet dat iemand met juiste tafelmanieren er niet inkomt, maar dat iemand die veel waarde hecht aan correcte tafelmanieren arrogant en stijf is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:20

Dat weet ik Lachen
Maar het is wel gezegd en dat vind ik best vervelend om te doen, zonder dat je iemand kent.

Hee je hebt je bericht ge-edit Lachen

Iemand die waarde hecht aan tafelmanieren vind ik op zich niet zo arrogant... totdat diegene het aan anderen gaat opleggen als de enige manier om (bij hun) aan tafel te (mogen) zitten ...
Laatst bijgewerkt door Nic op 27-03-07 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:22

Ja, ik vermoedde al dat het niet helder genoeg was.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:25

geen tafelmaniere hoeft natuurlijk niet altijd samen te gaan, en netjes eten met stijfheid ook niet.

Maar voor mijn gevoel gaat de spontaniteit er een beetje af als je netjes volgens de regels eet.
En ik vind het een beetje raar als je mensen niet aan tafel wil hebben omdat die andere eet gewoontes hebben, diegene probeert zich vast wel een beetje aan te passen, dan vind ik dat je dat zelf ook moet doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:27

Nicolletje schreef:
Dat weet ik Lachen
Maar het is wel gezegd en dat vind ik best vervelend om te doen, zonder dat je iemand kent.

Iemand die waarde hecht aan tafelmanieren vind ik op zich niet zo arrogant... totdat diegene het aan anderen gaat opleggen als de enige manier om (bij hun) aan tafel te (mogen) zitten ...

Ik ben het helemaal met Nicole eens. En daar ga ik dus lachend tegenin.
Maar goed, ik kom niet bij die mensen eten, hoor. Ik ken ze geen eens. En zij mij niet. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:28

En toch knap ik vreselijk af als ik met iemand ga eten die zijn bestek niet fatsoenlijk vast kan houden, zijn hap door elkaar prakt etc.

Maar goed, het zal de algehele normvervaging wel zijn en de houding dat alles maar moet kunnen, waarbij je diegene die wel waarde hecht aan goede gebruiken als een arrogante kwast afschildert Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:30

Citaat:
Maar voor mijn gevoel gaat de spontaniteit er een beetje af als je netjes volgens de regels eet.

waarom? Voor mij is aardappelen niet snijden maar met je vork klein maken, ellebogen niet op tafel, bestek netjes langs de rand van je bord als je even pauseert, etc, 2e natuur en daar hoef ik echt niet over te denken. En dat komt omdat ik zo ben opgevoed Pling

Nicolletje en Nadya, jullie oordelen dus net zo hard over iemand omdat die in jullie ogen merkwaardige normen hanteert. Pot en ketel spreekwoord bekend misschien?

Precies Faye, dat bedoel ik dus. Alles moet maar mogen, maar iemand die prijs stelt op goede manieren mag wel belachelijk gemaakt worden.

/edit
typo. Respect voor de lezer en zo Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:30

Faye, ik hou mijn bestek fatsoenlijk vast, hoor, alleen in de andere hand. Clown

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:35

wij eten wel met het bord op schoot, maar we weten ons goed te gedragen. Ik ben het met de regels van de TS eens, maar bij ons is het gewoon geen familiemoment...ouders zijn altijd weg dus waarom zou ik dan aan tafel eten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:35

Nadya schreef:
Faye, ik hou mijn bestek fatsoenlijk vast, hoor, alleen in de andere hand. Clown

Je hoeft je niet persoonlijk aangesproken te voelen hoor nadya, en die smiley die je erbij plaats is nogal kinderachtig in deze context....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:04

Lielle schreef:
Nicolletje en Nadya, jullie oordelen dus net zo hard over iemand omdat die in jullie ogen merkwaardige normen hanteert. Pot en ketel spreekwoord bekend misschien?

Ik heb eigenlijk nooit zo erover nagedacht, eerlijk gezegd...
Totdat ik dit topic tegenkwam en de uitspreken die hier gedaan werden, over niet welkom als je prakt of je spaghetti snijdt..
Toen dacht ik: huh???

Ineens kwamen er mensen voorbij die 'mij' niet aan tafel wilde hebben als ik zou prakken, of weet ik veel wat, iets wat ik niet zie als een misdaad, volgens mij zijn duizenden Nederlanders opgevoed met aardappels, jus en groenten prakken en spaghetti snijden.

Op mij persoonlijk komt het nogal oordelend over om dan te zeggen "zo iemand hoef ik niet aan tafel Misselijk " of "Als iemand geen tafelmanieren heeft, zal zo iemand in het dagelijks leven ook wel een lomp iemand zijn"

Terwijl ik dan denk: maar mijn vriend, misschien is die wel "zo iemand" ...Of mijn beste vriendin? Of mijn zusje?

En toen dacht ik: bah bah wat een arrogantie... Inderdaad.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:07

Nadya schreef:

Ik ben dus niet alleen, in de juiste hand lukt het mij gewoon niet

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:15

Nicolletje schreef:
Lielle schreef:

/knip
En toen dacht ik: bah bah wat een arrogantie... Inderdaad.

en diezelfde arrogantie herken ik bij jullie. Ik hecht veel waarde aan goede tafelmanieren maar dat wordt gezien als stijf en arrogant, terwijl ik het niet meer dan normaal vind dat je fatsoenlijk aan tafel zit. Tolerantie moet van twee kanten komen Haha! Maar je zou er ook geen moeite mee hebben als ik boerend en smakkend zit te eten en aan mijn kont zit te krabben bij jou aan tafel? Of is dat dan ineens "not done"?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:40

Waarom is netjes eten arrogant, heeft imo meer met gewoonte te maken.
Vriendinnetje van mijn dochter heb ik hier liever ook niet meer aan tafel
Hangt over haar bord om te snijden kauwt en herkauwd alles weg.
Terwijl wij gezellig aan tafel zitten.
Nee dank je..

Maar het heeft idd met normvervaging te maken, net als iedereen ongeacht of iemand ouder is met jij aanspreken, onbeleefdheid en noem maar op..

zulke mensen wil ik ook niet aan tafel, eten is een gezellige bezigheid dan hoef ik mij niet aan anderen te storen..

Alles heeft nou eenmaal gewoontes, zelfs met je paard bezig zijn doe je volgens bepaalde normen en gewoontes.
Waarom eten dan niet..

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:42

ik vind prakken niet zo erg maar als er echt iemand raar eet bij ons aan tafel (heb wel eens meegemaakt met mond open eten, met alleen rechterhand eten en linkerhand+elleboog die op tafel lag te rusten) dan maakt dat eerlijk gezegd ook niet zo'n goede indruk..
ik kan netjes volgens de etiquette eten maar ik houd me er ook niet altijd aan (meestal wel Knipoog)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:43

Lielle schreef:
en diezelfde arrogantie herken ik bij jullie. Ik hecht veel waarde aan goede tafelmanieren maar dat wordt gezien als stijf en arrogant, terwijl ik het niet meer dan normaal vind dat je fatsoenlijk aan tafel zit. Tolerantie moet van twee kanten komen Haha! Maar je zou er ook geen moeite mee hebben als ik boerend en smakkend zit te eten en aan mijn kont zit te krabben bij jou aan tafel? Of is dat dan ineens "not done"?

en toch vind ik deze vergelijking totaal nutteloos. Als wij ons eten prakken zie jij ons dan als iemand die zo onbeschoft is om te gaan boerne aan tafel of aan zijn kont zit te krabbelen. Zo ja, dan zeg je dus gewoon dat mensen die prakken onbeschoft zijn, en dat vind ik dus nit kunnen. Tuurlijk heb ik respect voor andere normen, maar niet dat ik me er 1,2,3 aan kan houden. Als ik prakken nu eenmaal lekkerder vind ga ik geen droge aardappelen eten, of je wilt zo graag dat ik kokhalsend die aardappelen naar binnen werk. Niet omdat het vies is, maar voor mij vaak te droog is om door te slikken. (het lijkt dan net of ik pindakaas eet, zo plakkerig). Dat andere nettere normen heb moeten ze zelf weten, en daar zal ik in hun huis zo veel mogelijk naar toe proberen te leven, maar soms gaat dat niet.

Hetzelfde even in vergelijking met jouw stinkende, boerende kont krabbelende persoon. Als die bij mij zou eten zou ik aan hem vragen die dingen niet te doen aan tafel,, maar als hij dan zegt dat hij gewoon vaak boert vanwege te veel lucht, blabla, dan zou ik hem vragen zachtjes te boeren met de hand voor de mond.

Zo lever je samen iets op om het de ander naar de zin te maken en sluit je gewoon een compromis.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:46

Blitzelover schreef:
ik vind prakken niet zo erg maar als er echt iemand raar eet bij ons aan tafel (heb wel eens meegemaakt met mond open eten, met alleen rechterhand eten en linkerhand+elleboog die op tafel lag te rusten) dan maakt dat eerlijk gezegd ook niet zo'n goede indruk..
ik kan netjes volgens de etiquette eten maar ik houd me er ook niet altijd aan (meestal wel Knipoog)

waar je moet je anders je arm laten. als ik met de rechterhand mijn prak opeet, dan leg ik mijn linkerarm en hand voor mijn bord op de rand van de tafel, maak ik dan geen goede indruk Verward en smakken ded ik ook vroeg, maar dat kwam vdoor mijn beugel en dan kon ik echt niet met mijn mond dicht eten Nagelbijten / Gniffelen (toen kreeg ik wel telkens door de meoder van een vriendin een preek van met open mond eten, na 3 keer heb ik maar gezegd dat het echt niet lukt maar het wel zo min mogelijk open probeer te doen.)