Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xPabloBokt schreef:WIA is echt het kromste systeem dat er bestaat. Toen ik op mijn minor arbeidsrecht leerde hoe dat in elkaar zat moest ik mijn kin van de grond rapen. Wat Balou_k zegt klopt inderdaad, omdat de WIA toegekend wordt op basis van procentueel inkomensverlies. Dus een voetballer die twee benen verliest geniet procentueel een veel groter inkomensverlies en is volgens het systeem van de WIA dus procentueel ook meer arbeidsongeschikt omdat ze voor hem waarschijnlijk geen drie vergelijkbare functies kunnen vinden in zijn inkomensgroep (ja echt, dat werkt zo) en voor de, zeg, administratiemiep die twee benen kwijtraakt kan dat wel omdat ze procentueel veel minder inkomen kwijtraakt en dus ook een lager percentage arbeidsongeschiktheid toegekend zal krijgen. Onder de 35% arbeidsongeschiktheid val je buiten de boot en krijg je gewoon niks.
Ongelooflijk krom.
DuoPenotti schreef:Balou dat zeggen we ook
Daar klopt dus geen bal van.
Nikass schreef:Ja bizar.
Maar het is toch minder dan 35% van je laatste inkomen?
Zeedraakje schreef:Voor mij is het best vreemd om te lezen hoe jullie over het systeem m.b.t. de WIA bekijken. Laat me wel extra dankbaar voelen dat ze mijn klachten serieus namen en mij ook daarnaar beoordeeld hebben. Terwijl ik ook maar een 'administratiemiep' was, met een MBO salaris (HBO opleiding maar was toch niet wat ik wilde). Toch eerst 100% arbeidsongeschikt in de WGA en bij herkeuring IVA. Kan echt niks slechts zeggen over mijn ervaringen met het UWV en zo te lezen maakt mij dat hier op het forum haast 'bijzonder'...
Fem schreef:Nikass schreef:Ja bizar.
Maar het is toch minder dan 35% van je laatste inkomen?
Klopt, je moet meer dan 35% loonverlies hebben om een WIA toegekend te krijgen.
Het systeem is overigens echt verrot zoals vele voor mij al benoemd hebben.
Zelf sinds kort ook een WIA toegekend gekregen met 55% loonverlies dus 55% arbeidsongeschikt.
En dan mag ik van 'geluk spreken' dat ik nachtdiensten werkte. Als ik overdag had gewerkt in de zorg, had ik mogelijk geen eens recht gehad op een WIA.
Wat mij betreft moet daar dus echt wat veranderen, afkeuren op basis van de klacht/ziekte/ernst daarvan en niet op basis van je loon.
Berdien schreef:Ik ben echt verbijsterd. Zoveel stemmen voor de PVV. Hoe dan. Hóe dan.