Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly14

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:02

Maar dat er meer slachtmogelijkheden ontstaan wil toch niet zeggen dat het daar erger van wordt? Als er behoefte is aan meer vlees, zullen er sowieso meer slachterijen komen. Nu worden dat dan Islamitische slachterijen, anders gewone. Enige verschil, is dat de Islamitische manier diervriendelijker is, waardoor dat deel van de dieren wat anders normaal geslacht zou worden, nu op de Islamitische wijze gebeurt (en je gaf zelf al aan dat de gewone manier gruwelijker is, dus daar gaat dit nu niet over Knipoog).

Nog even: heb je het over slachterijen of mogelijkheden? Een mogelijkheid is namelijk een manier, ik neem aan dat je het over meer plaatsen had? Lachen

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:14

nee had het over de manieren van slachten,

vind gewoon waarom een dier op een speciale manier slachten? Kijk dat ze hun rituelen in eigen land hebben mogen ze best van mij hoor, maar ik zie het verschil niet Tong uitsteken
ik heb gewoon zelf zoiets van laat de dieren zolang mogelijk op het land staan & ze toch nog een tijdje een fijn leven te hebben.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:21

Butterfly14 schreef:
Er zitten hier aardig wat mensen die dus niet lezen of hun standpunten nog eens overdenken. Na het stuk van Daphnezzz en SDKuiper gewoon even volhardend volhouden dat het verschrikkelijk, wreed, afschuwelijk en weet ik het allemaal niet is, terwijl er maar weinigen enigszins weten hoe het gaat, of er ook maar iets voor opgezocht hebben.

Ik heb die stukken weldegelijk gelezen (en meer oa op internet), maar sorry ik blijf die manier van slachten niet 'diervriendelijk' vinden.
Sterker nog ik vind het ronduit wreed!

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:39

maar je blijft een vd weinigen. Lachen

@Royaldancer_: denk je dat de gewone slachterijen de dieren zo lang mogelijk op het land laten staan? Ik niet.
Maar zoals te lezen is, moeten zij op een zachtmoedige manier met de dieren om gaan. Dat gaat niet als ze eerst in een klein hokje opgesloten hebben gezeten, dus verwacht ik dat ze een beter leven gehad moeten hebben.
En voor de anderen, de argumenten: 'dat geloof ik niet', 'ik heb er een hard hoofd in', enz (over het slachten, volgens de gegeven richtlijnen). Waarom geloof je dat niet, en denk je wel dat dat bij het gewone slachten diervriendelijk gaat? Waarom geloof je dat wel?
En voor degenen die niet denken dat die manier diervriendelijker is, waarom stemmen jullie dan? Om dat slachten zielig is? Je hebt dan de dieren niet hoor! Dan moet je iets opzetten waarop je tegen slachten in het algemeen kan stemmen, maar niet hierop. Je gelooft immers dat het niet erger is dan de gewone manier, waarom dan deze manier verbieden?

Even voor de goede orde: had jij gestemd of niet?

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:43

Butterfly14 schreef:
maar je blijft een vd weinigen. Lachen

@Royaldancer_: denk je dat de gewone slachterijen de dieren zo lang mogelijk op het land laten staan? Ik niet.
Maar zoals te lezen is, moeten zij op een zachtmoedige manier met de dieren om gaan. Dat gaat niet als ze eerst in een klein hokje opgesloten hebben gezeten, dus verwacht ik dat ze een beter leven gehad moeten hebben.
En voor de anderen, de argumenten: 'dat geloof ik niet', 'ik heb er een hard hoofd in', enz (over het slachten, volgens de gegeven richtlijnen). Waarom geloof je dat niet, en denk je wel dat dat bij het gewone slachten diervriendelijk gaat? Waarom geloof je dat wel?
En voor degenen die niet denken dat die manier diervriendelijker is, waarom stemmen jullie dan? Om dat slachten zielig is? Je hebt dan de dieren niet hoor! Dan moet je iets opzetten waarop je tegen slachten in het algemeen kan stemmen, maar niet hierop. Je gelooft immers dat het niet erger is dan de gewone manier, waarom dan deze manier verbieden?

Even voor de goede orde: had jij gestemd of niet?

nee ik zei niet dat de gewone slagerijen de dieren op het land laten staan, maar ik zou dit een goed alternatief zelf vinden Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:50

Even over dat zachtmoedig met dieren omgaan.

Een tijd terug zag ik een reportage op TV over het offerfeest.
Daar ging een vader met zijn zoon een lam uitzoeken voor dit feest.

Ten eerste zaten daar een heel groot aantal lammeren opeen gepakt in een klein hok.
De vader en zoon waren ook in dat hok aanwezig en zochten hun lam uit.
Maar voordat ze het gewenste exemplaar uitgezocht hadden, waren er toch zeker 20 door hun handen gegaan, beknepen om de hoeveelheid vlees in te schatten, in de lucht gehouden om goed te beoordelen, en niet al te zachtzinnig weer in het hok gezet.

En dit was niet de enige islamitische familie die een schaapje kwam 'uitzoeken'
Vervolgens werd het dier de strot door gesneden, idd in een aparte ruimte, maar ga mij nu niet wijsmaken dat dit dier (en z'n collega's) nu geen stress heeft gehad!!

Bij de slacht zelf had ik toch echt de indruk dat het dier veel langer bij bewust zijn was ten opzichte van een kogel/pin.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:55

dat klinkt inderdaad niet best...
maar ik heb pas ook een stuk op tv gezien over boeren die de koeien uit kwamen zoeken... dat was ook niet best.

Vegatarier blijft toch het beste! Ja Lachen

@Royaldancer_: sorry, ik geloof dat ik iedere keer te snel je woorden doorlees. Bloos Knipoog
biologisch lijkt met dan nog het beste... Nagelbijten / Gniffelen

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:02

butterfly, maat niks uit hoor Haha!

@ manie, wat een vreselijk verhaal Boos! , weet zelf ook niet goed wat ik nu het gruwelijkste vind konden dieren maar praten!! er zijn teveel mensen die zich hoger inschatten als een dier, terwijl wij zelf ook maar zoogdieren zijn ..

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:06

inderdaad Boos!
al die mensen die zichzelf oppermachtig en superslim voelen...

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:52

Botervlieg schreef:
SDKuiper schreef:

natuurlijk gebeurt het zo. moslims geloven namelijk dat je volgens de regels van de Islam moet leven, en dit is een van die regels. als het niet zo gebeurt, mogen wij dit vlees niet eten.

Maar wat vind je er dan van als moslims niet halal vlees/gevogelte wèl bewerken / bereiden en verkopen? (supermarkten, McDonalds bijv.)

dit is verboden in de Islam. ik ben hier dus ook tegen

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:59

voor de duidelijkheid: het moet dus op een bepaalde manier geslacht worden, zodat het beter is voor het dier (sneller en minder pijnlijk) en dit is wetenschappelijk bewezen.
en zonder al dat bloed er in is het gezonder.
en het moet ook op deze wijze geslacht worden, omdat het zo tegelijkertijd geofferd wordt aan Allah. (je zegt tijdens het slachten bismillah (in de naam van Allah)

wat maakt jullie dat nou uit?? Vork

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:07

Ja inderdaad.
Jammer dat mensen blijven denken dat dit soort manier van slachten slecht is, maarja als wij maar beter weten toch? Haha!

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:14

zo is het Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:09

Ik hoor net op tv dat de tegenstanders gewoon hebben Haha!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:36

yousra schreef:
Ja inderdaad.
Jammer dat mensen blijven denken dat dit soort manier van slachten slecht is, maarja als wij maar beter weten toch? Haha!

Ja jullie hebben gelijk hoor (NOT ) AH heeft inmiddels gelukkig wel z'n verstand terug gekregen:

Citaat:
Verklaring Albert Heijn over halal-vlees
Zaandam 30 oktober - Vandaag heeft Albert Heijn besloten dat zij vanaf vrijdag 3 november a.s. alleen nog bedwelmd geslacht halal-vlees verkoopt. Al sinds afgelopen vrijdag 27 oktober staakte de supermarkt de instroom van onbedwelmd geslacht halal-vlees naar de winkels. De Dierenbescherming heeft Albert Heijn laten weten tevreden te zijn met deze beslissing. "De Dierenbescherming is tegen onbedwelmd ritueel slachten omdat dit tot onnodig dierenleed leidt. We zijn blij dat Albert Heijn naast de halal-vlees producten kip en kalkoen nu ook rund, schaap en lam bedwelmd gaat slachten", aldus een woordvoerder. Albert Heijn is altijd al voorstander geweest om voor het hele halal-assortiment op zoek te gaan naar een methode van bedwelming en slacht die recht doet aan de eisen van ritueel slachten en tegelijkertijd dierenleed voorkomt. De publieke commotie die is ontstaan rond dit onderwerp heeft de besluitvorming in een stroomversnelling gebracht. Leveranciers en certificerende instellingen waarmee Albert Heijn werkt hebben Albert Heijn verzekerd dat het bedwelmd geslachte halal-vlees voldoet aan de eisen die aan halal-vlees worden gesteld.

Bron: Site AH

Ik hoop dat de moslim wereld in NL ook ooit tot het besef komt dat onverdoofd slachten ongepast is hier in een beschaafd land!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:41

dees_daan schreef:
soeske schreef:
@ Dees daan: Er zijn ongetwijfeld slachterijen in NL waar het er niet zo goed aan toe gaat. Gelukkig waar jij het over had wel, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het lang niet altijd zo snel gaat...

wat niet zo snel gaat?

Het slachten zelf..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:43

Soeske: waar baseer je dat op?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:51

Als het dier verdoofd is is het dan nog wel halal? Nee toch? Nagelbijten / Gniffelen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:15

Jawel, heb ik net nog in een krantenartikel gelezen:
vanuit de Koran is het niet voorgeschreven; dat is er later bijgekomen.

Imams gaan er verschillend mee om; de een vindt verdoofd OK, de ander niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:36

Shadow0 schreef:
Soeske: waar baseer je dat op?

dat vraag ik me idd ook af, het gaat met machines, dus dat is 1 snelheid, het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er een machine stuk gaat, maar dat word gemaakt, en gaat het slachten zelf nog even snel..
binnen 50 min zijn ze geslacht, veren zijn eraf, ingewanden eruit, hij is helemaal schoon enz enz, behalve als er een machine stuk is, maar dat kan overal gebeuren.. en het slachten zelf gaat dus wel altijd zo snel Knipoog

ik las het van de ah idd ook, en ben er blij om Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:53

Ik blijf het hypocriet vinden, echt waar. Gewoon slachten gebeurd tenslotte ook onverdoofd. Dieren krijgen echt GEEN prikje dat ze er niets meer van voelen, dat MAG niet eens.
Ze worden alleen verdoofd, dat wil zeggen, hersendood gemaakt door de pin.
Dus of je nou door een pin omgelegt wordt, of even snel door een halssnede, wat is het hele probleem?!
Jammer dat heel Nederland er weer zo'n megaprobleem van maakt. Laat ze ze liever ergens anders druk over maken. Als dit nou nog het enige "onrecht" in de wereld was? Lijkt me dat er wel belangrijkere problemen zijn.
Let wel, ik ben echt niet voor slachten! Ik ben zelf ook vegetarier, en zie liever helemaal geen dier geslacht worden voor de consumptie, op welke manier dan ook. Maar dit hypocriete geneuzel, daar kan ik echt helemaal niks mee.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:31

manie schreef:
Ik hoop dat de moslim wereld in NL ook ooit tot het besef komt dat onverdoofd slachten ongepast is hier in een beschaafd land!

In vergelijking met de onbeschaafde gebieden waar zij vandaan komen bedoel je?

Ben je bekend met de Duitse uitdrukking: Vor dem Sprechen Gehirn einschalten?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:46

Cowboy55 schreef:
manie schreef:

In vergelijking met de onbeschaafde gebieden waar zij vandaan komen bedoel je?

Ben je bekend met de Duitse uitdrukking: Vor dem Sprechen Gehirn einschalten?

Dat zeg ik niet, dat maak jij ervan!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:50

manie schreef:

Dat zeg ik niet, dat maak jij ervan!

Dan ben ik heel benieuwd wat je wel bedoelt....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:01

Ik ben van mening dat in een beschaafd land deze onverdoofde slachtmethode, waarbij een dier onmogelijk in 1 seconde dood is. En wél stress ervaart (lees mijn verhaal over de familie dat schaap uitzoekt voor offerfeest), niet gepast is.

Jij trekt daaruit meteen de conclussie dat ik vergelijk naar de onbeschaafde gebieden waar 'zij' vandaan komen.
Dat zeg ik helemaal niet en zo kijk ik daar ook niet tegen aan, maar dat maak jij ervan.

Je moet toch kunnen zeggen dat dergelijke methodes in NL niet passen, traditie of niet, geloof of niet....

Maar zodra je hier de islam bekritiseerd, vanwege een achterhaalde slachtmethode ben je blijkbaar meteen rasicst.

En nee ik vind de toestanden in de Nederlandse slachthuizen ook niet geweldig, maar een pin of kogel is nou eenmaal een snellere dood en dus humaner.