ruitje schreef:Zouden deze dingen niet ook zo gestegen zijn zonder Trump aan de macht? Het zijn volgens mij zaken die ik over de hele wereld zie die jij noemt. Social Media is killing daarin...
Tegenvraag: stel, je verbied Trump, of laten we hier de FvdD eens noemen.
Zorgt dat dan voor minder of meer radicalisering of minder schade aan de democratie?
Ik denk dat je dan onderstromen krijgt en dat is niet best... dat klapt een keer. Liever uitdoven dan maar i.m.o.
Late reactie, maar nee, die stijgen niet zomaar vanzelf. Social media is zeker killing hierin, maar op het moment dat de leider van het land zelf de rechtsstaat (door rechters te benoemen) en vrije media saboteert (door te benoemen wat fake is en wat niet fake is, openbare media aan de schandpaal te nagelen en / of te korten in budget - en ja, dat doen populistische leiders) heeft dat echt wel zijn invloed op het land. In het onderzoek is er data van voor het presidentschap en na het presidentschap. Je kan dus heel goed zien wat voor invloed het presidentschap heeft gehad op de gemeten waarden (denk - in hoeverre kunnen Democraten en Republikeinen het nog eens zijn over dingen?). Doordat er steeds zulke extremen de discussie in worden gegooid (misinformatie, haat en beledigingen, loze beloften) stelt dat het publiek debat enorm op scherp en worden de tegenstellingen veel verder vergroot. Zie je hier ook.
Ik ben ontzettend tegen verbieden, maar denk dat het wel goed is om steeds te benoemen wat rechts-populisme nou eigenlijk inhoud, en wat voor gevolgen het kan hebben voor de rechsstaat. Welke trekjes totalitair zijn (denk het verbieden van bepaalde media) en wat de invloed is van social media op de maatschappij en het stemgedrag.
Ik moet ook altijd denken aan Brexit - wat een populistisch thema was dat zeg. De Brexit heeft de gemiddelde Brit niks opgeleverd. Inflatie is even hard gestegen, brandstof is even hard gestegen...
https://www.tijd.be/dossiers/de-verdiep ... 76432.html
https://decorrespondent.nl/15079/de-har ... 360a5be503
(en, uit het eerste stuk over migratie:)
Tijd schreef:May is er wel in geslaagd de migratie te stoppen. ‘En er waren in 2022 50.000 EU-studenten. Dat is een halvering van het aantal in vergelijking met 2021. Dat betekent een serieuze hap uit het budget en de inkomsten van de universiteiten. Er is een nettovertrek van EU-onderdanen uit het Verenigd Koninkrijk. Dat versterkt de arbeidstekorten in bepaalde sectoren. Wij hebben die tekorten ook, maar de brexit verergert ze en bemoeilijkt een oplossing, omdat het VK niet meer in de Europese arbeidsmarkt zit’, zegt De Rynck.
‘Er zijn ook minder investeringen als gevolg van de brexit en de inflatie is in het VK hoger. Van alle economische beloftes voor de brexit is niets in huis gekomen’, zegt de Belgische EU-ambtenaar. Tijdens de brexitcampagne werd gevreesd voor een verlies van 4 tot 5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) door de brexit. ‘Dat voltrekt zich nu effectief. Bedrijven sluiten druppelsgewijs. Een familiebedrijf dat juwelen maakt, een ander dat artisanale producten fabriceert, logistieke bedrijven die een hub in Vlaanderen kiezen, een verkoper van Franse wijnen die opereerde vanuit het VK, een financieel dienstenbedrijf dat verkast naar Frankfurt en het VK verarmd achterlaat.’
Dus, ik vind het écht heel belangrijk om te weten wat de schade is die populistisch rechts kan brengen. Het is simpelweg niet niks.