Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:06

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:31

Winged schreef:
Blijkbaar is het inmiddels ook nodig om wolfwerende rasters van anderen te slopen.. https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/157199 ... t-aangifte

:n

Er staan aardappelen naast. Wellicht de spuitboom van de gewasbeschermingspuit er aan blijven hangen. Is bij mij laatst ook gebeurd. Die dingen zijn enorm breed en bij het draaien niet hoog genoeg pikte net aan de draad en alles eraf. Maar die chauffeur zag het en kwam het melden.
Maar daar rondom Vledder wordt meer vernield. Hooibalen kapot gesneden. Beregeningsslangen doorgesneden. Vorig jaar hele rollen folie voor op de lelies doorgesneden en meer van dat soort zaken. Wie weet was dit ook een activist die de wolf een schaapje gunt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:43

Triest. Blijf van mensen hun spullen af

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:47

In Duitsland hebben ze daar ook veel last van, evenals van diefstal van de accu's voor de afgelegen percelen. Dan ben je niet alleen je accu kwijt, maar zijn je dieren ook niet beschermd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:54

pillow schreef:
Winged schreef:
Blijkbaar is het inmiddels ook nodig om wolfwerende rasters van anderen te slopen.. https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/157199 ... t-aangifte

:n

Er staan aardappelen naast. Wellicht de spuitboom van de gewasbeschermingspuit er aan blijven hangen. Is bij mij laatst ook gebeurd. Die dingen zijn enorm breed en bij het draaien niet hoog genoeg pikte net aan de draad en alles eraf. Maar die chauffeur zag het en kwam het melden.
Maar daar rondom Vledder wordt meer vernield. Hooibalen kapot gesneden. Beregeningsslangen doorgesneden. Vorig jaar hele rollen folie voor op de lelies doorgesneden en meer van dat soort zaken. Wie weet was dit ook een activist die de wolf een schaapje gunt.

Ik zie momenteel hier geen gif gespoten in de buurt? Ik denk dat de boeren hier in de buurt Koeling ook wel hadden gewaarschuwd als ze iets kapot hadden gereden?

De rollen folie was hierachter inderdaad, echt schaamteloos. Je kan het ergens niet mee eens zijn, maar gaan vernielen vind ik echt ook een no-go.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:01

lies schreef:
Ik zeg toch duidelijk; ik VIND dat geen oplossing. Waaruit toch duidelijk blijkt dat dat mijn mening is, geen voldongen feit. Heb het gevoel dat ik mijn reacties in watten moet verpakken, want anders worden mensen boos.

Ik vind(!) het uitzetten in grotere natuurgebieden een top oplossing (niet beperkt tot Nederland), heb ik ook al eerder aangegeven. Maar ik ben bang dat het zinloos is, want dan komen er weer andere. Ik denk dat wanneer er teveel wolven komen, de natuur daar wel een weg in vindt. Als we blijven ingrijpen, krijg je scheve verhoudingen.

Maar misschien is het ook wel te laat om het op z’n beloop te laten, en zijn de verhoudingen al té scheef.

Dan zou ik graag van je vernemen hoe jij denkt dat de natuur daar een weg in vindt?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:12

Twiggy2008 schreef:
Shadow0 schreef:
Weet ik eigenlijk niet. Een deel van de schapen wordt voor het vlees gehouden, en ze worden ook vergoed, dus het valt mee. Ik geloof beslist dat het frustrerend voor de boer is hoor! Maar toch... er gaat nogal wat mis in onze bioindustrie, en heel veel boeren kunnen daar wel mee leven. Ook als er af en toe een stal in brand vliegt of een vrachtwagen met dieren stikt omdat de koeling uitvalt, is de roep om structurele oplossingen er nauwelijks. Er wordt nog steeds heen en weer gezeuld met allerlei dieren. Dierenwelzijn is daarin niet altijd de belangrijkste overweging... dus waarom speelt dat hier zo'n grote rol?

Dát vraag ik mij ook af. (Mega)Stallen vliegen WEKELIJKS in de fik en dat is al jaren zo en waar zijn al die boeren dan met een structurele oplossing??? Daar gebeurt niets aan, waar ik mij kapot aan erger.

Maar owee, als er een wolf komt.

Overigens zou ik mijn dieren zeker verdedigen, maar die worden ook niet opgegeten en ik verdien geen geld aan ze. Ik eet ook geen beesten overigens. Ik heb jarenlang gezien hoe de lammetjes opgehaald werden, de schapenboer zijn zakken vulde. Niets meer, niets minder. Dus het heeft bar weinig met dierenliefde te maken.

Alsof dit enkel prof boeren betreft zeg -O-

En daar komt men weer met de bio industrie, ook zo een fijne en zolang men zelf vlees haalt bij de supermarkt of reguliere slager, houdt men dat zelf fijn in stand :)*

Ach en de boeren worden vergoed, dan is het een stuk minder erg dat die dieren hebben liggen creperen gansch de nacht en uit elkaar zijn gereten na zoveel stress, serieus? Denkt men echt dat een vergoeding helpt, als je je dieren veilig probeert te houden, voor bakken geld wolfwerend raster plaatst en dan de wolf er door heen komt en je dan in de ochtend je schapen in stukken bij elkaar moet rapen? Of je kuddeverdedigingshond, je pony, je kalveren, je paard of je geiten?

En verder kun je het bij de boeren leggen dat lammeren naar de slachtbank gaan of varkens in megastallen worden gehouden, maar waar ligt dat nu eigenlijk werkelijk aan. Aan die boer die zijn boterham probeert te verdienen of aan de consument die vindt dat ie recht heeft op een goedkoop stukje vlees, maar een grote mond heeft over de bio-industrie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:16

pillow schreef:
Sunnda schreef:
En niet te vergeten dat het overgrote deel van Drenthe absoluut de naam natuur niet mag dragen, gezien datzelfde deel aangelegd is nog niets eens zo gek lang geleden.
Komt meteen het probleem dat er geen zwijnen, amper herten en ander wild is waardoor de wolf gedwongen wordt te gaan 'maccen' in weilanden.

Op de veluwe moest er dit jaar nog bijgeschoten worden, dus daar heeft de wolf genoeg aanbod en veel minder interesse in vee.(terwijl daar meer wolven zitten)
Wel worden ook daar veel jongen gepakt dus de vraag is hoe dat zich over drie/vier jaar verhoudt in het aanbod van wild.

Heel veel Drentse natuur is al eeuwen oud. En amper herten? Helemaal geen herten.

Zeker wel ;)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:20

DuoPenotti schreef:
Haha. Ja komt daardoor :P

Maar hier bij ons ook geen herten. Wel reeën.
Die ik momenteel niet meer zie. En kan me dan weer niet voorstellen dat het door de wolf komt.
Hij zit hier 5km verderop en noordelijker permanent. Maar hier is hij maar een paar keer geweest.
Toch zien we er geen meer.
Iemand een verklaring?

Ja, ze houden zich meer schuil als voorheen, heb je hier ook.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:21

lies schreef:
Ik zie ze nu ook niet meer.
In de zomer schijnen ze vooral ‘s nachts op pad te gaan.

In de winter leven ze vaker in groepen, in de zomer vaker solitair en dan vallen ze minder op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:21

Ja maar ik denk dan weer is 5 km niet te ver weg daarvoor?
Of hij moet vaker een uitstapje dichtstbij hebben dan we weten.
Nu maar een paar keer geweest.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:24

Winged schreef:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/157175 ... je-te-zijn

Doodgeschoten wolf is een jong mannetje. Mijn hoofd gaat direct door als in 'jong dier leert gedrag van...' En vaak zijn er meerdere pups. Dus de kans is aanwezig dat deze pups geleerd hebben dat schapen-in-afrastering een gemakkelijke prooi zijn.

Klopt, ze hebben hier met papa en mama wolf lekker op schapen gejaagd en geoefend. Je kon zien dat er pups mee waren, omdat veel schapenstaarten van de schapen waren afgetrokken. 16 dode schapen waren voor deze les aan de pups.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:26

DuoPenotti schreef:
Ja maar ik denk dan weer is 5 km niet te ver weg daarvoor?
Of hij moet vaker een uitstapje dichtstbij hebben dan we weten.
Nu maar een paar keer geweest.

Ik denk dat die wolven in de nacht verder zwerven dan je denkt, hier zien we de reeen die zich meer schuil houden. De wolf is redelijk stil hierachter, denken we, maar we vinden opeens wel erg vaak reeenbotten op de wandelpaden. Maar omdat gepakt wild niet bekend wordt gemaakt, weet je slecht waar de wolven op wild jagen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:35

Hij zit voornamelijk noordelijker dan dat ik woon. En daar heeft hij idd een enorm gebied. En daar al meer dan honderd weide dieren te pakken. Tot volwassen koeien aan toe.
Maar deze kant op moet hij over het kanaal en dat heeft hij gelukkig zover we weten nog niet vaak gedaan.
Paar keer maar.

Maar waar we eerst dagelijks reeën zagen nu gewoon nooit meer. Al 2 jaar niet meer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:38

Vanwege de maïs, bosjes en houtwallen zie je nu ook minder reeën in het landschap.
Het zelfde geldt voor de wolf.
Vandaar minder zichtmeldingen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:41

Klopt. Maar op vaste weides waar geen mais op staat en het zicht niet anders als al die jaren die we hier wonen is het raar.
Ik zelf kan me niet voorstellen dat het de wolf is. Maar anderzijds wat dan?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:45

Dieren verschuilen zich en planten zich inmiddels door aanwezigheid van de wolf minder voort.
Teveel stress.
Jongen die opgevreten worden door de wolf?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:47

Volgens deze advocaat maken de 2 aangiftes weinig kans van slagen.

https://www.hetschaap.nl/advocaat-aangi ... -kansloos/

Tja, waar de aangiftes wel goed voor zijn dat is als trigger om donaties te ontvangen. Ik denk dt het dit soort dierenrechtenclubs dan ook voornamelijk om de aandacht is te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:48

Wintu schreef:
Klopt, ze hebben hier met papa en mama wolf lekker op schapen gejaagd en geoefend. Je kon zien dat er pups mee waren, omdat (...)

Klopt niet.

Ik heb 7 versies gehoord, dus hoe het exact gegaan is weet ik niet.
Maar alle versies hebben het over één (1) wolf.

Heftig genoeg.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:51

Janneke2 schreef:
Wintu schreef:
Klopt, ze hebben hier met papa en mama wolf lekker op schapen gejaagd en geoefend. Je kon zien dat er pups mee waren, omdat (...)

Klopt niet.

Heftig genoeg.

Met hier bedoel ik, hier in de buurt, sorry als dat ietwat onduidelijk was. Begin dit jaar is het wolvenpaar met de pups wezen oefenen op een kudde schapen hier in de buurt. Dat viel op te maken uit de verwondingen van de schapen.

De post waarop ik reageerde ging over dat deze jonge dieren het is geleerd door hun ouderdieren, dat de schaap een goede prooi is. Daar reageerde ik op ;)
Laatst bijgewerkt door Wintu op 13-07-23 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:51

Janneke2 schreef:
Wintu schreef:

Klopt niet.

Heftig genoeg.

Jij leest wel slecht.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:54

Wintu schreef:
pillow schreef:

Heel veel Drentse natuur is al eeuwen oud. En amper herten? Helemaal geen herten.

Citaat:
Zeker wel ;)

Gaan we de discussie opnieuw voeren. In Drenthe zijn geen herten en zo ja waar dan?
Laatst bijgewerkt door pillow op 13-07-23 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:54

Wintu schreef:
Met hier bedoel ik, hier in de buurt, sorry als dat ietwat onduidelijk was. Begin dit jaar is het wolvenpaar met de pups wezen oefenen op een kudde schapen hier in de buurt. Dat viel op te maken uit de verwondingen van de schapen.

... dank voor de verduidelijking.

En heel rot om mee te maken!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:01

Pillow, hier loopt een heel koppel damherten in het bos, we hadden zo vorig jaar zelfs in de straat lopen. En er is, jawel, 1 edelhert in Drenthe, hele petities over geweest. Maar goed, damherten lopen hier wel zeker, in Vledder liep er een op straat en ook bij ons in het dorp liepen er meerdere. Mag het? Nee, want we hebben hier een nulstand, maar ze zijn er wel zeker, sowieso loopt er een groepje in Boschoord en ook in Boijl, ok 2 km over de grens liepen ze gewoon over straat. Ooit ontsnapt en het heeft zich fijn voortgeplant :D ik krijg met regelmaat telefoon of die van ons ontsnapt zijn, maar nee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:02

pillow schreef:
Gaan we de discussie opnieuw voeren. In Drenthe zijn geen herten en zo ja waar dan?

Even voor de definities van hert en schijnhert (waar reeen toe behoren)
Citaat:
Hertachtigen (Cervidae) zijn een familie van herkauwende, evenhoevige zoogdieren die zich kenmerken door het gewei van het mannetjeshert. Een mannelijk hert heet hert of bok en een vrouwelijk hert heet hinde. Bij reeën spreekt men echter gewoonlijk van bok en geit, bij rendieren en elanden van stier en koe. Er zijn zo'n veertig soorten in 16 geslachten en vier onderfamilies.

De twee belangrijkste onderfamilies binnen de hertachtigen zijn Cervinae (echte herten), waartoe het edelhert en het damhert behoren, en Capreolinae (schijnherten), waartoe het rendier, reeën, het muildierhert en de eland behoren. Bij alle soorten, behalve het Chinese waterhert, vormen de mannetjes elk jaar een nieuw gewei dat in de winter wordt afgeworpen.
Bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Hertachtigen
Dus jullie hebben allemaal gelijk en ongelijk tegelijkertijd.