Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Gewoon goed betekent dat het paard er geen schade van op moet lopen. Op wat voor een manier dan ook. En dan kunnen er in de uitvoering prima verschillen zitten.
prompter schreef:Welke zenuwbanen onder het touw halster, dat bovendien los hangt en alleen wordt gebruikt via signaal rijden, dus niet met constante druk er op? Heb je er zelf wel eens mee gereden? Ik wel, en op meerdere paarden.
fransje23 schreef:Elisa2 schreef:Gewoon goed betekent dat het paard er geen schade van op moet lopen. Op wat voor een manier dan ook. En dan kunnen er in de uitvoering prima verschillen zitten.
Mentale of fysieke schade?
Wie gaat bepalen of de specifieke uitvoering geschikt is voor het betreffende paard?
De eigenaar die mogelijk naar zichzelf toe zal beredeneren? De eigenaar met onvoldoende kennis of geld?
Een paard wat geen fysiek contact kan hebben met soortgenoten en nauwelijks vrije beweging heeft loopt mentale schade op. Telt dat ook?
Elisa2 schreef:prompter schreef:Welke zenuwbanen onder het touw halster, dat bovendien los hangt en alleen wordt gebruikt via signaal rijden, dus niet met constante druk er op? Heb je er zelf wel eens mee gereden? Ik wel, en op meerdere paarden.
Even een andere vraag.. als een touwhalster alleen geschikt is voor signaal rijden. Wat imo veel bitloze optomingen zijn. Dan zou er dus geen dressuur gereden mee moeten worden want daar is een contactteugel vereist. Dan zou je kunnen concluderen dat dressuur rijden op bitloze hoofdstellen eigenlijk onvriendelijker is?
Ik heb trouwens weleens met een touwhalster gereden. Dat paard was bitloos opgeleid en dat ging prima maar was inderdaad niet met een contactteugel.
Veronica2 schreef:Een touwhalster is niet vriendelijker, het werkt op zenuwbanen die over het hoofd lopen en dat het pijn kan doen is de reden dat een paard zich erdoor laat controleren. Er zijn bitloze optimingen die strak om de neus trekken, ze zijn er met kinkettingen en dan ook nog in combinatie met neusriemen van akelig materiaal. Allemaal logisch te verklaren want een paard moet toch luisteren.
Dat kinderen met zulke spullen 'leren rijden' vind ik kwalijk, leer een kind gewoon zo snel mogelijk hoe je netjes met een bit omgaat. Het zijn nog maar vliegjes op de rug van een pony/paard en hoe hard kan een vliegje nu daadwerkelijk trekken?
Elisa2 schreef:
Elisa2 schreef:prompter schreef:Welke zenuwbanen onder het touw halster, dat bovendien los hangt en alleen wordt gebruikt via signaal rijden, dus niet met constante druk er op? Heb je er zelf wel eens mee gereden? Ik wel, en op meerdere paarden.
Even een andere vraag.. als een touwhalster alleen geschikt is voor signaal rijden. Wat imo veel bitloze optomingen zijn. Dan zou er dus geen dressuur gereden mee moeten worden want daar is een contactteugel vereist. Dan zou je kunnen concluderen dat dressuur rijden op bitloze hoofdstellen eigenlijk onvriendelijker is?
Ik heb trouwens weleens met een touwhalster gereden. Dat paard was bitloos opgeleid en dat ging prima maar was inderdaad niet met een contactteugel.
996981 schreef:Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie, maar gezien we naar een welles-niettus discussie gaan wilde ik toch even iets delen.
https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821
“Horses applied similar amounts of maximum tension to all bridles, including the snaffle bit, with the exception of the sidepull, to which they applied less pressure.
But the maximum tension applied to the sidepull and the other bridles “did not differ significantly”.
“Results indicate that with the investigated headgear except for the sidepull […] the same amount of rein tension results in similar levels of discomfort in the horse,” said the researchers.''
Met andere woorden; als je paarden zelf laat kiezen wensen ze de minste druk op een side-pull.
JudithGigi schreef:996981 schreef:Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie, maar gezien we naar een welles-niettus discussie gaan wilde ik toch even iets delen.
“Horses applied similar amounts of maximum tension to all bridles, including the snaffle bit, with the exception of the sidepull, to which they applied less pressure.
But the maximum tension applied to the sidepull and the other bridles “did not differ significantly”.
“Results indicate that with the investigated headgear except for the sidepull […] the same amount of rein tension results in similar levels of discomfort in the horse,” said the researchers.''
Met andere woorden; als je paarden zelf laat kiezen wensen ze de minste druk op een side-pull.
Bijzonder onderzoek wel moet ik zeggenik zie in de praktijk vaak dat paarden toch minder druk in de mond tolereren dan op de neus. Daarom vinden veel mensen (die graag bitloos zouden willen rijden dan he) de stap naar bitloos ook eng of moeilijk toch?
996981 schreef:Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie, maar gezien we naar een welles-niettus discussie gaan wilde ik toch even iets delen.
mooney schreef:996981 schreef:Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie, maar gezien we naar een welles-niettus discussie gaan wilde ik toch even iets delen.
En ook hier weer, dit was geen sidepull zoals we zouden gebruiken om dressuur te rijden. Dit was een dunne, harde, gevlochten neusband, behoorlijk scherp dus.
Daarnaast was het verschil tussen een enkelgebroken trens en de scherpe sidepull niet significant.
Dit is direct uit het onderzoek ipv een artikel over het onderzoek:"A mixed model was used to
analyse maximum rein. With the exception of the Sidepull
(26.72.9N; F5,334¼7.67; P<0.05), horses applied similar (P>0.1)
amounts of maximum tension to all other bridles (32.42.9N e
38.92.9N), including the snaffle bit, although the Sidepull and the
snaffle did not differ significantly from each other (P>0.05). "
Met andere woorden, een scherpe sidepull wordt net iets minder graag aangenomen dan een enkelgebroken trens. Te weinig verschil voor significantie. Daarnaast worden alle andere bitloze optomingen die getest werden even graag aangenomen, waarbij de aangenomen druk hoger was dan die van de dunne sidepull en de enkelgebroken trens.
Het oorspronkelijke artikel is trouwens op de meeste plekken teruggetrokken, ik kan alleen nog maar de samengevatte versie vinden. Dus of het een heel valide onderzoek is geweest durf ik niet te zeggen.
Voor het beeld, dit was het type sidepull dat is gebruikt (foto even van het internet ter illustratie):
[ Afbeelding ]
Mag toch hopen dat iedereen snapt dat die niet is bedoeld voor constante druk.