Loretta schreef:Ninx schreef:Het is een ziekte van de maatschappij. Ofwel: we hebben een ziekmakende samenleving. Daar wordt ook veel geld aan verdiend.
In de jaren 70 waren mensen niet anders dan nu, de samenleving was echter anders ingericht (minder verslavende troep om te eten, minder hormoonverstorende stoffen, meer noodzaak om te bewegen van A naar B), en dus zag je maar weinig dikke mensen.
Ik vind dat wel heel interessant over de jaren 70. Hoe zag destijds de gemiddelde supermarkt collectie eruit in vergelijking ket nu?
Als ik nu door de supermarkt loop dan moet ik echt concluderen dat het grootste deel van de collectie ongezond is.
Dat zeg ik ook al jaren.
Vroeger waren supermarkten veel kleiner en was de keus ook kleiner. Je haalde groente bij de groenteboer, vlees bij de slager en brood bij de bakker. Voor wat algemene boodschappen ging je naar de supermarkt.
Het was natuurlijk veel meer aardappel, vlees, groente. Frisdrank was bij velen een luxe, net als chips voor het weekend bijv.
Toen de Chinese restaurants kwamen en de Italiaan etc, kwam er meer smaak, meer keus. Dat was wel voor mijn tijd, maar hoor ik dan van m'n moeder. Zij en mijn oma waren daar gek op.
Er groeide denk ik vraag naar zelf maken.
Maar waar ik echt wel weerstand tegen heb, is dat er ontzettend veel pakjes en kant en klaar is gekomen. Ik koop ook echt weleens een pakje, omdat ik simpelweg een slechte kok ben en dan ook eens wat anders wil maken. Maar het is rijden vol met pakjes, potjes, blikjes, koelkasten vol met 100 soorten aardappeltjes die al geschild, gekruid etc zijn. Gesneden groente....
Het is makkelijk en met beide werken ook soms gemak, maar ik geloof ook oprecht dat men veel meer rotzooi binnen krijgt dan vroeger.