Welke combinatie zal regeren??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Glitch

Re: Welke combinatie zal regeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:30

x_Katja_x schreef:
Ik gok op een cda-pvda-cu coalitie.. maar het zal wel flink onderhandelen worden.. ben benieuwd wat het word.

Laat Rouvoet maar eens aankomen met al zijn 'tegens'.
Tegen euthanasie, tegen het homohuwelijk, tegen abortus, etc etc.

Ik vind zeker dat de CU een aantal zeer relevante standpunten aanneemt, maar in de coalitie zie ik het niet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:35

Tinkelbel schreef:
x_Katja_x schreef:
Ik gok op een cda-pvda-cu coalitie.. maar het zal wel flink onderhandelen worden.. ben benieuwd wat het word.

Laat Rouvoet maar eens aankomen met al zijn 'tegens'.
Tegen euthanasie, tegen het homohuwelijk, tegen abortus, etc etc.

Ik vind zeker dat de CU een aantal zeer relevante standpunten aanneemt, maar in de coalitie zie ik het niet zitten.

Nee, wat dan, D66? Daar wil niemand nog mee in zee joh.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:39

Ik heb het helemaal niet over de D66, hoe kom je daar zo opeens bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:52

Nou, dat is een andere kleinere partij die vaak geopperd wordt om met anderen in zee te gaan om aan de 76 te komen. Dus als een aanvulling nodig is door een derde (of zelfs vierde) partij, maar jou lijkt CU niet echt wat... Wat zou je dan willen? Weinig andere keuze dan CU, zo bedoelde ik het. Met D66 wil niemand meer in zee, en om nu Wilders bij wat (centrum)links te stoppen...

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:05

Ik zou het echt niet weten eerlijk gezegd. Een ontzettend moeilijke beslissing. Ik kan zo geen partij bedenken die naar mijn mening écht goed in aanmerking komt. Gelukkig ga ik daar niet over!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:06

D66 is denk ik wel de makkelijkste optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:25

Misschien wel, als er één partij draaikonterig is en zich overal wel bij kan voegen is het D66. Maar ze hebben natuurlijk wel de val van Balkenende-III op hun naam staan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:31

Ga er maar van uit dat het een lange formatie gaat worden tot na de provinciale verkiezingen in maart. Dan weten de partijen hoe de verhoudingen in de eerste kamer komen te liggen en op basis daarvan zal er of een CDA/PvdA/SP- of CDA/PvdA/CU-kabinet gevormd worden.

En ik durf het wedje wel aan dat die coalitie het de hele regeerperiode uitzingt. SP en PvdA kunnen de coalitie niet laten barsten omdat degene die dat doet heel veel stemmen gaat verliezen aan de andere partij. De CDA kan de coalitie niet laten barsten omdat ze dan heel veel stemmen kwijt raken aan zowel links als rechts.

Het voordeel van die lange formatieperiode is dat het Bos de kans geeft om op een waardige manier te verdwijnen, dat de extra geaccentueerde tegenstellingen van de verkiezingsperiode weggezakt zijn en dat de partijen kunnen roepen dat ze na lang onderhandelen toch eindelijk zoveel van hun eigen programma eruit hebben kunnen slepen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 01:38

Ik gok op een korte formatie, er zijn weinig jokers achter de hand.
Karl wedje maken

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 02:29

Noem maar een datum waarop volgens jou de formatie rond is, dan zet ik er wel een goede fles wijn op in Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:57

Wouter wil niet zonder de SP in een kabinet, tsja, meeliften op het succes van een ander, misschien had hij zich beter VOOR de verkiezingen uit kunnen spreken Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 10:14

faye schreef:
Wouter wil niet zonder de SP in een kabinet, tsja, meeliften op het succes van een ander, misschien had hij zich beter VOOR de verkiezingen uit kunnen spreken Clown

Nee Wouter zegt dat gezien zijn verlies en de winst van de SP het niet aan hem is om eisen te stellen.

Karl ik schat dat ze (met kerst en zo rekening houdende) niet meer dan 4 a 6 weken nodig hebben (ligt er ook aan hoeveel tijd ze kerstvakantie nemen Haha! )

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:25

faye schreef:
Marijnissen en Balkenende kunnen wel samen. Bos is een heel ander verhaal

Marijnissen en Balkenende kunnen het op persoonlijke basis inderdaad goed met elkaar vinden, maar of dat genoeg is om een succesvolle coalitie te vormen?

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:33

Dat PVDA niet zonder de SP wil dat is niet ingegeven door kameraadschap, maar uit behoudzucht en angst. Bos is als de dood dat hij gaat regeren met het CDA een sterke Marijnissen vanuit de oppositie laat zien dat hij het enige linkse alternatief belichaamt. Dat is de zwanenzang van de PVDA.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 13:02

ruiterinrust schreef:
Dat PVDA niet zonder de SP wil dat is niet ingegeven door kameraadschap, maar uit behoudzucht en angst. Bos is als de dood dat hij gaat regeren met het CDA een sterke Marijnissen vanuit de oppositie laat zien dat hij het enige linkse alternatief belichaamt. Dat is de zwanenzang van de PVDA.

Goh kan jij gedachten lezen.
Als Marijnesen gaat regeren zal hij er achter komen dat je wel veel kan roepen en beloven, maar dat de praktijk anders is en er veel geschikt moet worden. De PVDA heeft daar al heel veel ervaring in.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:08

faye schreef:

Heel moeilijk, en eigenlijk ben ik wel heel benieuwd hoelang het gaat duren en wat er nu echt uit gaat komen.
SP en CDA vind ik wel acceptabel, maar dan. Tja dat bos alleen wil als SP ook in het kabinet zit, er is wel wat voor te zeggen, slim van hem maar zou Balkenende daar voor kiezen? Hij met 2 linkse partijen lijkt me niet positief voor hem? Al is het CDA door de jaren wel wat socialer geworden toch?

Ik ben erg benieuwd!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:08

@Sarabande: Ja en als de PvdA dus in de regering komt en moet schikken, en Marijnissen in de oppositie lekker vast kan houden aan zijn eigen ideeën, dan haalt hij nog meer stemmen bij de PvdA weg (tenzij er een heel goed beleid komt de komende 4 jaar), en daar is Bos bang voor..

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:11

sarabande schreef:
ruiterinrust schreef:

Goh kan jij gedachten lezen.
Als Marijnesen gaat regeren zal hij er achter komen dat je wel veel kan roepen en beloven, maar dat de praktijk anders is en er veel geschikt moet worden. De PVDA heeft daar al heel veel ervaring in.

Bos, ik vind hem ineens heel wat minder simpathiek. Hij durft ook niet toe te geven dathij gewoon verloren heeft. Het enige wat hij kan zeggen is dat het volk/zijn volk er voor gekozen heeft het CDA heel wat minder stemmen te geven. Wat zijn nu die 3 zetels t.o.v. zijn 10 zetels? Nagelbijten / Gniffelen
PvdA kan wel ervaring hebben, toch denk ik dat Marijnesen het er ook goed vanaf gaat brengen Ja

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:14

Dat ben ik wel met je eens hoor, ik zou Marijnissen graag zien regeren. Zijn hele oppositie en stemmenwinst is grotendeels gebasseerd op zijn statements tegen CDA. Wanneer hij gaat regeren gaat hij deels die ideeen ondersteunen, ben idd benieuwd of er dan nog steeds zo'n groot draagvlak blijft voor de SP.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:09

Zou mij ook niet echt verbazen als er uiteindelijk helemaal niks van terecht komt en we opnieuw moeten stemmen.
Kan iedereen die op Wilders gestemd heeft in ieder geval ergens anders op stemmen want er wil toch niemand met de PVDV/Wilders om tafel. Zonde van je stem dus Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:11

Hurrycane schreef:
Zou mij ook niet echt verbazen als er uiteindelijk helemaal niks van terecht komt en we opnieuw moeten stemmen.
Kan iedereen die op Wilders gestemd heeft in ieder geval ergens anders op stemmen want er wil toch niemand met de PVDV/Wilders om tafel. Zonde van je stem dus Knipoog

Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:34

En al die PvdA stemmers kunnen ook ergens anders op stemmen, want dat is blijkbaar ook een verloren partij Tong uitsteken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:40

Haha!

Prima hoor, verdelen we de PvdA stemmen over CDA, VVD en SP.... zo dat CDA en VVD kunnen regeren, maar SP een enorme oppostie vormt Tong uitsteken

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:42

Lijkt me een goed plan. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:43

Daar kan ik me wel in vinden Haha!