Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:34

Zo heb ik op de moestuin een BQ en mijn eigen snoeihout gewoon voor de fun, maar als het nodig is kan je er een hoop mee.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:19

Raamzicht schreef:
veneri schreef:
Het belangrijkste is water/drinken en wat houdbaar eten en dit zowel voor ons zelf als de dieren.
We hebben altijd wel genoeg drinken en droog houdbaar voedsel om een paar dagen vooruit te kunnen, alleen wat flessen water zou een goede aanvulling zijn.

Hoe heb je water voor de paarden geregeld?

niet aan de orde hier, heb al een tijdje geen paarden meer.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 16:51

Als je eengrondpomp hebt kun je kijken voor een handpomp die je op de aanzuigslang kunt zetten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 18:21

Ik heb m'n coleman brander van defensie nog. Superhandig ding om even iets op te koken.

WOW Hutcherson, 150 vierkante meter kelder!! Dat is echt huge. Ik heb zelf een kelder van 36 vierkante meter. Groot genoeg voor mij.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:46

Ik heb een grondwaterpomp voor de paarden met aggregaat, dus altijd water voorradig. Als ik dat niet zou hebben zou ik kijken naar van die grote tanks, daar kan je een drinkbak op aansluiten en zodoende altijd een grote hoeveelheid vers water hebben.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:59

Dank voor de tip!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:15

We hebben hier toevallig vorige week onze kleine benzine generator nog eens gestart. Dat ding heeft zo’n 10 jaar stil gestaan.. benzine is dus ook 10 jaar oud, en hij startte zonder enig probleem :+ Even laten lopen, en weer terug de opslag in :Y)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:02

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:33

Wij hebben een Schenker Zen 30 of 50 nodig voor op onze boot ;( :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:06

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:14

Ik doe niet aan temu.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:16

Voor dingen die echt veilig moeten werken zou ik ook meer kwaliteitscontrole wensen dan Temu.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:18

Maar dan om te voorkomen dat die in de link temu oliebol is wat moet je dan kiezen? 1 van een echt merk?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:20

friezenfan2 schreef:
Maar dan om te voorkomen dat die in de link temu oliebol is wat moet je dan kiezen? 1 van een echt merk?

Zo doe ik dat wel altijd, alleen moet je je dan ook verdiepen in de onderwerpen om er achter te komen wat goede merken zijn en wat Chinese nep is.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:24

Heb je behalve lifestraw nog andere merken waterfliters voor in het noodpakket?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:32

friezenfan2 schreef:

Ja. zoals Lifestraw, Berkey, katadyn, Sawyer.
Snuffel anders hier maar eens rond, meer gericht op en kennis aanwezig.
https://www.prepshop.nl/drinkwater/waterfilters/

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:49

Ik lees ook dat er losse filters zijn en dat niks voor eeuwig werkt. Want als de hel los breekt bereik je het einde van de ene lifestraw en dan kan je niet opnieuw iets kopen. Of is dit niet het scenario waar dit topic voor is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:55

friezenfan2 schreef:
Ik lees ook dat er losse filters zijn en dat niks voor eeuwig werkt. Want als de hel los breekt bereik je het einde van de ene lifestraw en dan kan je niet opnieuw iets kopen. Of is dit niet het scenario waar dit topic voor is?

Als de pleuris helemaal uitbreekt is het sowieso kijken hoelang je overleeft.
Maar het noodpakket wordt ook geadviseerd voor als tijdelijk even alles stilligt zoals het betaalverkeer, internet, elektra etc. Zodat je niet gelijk helemaal zonder iets zit.
Die kans is met de Russen ook aanwezig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:58

Situaties die zo ernstig zijn en langer aanhouden dan 6-12 maanden vragen hele andere stappen, dan moet je ook kritisch gaan denken over of je wel op een geschikte plek woont om zeg de volgende generatie groot te brengen (die je dan ook nodig hebt). En dan is het meteen ook de vraag je bij of zo'n lange totale en minstens hele continent wijde ineenstorting van de samenleving bij de in eerste instantie overlevenden behoort.
Ik zou mij daar dus niet zo heel druk om maken. Zelfs in oorlogstijd is er aan filters te komen al kan het even duren. Voornamelijk is dit voor 1e paar dagen/weken, echt lange termijn vraagt stomweg heel andere afwegingen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:00

En voor langdurig kun je zelf ook filters maken net kiezels, zand etc dan is het dus beter om overlevingsboeken in huis te hebben voor als youtube t niet meer doet :)
Ik heb ook de filters van prepshop in huis.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:06

Kijk hier heb ik iets aan. Dan is zo'n lifestraw iets wel handig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:22

friezenfan2 schreef:

In principe gaat dit topic (na even de openingspost teruggelezen te hebben) om de milde voorbereiding. Dus om de eerste 48 uur door te komen. Persoonlijk zou ik dat oprekken naar 2 weken voor de meeste items, maar dat is toch nog een andere categorie dan professionele filters (hoe gaaf ook! Ik schrok alleen wel van de prijs van die Schenker).

Even uit een ander topic gehaald waar iemand vroeg of het nuttig was om uberhaupt te preppen:
Citaat:
Rode kruis zegt dit:
- Dichte flessen water (drie liter per persoon, voor drie dagen)
- Lang houdbaar eten (red: voor de korte termijn, denk aan een paar doosjes knäckebröd, met kant en klaar rijst, potje pindakaas, eiwitshake met beker en soep uit blik/zak)
- Hygiëneproducten zoals toiletpapier, zeep, tandpasta en tandenborstel
- Lijst met belangrijkste telefoonnummers
- Kopieën van je paspoort, ID-kaart of rijbewijs en je verzekeringspas
- Warmhouddekens
- Een EHBO-kit
- Zakmes met gereedschap (multitool)
- Waterdicht verpakte lucifers
- Waxinelichtjes of kaars
- Een fluitje
- Een zaklamp op batterijen, met extra batterijen (red: of zewngel)
- Een radio op batterijen, met extra batterijen (red: of zwengel)
- Spullen die in jouw situatie noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld medicijnen of babyvoeding

Eventueel kun je dit aanvullen met:
- Reservesleutels van je huis en auto
- Opvouwbare jerrycan om water op te slaan
- Contant geld
- Powerbank
- Extra gereedschap, zoals een hamer en een zaag

---
Zelf zou ik er in ieder geval ook een 20L emmer met 5L houtkorrel en een rol pedaalemmerzakjes bij willen. Als je de houtkorrel in een plastic zakje doet, kan in deze emmer direct het merendeel van de verdere spullen. Alleen het water en eten in zal er gedeeltelijk naast of onder gezet moeten worden. Maar 2x20L aan opslag (dus de emmer en een kleine opbergbox, eventueel met je pakken water eronder, is voor veel mensen voldoende.

Zorg er ook voor dat je in principe een halve tank brandstof in je auto hebt zitten, indien je een auto hebt.

Uiteraard met huisdieren ook voor iedere dier voor 5-7 dagen voer (en water) op voorraad hebben en zorgen dat je een evacuatieplan hebt (controleer bij katten en kleindieren of je reiskooien nog heel/compleet zijn en of je er voldoende hebt).

Heb je veel ruimte nodig om voor de semi-lange termijn voorraad te hebben? Nee, maar wel meer en het kost ook meer, en voor veel mensen is het simpelweg niet dringend genoeg.

De hoeveelheid preppen die nu wordt voorgesteld vanuit de overheid is voor een aantal dagen geen stroom, en/of geen water, en/of geen internet en/of geen infrastructuur (door aanval of overstroming), zorgen dat je zonder extra stress door de 'paniek'fase komt en eventueel ter voorbereiding op evacuatie. Het gaat absoluut niet om full-blown preppen en het merendeel is sowieso verstandig om in huis te hebben als reserve, alleen nu zet je het bij elkaar en vul je het direct aan wanneer je het pakt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:35

Ik doe ook niets. Enige waar ik echt serieus over twijfel is iets om water te zuiveren. Echter ergens vind ik niet de noodzaak tot aanschaffen. Het is geen 1900 zoveel meer...bij serieus oorlog en ze nemen de belangrijkste doel zoals kerncentrales dan ben ik al vlot dood dus heb ik nergens wat aan. Zijn we niet vlot dood dan hebben we hier op platteland vele opties om te kunnen overleven. Voorraad voor een paar weken hebben we sowieso wel

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:11

Vind dit wel serieus een belangrijk onderwerp. Of er echt dreiging is of niet, geen idee. Ik kijk zo weinig mogelijk nieuws, omdat ik van de helft niet eens weet of het überhaupt klopt/waar is. En omdat het altijd deprimerend berichten zijn.

Maar ik denk maar zo, better safe than sorry…
Gewoon af en toe de voorraadkast doorlopen en kijken wat op moet en weer aangevuld.
En zo’n radia, batterijen, zaklamp etc, zoveel ruimte neemt dat niet in, dus waarom zou je ‘t niet doen denk ik dan. En kun je op alles voorbereid zijn? Waarschijnlijk niet…

Deed altijd al beetje aan voorraad, tot grote ergernis van mijn wederhelft. :D :o

Wij hebben een houtkachel, waarmee we warm kunnen blijven en ook op kunnen koken indien nodig. Rijst, pasta, mie, thee, siroop en flessen water op voorraad, maar zeker water wil ik meer voorraad van. Ook wel wat potten groente en fruit staan, knakworst, tonijn in blik, dat soort dingen. Ook een vriezer met stoofpeer, rode biet en stoofvlees. Dat blijft wel een dag of 3 bevroren als de vriezer zoveel mogelijk dicht blijft, zeker ‘s winters. Zomer is een ander verhaal natuurlijk.

Zou graag zo’n kleine waterzuivering hebben en een radio met zonnepanelen die tevens powerbank is.

Voor de paarden 2,5ha weiland en een zolder vol goed weidehooi. We hebben ibc vaten, dus alleen in de zomer zouden we een probleem hebben met drinkwater voor de paarden.
De katten redden zichzelf, schuurkatten die voornamelijk bedoeld zijn om muizen, ratten etc te vangen hier. Momenteel geen hond, maar wel op de wachtlijst voor een pup. Daarvoor kopen we altijd voorraad en kan indien nodig rijst/pasta eten.

Kerncentrale, vraag me af of dat echt en reële dreiging is, want daarmee maakt een tegenstander ook voor zichzelf het land onbruikbaar (als ik mijn boerenverstand gebruik) dus wat heeft bijvoorbeeld Rus.land/P.outin daar aan? Maargoed, mocht het gebeuren krijg ik daar waarschijnlijk niet meer van mee, want woon er hemelsbreed heel dichtbij.
Watersnoodramp, tja… geen idee of dat voor ons al reële dreiging is, meer voor de generatie na ons dacht ik? Maar ik verwacht ook dan dat het water in al heel snel bereikt.

Als we meer vrije tijd hadden zou ik graag een moestuin willen, we hebben er ruimte zat voor op het erf. Maar momenteel simpelweg geen tijd om het bij te houden en vrees dat ‘t dan een onkruid boeltje wordt.

Vind t wel een heel interessant topic om te volgen qua tips, maar ook hoe verschillende mensen de eventuele dreiging zien.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:09

friezenfan2 schreef:

1 standaard lifestraw = ong. 5 jaar drinkwater voor 1 persoon.
Koop er 2 en je kunt 10 jaar vooruit….

Het is maar tot hoever in de toekomst je wenst voor te bereiden.