Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

rien10

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:54

Het is strafbaar.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:03

Loretta schreef:
Jessix schreef:

Daar kende ik er ook genoeg van, vaders die de traditie graag voortzetten met hun zoon. :')

Ook idioot en onverantwoord natuurlijk. Maar Cobra's en Shells zijn een heel stuk zwaarder dan strijkers.
Dat is ook wat nu de traditie onhoudbaar heeft gemaakt. Het illegale vuurwerk is alleen nog maar zwaarder en gevaarlijker geworden.

Nou met die dikke strijkers knalde je ook je hele hand eraf. Niet met die dunnetjes.
De dikke zwarte strijkers klonken net zo hard als de shells die mijn aso onderbuurman in Amsterdam vroeger had.
Mijn broer was ook into dat spul....vreselijk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:10

Hier is op zich alles wel goed gegaan.

Er werd wel al dagen echt veel afgestoken. Ook om 00:00 ging er heel veel de lucht in en bleef het ook echt lang doorgaan.
Gister regende het, maar 's avonds nog wel wat vuurwerk.

Ik was vooral bang voor de wind. Wij stonden met de paarden onder het schuildak en veel wat naar beneden kwam brandde nog.

Ergens rond 23:00 was er opeens een lichtbal en knal pal boven de bak. Wij zaten binnen en de paarden stonden net aan deze kant, maar schrokken toch even. We stonden gelijk buiten en vonden een soort parachute aan wat rotjes geknoopt. Dan moeten ze of naar het graspad zijn gelopen om gericht onze kant op te gooien of het is meegenomen door de wind. We zitten aan 2 kanten tegen een woonwijk, maar met bosrand ertussen, dus dan moet het echt over de bomen.

Het carbid schieten begon hier echt vroeg en ik had na een tijdje wel koppijn van continu die harde knallen. En ook al is het traditie, zie ik er echt de lol niet van in. En als het om gezellig hebben gaat, kan dat natuurlijk ook prima zonder knallen.

Van die jongen blijft vreselijk. Wat je ook doet en uit wat voor gezin je ook komt, hij is wel overleden en dat had voorkomen kunnen worden.
Snap niet dat de moeder bezig is met iets plaatsen als je zo in je rouw zit en van alles moet regelen, maar dat is misschien ook de tijd waarin we leven dat alles gelijk op sm moet.

Ik weet wel heel lang geleden dat iemand uit een gezin omkwam door vuurwerk. Jaar erop hebben ze diegene herdacht door heel veel vuurwerk af te steken, tja......Ik kan niet voor anderen spreken en sta niet in hun schoenen, maar zou misschien juist dan wel een afkeer hebben van vuurwerk.

De mensen die pro vuurwerk zijn, zijn boos op de mensen die anti zijn. Dat snap ik dan ergens nog. Maar omdat dieren veel als argument tegen vuurwerk worden gebruikt, vroeg ik me gister af of dat ook niet iets oproept om juist af te steken bij dieren.
Wij voelen van alles, maar zijn die groepen dat niet al even kwijt?

Ik las iets over de verkoop. Het is natuurlijk veel, maar ik ben er ook wel voor om de verkoop echt te verplaatsen naar de 30/31e.
Hier zal veel uit Dld komen, maar toch zag je vanaf de verkoop nog veel meer vuurwerk.

Wat me overigens ook verbaasde is dat er voor honderden werd afgenomen en mensen zeiden gewoon nieuwe te gaan halen. Het gaat echt om veel geld voor de gemiddelde Nederlander.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:19

Jessix schreef:
CrazyCat schreef:
Vroeger had ik ook wel kennissen in de buurt die gewoon met hun ouders illegaal vuurwerk gingen kopen in België. Die ouders wisten er dus gewoon vanaf en toch je kinderen strijkers laten afsteken.

Daar kende ik er ook genoeg van, vaders die de traditie graag voortzetten met hun zoon. :')

Precies en kom niet aan onze tradities.

Moet je eens kijken hoe mensen op SM reageren op een interview met oogarts Faber. Die man wordt helemaal afgemaakt. Ik ken hem al 30 jaar, is een hele kundige oogarts die zich ieder jaar rot werkt met deze dagen. Ieder jaar weer, zijn vuurwerkliefhebbers vreselijk boos op die man.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:27

Ja de reacties op facebook onder ook het bericht in bijvoorbeeld het AD dat burgermeester Schouten het landelijk wil verbieden.
Te erg!
https://www.facebook.com/share/15b1ghRspc/

Alsof dit de traditie was?
het lijkt niet eens op wat ooit was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:46

Misschien is het ook hoe de boodschap wordt gebracht. Als ze vuurwerk willen verbieden of ernstig minderen moeten ze misschien ook kijken hoe en wanneer je die boodschap gaat brengen.

Nu terwijl veel mensen in bezit waren van vuurwerk en willen knallen, wekt het duidelijk op om juist wel veel af te steken en ook ellende te schoppen.

Zouden gemeentes die het verbieden ook niet met een goed alternatief moeten komen. Kost veel geld en organisatie, maar als je iets per woonwijk organiseert bijv, kan je mensen centraal bij elkaar krijgen, hebben ze iets te doen en kan je ook misschien makkelijker handhaven op vaste plekken.
Daar komen ook herrieschoppers op af, maar je hebt wel overzicht.

Het gaat nog steeds niet perfect altijd, maar je ziet waar dingen een organisatie hebben zoals met de vuren, dat er wel betere communicatie mogelijk is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:50

rien10 schreef:
Het is strafbaar.

Het mag dan strafbaar zijn, zolang er geen handhaving op is en ze bij meldingen blijven zeggen 'is geen heterdaad', maw 'we doen geen flikker met je melding want de vogel is alweer gevlogen' is het wel verdomd makkelijk om lekker zwaar spul af te blijven steken of richting hulpverleners (of simpelweg omstanders/voorbijgangers) zonder enige consequenties.
Of nou ja, consequenties in de vorm van flinke schade aan spullen/huizen of fysiek.
Maar geen gevolgen qua in beslag nemen, boetes, celstraf oid.

Het viel mij trouwens op dat de hele lucht gewoon grijs werd vd rook op oudjaarsnacht. :wow:

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:31

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat dat jochie het wel gewoon in zijn kamer had liggen als je ziet hoe moeder er over spreekt.
En die broers waren er ook bij...wat hebben die nog in huis?
Hoeveel brengen die daarmee de buurt nog in gevaar?

zouden je buren maar zijn... er hoeft maar een kaarsje om te vallen en het hele blok staat in de fik

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:52

Nou, niet alleen in de fik, hij had meerdere Shells , wanneer die ontploffen is de woning en de daarnaast gelegen woningen een hoop rommel. Mocht hij in een appartement gewoond hebben dan krijg je net zoiets als Tarwekamp.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:31

lor1_1984 schreef:
Het viel mij trouwens op dat de hele lucht gewoon grijs werd vd rook op oudjaarsnacht. :wow:

Nou, dat stoorde me ook een beetje. We zijn zo met milieu bezig en dan met O&N is het een en al rook. We hebben buiten gestaan en toen ik ging douchen rook mn haar echt naar rook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:38

BigOne schreef:
Nou, niet alleen in de fik, hij had meerdere Shells , wanneer die ontploffen is de woning en de daarnaast gelegen woningen een hoop rommel. Mocht hij in een appartement gewoond hebben dan krijg je net zoiets als Tarwekamp.

Dat soort extreem zwaar vuurwerk heeft ook gewoon de traditie verknald. Sommige mensen hebben geen stop en gaan maar door met het tegen elkaar opbieden met de hardste knal en het spectaculairste stuk vuurwerk. Ik was nooit een vuurwerkliefhebber. Maar kon mensen nog hun pleziertje gunnen. Maar na alle incidenten met steeds extremer vuurwerk ben ik echt van neutraal naar anti vuurwerk opgeschoven.

En dat met steeds meer Nederlanders. Als je ook kijkt wat er allemaal met vuurwerk gebeurt. En niet enkel meer met oud en nieuw.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:47

Ik heb hetzelfde Loretta, ook van neutraal naar anti gegaan.

Het was hier dinsdag in de straat ook niet normaal, vanaf 17 uur tot 2 uur snachts en het kwam non stop van 5/6 kanten. En zo loeihard. Ik heb echt op de bank gezeten met: Aub even een minuutje niet. Hond helemaal over de zeik. Kat over de zeik.

Echt zo klaar ermee!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:03

Hier hetzelfde. Voorheen vond ik het zelfs nog leuk. Later neutraal. Maar nu vind ik er niks meer aan. Levensgevaarlijk gewoon. Je praat niet meer over een strijkertje stiekem in het steegje gooien. Het is veel en veel te ver gegaan.
Maar ik ben het ook eens dat de handhaving veel strenger moet. Vuurwerkverbod is stap 1 maar daarmee ben je er nog niet. Dan nog steeds staan ze hier in Terweijde brandstapels te maken van auto’s en politie en brandweer hinderen om te komen blussen. Ik ben eigenlijk voorstander van de Amerikaans methode van handhaving. Dan zou het snel over zijn hier vermoed ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:18

Ik vraag me idd wel af of een vuurwerkverbod gaat helpen.
Ik denk eerder iedereen die met illegaal vuurwerk rondloopt of iets anders illegaals doet met vuur of vuurwerk opsluiten tot 6 januari met een schaal oliebollen ofzo :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:22

Op het moment dat er een totaalverbod komt op gebruik en aankoop van vuurwerk door particulieren kun je juist wel handhaven. Is nu totaal onmogelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:22

Ah, gelukkig, het is tenslotte al 2 januari, hebben we weer vuurwerk hier. Fijn, even de restjes opmaken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:27

BigOne schreef:
Op het moment dat er een totaalverbod komt op gebruik en aankoop van vuurwerk door particulieren kun je juist wel handhaven. Is nu totaal onmogelijk.

Er gebeuren nu ook allerlei illegale dingen die al niet eens gehandhaafd worden.
Dat gaat helemaal niet lukken als rotjes ook al verboden worden.

Zelfs aangifte doen van je in de fik gestoken auto wordt actief ontmoedigd door de politie. Mensen die met mortierbommen gooien worden niet opgepakt en mensen die de hulpdiensten belemmeren ook niet.
Ik zie het een beetje somber in als er nog meer verboden wordt, ik denk niet dat er dan wel gehandhaafd kan en gaat worden.

Tenzij ze dus iedereen met vuurwerk subiet oppakken en opsluiten tot 6 januari :')
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-01-25 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:28

verootjoo schreef:
Ik vraag me idd wel af of een vuurwerkverbod gaat helpen.
Ik denk eerder iedereen die met illegaal vuurwerk rondloopt of iets anders illegaals doet met vuur of vuurwerk opsluiten tot 6 januari met een schaal oliebollen ofzo :=

Plus alles in beslagnemen en hoge boetes voor alles wat illegaal is plus bij herhaling standaard x aantal jaar de jaarwisseling achter slot en grendel doorbrengen met dezelfde controles en boetes evt 50% verhogen.
Dan na die x aantal jaar wel de kans geven om verbetering te laten zien maar blijven controleren en als er weer illegale zooi wordt gevonden het dubbele aantal jaar verplicht achter slot en grendel met de jaarwisseling en verdubbeling vd hoogte vd boetes (dus 300% tov het originele bedrag).
En geen recht op schuldhulpverlening oid. :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:38

Suzanne F. schreef:
Ik ben eigenlijk voorstander van de Amerikaans methode van handhaving. Dan zou het snel over zijn hier vermoed ik.

Als er nou toch een land is wat slecht is in criminaliteitsbestrijding dan is het Amerika.

We hebben in Nederland allang laten zien wat werkt, en wat we vooral moeten doen is ophouden met redenen bedenken waarom het niet kan, maar gewoon uitvoeren wat we allang weten en kunnen.

Dus: verbod op de verkoop van vuurwerk, en verder heel veel betrokken buurtwerk, ondersteund door actieve maar meestal deescalerende politie, via snelrecht/supersnelrecht en taakstraffen zorgen dat zeker de jongeren niet meteen terechtkomen in Justitie of gecriminaliseerd worden, want dat is echt heel dom. Daar leren ze niets van behalve hoe ze hardere criminelen worden. Dat hebben we nou juist niet nodig.

(En jawel, dit werkt echt. Alleen het werkt aanzienlijk beter als die aanpak niet de hele tijd wordt ondermijnd. Je kunt niet verwachten dat deescalerend beleid werkt als de media en politiek de godganse dag juist aan het escaleren zijn.)

Daarnaast een goeie actieve opsporing naar georganiseerde misdaad (de smokkel en illegale handel, de samenhang met plofkraken of aanslagen op bestuurders of in het criminele circuit.) Die mogen wat mij betreft wel lekker lang in de bak. Daar valt nog wel wat te winnen in de opsporing.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:12

verootjoo schreef:
Zelfs aangifte doen van je in de fik gestoken auto wordt actief ontmoedigd door de politie. Mensen die met mortierbommen gooien worden niet opgepakt en mensen die de hulpdiensten belemmeren ook niet.

Werkelijk. Wordt aangifte doen van een in de fik gestoken auto ontmoedigd.
Als dat klopt dan heerst er gewoon complete anarchie. Maar goed zoals het nu gaat lijkt oudjaars avond ook meer op een oorlog dan op een feest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:20

Loretta schreef:
verootjoo schreef:

Werkelijk. Wordt aangifte doen van een in de fik gestoken auto ontmoedigd.
Als dat klopt dan heerst er gewoon complete anarchie. Maar goed zoals het nu gaat lijkt oudjaars avond ook meer op een oorlog dan op een feest.

Ja, dat stond in het topic van degene van wie de auto afgebrand was. Dat aangifte doen niet veel zin heeft omdat ze er toch niks mee doen/kunnen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:26

verootjoo schreef:
Ja, dat stond in het topic van degene van wie de auto afgebrand was. Dat aangifte doen niet veel zin heeft omdat ze er toch niks mee doen/kunnen.

Dat laat wel zien hoe ver Nederland is afgegleden. Het wordt gewoon gedoogd iemands auto in de fik te steken. Een aangifte opnemennis zelfs te veel werk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:31

verootjoo schreef:
Er gebeuren nu ook allerlei illegale dingen die al niet eens gehandhaafd worden.

Die zijn al verboden, net als al het knalvuurwerk. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:43

mylittlejoy schreef:
verootjoo schreef:

Die zijn al verboden, net als al het knalvuurwerk. :j

Die zijn niet verboden… cat1 vuurwerk is nergens verboden. En de andere vuurwerkverboden gelden alleen in bepaalde steden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:49

Plus dat verbod op knalvuurwerk is een wassen neus, de cakes knallen allemaal en dat mag ook gewoon 'als het deel uitmaakt van het visuele spektakel (ofzo)'.

Daarbij is het zeker beter te handhaven als consumenten vuurwerk verboden wordt. Als het niet verkocht wordt in Nederland, zal er VEEL minder vuurwerk zijn en dus is het veel makkelijker de mensen die wel afsteken te beboeten of op te pakken. Nu is het dweilen met de kraan open.. Lijkt mij geen hogere wiskunde en snap niet dat mensen dat blijven roepen als argument tegen het verbod.

Daarbij; je merkt dat het allemaal steeds extremer wordt, omdat men wel snapt dat dat verbod echt niet zo heel ver weg meer is. Ik denk dat mensen daarom steeds meer kopen, onder het mom; nu kan het nog.