Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:49

Urielle schreef:
Die fietsen klopt wél. De gemeente hier doet nl regelmatig oproepen voor het doneren van tweedehands fietsen voor vluchtelingenhulp binnen de gemeente. En ik moet eerlijk zeggen dat dat best een beetje stak in de tijd dat ik zelf geen fietsen voor de kinderen kon betalen en dat bij elk schooluitje of verkeersexamen moest gaan uitleggen op school, erg gênant.

Ik ben trouwens absoluut voor hulp aan alle noodhebbenden, maar de lijst van huisraad die door onze gemeente verstrekt wordt vind ik er echt over. Er zijn mensen hier in de straat die bij wijze van gordijnen maar wat dekbedovertrekken voor de ramen gespannen hebben, laat staan een fiets. Als 'een normaal gezin' fietsen en een tv hoort te hebben bijvoorbeeld, dan horen ook de lagere inkomens en mensen in de bijstand daar toegang tot te hebben. Daar mag van mij een betere balans in gevonden worden.

Fietsen kun je aanvragen hoor. Ik weet niet hoe het werkt in jouw gemeente. Maar in de gemeente waar ik voor werk kun je terecht bij Centrum Jeugd en Gezin. Fietsen, maar ook andere spullen (kamerinrichting, kleding, etc) kunnen dan aangevraagd worden bij bijvoorbeeld Kinderhulp. Ook bijdrage voor kamp of vakantie, medische benodigdheden, etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:02

Jessix schreef:
Urielle schreef:
Die fietsen klopt wél. De gemeente hier doet nl regelmatig oproepen voor het doneren van tweedehands fietsen voor vluchtelingenhulp binnen de gemeente. En ik moet eerlijk zeggen dat dat best een beetje stak in de tijd dat ik zelf geen fietsen voor de kinderen kon betalen en dat bij elk schooluitje of verkeersexamen moest gaan uitleggen op school, erg gênant.

Ik ben trouwens absoluut voor hulp aan alle noodhebbenden, maar de lijst van huisraad die door onze gemeente verstrekt wordt vind ik er echt over. Er zijn mensen hier in de straat die bij wijze van gordijnen maar wat dekbedovertrekken voor de ramen gespannen hebben, laat staan een fiets. Als 'een normaal gezin' fietsen en een tv hoort te hebben bijvoorbeeld, dan horen ook de lagere inkomens en mensen in de bijstand daar toegang tot te hebben. Daar mag van mij een betere balans in gevonden worden.

Fietsen kun je aanvragen hoor. Ik weet niet hoe het werkt in jouw gemeente. Maar in de gemeente waar ik voor werk kun je terecht bij Centrum Jeugd en Gezin. Fietsen, maar ook andere spullen (kamerinrichting, kleding, etc) kunnen dan aangevraagd worden bij bijvoorbeeld Kinderhulp. Ook bijdrage voor kamp of vakantie, medische benodigdheden, etc.

Alleen voor mensen in de bijstand of mensen in de schuldsanering bijvoorbeeld. Ik werkte net na de scheiding fulltime voor een sh*tsalaris met drie kinderen. M'n bejaarde buurvrouw werkt nog steeds fulltime in een bejaardentehuis omdat haar pensioen niet toereikend is. M'n Poolse buurman staat in de kassen voor een habbekrats. Dan heb je dus bij de gemeente nergens meer recht op. Daar heb ik een maatschappelijk werkster vanuit de gemeente ook voor op bezoek gehad.

Ik heb het nu zelf gelukkig weer een heel stuk beter voor elkaar, maar vanuit die tijd begrijp ik de PVV-stemmer wel, al zijn het niet mijn ideeën. De grens voor hulp aan de gewone bewoners ligt bizar laag en voor de armere mensen loont werken ook echt niet op die manier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:09

Urielle schreef:
Ik heb het nu zelf gelukkig weer een heel stuk beter voor elkaar, maar vanuit die tijd begrijp ik de PVV-stemmer wel, al zijn het niet mijn ideeën. De grens voor hulp aan de gewone bewoners ligt bizar laag en voor de armere mensen loont werken ook echt niet op die manier.

Ik snap de PVV-stemmers daar dan juist niet in, want er zijn beslist gemeentes die wel beleid maken voor alle gezinnen in armoede en daarin ook echt behoorlijk veel doen - en dat gaat op initiatief van hele andere partijen dan de PVV.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:14

Dees schreef:
Absolute onzin.
Ook voor statushouders is helemaal niets gratis.

Zo wordt de inrichting van het huurhuis door de gemeente geregeld, maarrrr... vervolgens wordt gedurende 5 jaren een 100 of 200 euro netto ingehouden op de netto bijstandsuitkering.
Ook houdt men ook meteen maar even de zorgpremie in, inclusief uitgebreid aanvullend pakket. Waardoor ze meteen vanaf het eerste begin in de schulden zitten en moeten rondkomen in NL serieus onder het bestaansminimum.

Er wordt geen voedsel verstrekt, net zo min als telefoons en fietsen.
Voor KINDEREN bestaan er wel goede doel stichtingen waar ze hulp krijgen voor een fiets, schoolreisje of voor school benodigde laptop. Maar met de bus naar school, dat moet zo'n gezin echt zelf betalen, dat krijgen ze nergens vergoed. Ook niet als ze gehuisvest worden op toevallig 20km van een dichtstbijzijnde school.

Ik help dergelijke gezinnen en het is financieel een groot treurdal. Maar ze zijn veilig en daarvoor dankbaar dus men klaagt niet.

En zo heb ik nog vele voorbeelden. Dus kom svp niet meer aan met "ze krijgen alles gratis en wij krijgen dat niet".
Dat is echt aperte onzin.

Heel veel Nederlanders (waaronder ik) weten dit dus niet. Het zou mooi zijn als het AD/Nu.nl daar eens aandacht aan besteed, ik denk dat er dan wel mensen zijn die de meningen bijdraaien.

Er zijn namelijk wel een heleboel mensen die dringend op zoek zijn naar een woning maar geen urgentie krijgen en statushouders/ vluchtelingen voor zien gaan. En ik kan me goed voorstellen dat daar geen begrip mee gekweekt wordt. Ligt dat aan de statushouders/ vluchtelingen? Ik denk het niet, ik denk dat het systeem in Nederland gewoon niet goed is.

Op het moment dat iemand in Nederland geen verblijfsvergunning krijgt kunnen ze namelijk wel doorprocederen tot ze een ons wegen en die procedures duren vaak zó lang dat het na zoveel jaar ook niet meer menselijk is om iemand terug te sturen. Daarom moeten de vluchtelingen en asielzoekers die naar NL komen binnen een jaar te horen krijgen of ze mogen blijven of niet. En als het antwoord 'nee' is, dan moeten ze zsm het land verlaten. En wat mij betreft worden ze dan simpelweg op de eerstvolgende vlucht gezet waar nog een stoel vrij is.

Daarnaast moet er een verandering komen in het urgentiesysteem. Iemand die op straat dreigt te komen vanwege een scheiding, dat zou niet mogelijk moeten zijn. Niemand zou verplicht bij een ex moeten blijven wonen, als de situatie voor die persoon niet veilig is, maar er wordt geen urgentie verleend...

Dan vraag ik mij ook af waarom we geen Amerikaans college systeem kunnen voeren in Nederland? Waarbij studenten op campus verblijven tijdens de studie, zonder dat ze daarvoor 1250 euro per maand aan huur hoeven te betalen voor een kamer van 4m2.

Het huizenprobleem is ontzettend groot in Nederland, maar werkbare oplossingen heb ik nog niet gezien. Ik zeg niet dat hetgeen wat ik hierboven schets ideaal is (zitten vast genoeg haken en ogen aan) maar ik zou toch wel een meer actievere rol van de overheid willen zien en oplossingen voor de lange termijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:17

Dat is uiteraard hartstikke mooi.

Maar ik snap best dat het steekt als je zelf op het eind van je salaris een stuk maand overhoudt op puur basis leven en er worden dan fietsen, drogers, koffiemachines en bureaustoelen ingezameld die gaan naar 'nieuwkomers', terwijl er ook extra schoonmaakmiddelen, beddengoed en basismeubels naar de al aanwezige armen van de gemeente die net boven die grens vallen hadden kunnen gaan. Imo zijn dat geen eerste levensbehoeften, en daarmee dus geldverspilling.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:19

Citaat:

Gemeenten hebben hier vrij veel vrijheid in.

Sommige gemeenten hebben een traditie in hand op de knip (uit mijn Randstad tijd: Wassenaar)
anderen zijn uit principe ruimhartig (bijvoorbeeld Leiden).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-07-23 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:20

Urielle schreef:

Maar ik snap best dat het steekt als je zelf op het eind van je salaris een stuk maand overhoudt op puur basis leven en er worden dan fietsen, drogers, koffiemachines en bureaustoelen ingezameld die gaan naar 'nieuwkomers', terwijl er ook extra schoonmaakmiddelen, beddengoed en basismeubels naar de al aanwezige armen van de gemeente die net boven die grens vallen hadden kunnen gaan. Imo zijn dat geen eerste levensbehoeften, en daarmee dus geldverspilling.

Koffiemachines zijn voor veel mensen wel een eerste levensbehoefte :P

Ik denk dat zulke initiatieven heel mooi zijn om binnen je gemeente te organiseren. Veel van dat soort apparaten kun je heel goed bij de kringloopwinkel kopen, en op weggeefhoeken wordt ook veel weggegeven.
Ik weet niet of dat zozeer iets is voor de landelijke politiek, maar meer voor het lokale bestuur om apparaten die bij een stort ingeleverd worden (en die nog werken) te verdelen onder de arme mensen binnen die gemeente, ongeacht of zij asielzoeker zijn of niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:24

Over het amerikaans collegesysteem kan ik je vertellen dat we daar niet gelukkig van gaan worden.
Ten eerste moeten Nederlandse studentenkamers zich gewoon aan de huurprijzenregels houden, dus 1250 euro/maand voor 4m2 wordt tijd voor een gesprekje met de klachtencommissie. https://nos.nl/artikel/2172147-betaal-j ... neem-actie

Ten tweede bieden veel universiteiten dan misschien wel kamers aan, maar dat is bepaald niet gratis. De gemiddelde huur is 900 dollar per maand voor een dormroom, en dan heb je vaak nog een kamergenoot ook.
Ten derde zijn de universiteiten daar gruwelijk veel duurder. Je betaalt gemiddeld 10.000 dollar per jaar aan collegegeld voor een lokale openbare universiteit. Voor een private universiteit is het gemiddeld 35.000 dollar per jaar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:26

Mizora schreef:
Over het amerikaans collegesysteem kan ik je vertellen dat we daar niet gelukkig van gaan worden.
Ten eerste moeten Nederlandse studentenkamers zich gewoon aan de huurprijzenregels houden, dus 1250 euro/maand voor 4m2 wordt tijd voor een gesprekje met de klachtencommissie. https://nos.nl/artikel/2172147-betaal-j ... neem-actie

Ten tweede bieden veel universiteiten dan misschien wel kamers aan, maar dat is bepaald niet gratis. De gemiddelde huur is 900 dollar per maand voor een dormroom, en dan heb je vaak nog een kamergenoot ook.
Ten derde zijn de universiteiten daar gruwelijk veel duurder. Je betaalt gemiddeld 10.000 dollar per jaar aan collegegeld voor een lokale openbare universiteit. Voor een private universiteit is het gemiddeld 35.000 dollar per jaar.

Nouja ik zeg niet dat we het 1 op 1 moeten kopiëren van de VS natuurlijk, maar wat let je om de opties eens te bekijken om een campus bij de uni te hebben, waar studenten kunnen wonen?

Mizora

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:39

Er zijn dan ook al allerlei universiteiten die kamers op de campus hebben, maar vaak zijn ook die behoorlijk prijzig en daarnaast is onze hele manier van studeren anders. Meer vanuit huis en vaak de universiteitsgebouwen verspreid over de stad.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:43

Mizora schreef:
Er zijn dan ook al allerlei universiteiten die kamers op de campus hebben, maar vaak zijn ook die behoorlijk prijzig en daarnaast is onze hele manier van studeren anders. Meer vanuit huis en vaak de universiteitsgebouwen verspreid over de stad.

Ja en die studenten kunnen gewoon thuis blijven wonen, en de gebouwen verspreid over de stad moet geen probleem zijn. In dergelijke grote steden is namelijk voldoende OV om dat goed en snel af te kunnen leggen, plus dat studenten gewoon op de fiets kunnen natuurlijk.

Het is jammer dat je blijft hangen in het "1 op 1 kopiëren" want dat bedoel ik gewoonweg niet. Ik denk wel dat wanneer universiteiten en hoge scholen zelf huisvesting kunnen bieden aan de studenten, het volgens mij veel gemakkelijker is om dat te reguleren én ga je een hoop huisjesmelkers tegen.

Want het is leuk dat je de klachtencommissie/huurcommissie aanhaalt, maar zoals de studente in het artikel dat je deelde al aangaf; er zijn altijd wel mensen die de prijs wel willen betalen, ook al betalen ze veel te veel. En dat geeft huisjesmelkers de macht om miserabele woonomstandigheden aan te bieden voor een absurd hoog bedrag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:52

Er zijn echt al heel veel specifieke complexen met studentenwoningen, aangeboden door niet-commerciele verhuurders. Die zijn overigens vaak niet goedkoop. (We hebben de campus in Enschede, Uilenstede bij Aalsmeer, de Cambridgelaan (en ook Ina Boudier-Bakker-complex) in Utrecht, in Nijmegen bestaat het - en de andere steden ken ik niet omdat ik daar zelf niet geweest ben maar ik vermoed dat het op veel meer plekken bestaat.) Ook zijn er heel wat tijdelijke woonvormen: containerwoningen of kantoorgebouwen die (enigzins) geschikt zijn voor bewoning (maar niet goed genoeg om heel lang mee te gaan.)

Maar er zijn veel studenten, en er is een hele hoge instroom van buitenlandse studenten, en na een studie is er geen andere woonruimte, dus een natuurlijke doorstroom is er ook niet altijd.

In die richting is vast nog wel wat mogelijk, maar er is ook veel geprobeerd, en uiteindelijk hebben we niet meer tijdelijke / te kleine woonruimte nodig maar goede en duurzame woningen en een behoorlijk beleid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:54

Citaat:
Ja en die studenten kunnen gewoon thuis blijven wonen, en de gebouwen verspreid over de stad moet geen probleem zijn. In dergelijke grote steden is namelijk voldoende OV om dat goed en snel af te kunnen leggen, plus dat studenten gewoon op de fiets kunnen natuurlijk.

Uit mijn studietijd in Leiden:
het is net niet de universiteit of de HBO instellingen die kamers beheren,
daar is een stichting Studenten Huisvesting voor.
Fietsen door de stad gaat prima, er zijn spoorstudenten en inmiddels kan er van alles via het internet.

De echte huisjesmelkers kun je tegenhouden, maar particulieren die huizen of kamers aanbieden (soms voor rare prijzen, meestal niet) houd je wel.
(Binnen bepaalde grenzen vind ik dat ook geen probleem.)

(Over het complex Uilenstede in Amstelveen heb ik alleen maar nare verhalen gehoord - maar mogelijk is het al weer tien jaar geleden uitstekend gerenoveerd...)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:54

Er zijn al universiteiten die zelf huisvesting aanbieden, maar door hoe in Nederland gestudeerd wordt, is het lastig om dat passend te doen. Voor hoeveel procent van de verwachte uitwonende studenten zou de gemiddelde Universiteit volgens jou dan kamers moeten aanbieden in Nederland? Dan laten we nog even achterwege dat het percentage thuiswonend en uitwonend schommelt en dus kan zorgen voor meer leegstand (wat hogere kosten betekent).

Nog even los van het feit dat in de vs de universiteiten dus vaak de huisjesmelkers zijn die veel te hoge huren vragen voor een beperkte kamer die je met iemand moet delen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:59

Ben blij dat ik niet in de politiek zit en dit soort complexe zaken niet hoef op te lossen.

Zijn allemaal wel goede punten die jullie aanhalen. Ik heb zelf altijd thuis gewoond tijdens mijn studie, mijn reistijd was daarvoor acceptabel (woonde in Leusden, studeerde in Wageningen en later in Velp).

Shadow0 schreef:
Er zijn echt al heel veel specifieke complexen met studentenwoningen, aangeboden door niet-commerciele verhuurders. Die zijn overigens vaak niet goedkoop. (We hebben de campus in Enschede, Uilenstede bij Aalsmeer, de Cambridgelaan (en ook Ina Boudier-Bakker-complex) in Utrecht, in Nijmegen bestaat het - en de andere steden ken ik niet omdat ik daar zelf niet geweest ben maar ik vermoed dat het op veel meer plekken bestaat.) Ook zijn er heel wat tijdelijke woonvormen: containerwoningen of kantoorgebouwen die (enigzins) geschikt zijn voor bewoning (maar niet goed genoeg om heel lang mee te gaan.)

Maar er zijn veel studenten, en er is een hele hoge instroom van buitenlandse studenten, en na een studie is er geen andere woonruimte, dus een natuurlijke doorstroom is er ook niet altijd.

In die richting is vast nog wel wat mogelijk, maar er is ook veel geprobeerd, en uiteindelijk hebben we niet meer tijdelijke / te kleine woonruimte nodig maar goede en duurzame woningen en een behoorlijk beleid.

Misschien is dit nog wel het grootste probleem. Waar gaan de studenten heen ná de studie, want een woning krijgen is voor velen vrijwel onmogelijk. Ik heb vorig jaar pas een woning gekregen, en toen was ik al wat jaartjes afgestudeerd :)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:55

Zoals ik al meerdere keren gezegt heb dit topicque. Ik ben voor gelijkwaardigheid. Dus als je als vluchtelingen arm bent moet je geholpen worden. Als je als nederlander arm bent moet je ook geholpen worden. Het moet niet of de ene groep of de andere groep. Gelijkwaardigheid en gelijkheid daar wordt in mijn ogen de wereld stukken. Mooier van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:23

Urielle schreef:
Alleen voor mensen in de bijstand of mensen in de schuldsanering bijvoorbeeld. Ik werkte net na de scheiding fulltime voor een sh*tsalaris met drie kinderen. M'n bejaarde buurvrouw werkt nog steeds fulltime in een bejaardentehuis omdat haar pensioen niet toereikend is. M'n Poolse buurman staat in de kassen voor een habbekrats. Dan heb je dus bij de gemeente nergens meer recht op. Daar heb ik een maatschappelijk werkster vanuit de gemeente ook voor op bezoek gehad.

Wij houden sociaal minimum aan, maar kijken ook wel naar de hele situatie. Heb genoeg mensen geholpen die net wat meer verdienden maar door hoge kosten ook geen drol over hielden.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:26

Nou “ links “ met PVV gaat morgen een motie van wantrouwen indienen en als die aangenomen wordt moet Rutte meteen het torentje verlaten. Ze nemen het hem erg kwalijk dit te hebben laten gebeuren.
Over dat Rutte wegmoet ben ik heel dubbel, maar dat hypocriete huilgedoe van links wordt ik kotsmisselijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 21:30

proudmama schreef:
Nou “ links “ met PVV gaat morgen een motie van wantrouwen indienen en als die aangenomen wordt moet Rutte meteen het torentje verlaten. Ze nemen het hem erg kwalijk dit te hebben laten gebeuren.
Over dat Rutte wegmoet ben ik heel dubbel, maar dat hypocriete huilgedoe van links wordt ik kotsmisselijk.

Ik vind het eigenlijk ook wel kwalijk dat een kabinet valt om zoiets 'futiels', terwijl er echt enorme problemen opgelost moeten worden.

Het komt haast als een snood plannetje over :=.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:30

En wat helpt zo'n zoveelste debat aan de problemen van het land? Allemaal egotripperij.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:36

Ik vind het ook schandalig van de VVD dat ze nu het kabinet laten klappen. Lekker makkelijk, hoeven er weer geen problemen opgelost worden.

Ik denk dat het strategisch is van de VVD en meer om partijbelang dan landsbelang gaat.

Waarom is het hypocriet van links? En trouwens PVV zie ik niet echt als links _O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:39

prompter schreef:
En wat helpt zo'n zoveelste debat aan de problemen van het land? Allemaal egotripperij.

Nou die debatten wordt ik inderdaad niet goed van. Daar vind ik ze nou eens een keer te dik voor betaald. Ga daar weer een hele dag elkaar voor alles en nog wat uitmaken. Voor de zoveelste keer. Die tijd kunnen ze ook nuttiger besteden, lijkt mij zo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:41

Inderdaad! Bezoek mensen met problemen, bezoek boerenbedrijven, verdiep je in dossiers, bemoei je eens met de haperende en slecht beveiligde software. Maar nee, we gaan een hele dag met de vingertjes wijzen naar anderen en jezelf profileren achter de microfoon.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:25

Clickbait en nieuws produceren scoort meer dan onzichtbare werkbezoekjes en is eén de nadelen van de altijd zichtbare politiek. Naast dat er een paar best wel polariserende figuren de kamer ingestemd (fvd anyone?) wat niet helpt bij een inhoudelijk debat. Inleveren op je standpunt, water bij de wijn doen en compromissen sluiten wordt door “het volk” gezien als “liegen en draaien”, dus je moet wat als moderne politicus. Er wordt zelfs overwogen om mobieltjes te verbieden in de Tweede kamer.

https://www.scienceguide.nl/2022/02/sco ... chtsstaat/

https://www.nporadio1.nl/nieuws/opinie- ... -goed-idee

https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1050 ... en-gelaten

Zie je ook aan het toegenomen aantal moties: https://nos.nl/artikel/2457351-recordaa ... eede-kamer

nos schreef:
De toenemende versplintering van de Tweede Kamer is volgens hem één van de oorzaken van de motie-inflatie: "Er zijn steeds meer partijen en dus meer pogingen om zich van elkaar te onderscheiden. Kamerleden willen laten zien wat ze bereikt hebben en een motie is een betrekkelijk makkelijk middel om te scoren naar de eigen achterban en naar anderen. Maar daarmee is het dus vaak iets voor eigen gebruik. Het heeft mogelijk ook te maken met dichtgetimmerde regeerakkoorden, waardoor er voor de oppositie niet veel te halen valt."

(Ja, ik vind dit nogal interessant, sorry ;) )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:27

Marjo schreef:
Urielle schreef:

Koffiemachines zijn voor veel mensen wel een eerste levensbehoefte :P

Ik denk dat zulke initiatieven heel mooi zijn om binnen je gemeente te organiseren. Veel van dat soort apparaten kun je heel goed bij de kringloopwinkel kopen, en op weggeefhoeken wordt ook veel weggegeven.
Ik weet niet of dat zozeer iets is voor de landelijke politiek, maar meer voor het lokale bestuur om apparaten die bij een stort ingeleverd worden (en die nog werken) te verdelen onder de arme mensen binnen die gemeente, ongeacht of zij asielzoeker zijn of niet.

En kijk eens bij het Leger des Heils. 50/50
Ik ben het ermee eens dat op veel vlakken het beleid niet deugt. Maar ik begrijp niet dat mensen daar dan de asielzoekers op aan kijken. Sinds wanneer hebben die enig invloed op het beleid? Ze mogen nog niet stemmen...
En wat stemmen de mensen die zich benadeeld voelen tov vluchtelingen? Over het algemeen Rechts. Excuse me, maar denk je dan écht daar iets mee op te schieten?