Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:01

Daar zit helaas ook PVA in en sulfaten.
Tot nu toe is mijn huidige waspoeder milieuvriendelijker dan de doekjes.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:22

Ik breek hier even in omdat dit het eerste topic is dat ik vond met zoeken op Sodasan. Waar kopen jullie dat tegenwoordig? Ik kocht dat in het verleden bij Waschbär, nu heb ik na zo'n 5 jaar weer eens nieuw wasmiddel nodig maar ik wacht intussen al drie weken op mijn bestelling bij Waschbär en heel gek kon dat alleen nog op rekening. Dus ik heb er niet zoveel vertrouwen in, want dit ben ik niet van ze gewend. Postnl zegt al twee weken dat het eraan komt, maar ze hebben het nog steeds niet in handen.

Eline_S_S

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 12:08

Ik zweer nog altijd bij verdunde Castille zeep met een paar drupjes etherische olie als wasmiddel :D. Doe heel erg lang met één fles en hoef mij geen zorgen te maken over chemische troep :j

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:01

Ik hou het in gedachten. :j

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 23:55

Volgens mij leest er iemand mee van Waschbär, want nu zou postnl het ineens wel in handen hebben :') ik ben desalniettemin benieuwd waar jullie Sodasan halen, dan kan ik dat over een paar jaar misschien proberen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 00:19

Dat zou erg zijn. _O-
Nouja, fijn dat het onderweg is!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:37

Maakt iemand hier ook wasmiddel met Marseillezeep? Marseillezeep kan ik heel goed aan komen (Frankrijk :D ) Maar ik heb nog nooit zelf wasmiddel gemaakt, of zeep, of shampoo for that matter, dus ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:54

Ik gebruik het alleen voor handwas. In Tanzania ook voor afwas enzo. Maar ik gebruik gewoon het blok. Anderen gingen schaven. Ik ging wel eens schaven en dat dan oplossen in water als allesreiniger.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:56

Zie op Google verschillende recepten voor wasmiddel en handzeep.

Enige maar moet niet gebruikt zijn om handen mee te wassen vanwege bacteriën.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:01

Handzeep in mallen doe ik al jaren ivm olijfzeep willen die anders en duur is en die blokken aleppo zeep liggen niet fijn in de hand. Voor de afwas zou dat ook kunnen (zeepklopper helpt dan voor sop maken van stuk zeep : https://www.handiggoed.nl/product/zeepklopper/ )
Echter zeep zoals je aan de keukentafel kan maken, is geen detergent (heeft hitte + hoge druk nodig bij productie) en juist detergent komt makkelijker weer uit textiel. Echte zeep "plakt" aan zowel vuil als aan andere niet gladde oppervlakken als textiel. Daarom ook dat kleding wassen vroeger zo'n zware klus was en je kleding er zo van slijt.
Dus hier eigen gemaakte zeep voor handen wassen (en als douche spul op is misschien daar ook wel voor), maar kleding koop ik wasmiddel (detergent) voor. Maakt kleding wassen een veel makkelijker klusje, mocht het met de hand moeten en je wasmachine is er ook op ingesteld.
Shampoo is hier 12+ jaar geleden de deur uit gegaan samen met de antiklit en de conditioner toen ik wegens dikke plaat roos, jeuk en stro haar met klitten moest kiezen tussen medicinaal shampoo (agressieve troep en hoofdhuid was dus al van slag) of totaal alternatief in de vorm van fijngetande kam/vlooienkam 2x/dag (die mocht de 1e week wel elke 3 halen door sop trouwens). De kam optie kwam ik tegen dankzij Ruth Goodman zij is archeoloog/historicus op huis en dagelijks leven gebied en weet dus ook hoe mensen dingen deden voor ons veilige drinkwater, stroom, etc. luxe.
Ik kam minder vaak dan 2x/daags nu met een fijne kam, gewoon borstel en klaar meestal, maar klitten zijn er amper, het glanst, ruikt naar niks (anders dan haar natuurlijk), geen jeuk, enz. Bij echt zweterig zomerweer spoel ik het uit met water, maar verder maak ik het ook nog amper nat. Je zal met kammen wel zien wat er aan minischilvers, vet, e.d. uit je haar komt wat anders verstopt zit in je uitgespoelde shampoo. Niet van schrikken, is normaal als kam je shampoo is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:17

Jullie weten dat vast wel.

Wij hebben zonnepanelen en mijn vriend heeft 6 jaar geleden daar de btw van terug gevraagt.

Alle vaste rekeningen gwl staan op naam van mijn vriend.

Stel wij willen nu een thuisbatterij klopt het dan dat deze op mijn naam moet komen. Dat ook de energie rekening op mijn naam komt. Omdat we dan moeten handelen op mijn naam omdat we anders de de btw niet terug krijgen?

Plus moeten we dat elk jaar opgeven?

Bij zonnepanelen werden we daar van vrijgesteld.

Of beter wachten tot volgend jaar want dan gaat de btw er misschien automatisch af?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:20

Ik durf het niet te zeggen.
Wel (teveel) zonnepanelen, maar ik weet dat de regels hier anders zijn dan in Nederland.
Maar hier staat wel meer informatie: https://www.essent.nl/kennisbank/thuisb ... isbatterij

Ik ben wel heel benieuwd naar je ervaringen, als je voor een thuisbatterij gaat.
Wij willen er ook graag nog één aanschaffen in de toekomst, maar die dingen zijn zooo duur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:47

Ja heel duur.
7300 incl btw. Voor 11,4 khw.
Daarnaast moet onze meterkast vervangen worden. Maar dat moet toch een keer.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 15:54

Ja, die wij uiteindelijk zouden willen is op dit moment rond de 10.000 euro en het is absoluut geen prioriteit.
Dus dat is echt een plan voor over 5 á 10 jaar en hopelijk zijn ze dan wat gezakt in prijs.

Meterkast vervangen zal ook wel niet heel goedkoop zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:43

De prijzen zijn redelijk rap aan het dalen! Verder niets toe te voegen inhoudelijks. Maar hopelijk vind je oplossing DP. Ik hoor ook van mensen dat ze de combi ai, batterij en zelf opwekking inzetten icm een variabel energie contract. Ai bepaald dan obv actuele data of het financieel aantrekkelijker is om te verkopen, van het net te gebruiken of op te slaan. Zijn mensen die daar leuk zakcentje mee verdienen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:45

Klopt. Dat is dan wat je doet.
Handelen in energie. Inspelen op de onbalans in het net.
Uiteraard automatisch.

Maar goed in 2027 ben je daar ook mee klaar

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:23

Laatst waren de vleesvervangers van Vivera in de aanbieding, 2 verpakkingen voor 3.50 euro. Daar kun je geen echt vlees voor kopen. Dus laat ik dat eens proberen. Niet direct om duurzaam bezig te zijn voor het milieu, maar wel duurzaam voor mijn portemonnee.
Vandaag dus pasta gemaakt met de 'kruimgehakt'. Het rook al apart en is super droog. Het smaakt niet naar gehakt, het ruikt niet naar gehakt en het is pure vulling voor door de pastasaus. Echt geen aanrader.
Dan is echt gehakt een stuk duurzamer, want dit gaat niet opgegeten worden. Normaal eet ik 2 keer van een maaltijd die ik maak, maar dit gaat straks gewoon weg.
Ik heb nu nog schnitzels liggen van Vivera, maar houd m'n hart al vast over de smaak. Dus zelfs flexitarier zijn zit er voor mij op deze manier niet in, het is niet te vreten. Dan hou ik het wel bij af en toe een keer een vegatarische salade ofzo.
Echt geen aanrader dit, en valt ook nog eens onder het zeer ongezonde ultrabewerkte voedsel natuurlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:25

Vivera is ook wel echt het meest vieze wat ik ooit heb gegeten :')

Als je vega wilt gaan, doe dat dan niet met vivera. Maar neem bv veldbonengehakt om je gehakt te vervangen. Of vervang het gewoon niet :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:26

germie schreef:
Laatst waren de vleesvervangers van Vivera in de aanbieding, 2 verpakkingen voor 3.50 euro. Daar kun je geen echt vlees voor kopen. Dus laat ik dat eens proberen. Niet direct om duurzaam bezig te zijn voor het milieu, maar wel duurzaam voor mijn portemonnee.
Vandaag dus pasta gemaakt met de 'kruimgehakt'. Het rook al apart en is super droog. Het smaakt niet naar gehakt, het ruikt niet naar gehakt en het is pure vulling voor door de pastasaus. Echt geen aanrader.
Dan is echt gehakt een stuk duurzamer, want dit gaat niet opgegeten worden. Normaal eet ik 2 keer van een maaltijd die ik maak, maar dit gaat straks gewoon weg.
Ik heb nu nog schnitzels liggen van Vivera, maar houd m'n hart al vast over de smaak. Dus zelfs flexitarier zijn zit er voor mij op deze manier niet in, het is niet te vreten. Dan hou ik het wel bij af en toe een keer een vegatarische salade ofzo.
Echt geen aanrader dit, en valt ook nog eens onder het zeer ongezonde ultrabewerkte voedsel natuurlijk.

Het is bijna grappig hoe jij het woord duurzaam voor jezelf verdraait hebt :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:37

Vivera schnitzels en falafel zijn de enige vleesvervangers die ik echt lekker vind. :=

De rest lust ik wel maar lekker is anders…

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:44

Ik moet zeggen dat ik de vleesvervangers die ik in de afgelopen jaren geprobeerd heb, ook vaak erg vies vond. :o
Het beste vond ik nog de Vegetarische slager, maar die is wel vrij prijzig.
Daarnaast zit er heel vaak soja in vleesvervangers en dat kan ik niet eten vanwege een soja-intolerantie.
Ik heb vrij recent Quorn geprobeerd, dat is geloof ik van paddestoelen gemaakt, maar dat was de eerste hap best oké, maar er was iets met de textuur wat me echt deed walgen. :x

Ik ben trouwens (nog) geen vegetariër, maar we proberen wel vlees te eten dat een goed leven heeft gehad, voornamelijk wild.
Laatst bijgewerkt door Polar op 31-03-25 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:48

De schnitzels van vivera zijn best aardig. Maar meestal gebruik ik helemaal geen vleesvervanger alleen als we groente/aardappel/vlees(vervanger) eten. Verder mis ik vlees eigenlijk niet. Ik eet nog altijd wel vlees, maar dat is met uit eten, pizza of döner :o Maar ik koop het nooit meer in de winkel eigenlijk.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:25

Vleesvervangers van de Lidl vind ik echt een aanrader :j Zelfs de krokante kipschnitzels lijken net echt qua smaak en structuur.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:46

CairnTerrier schreef:
Vleesvervangers van de Lidl vind ik echt een aanrader :j Zelfs de krokante kipschnitzels lijken net echt qua smaak en structuur.

Ja eens!!!

Al moet ik zeggen dat ik de meeste tegenwoordig heel goed vind, alleen vind ik echt alle vegan hamburgers mega goor.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:41

Welk merk van de Lidl? Zou iemand een foto kunnen maken/vinden?