[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:16

Miran schreef:
Hier zie je naast de ‘polenhotels’ ook veel mensen die zich hier vestigen. Op de basisschool ook best wat Poolse en half Poolse kindjes. Meer dan andere nationaliteiten. De tijd van allemaal seizoensarbeiders die terug gingen na een paar maanden is al even voorbij.

Ik zie dat hier ook heel veel in Brabant en Limburg.
Vestiging zich hier definitief.

Persoonlijk zou ik een werkvisum invoeren voor max 3 a 5 jaar.
Ook voor expats.

Voor statushouders zou ik zelf graag zoiets zien als succesvol deelnemen aan de maatschappij na 5 jaar. (Baan met voldoende inkomen en de taal machtig)

Lijkt mij geen slecht idee!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:01

listiglistje schreef:
Miran schreef:
Hier zie je naast de ‘polenhotels’ ook veel mensen die zich hier vestigen. Op de basisschool ook best wat Poolse en half Poolse kindjes. Meer dan andere nationaliteiten. De tijd van allemaal seizoensarbeiders die terug gingen na een paar maanden is al even voorbij.

Ik zie dat hier ook heel veel in Brabant en Limburg.
Vestiging zich hier definitief.

Persoonlijk zou ik een werkvisum invoeren voor max 3 a 5 jaar.
Ook voor expats.

Voor statushouders zou ik zelf graag zoiets zien als succesvol deelnemen aan de maatschappij na 5 jaar. (Baan met voldoende inkomen en de taal machtig)

Lijkt mij geen slecht idee!

Maar als je ze een werkvisum wil geven, dan zit je met je sociale verzekeringen en bijvoorbeeld pensioenopbouw.
En omdat je iedere werknemer, bijvoorbeeld conform cao moet betalen, hoe ga je dat doen?

En de landbouw, de schoonmaak, de bouw enz. kunnen niet meer zonder arbeidsmigranten; er is gewoon niet gewoon Nederlands personeel.

callippo

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:11

Een werkvisum? Waarom?
We leven in één Europa, waarin wij ook de vrijheid hebben ons in andere Europese landen te vestigen en daar te werken, als we vinden dat het in een andere land beter is dan in Nederland.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:14

Volgens mij kunnen er altijd vrijstellingen /uitzonderingen ingevoerd worden.
Hoe doen landen dit waar werkvisums verplicht zijn? BV Australië, Argentinië, Canada, Hongkong, Japan, Nieuw-Zeeland,Taiwan, Uruguay etc.

Dat we niet meer zonder arbeidsmigranten en expats kunnen erken ik zeker.
Maar zeg 5 jaar visum dan is er duidelijkheid en tijd genoeg om te rouleren.
Er studeren immers steeds nieuwe mensen af.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 09-06-24 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:20

callippo schreef:
Een werkvisum? Waarom?
We leven in één Europa, waarin wij ook de vrijheid hebben ons in andere Europese landen te vestigen en daar te werken, als we vinden dat het in een andere land beter is dan in Nederland.

Nou de bedoeling is volgens mij dat men toch uiteindelijk terugkeert naar het land van herkomst en men zich hier niet permanent vestigd?
Werken binnen Europa is inderdaad vrij.

Als ik zie hoe dat uit de klauwen loopt ben ik ervoor om daarom wel te werken met werkvisums (zeg 5 jaar).
Zo krijgen andere arbeidsmigranten ook een kans om hier te komen werken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:29

listiglistje schreef:
Volgens mij kunnen er altijd vrijstellingen /uitzonderingen ingevoerd worden.
Hoe doen landen dit waar werkvisums verplicht zijn? BV Australië, Argentinië, Canada, Hongkong, Japan, Nieuw-Zeeland,Taiwan, Uruguay etc.

Dat we niet meer zonder arbeidsmigranten en expats kunnen erken ik zeker.
Maar zeg 5 jaar visum dan is er duidelijkheid en tijd genoeg om te rouleren.
Er studeren immers steeds nieuwe mensen af.

Ik weet niet of je in bijv. Japan verplicht bent om de cao te volgen en dus bijvoorbeeld
verplicht pensioen opbouwt.

Uitzonderingen geeft heel veel administratieve rompslomp.

En wat win je ermee? Als je na 5 jaar weer een nieuwe 'lading" arbeidemigranten moet inwerken en laten integreren?
En de kinderen die 5 jaar (verplicht) hier naar school moesten?

Ik zie geen voordelen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:37

denisesilver schreef:
Zou mooi zijn als er een fact checker aanwezig is bij debatten. Dit is niet de enige keer dat er onzin als waarheid wordt verkocht om zetels te winnen.

Hier in Vlaanderen hingen de Vlaamse partijen om beurt aan een leugendetector bij een radiozender. Maar daarmee weet je ook niet alles: daarmee weet je wat ze echt denken/geloven, niet wat effectief waarheid is.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:46

listiglistje schreef:
Nou de bedoeling is volgens mij dat men toch uiteindelijk terugkeert naar het land van herkomst en men zich hier niet permanent vestigd?
Werken binnen Europa is inderdaad vrij.

Als ik zie hoe dat uit de klauwen loopt ben ik ervoor om daarom wel te werken met werkvisums (zeg 5 jaar).
Zo krijgen andere arbeidsmigranten ook een kans om hier te komen werken.

Voor wie is het de bedoeling dat mensen terugkeren?
Voor migranten vanuit oorlogs/rampgebieden buiten Europa?
Want binnen Europa is er voor zover ik weet geen doel dat 'men' terugkeert naar het geboorteland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:50

In Spanje, Denemarken en Griekenland heeft extreem-rechts gelukkig niet gewonnen.

Volgens mij hebben, in totaal, toch de pro-Europese partijen nog steeds ruim de meerderheid.
Ik ben daar blij om.

PVV toch maar 6 zetels i.p.v. 7 zetels. En Volt 2 zetels i.p.v. 1 zetel.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:22

Electra63 schreef:
In Spanje, Denemarken en Griekenland heeft extreem-rechts gelukkig niet gewonnen.

Volgens mij hebben, in totaal, toch de pro-Europese partijen nog steeds ruim de meerderheid.
Ik ben daar blij om.

PVV toch maar 6 zetels i.p.v. 7 zetels. En Volt 2 zetels i.p.v. 1 zetel.

Gelukkig!

Van nazipartij AfD als één na grootste in Duitsland word ik toch wel verdrietig ;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:24

AFD trok heel veel jongeren want de partij maakte dankbaar gebruik van TikTok . Jammer dat historisch besef steeds verder wegebt . Niet alleen daar maar in meerdere landen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:30

Gewoon heel erg %) dit. Geen mens lijkt geleerd te hebben van het verleden. En social media en populaire filmpjes hebben in meer landen jongeren beinvloed en stemmen getrokken

Zou dit nog te keren zijn of rennen we als europa heel hard naar het verleden en de afgrond? -O-

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:13

Werd ook al eerder genoemd, waarom zijn er zoveel jongeren die rechts stemmen? En dat is omdat (populistisch) rechts heel handig is met social media. Vergis je niet - social media heeft écht veel invloed, jongeren halen veel info daarvandaan. X is inmiddels een stuk minder gereguleerd, Facebook doet zijn best maar is ook niet al te best, TikTok is van china en is al helemaal 1 grote beerput qua data. Fake news (maar dan echt), Russische inmenging via fake accounts, twitterbots.... Bewust misinformatie verspreiden, het slaat gewoon aan. Kijk maar eens naar de YouTube van een FvD... en hoe lomper en hoe grover, hoe meer clicks en likes. Daarom vond ik het ook belangrijk om op een partij te stemmen die bewust bezig is met digitalisering en wat het betekent voor mensen. Tel daarbij op het dalende niveau op de scholen....

@karuna - ik hoop dat men ervan leert. Ik denk dat de laatste generatie te "entitled" is opgegroeid. Weinig echt grote problemen, altijd alles geregeld, weinig moeite doen voor dingen, het idee dat men overal maar recht op heeft (altijd veul en goedkoop eten bijvoorbeeld)... ik denk dat het eerst echt veel fouter moet gaan voor het weer beter wordt. We zijn nogal hardleers.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 10:18

nps, geldt dat niet voor alle (nog levende) generaties nu? Vanaf de boomers tot Gen Alpha, is toch allemaal vrij makkelijk en soepel gegaan de laatste 70/80 jaar, geen oorlogen of andere erge rampen hier in NL.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:25

ruitje schreef:
Zouden deze dingen niet ook zo gestegen zijn zonder Trump aan de macht? Het zijn volgens mij zaken die ik over de hele wereld zie die jij noemt. Social Media is killing daarin...

Tegenvraag: stel, je verbied Trump, of laten we hier de FvdD eens noemen.

Zorgt dat dan voor minder of meer radicalisering of minder schade aan de democratie?

Ik denk dat je dan onderstromen krijgt en dat is niet best... dat klapt een keer. Liever uitdoven dan maar i.m.o.

Late reactie, maar nee, die stijgen niet zomaar vanzelf. Social media is zeker killing hierin, maar op het moment dat de leider van het land zelf de rechtsstaat (door rechters te benoemen) en vrije media saboteert (door te benoemen wat fake is en wat niet fake is, openbare media aan de schandpaal te nagelen en / of te korten in budget - en ja, dat doen populistische leiders) heeft dat echt wel zijn invloed op het land. In het onderzoek is er data van voor het presidentschap en na het presidentschap. Je kan dus heel goed zien wat voor invloed het presidentschap heeft gehad op de gemeten waarden (denk - in hoeverre kunnen Democraten en Republikeinen het nog eens zijn over dingen?). Doordat er steeds zulke extremen de discussie in worden gegooid (misinformatie, haat en beledigingen, loze beloften) stelt dat het publiek debat enorm op scherp en worden de tegenstellingen veel verder vergroot. Zie je hier ook.

Ik ben ontzettend tegen verbieden, maar denk dat het wel goed is om steeds te benoemen wat rechts-populisme nou eigenlijk inhoud, en wat voor gevolgen het kan hebben voor de rechsstaat. Welke trekjes totalitair zijn (denk het verbieden van bepaalde media) en wat de invloed is van social media op de maatschappij en het stemgedrag.

Ik moet ook altijd denken aan Brexit - wat een populistisch thema was dat zeg. De Brexit heeft de gemiddelde Brit niks opgeleverd. Inflatie is even hard gestegen, brandstof is even hard gestegen...

https://www.tijd.be/dossiers/de-verdiep ... 76432.html
https://decorrespondent.nl/15079/de-har ... 360a5be503

(en, uit het eerste stuk over migratie:)
Tijd schreef:
May is er wel in geslaagd de migratie te stoppen. ‘En er waren in 2022 50.000 EU-studenten. Dat is een halvering van het aantal in vergelijking met 2021. Dat betekent een serieuze hap uit het budget en de inkomsten van de universiteiten. Er is een nettovertrek van EU-onderdanen uit het Verenigd Koninkrijk. Dat versterkt de arbeidstekorten in bepaalde sectoren. Wij hebben die tekorten ook, maar de brexit verergert ze en bemoeilijkt een oplossing, omdat het VK niet meer in de Europese arbeidsmarkt zit’, zegt De Rynck.

‘Er zijn ook minder investeringen als gevolg van de brexit en de inflatie is in het VK hoger. Van alle economische beloftes voor de brexit is niets in huis gekomen’, zegt de Belgische EU-ambtenaar. Tijdens de brexitcampagne werd gevreesd voor een verlies van 4 tot 5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) door de brexit. ‘Dat voltrekt zich nu effectief. Bedrijven sluiten druppelsgewijs. Een familiebedrijf dat juwelen maakt, een ander dat artisanale producten fabriceert, logistieke bedrijven die een hub in Vlaanderen kiezen, een verkoper van Franse wijnen die opereerde vanuit het VK, een financieel dienstenbedrijf dat verkast naar Frankfurt en het VK verarmd achterlaat.’

Dus, ik vind het écht heel belangrijk om te weten wat de schade is die populistisch rechts kan brengen. Het is simpelweg niet niks.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:50

Ik vind de ontwikkeling van de Hongaarse partij Tisza van de heer Magyar interessant.

Qua politieke standpunten staat hij niet ver van Orban vandaan, maar
- ondanks de persbreidel wist hij toch 31% van de stemmen te krijgen
- en hij keert zich tegen zaken als corruptie en nepotisme.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:52

En Magyar is pro europa en anti Russia!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 10:55

Wat niet vergeten moet worden: de zogenaamd "populistische" partijen springen in op een onvrede in de samenleving. En of een regering nu links of rechts, als zo'n grote groep mensen zichzelf herkend in de boodschap van die partijen dan doen de regerende partijen iets verkeerd. En in NL is duidelijk waarom. Migratie.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:06

janderegelaa schreef:
Wat niet vergeten moet worden: de zogenaamd "populistische" partijen springen in op een onvrede in de samenleving. En of een regering nu links of rechts, als zo'n grote groep mensen zichzelf herkend in de boodschap van die partijen dan doen de regerende partijen iets verkeerd. En in NL is duidelijk waarom. Migratie.

Onvrede over wat?
En hoe is migratie daar de oorzaak van?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:13

callippo schreef:
janderegelaa schreef:

Onvrede over wat?

Precies !!

We willen allemaal een mooi huis, een leuke parttime baan, fantastische buren, vakanties, weinig belasting betalen, gratis zorg, een mooie auto en een lage energierekening. :D

Maar is het haalbaar ? En betaalbaar ?

Het is makkelijker om al die buitenlanders de schuld te geven. ;)

@nps
Mooie post! +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:19

En waarom is die onvrede over migratie er? Omdat die populistische partijen mensen wijsmaken dat migratie hét grootste probleem is en dat alle problemen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen als je de grenzen sluit.

Verwarring zaaien, een tactiek die sinds mensenheugenis bestaat en succesvol wordt toegepast. Mensen geloven alles wat hun toevallig goed uitkomt. Het is de schuld van de vluchtelingen? Hé wat handig, dan hoef ik niet in de spiegel te kijken! Klimaatverandering komt niet door de mens? Oh top, dan hoef ik mijn slechte gedrag helemaal niet aan te passen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:43

callippo schreef:
janderegelaa schreef:

Onvrede over wat?

Huizen probleem

Grotere druk op de zorg

Meer gebruik makend van uitkeringen en subsidies waardoor belastingen oa hoger worden

Overbevolking

Ik zeg niet dat dit allemaal de schuld is van migratie he? maar migratie speelt hier wel een grote rol in, afhankelijk van de soort. Doen alsof dit soort problemen allemaal niet spelen is niet zo verstandig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 11:45

onvrede over het beleid van de overheid. En dat gaat dan over heel veel groepen. zorgmedewerkers, leerkrachten, studenten, boeren, mkb bedrijven, woningzoekenden, ouderen.. noem maar op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:50

Nou kijk, ik heb er persoonlijk geen last van. Maar ik kan me wel indenken dat, als je al jaren op de wachtlijst staat voor een woning, dat het dan slecht valt dat statushouders voorrang krijgen bijvoorbeeld. In Utrecht heeft men een maand lang alle vrijkomende sociale huurwoningen aan statushouders gegeven. Dan verliest het zijn draagvlak. Daarbij lijkt er geen einde te komen aan de stroom asielzoekers dus het probleem van onderdak geven wordt steeds groter uiteraard. Waarbij er ook nog een aantal flink overlastgevende tussenzitten die niet eens echt op de vlucht zijn (de zog. veiligelanders).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:55

janderegelaa schreef:

Nee, populistische partijen laten je denken dat migratie de oorzaak is. En ze zullen er alles aan doen om de “ overlast” in stand te houden want anders hebben ze geen punt / bestaansrecht meer.
Migratie is een probleem veroorzaakt door de rechtse kabinetten van de laatste jaren.
VVD liet zelfs het kabinet er op vallen, met leugens nog wel .
En mensen trappen er in.
Ik snap niet dat zoveel , vooral radicaal rechtse stemmers dit niet doorhebben .
Kan wel een lesje gaan houden over de aanloop naar WW2 en de gevolgen daarvan voor bepaalde bevolkingsgroepen maar ik denk, laten de mensen het nu ook zelf maar zien.