prompter schreef:Ik vind het aantal mensen op bokt dat niet werkt ook schrikbarend. Ongetwijfeld allemaal met een goede reden, maar veel zijn het er. Ik kan me voorstellen dat het aantal arbeidsongeschikten onder statushouders net zo hoog zal zijn, velen met ptss.
Wij werken sinds kort met statushouders (naast alle andere groepen), wat een topmensen zijn dat. En ik heb Nederlandse collega's die ook geen Goedemorgen lijken te kunnen zeggen.
Misschien eens stoppen met een hele groep aankijken op de ervaringen met een paar individuen. Het polariseert alleen maar. Kijk het per persoon aan, niet per groep.
Maar die Nederlanders hebben allemaal vanzelfsprekend hele goede redenen om niet te werken en hun chronische vermoeidheidsklachten of ptss zmoeten serieus genomen worden, in tegenstelling tot al die statushouders die zich alleen maar aanstellen omdat ze lui zijn
het is sarcasme uiteraard
Wat betreft de taal, het wordt Westerse expats heel toevallig nooit verweten als ze na 10 of 20 jaar geen woordje Nederlands spreken. Ken zo meerdere mensen uit Duitsland, VS, VK etc die het nooit geleerd hebben en ook 0 moeite voor doen. Terwijl Nederlands juist veel makkelijker is om te leren als je moedertaal Engels of Duits is (en als je een taalcursus kan betalen en verder vermogend bent en een relatief stressvrij leven leidt).
Het is bijna alsof het toch grotendeels op discriminatie neerkomt
Het wordt je overigens ook niet makkelijk gemaakt, inburgeren in Nederland. De verwachting is dat je over het algemeen in je eigen hokje blijft (of het nou expat-, statushouder- of arbeidsmigrantenhokje is). Mensen zo ver krijgen dat ze Nederlands tegen jou gaan praten en enige interactie gaan zoeken is al best een opgave kan ik uit eigen ervaring vertellen
lies schreef:Mijn man werkt overigens op een bedrijf waar 50% vd werknemers Pools is. Alleen de voorman van dat 'Poolse' team spreekt een beetje Nederlands en nog minder Engels. De andere Polen spreken alleen Pools. En waarom ook niet? Ze hebben alleen met hun voorman te maken en ze zijn toch niet van plan om in Nederland te blijven. Ze zijn hier om te werken, om geld te verdienen en zo hun gezin in Polen te onderhouden.
In mijn Ahold magazijn tijden (wat eigenlijk nog niet zo lang geleden is
) had Ahold ook de hele spraakbesturing in het Pools. Collega's uit Tsjechië en Slowakije gingen juist Pools leren om zich verstaanbaar te kunnen maken op de werkvloer