Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
98 (17%)
CDA
37 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
38 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 555

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:40

nps schreef:
Dat is helemaal niet de schuld van de boeren, maar van beleid wat decennialang al aanstuurt op productieverhoging en maximale opbrengst per koe. Denk bijvoorbeeld aan de melkplas. Boeren zijn denk ik eerder slachtoffer van dit beleid dan de schuldige. En - voortzetting van dit beleid betekent ws dat megastallen het overleven en de kleinere ondernemer verdwijnt. Denk ik. Vergis je je niet in de macht en invloed van de agrogiganten (denk veevoerproducenten, pesticidenfabrikanten en vleesverwerkende industrie. Waarvan de eigenaren in de Quote staan.

Dat inderdaad :j
Ik ben echt wel pro-boer (naja, op die oude knakker bij ons in het dorp na dan :') ), maar wel op een manier die vooruitstrevend is en samenwerkt met de natuur in plaats van er tegenin te gaan. Bij een partij als de BBB zie ik daar veel te weinig van terug in het beleid. Dat gaat allemaal over productie, megastallen, import en export, gewasbescherming.. ik heb ooit eens wat namen gegoogled en heel veel van hun partijleden kwamen toen uit de agro industrie. Geen boeren familiemensen die het beste willen voor andere kleine boeren en voor de natuur, maar reuzen die er vooral zitten voor de winst van het bedrijf. Het valt me ook op dat de BBB niks wil doen om de klimaatdoelen te halen. Dat rijmt toch niet met het willen helpen van boeren? Dat is de eerste groep die daar keihard door getroffen gaat worden, en nu al veel ellende door heeft. Ook dat is voor mij een duidelijk teken dat ze er alleen zitten voor de grote industrie.

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:24

Een minister die aangegeven heeft in het verleden dat extensiever veehouderijen geen plek moet hebben want ze nemen zoveel ruimte in zou al geen minister moeten worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:02

Elisa2 schreef:
Volbouwen is niet direct maar gebeurd natuurlijk wel als de bevolking maar blijft groeien..en er dus alleen maar meer bijgebouwd moet worden.

Bloodymary, ik weet alleen niet of gedwongen huizensplitsing erg leuk gaat zijn. Dat idee was er ook om te doen bij sociale huurwoningen maar dat vind ik zelf dan echt een aanslag op privacy en woon genoot. Maar meer tiny houses toestaan op boerenerven kan ook al helpen en er zijn inderdaad nog zat creatieve ideeen waar naar gekeken kan worden.

Ik denk niet dat Nederland oneindig blijft groeien. Gemiddeld krijgen 2 ouders al maar 1,5 kind, dus groei op dit moment komt met name uit emigratie. En gezien er al een trend is dat jongeren minder/geen kinderen krijgen, denk ik dat die groei nog wel afzwakt. Zeker als de emigratie/asielregels strenger worden.

germie schreef:
Gezien de vele reacties die beweren dat ze niet weten wat je bedoelt. Ik weet het wel. Maar je mag er natuurlijk niet over schrijven.

Als je het zgn. huizenprobleem wilt aanpakken, dan moeten gemeenten ook meer rekening gaan houden met de wensen. Een tiny house is echt niet voor iedereen geschikt. En de gemiddelde woning in een dorp heeft tegenwoordig 3 auto's. Beide ouders werken en hebben een auto nodig en minstens 1 van de kinderen is 18 geworden, aan het werk en heeft ook een auto nodig om naar het werk te gaan omdat het ov in de dorpen niet voldoende is (en ook in de vrije tijd veel te beperkt).

OV brengt je immers van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn op een tijdstip die je niet past voor een veel te hoge prijs. Oftewel, het OV is in 99% van de gevallen niet echt een optie. Zelfs niet als het gratis is, maar dan zal er wel wat meer gebruik van gemaakt worden denk ik.

Er is echter geen trein of bus die mij bij huis ophaalt en naar de sportbestemming brengt zodat ik die 50kg aan sportuitrusting ook mee kan nemen.

Appartementen zijn niet echt huizen te noemen vind ik. Niet iedereen kan daar gelukkig in worden. Dus hoogbouw is in mijn ogen niet de oplossing. Een tuintje, gratis parkeerruimte voor de deur, dat is toch wel belangrijk.

"Je mag er natuurlijk niet over schrijven"? Je mag dat prima, maar loopt wel het risico op rectificaties en mensen die het niet netjes vinden wat je schrijft. Maar van 'niet mogen' is er niks bij.

Die 3 auto's zal ook wel meevallen: in Nederland ligt het gemiddelde autobezit rond de 1,1 auto per huishouden. Slechts zo'n 6% heeft 3 of meer auto's per huishouden.

En zoals al vaker gezegd Germie, jij bent niet gemiddeld. Dus dat jij die 50kg sportuitrusting niet mee kan sjouwen is logisch, maar geen reden om OV negatief neer te zetten. Dat het duur is en dat de aansluitingen beter kunnen ben ik wel met je eens. Ik zou graag met OV naar mijn werk gaan, maar dat kost me pakweg 2 uur, waar ik er met de auto in 35 minuten ben. Iets langer vind ik niet erg, maar 4u per dag reistijd zit ik niet op te wachten.

Appartementen is voor veel mensen wél gewoon een optie. Dus dat jij het persoonlijk niet ziet zitten, wil niet zeggen dat het geen goede (deel)oplossing is, samen met andere opties die meer woningen geven. Natuurlijk gaan we niet alleen 100.000 appartementen bouwen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:03

Ik weet het nog niet. Bij kieswijzer heb ik zo'n 8 partijen met rond de 56% :') moet nog even verder verdiepen. Ik snap dat je het nooit 100% eens kan zijn maar er zijn een aantal onderwerpen waar ik het mee eens MOET zijn anders stem ik niet op die partij. Ook al ben ik het met alle andere standpunten wel eens.

Ik ben eigenlijk redelijk van het midden, maar door eigen omstandigheden zal ik meer links stemmen. Ook al gaat dat precies in tegen de onderzoeken wat ik zou moeten stemmen social economisch gezien haha _O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:19

Ik ben er zelf ook nog niet uit wat ik ga stemmen.

Ik had niks eruit springen, zat bij een hele groep partijen rond de 50% maar vind dat eigenlijk te weinig om een keuze op te baseren.
Het zal wel in de links-progressieve hoek zitten, maar wat het wordt, hoop ik de komende 3 weken helder te krijgen voor mezelf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:22

Ja, dat dus Marije_jiplover. Heb ik alsnog niks aan :') Soms zou ik willen dat je een eigen kieswijzer kon maken, zelf aangeven over welke onderwerpen je stellingen wilt krijgen en aangeven welke het meest belangrijk zijn.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:44

IMANDRA schreef:
ik denk niet dat Nederland oneindig blijft groeien. Gemiddeld krijgen 2 ouders al maar 1,5 kind, dus groei op dit moment komt met name uit emigratie. En gezien er al een trend is dat jongeren minder/geen kinderen krijgen, denk ik dat die groei nog wel afzwakt. Zeker als de emigratie/asielregels strenger worden.

Dit komt door meerdere factoren. Zo heb ik vrienden die überhaupt geen kinderen willen (ikzelf bijvoorbeeld), vrienden die het niet willen gezien de gebeurtenissen op de wereld maar heb ik ook vrienden die het willen, maar niet kunnen, omdat ze noodgedwongen thuiswonend zijn.

Grote kans dat wanneer alle Nederlandse 20-30 jarigen weer een huis kunnen krijgen en ook weer meer kinderen worden geboren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:57

Ik acht die kans niet zo groot. Dit omdat het in heel veel landen een probleem is dat de bevolking krimpt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 06:18

Ik denk dat dat de nieuwe tijd is.
Vroeger ging je vroeg trouwen en hoorden kinderen daarbij.man was kostwinnaar en vrouw was thuis.
Tegenwoordig is het voor beiden eerst carriere maken. En zie maar aan een huis te komen.je moet vaak al tweeverdiener zijn. Ik denk dat daardoor snel de keuze (voor je) wordt gemaakt om niet aan kinderen te beginnen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 06:34

veneri schreef:
Vroeger ging je vroeg trouwen en hoorden kinderen daarbij.man was kostwinnaar en vrouw was thuis.
Tegenwoordig is het voor beiden eerst carriere maken. En zie maar aan een huis te komen.je moet vaak al tweeverdiener zijn. Ik denk dat daardoor snel de keuze (voor je) wordt gemaakt om niet aan kinderen te beginnen.

Mwah denk niet dat dit het per se is. Vroeger was het bijna een moetje om aan kinderen te beginnen. Want dat hoorde erbij. Tegenwoordig is dat steeds minder, die mindset, en kiezen mensen meer voor zichzelf.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 06:58

IMANDRA schreef:
veneri schreef:

Mwah denk niet dat dit het per se is. Vroeger was het bijna een moetje om aan kinderen te beginnen. Want dat hoorde erbij. Tegenwoordig is dat steeds minder, die mindset, en kiezen mensen meer voor zichzelf.

Sterker nog, toen ik mijn eerste huis kocht, een benedenwoning ja goedkoop maar rente van 12% , was ik 21. Mijn salaris werd toen.nog maar 7 jaar meegerekend in de hypotheek.
Want daarna kreeg de vrouw gewoon kinderen ja.
En dat was nog maar 24 jaar geleden . En heel vroeger was t ook niet beter. Mijn moeder moest gewoon in de avond uren bij klussen met schoonmaak om te kunnen wonen
Wat wel beter was is dat er niet veel aanbod was. Iedereen deed gewoon 100 jaar met zn auto, wasmachine etc. Tegenwoordig leven we in een weggooi maatschappij met veel meuk aanbod.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 07:22

IMANDRA schreef:
veneri schreef:

Noou als ik het zo lees speelt economische onzekerheid wel een factor. Een huishouden moet al snel op 2 salarissen. Tel daarnij op de nog steeds ongelijke zorgverdeling tussen man en vrouw en de dure kinderopvang… maar autonomie speelt ook een grote rol (en die herken ik, want wij hebben ook lekker gereisd, gefestivald, allebei hard gewerkt, droomhuis(je) gekocht en verbouwd, voor ik op mijn 38e mijn kindje kreeg). Ik denk dat het vroeger wel echt veel makkelijker was een huishouden met kidneren op 1 salaris te runnen.

De trend is ook - waar de welvaart stijgt, daalt het aantal kinderen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 07:45

Ben niet mee eens dat het vroeger makkelijk was om dat op 1 salaris te doen. Je had geen kinderopvang kosten ( vroeger vroeger dan he)
Vanaf 3 naar peuterspeelzaal dus dan kon mams in ochtend binnen klussen .
En 1x per jaar op vakantie in Nederland.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen.
Maar er was 1 Chinees en 1 patatboer en geen avocado in de winkel en sla in de winter te koop, overigens wel een reformwinkel wat al niet te betalen was.
Oh en de pleisters en paracetamol was gewoon gratis bij apotheek.
Ik had geen stempel adhd maar was gewoon dat drukke kind dat voorin moest zitten anders bleef ze tetteren of uit t raam kijken.
En met 36 kinderen in de klas zonder klasse assistent. Maar toen zeiden we ook gewoon meester en juf en renden niet in de klas. Was respect nog een normaal woord

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:21

Elisa2 schreef:
Volbouwen is niet direct maar gebeurd natuurlijk wel als de bevolking maar blijft groeien..en er dus alleen maar meer bijgebouwd moet worden.

Bloodymary, ik weet alleen niet of gedwongen huizensplitsing erg leuk gaat zijn. Dat idee was er ook om te doen bij sociale huurwoningen maar dat vind ik zelf dan echt een aanslag op privacy en woon genoot. Maar meer tiny houses toestaan op boerenerven kan ook al helpen en er zijn inderdaad nog zat creatieve ideeen waar naar gekeken kan worden.

Dat ging niet om gedwongen splitsing. Maar splitsing waar het wel mogelijk is en de eigenaar het wil. Maar niet mag vanwege vergunningen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:12

Bloodymary schreef:
Elisa2 schreef:

Dat ging niet om gedwongen splitsing. Maar splitsing waar het wel mogelijk is en de eigenaar het wil. Maar niet mag vanwege vergunningen.

En van het een komt dan het ander....zou ik erg bang voor zijn.
Met de huidige politiek glibberen ze alles ergens maar doorheen zodra er een kleine opening is.(maakt niet uit welke partij er aan het roer staat)

Je moet er toch niet aan denken om je woning te moeten delen/splitsen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:20

boedjang schreef:
Ben niet mee eens dat het vroeger makkelijk was om dat op 1 salaris te doen. Je had geen kinderopvang kosten ( vroeger vroeger dan he)
Maar er was 1 Chinees en 1 patatboer en geen avocado in de winkel en sla in de winter te koop, overigens wel een reformwinkel wat al niet te betalen was.
Ik had geen stempel adhd maar was gewoon dat drukke kind dat voorin moest zitten anders bleef ze tetteren of uit t raam kijken.
En met 36 kinderen in de klas zonder klasse assistent. Maar toen zeiden we ook gewoon meester en juf en renden niet in de klas. Was respect nog een normaal woord

Je kan het er wel niet mee eens zijn maar de cijfers zeggen wat anders. De verhouding tussen een modaal jaarsalaris en de prijs van een gemiddeld koophuis zijn echt bizar verschillend met 40 jaar geleden.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:26

Sorry, verkeerde topic! *verwijderd*

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:48

Bloodymary schreef:
Ik las een artikel van een architect (ben haar naam kwijt), die wel goed bekend was met woningbouw en vergunningen, in allerlei raden zat. En die zei dat als we op zoek ging naar woonruimte in bestaande woningen en gebouwen dat er zo een miljoen woonplekken bij konden komen. Zonder te bouwen. Laat het overdreven zijn en het de helft waard, dan is het nog de moeite waard.
En dan bedoelde ze dus door woningsplitsing makkelijker toe te staan, appartementen in kerken en leegstaande kantoorgebouwen e.d.

Een vriendin van mij is bijvoorbeeld zo net in een verbouwde kerk gaan wonen. Daar zitten nu 16 ruime appartementen in.
Denk dat je Sanne van Manen in dit artikel bedoelt: https://www.ad.nl/binnenland/volgens-ar ... ~a418ccc6/ Ik volg Platform Woonopgave (waar zij ook bij betrokken is) al een tijdje, hebben m.i. goede ideeën. Zie https://platformwoonopgave.nl/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:51

Ik heb trouwens wel NSC het dichtst bij zitten bij aantal punten die ik belangrijk vond. Heb me nooit echt in hen verdiept, dus komende weken even wat programma's induiken. Wel jammer dat het zo vreselijk veel energie kost dat ik er last van heb en de kans zo enorm groot is dat juist die dingen niet nagekomen worden of kunnen worden.

En misschien is andere partij beter, strategisch gezien

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:47

Een stem op nsc is een verloren stem.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:44

MarlindeRooz schreef:
boedjang schreef:

Je kan het er wel niet mee eens zijn maar de cijfers zeggen wat anders. De verhouding tussen een modaal jaarsalaris en de prijs van een gemiddeld koophuis zijn echt bizar verschillend met 40 jaar geleden.

Kan wel zo wezen maar de rente is nu ook niet te vergelijken met toen
Mijn 1e rente tegen de 13% en nu rond de 2/3
Kosten voor t leven was wellicht ook lager, denk maar aan de ziektekostenverzekering, daar bepaalde je baas gewoon voor en jijzelf maar 29 gulden ofzo.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 13:59

“ Waar in 1995 een gemiddelde woning nog 4 tot 5 keer het modale salaris kostte, is dat momenteel acht à negen keer. Vooral mensen met een modaal inkomen hebben het daarom tegenwoordig lastig door de hoge huizenprijzen: vorig jaar was bijvoorbeeld slechts drie procent van het totale woningaanbod beschikbaar voor alleenstaanden met een gemiddeld inkomen. Het lijkt in tegenstelling tot 30 jaar geleden niet meer vanzelfsprekend dat ‘Jan Modaal’ een eigen huis kan kopen.”

“ In 1995 was de hypotheekrente ongeveer zeven keer zo hoog als dat het nu is. Dit maakt een significant verschil voor de hypotheek en maandlasten van huiseigenaren. De hypotheekrente is daarom geen onbelangrijke factor om mee te nemen bij een vergelijking met de woningmarkt in de jaren ‘90.”

“ Kaarsrecht tegenover de voordelen van de lage hypotheekrentestand staat het gebrek aan woningen. Er is op dit moment een grote schaarste op de woningmarkt. Het aanbod neemt alsmaar verder af terwijl de huizenprijzen blijven toenemen. Eind 2021 stond de krapte-indicator van het NVM op 1,3. Deze krapte-indicator geeft aan hoeveel keuzemogelijkheden een potentiële koper heeft op op de woningmarkt. Ter illustratie: wanneer de krapte-indicator van het NVM tussen de 5 en 10, is sprake van een evenwichtige markt. ”

“ Als we gaan kijken naar het totaal aantal verkochte woningen, waren dat er volgens het CBS in 1995 totaal 154.568 en in 2021 226.087. Niet slecht, zou je denken. Alleen zijn we sinds 1995 met circa 2 miljoen meer mensen in ons land. Daarnaast heeft de zogeheten 'gezinsverdunning' er ook voor gezorgd dat we steeds meer huizen nodig hebben. Zo groeide het aantal eenpersoonshuishoudens sinds 1995 met 1 miljoen. ”

Bron: https://www.hypotheker.nl/blog/was-vroe ... s-in-2022/

——

Dus ja vroeger was het inderdaad makkelijker om op 1 salaris een huis te kopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:03

BigOne schreef:
Een stem op nsc is een verloren stem.

Ja, precies mijn gevoel dus...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:57

Ik heb zo langzamerhand het gevoel dat elke stem een verloren stem is.
Welke politici zijn nou echt hun verkiezingsbeloftes nagekomen?
Ze draaien (waaien) met alle winden mee. Vooral die uit EU.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:02

Ik heb zelf een ander gevoel, iedere keer als ik mijn stem mag uitbrengen, wakkert dat bij mij een gevoel van hoop aan. Hoop op een mooier, gezonder, gezelliger en toekomstgericht Nederland.