Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
karuna schreef:Hoe is dat gemeten en bij wie? Nederland heeft best veel incidenten gehad afgelopen jaren? En ik loop hier waar ik zit vol vertrouwen over straat. Maar kleine gemeenschap en geen kip op straat. Grootste risico is een vos tegenkomen of struikelen in het stikdonker.
Ik zou overigens in geen enkele straat in een stad in het donker lopen in mijn eentje na 2100 uur.
juval schreef:ik kan niet zo snel terugvinden waar staat dat BBB windenergie duur vindt. Misschien vindt BBB de SDE subsidies duur waar de windmolens op draaien?
irmaz schreef:juval schreef:ik kan niet zo snel terugvinden waar staat dat BBB windenergie duur vindt. Misschien vindt BBB de SDE subsidies duur waar de windmolens op draaien?
Dat heeft vdPlas ergens gezegd, dat werd als een reden opgegeven waarom ze geen windmolens meer willen.Ik heb dat onthouden omdat ik dat een rare reden vond omdat ik al wist dat windenergie goedkoper was (heb daar zelf een aantal jaren flink aan zitten rekenen voor de mogelijkheid van een windmolen-project in ons dorp). Als ik het nog eens tegen kom zal ik het hier delen.
_San87_ schreef:Ik kan de bezwaren van de buurt heel goed begrijpen.
Roodvos schreef:Juval, ben je bekend met de kleine windmolens voor het agrarisch bedrijf?
https://eazwind.com/nl/
Er staan er hier in Noord Nederland inmiddels al heel wat exemplaren.
Daarmee produceer je dan wel geen stroom voor de buurt/buren, maar kan je wel je eigen bedrijf verduurzamen. En je hoeft niet een heel weiland vol te leggen met zonnepanelen.
BigOne schreef:Voor boeren is het inderdaad zeer lucratief om windmolens op hun land te zetten. Boer bij ons in de buurt met veel hectares heeft er zes op zijn land laten plaatsen, melkvee weggedaan en alleen wat opfokvee in het land. Hij is in de 50 en krijgt iets van 3 ton per jaar, 15 jaar lang.
irmaz schreef:pien_2010 schreef:Het heeft natuurlijk ook met afstand te maken van de windmolens tot woningen. In Frankrijk is dat de verplichte minimale 1500 m. Hoeveel is dat in Nederland?
Volgens mij iets van 500 meter. In Nederland is bijna geen plek die 1500 meter afstand tot een woonhuis heeft
juval schreef:ja, daar is zeker aan gedacht Pien. Bedankt! We hebben met meerdere grondeigenaren en juristen een heel mooi contract afgesloten waarbij iedereen meeprofiteert, dus ook de buurtbewoners, alleen die zijn vooral bang voor geluidoverlast en slagschaduw.
Windmolens zijn het nieuwe asbest wordt wel gezegd, maar wellicht zijn ze in de toekomst beter te recyclen.
pien_2010 schreef:irmaz schreef:Volgens mij iets van 500 meter. In Nederland is bijna geen plek die 1500 meter afstand tot een woonhuis heeft
Oef dan begrijp ik de bezorgdheid! Wij zien ze in de verte maar is echt wel ver hoor. Zeker een aantal km. Het is een vervuiling van het zicht maar dat is het dan ook. En net als Juval denken wij ook:"je moet toch iets".
Maar als je er een vlak naast je deur hebt dan zou ik ook niet blij zijn want de prijs van je huis keldert omlaag en het is gewoon lelijk.