Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:39

X
Laat maar, heeft geen zin meer om te reageren.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 29-08-24 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 10:41

Deurkrukken valt onder conspiracy :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:59

Ik vind het bijna grappig dat kritische, zelfdenkende mensen wel (klakkeloos) dingen aannemen van mensen als Maurice de Hond, Robert Jensen, Michael Kat, Haga, Willem Engel, Marga Bult enz.

Waar ga je heen als je kanker of een hartafwijking hebt ?
Toch ook niet naar dat soort lui?

En graag weer stoppen met deze Corona-discussie in dit topic!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:04

En dit is dus wat ik wil aankaarten. Een iemand neemt het hele topic over, of eigenlijk het hele gesprek, met allemaal dingen die weer een hele berg discussie aanwakkeren. Heel eenzijdig, heel veel woorden, heel veel mensen die er moeite mee hebben.

Ik vind het erg lastig om begrip te hebben voor deze standpunten, ga met de rest mee - @germie, uit je post blijkt vooral hoe erg het allemaal was voor jou. Zero begrip voor hoe anderen deze periode beleefd hebben, zero begrip voor de anderen die aangeven mensen te hebben verloren of ernstig ziek zijn geweest. Die censuur valt volgens mij behoorlijk mee, want ook hier heb je enorm de ruimte om deze eindeloze, zich herhalende verhalen weer te spuien. Ik ervaarde het omgekeerde - er was juist enorm veel ruimte voor misinformatie, die soms onschuldig, maar soms ronduit gevaarlijk was voor kwetsbare personen. Ik heb niet de indruk dat je open staat voor wat anderen hierover te zeggen hebben - jouw eigen beleving is echt het enige wat voor je lijkt te tellen, en je lijkt kleine dingen heel groot te maken. Wat wil je bereiken nu, door dit allemaal weer zo te delen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 11:08

Mijn broer is precies zoals Germie, iets minder extreem maar vanaf heel jong al “ anders” , hij kan er niets aan doen zei de huisarts ooit tegen mijn mam, meer dan 40 jr geleden. Dus laten we Germie nemen zoals ze is. Ze zien zelf niet in dat ze “ emphatieloos “ zijn, wat anderen denken interesseert ze niet en wat ze zelf denken en zeggen is “ waar “ . Mijn broer laat je rustig iets vertellen om daarna het weer over hemzelf te hebben. Alleen maar , ergens ben ik blij dat hij heel ver weg woont want vanaf onze jeugd clashte het regelmatig. Zet ons een dag bij elkaar en het geduld is op bij mij, dan heb ik alweer zoveel gehoord dat ik een wandelende Qanon encyclopedie ben .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-08-24 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:10

Electra63 schreef:
Ik vind het bijna grappig dat kritische, zelfdenkende mensen wel (klakkeloos) dingen aannemen van mensen als Maurice de Hond, Robert Jensen, Michael Kat, Haga, Willem Engel, Marga Bult enz.

Omdat die bevestigend zijn voor het gevoel, de bias die er al is. Wetenschap werkt zo dat je een vraag stelt, en vervolgens met onderzoek die vraag beantwoord, met eventueel een advies. Als een andere instantie anders het onderzoek uitvoert, moet daar min of meer dezelfde data uit komen. Eigen, "kritisch" onderzoek werkt zo dat als je een bepaald gevoel hebt, een bepaald wantrouwen of een bepaald idee dat er ergens iets niet klopt je specifiek op zoek gaat naar dingen die jouw gevoel bevestigen. Je zoekt geen echt antwoord op je vraag, maar meer een bevestiging van je gevoel. En dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit wie dat gevoel bevestigt.
Laatst bijgewerkt door nps op 29-08-24 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:11

BigOne schreef:
Mijn broer is precies zoals Germie, iets minder extreem maar vanaf heel jong al “ anders” , hij kan er niets aan doen zei de huisarts ooit tegen mijn mam, meer dan 40 jr geleden. Dus laten we Germie nemen zoals ze is.

Weinig keus, toch? En zo gaat het altijd ;) Ik heb in Corona tijd ook ellenlange, soms echt heftige of controversiele verhalen aangehoord van mensen. Echt een gesprek voeren was er niet bij. Braaf knikken maar en door, en het gesprek op een ander onderwerp brengen is het enige wat erop zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 11:16

Ik vertik het op een gegeven ogenblik om “ braaf “ te knikken wanneer zaken verspreid worden die anderen zwaar kunnen schaden. Dat de wereld plat is mag je van mij geloven maar sommige andere zaken gaan hun boekje ver te buiten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:16

De enige die nu doorgaan zijn... sja... :+

En ik zie hier verder niemand die iets aanneemt van Maurice, behalve Germie. Maar ga rustig door over die kritisch zelfdenkende mensen :j

Oh ja en iets met bal en man want Germie spreekt niemand van jullie persoonlijk aan, maar jullie springen allemaal boven op Germie... +:)+
met zn allen tegen 1... gaaf :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 29-08-24 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 11:18

Kritisch zelfdenkend, niets mis mee, zou iedereen moeten doen.
Kritisch zelfdenkend en niets voor waar aannemend wat al honderd keer gedebunkt is maakt je een triest figuur.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:20

Cer schreef:
De enige die nu doorgaan zijn... sja... :+

En ik zie hier verder niemand die iets aanneemt van Maurice, behalve Germie. Maar ga rustig door over die kritisch zelfdenkende mensen :j

Oh ja en iets met bal en man want Germie spreekt niemand van jullie persoonlijk aan, maar jullie springen allemaal boven op Germie... +:)+
met zn allen tegen 1... gaaf :j

En waarom is dat denk je?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:31

Ik heb al eerder voorgesteld om corona weer naar het coronatopic te doen en het hier voor de afwisseling eens over andere complotten te hebben van recentere datum want die zijn er genoeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:31

Waarom jullie met zn allen tegen 1 gaan, wat ik denk? Wat een betweterige vraagstelling :D

Omdat sommige mensen het fijn vinden anderen op hun nummer te zetten, zodat ze zichzelf goed voelen, vooral als er anderen bij zijn, groeps bullying..

Want 1 bericht is blijkbaar niet genoeg :+

Maar ik weet het niet zeker hoor :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:37

Ik ook niet. Zou het misschien ook een heel klein beetje te maken kunnen hebben met de inhoud en de toon van de berichten? Ik roep zomaar even wat hoor.

Hoezo is dit nou alweer betweterig? :)

Gewoon een paar vraagjes :+ :D :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:45

Soms, heel soms, denk ik "zal ik de ziekenhuis- en revalidatie filmpjes van mijn zwager laten zien?"
Ik zal dat niet doen want ik weet dat hij dat niet wil.

Griepje. Nee. Covid is een SARS, Griep een Influenza. Als je dingen beweert, houd je dan wel bij de feiten.
Sorry, ik moest even. Zit hier zowat te janken als ik terugdenk aan die tijd. Man man, ik ben niet snel boos, maar ik voel dat hele gezeik weer naar boven komen. "Jaren afgenomen" DikkeLul, drie bier. Zeik niet.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 29-08-24 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:51

Cer schreef:
Waarom jullie met zn allen tegen 1 gaan, wat ik denk? Wat een betweterige vraagstelling :D

Omdat sommige mensen het fijn vinden anderen op hun nummer te zetten, zodat ze zichzelf goed voelen, vooral als er anderen bij zijn, groeps bullying..

Welnee, het gaat om de inhoud. Ik heb tijdens het lezen van Germie's verhaal zo om drie zinnen gedacht: klopt niet, verkeerde info/gedachtengang.
Maar dan ga ik er maar niet op in want zielig voor Germie en die staat er toch niet voor open.
Maar degenen die er wel op ingaan doen dat grotendeels op de inhoud en met hen ben ik het eens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 12:15

Laatste over corona en dat het voor jonge gezonde mensen niet dodelijk is, een sportschoolhouder overleed terwijl zijn zoon op dat moment aan de beademing ging, die zoon heeft het buiten verwachting na vier weken op de ic aan de beademing overleefd. Net papa, dus mooi, half jaar later alsnog overleden. Jong, gezond en enige wat hun het leven heeft gekost was geloven in Thierry Baudet en zijn desinformatie over covid .
Ik vind dat zo triest , ze hadden er gewoon nog kunnen zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:29

mysa schreef:
Cer schreef:

Welnee, het gaat om de inhoud. Ik heb tijdens het lezen van Germie's verhaal zo om drie zinnen gedacht: klopt niet, verkeerde info/gedachtengang.
Maar dan ga ik er maar niet op in want zielig voor Germie en die staat er toch niet voor open.
Maar degenen die er wel op ingaan doen dat grotendeels op de inhoud en met hen ben ik het eens.

Precies dit. Reacties op de inhoud worden geinterpreteerd als aanval op de persoon. Mensen die er een andere mening op nahouden, wat prima is, lijken zich ook veel sneller aangevallen te voelen. En dit is een beetje offtopic, maar ook niet - want het illustreert heel goed hoe de “gesprekken” gaan.

@cer, hoe zou jij graag zien dat er gereageerd wordt?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:52

Ik heb de hele tekst gewoon niet gelezen, als vanuit het bokt team al aan haar is verzocht om het niet over corona te hebben op bokt, dan gun ik het de aandacht niet die het hier nu toch opnieuw weer krijgt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:59

Ik heb in de lockdown hydrotherapie gehad en mijn fysio is longfysio.
Echt ik schrok me kapot hoe jong mensen waren vaak en hoe slecht ze waren.
Veel zijn nog steeds zo zwaar beperkt en gezien er verder niemand was was het ons kent ons.

Ik heb long covid na 3x de sjaak, en mijn fysio is verkouden nu dus zei gister je mag kiezen hoor.
Ik had nog een ffp2 bij me uit die tijd en hij heeft me behandeld, ik ben alleen thuis en heb al moeite met het weer.
Iets wat hiervoor nooit was.

Ik heb dus net mondkapjes gekocht per stuk ffp2, hele batch die over was.
En die breng ik zo een deel langs voor zijn kwetsbare cliënten die het wensen.
En ik weet dat hij er blij van gaat worden.
Ik kan nu echt het niet permitteren ziek te worden door familieomstandigheden.

Ik heb ook veel directe info over het herstel van hem gekregen en de een lag kantje boord en herstelde top.
Met mega voorgeschiedenis, de ander gezond heeft zuurstof.
Het is niet te voorspellen zegt hij maar ik vind het een vreselijk virus om te hebben.
Ik heb het nu 3 jaar op een rij gehad.
En alledrie toch anders maar dat gevoel in mijn lichaam en dat ademen..

Ik weet nog dat mijn fysio zei: ik mail een documentje met revalidatieoefeningen.
Staat ook meer informatie in: je toont of je dubbel longontsteking gehad hebt.
Ik openen: revalidatie na opname, til 5x je rechterbeen op achter een stoel.
Ik mailen: ben je gék?!
Hij: daarom per mail dus, ik had zoiets verwacht van je.

Maar ik kon het dus mooi niet, op een yogamat je been strekken: hartslag 160.
Ik dacht echt whaaaaat the piep is dít?!
Zonder puffers ben ik dus doodziek.
Saturatie 90% of lager, en ik zwom 50 meter onder water ik mag nu trots zijn op 15 meter.
Ik heb me er bij neergelegd maar mijn longen waren fantastisch en ik kon zeer snel conditie opbouwen.
Nu moeten we per keer kijken hoe mijn luchtwegen zijn.
Maar ik ben blij dat hij al mijn vaste fysio was.
Ik hoefde dus nergens anders heen en mijn vaste kwalen kende hij al.

Dus ik ga zo mondkapjes afgeven voor de mensen die echt het nodig hebben.
En ik weiger gewoon ze mee terug te nemen, als ik dat zeg gaan ze echt de kast in voor zonodig.
Voor mij tot hij hersteld is ook op voorraad.
Maar ik ken dus veel mensen persoonlijk daar met long covid, vandaar ook dat ik ze breng.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:42

Electra63 schreef:

Dat is wel nogal een aanname dat kritische zelfdenkende mensen dit allemaal zouden doen..

Zo kun je ook zeggen dat mensen die niet kritisch zijn alles aannemen van de NOS maar persoonlijk vind ik het nogal chargerend om zoiets te zeggen en iedereen over 1 kam te scheren.

Bij kanker en een hartafwijking zijn er gelukkig gespecialiceerde professionals die daarbij kunnen helpen. Het wordt al lastiger als iemand medisch iets mankeert wat minder gangbaar is. En zo kom je in een grijs gebied en ook bij Covid waren er grijze gebieden dus DE waarheid bestaat niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:11

Als je alles een beetje afpelt en simpeler bekijkt, dan is het niet zo ingewikkeld geweest.
1- niemand wist echt precies wat er op ons af kwam, burgers niet, overheid niet, regering niet, buitenland niet.
2- er werd besloten tot beperkende maatregelen die niet helemaal waterdicht beredeneerd konden worden omdat de kennis ontbrak (zie 1)
3- punt 2 bracht onrust met zich mee omdat wij, de mensen in dit land, niet gewend zijn om ons aan te passen aan plotselinge en onverwachte maatregelen
4- hierop werd ingespeeld door groepen en personen die nog minder kennis hadden, maar het voor hun eigen doelstellingen nodig vonden om in te spelen op het onderbuikgevoel (punt 3) en alleen daarom misinformatie verspreidden
5- de verwarring was inmiddels compleet en de feiten toonden zich in hun eigen tempo

Om besmet te raken had je 1 van deze zaken nodig: contact met een besmet persoon die zich niet bewust was hiervan of een egoist die de maatregelen onzin vond.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:57

Kan het corona onderwerp weer naar waar ie thuis hoort.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:24

rien10 schreef:
Soms, heel soms, denk ik "zal ik de ziekenhuis- en revalidatie filmpjes van mijn zwager laten zien?"
Ik zal dat niet doen want ik weet dat hij dat niet wil.

Griepje. Nee. Covid is een SARS, Griep een Influenza. Als je dingen beweert, houd je dan wel bij de feiten.
Sorry, ik moest even. Zit hier zowat te janken als ik terugdenk aan die tijd. Man man, ik ben niet snel boos, maar ik voel dat hele gezeik weer naar boven komen. "Jaren afgenomen" DikkeLul, drie bier. Zeik niet.

Ik geef liever een paar jaar van mijn leven af waarbij ik nog prima kan leven maar gewoon iets beperkt ben in het sociale aspect en het kunnen reizen, als er dankzij die beperkingen levens worden bespaard :=
Maar hey, dat ben ik.

@Cer: Oh, dus als er 1 iemand al ergens op heeft gereageerd, mag de rest niet meer reageren?

Elisa2 schreef:
Electra63 schreef:

Dat is wel nogal een aanname dat kritische zelfdenkende mensen dit allemaal zouden doen..

Zo kun je ook zeggen dat mensen die niet kritisch zijn alles aannemen van de NOS maar persoonlijk vind ik het nogal chargerend om zoiets te zeggen en iedereen over 1 kam te scheren.

Bij kanker en een hartafwijking zijn er gelukkig gespecialiceerde professionals die daarbij kunnen helpen. Het wordt al lastiger als iemand medisch iets mankeert wat minder gangbaar is. En zo kom je in een grijs gebied en ook bij Covid waren er grijze gebieden dus DE waarheid bestaat niet.

Misschien niet over een kam scheren met 'alle kritische...etc', maar ook jij moet toegeven dat je het toch vaak ziet gebeuren in discussietopics op bokt. Mensen die heel kritisch zijn op het een, maar wel klakkeloos aannemen wat Maurice en co claimen.

Ik blijf het interessant vinden dat sommige mensen de wetenschap op het ene vlak helemaal volgen en de hemel in prijzen, maar bij andere vlakken compleet negeren. Niet alleen hier, of bij covid, maar ook op andere aspecten. Cherry-picking, maar dan niet bewust, gok ik zo.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:37

Dus, hoe denken jullie dat het zit/zat met de aanslagen van 9/11?