Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:22

prompter schreef:
Hele groepen Nederlanders in de Filipijnen die zelfs geen Engels spreken (mijn collega is getrouwd met een Filipijnse en komt er veel).

Ja precies de mensen waar ik op doel met dat er meer mensen zijn die in andere landen de taal niet spreken :j

(Ik denk dat door vooringenomenheid een aantal mensen bij mijn posts meenden te weten over welke mensen ik het had, zonder dat het er stond, maar dat is een aanname)

Overal zijn mensen die de nieuwe taal niet willen spreken .. dus nls in het buitenland en “buitenlanders” in Nederland.. doen alsof alle buitenlanders een taalprobleem hebben, een trauma of een ander excuus is ook een beetje gek

prompter

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:23

Alle generalisaties zijn gek :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:27

princequillo schreef:
Het is mooi dat je denkt dat dat hier kan, maar dat is de realiteit niet. Mijn partner is buitenlander. Zo makkelijk gaat het allemaal niet. :P

Citaat:
Ik denk niet dat het hier kan (waar schrijf ik dat?).. ik vraag waar dat wel kan :j

princequillo schreef:
Maar die vraag is niet relevant, want ook ik heb nergens beweerd dat het anders is? Sorry hoor, maar dit gaat echt nergens over.

Voor mij is die vraag wel degelijk relevant omdat jij aangeeft dat ik iets denk :j en dat is raar, want je weet niet wat ik denk :)

Maar laat verder maar, het is offtopic

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:27

prompter schreef:
Alle generalisaties zijn gek :)

Ja precies dat! :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:32

Ik vind Nederlanders die emigreren naar een ander land en de taal niet willen leren ook aso.
Mijn vader en moeder gingen in de jaren 60 naar Canada. (je weet wel Wilhelmina noemde Nederland vol. Ten dele overvol. Lees 10 miljoen mensen)
Op school geen Engels gehad in die tijd.
Maar denk maar dat ze het daar snel leerde. Dan komt er vast weer de smoes dat is een makkelijke taal. Nee dat is willen integreren of niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:33

Cer schreef:
[.. doen alsof alle buitenlanders een taalprobleem hebben, een trauma of een ander excuus is ook een beetje gek

Als je op mij doelt, dat is niet wat Ik bedoelde :)
Sowieso niet ALLE want ik probeer niet te generaliseren.
Maar dat alle mensen die geen Nederlands spreken de taal niet zouden willen leren is ook te kort door de bocht.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:34

De motivatie om Nederlands te leren ontbreekt vaak bij veel vluchtelingen omdat die mensen toch wel van plan zijn terug te keren naar hun thuisland als de situatie die ze ontvlucht zijn is verbeterd.
Ik las een artikel in Trouw vorige week waarin Oekraïense leerlingen aan het woord kwamen, die ook echt geen zin hadden om Nederlands te leren. Ze willen gewoon naar huis..
De vluchtelingen die hier komen om wel een bestaan op te bouwen leren wél zo snel mogelijk Nederlands.
Ik werk bij Postnl, waar we veel met subcontractors werken. De meesten van hen zijn Syrisch of Irakees. Ze spreken vrijwel allemaal Nederlands, maar in verschillende gradaties, van zeer gebrekkig tot echt prima. Ze doen enorm hun best, maar geven wel aan dat Nederlands echt een heel moeilijke taal is.

Mijn man werkt overigens op een bedrijf waar 50% vd werknemers Pools is. Alleen de voorman van dat 'Poolse' team spreekt een beetje Nederlands en nog minder Engels. De andere Polen spreken alleen Pools. En waarom ook niet? Ze hebben alleen met hun voorman te maken en ze zijn toch niet van plan om in Nederland te blijven. Ze zijn hier om te werken, om geld te verdienen en zo hun gezin in Polen te onderhouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:36

fransje23 schreef:
Maar dat alle mensen die geen Nederlands spreken de taal niet zouden willen leren is ook te kort door de bocht.

Dat is zeker zo, want inderdaad, dat weet je niet.. :j

Iemand kan het alleen weten over een bekende ofzo, maar nooit over een hele groep, allemaal of iedereen..

@Lies:
Behalve die vluchtelingen die dat niet doen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:42

Kinke schreef:
MyWishMax schreef:
Niet iedere boer is miljonair, nee. Maar ze zijn er wel gewoon. Een gedeelte houdt niks over als je de hypotheek en andere schulden aftrekt, een gedeelte komt te kort, weer een gedeelte houdt wel wat over en een gedeelte houdt zat over. Ik reageerde op Elisa2 die zegt er geen 1 te kennen. Moet je aan haar ook niet vragen of ze een kijkje in administratie heeft gehad?

Nou bij deze dan, Elisa2, weet je zeker dat ze geen miljonair zijn?
Uiteraard zijn er boeren die miljonair zijn, maar dat is geen meerderheid. Een groot deel gaat gebukt onder hoge schulden. En als je je bedrijf beëindigd, dan is de vraag wat het waard is. Zo langzamerhand is er niemand meer die zoiets wil/kan overnemen.

Ja ik weet het zeker :D , niet in hun administratie gekeken maar ken ze persoonlijk. De meesten hebben torenhoge schulden en zitten vooral in een rot positie omdat ze telkens maar weer tegemoet moeten komen aan iedere (vaak slecht doordachte) gril van de overheid met al hun regeltjes.
Ik heb respect voor en ben blij dat ze het uberhaupt niet opgeven.

DP: Dat blijf ik apart vinden..na de oorlog was Nederland te vol met 10 miljoen mensen en waren ze bang voor de gevolgen daar van wbt voedselvoorziening etc. En nu lijkt dat allemaal geen probleem meer te zijn. Ik heb ook veel famillie die daardoor naar Canada is geemigreerd en helemaal ingeburgerd zijn qua werk en taal.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:44

prompter schreef:
Hele groepen Nederlanders in de Filipijnen die zelfs geen Engels spreken (mijn collega is getrouwd met een Filipijnse en komt er veel).

En in Spanje, naast Britten, Belgen, Duitsers, noem maar op. Bij allerlei advertenties om hulp op Facebook vragen ze om iemand die Engels of Nederlands spreekt. Zelfs de basis is nog teveel. En het is inderdaad voor velen die het wel proberen niet makkelijk hoor. Ik heb vrienden die twee keer per week naar Spaanse les van de gemeente gaan en ook nog anderhalf uur bij mij komen voor aanvullende uitleg en vooral conversatie. Maar zolang ze in hun eigen kringetje buitenlanders blijven, komt het nooit goed met dat Spaans.

Werken is wat dat betreft dé manier om de taal wel te leren, maar dan wel met Nederlanders (in Nederland) of Spanjaarden (hier).

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:50

Mijn moeder heeft een huis in Spanje, verblijft daar ongeveer 4 tot 6 maanden per jaar, maar komt na 30 jaar ook nog steeds niet verder dan 'even de vuilnis naar de brasura brengen' 8)7 en 'vino con hielo, por favor'..
Verder is ze wel heel lief hoor! <3

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:57

Het is dan ook nog 'basura' :D Maar zoals je moeder zijn er echt zoveel.

Daar moet ik vaak aan denken als buitenlanders in Nederland verweten wordt dat ze de taal niet leren. Zolang de noodzaak er niet is, vergt het gewoon heel veel motivatie. En als je, zoals ik, alle tijd hebt, met een talenknobbel en er wel een uitdaging in ziet, dan komt het wel. Daarnaast hebben we het geluk dat we een aantal goede Spaanse vrienden hebben, maar ja, dat komt dan ook weer omdat je de taal echt serieus neemt.

Als je onder moeilijke omstandigheden vlucht, zorgen hebt om van alles en nog wat en je leven niet op de rit is, wordt het een stuk lastiger om die motivatie op te brengen, denk ik.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:09

prompter schreef:
Ik vind het aantal mensen op bokt dat niet werkt ook schrikbarend. Ongetwijfeld allemaal met een goede reden, maar veel zijn het er. Ik kan me voorstellen dat het aantal arbeidsongeschikten onder statushouders net zo hoog zal zijn, velen met ptss.

Wij werken sinds kort met statushouders (naast alle andere groepen), wat een topmensen zijn dat. En ik heb Nederlandse collega's die ook geen Goedemorgen lijken te kunnen zeggen.

Misschien eens stoppen met een hele groep aankijken op de ervaringen met een paar individuen. Het polariseert alleen maar. Kijk het per persoon aan, niet per groep.

Maar die Nederlanders hebben allemaal vanzelfsprekend hele goede redenen om niet te werken en hun chronische vermoeidheidsklachten of ptss zmoeten serieus genomen worden, in tegenstelling tot al die statushouders die zich alleen maar aanstellen omdat ze lui zijn :j
het is sarcasme uiteraard ;)

Wat betreft de taal, het wordt Westerse expats heel toevallig nooit verweten als ze na 10 of 20 jaar geen woordje Nederlands spreken. Ken zo meerdere mensen uit Duitsland, VS, VK etc die het nooit geleerd hebben en ook 0 moeite voor doen. Terwijl Nederlands juist veel makkelijker is om te leren als je moedertaal Engels of Duits is (en als je een taalcursus kan betalen en verder vermogend bent en een relatief stressvrij leven leidt).

Het is bijna alsof het toch grotendeels op discriminatie neerkomt ;)

Het wordt je overigens ook niet makkelijk gemaakt, inburgeren in Nederland. De verwachting is dat je over het algemeen in je eigen hokje blijft (of het nou expat-, statushouder- of arbeidsmigrantenhokje is). Mensen zo ver krijgen dat ze Nederlands tegen jou gaan praten en enige interactie gaan zoeken is al best een opgave kan ik uit eigen ervaring vertellen :')

lies schreef:
Mijn man werkt overigens op een bedrijf waar 50% vd werknemers Pools is. Alleen de voorman van dat 'Poolse' team spreekt een beetje Nederlands en nog minder Engels. De andere Polen spreken alleen Pools. En waarom ook niet? Ze hebben alleen met hun voorman te maken en ze zijn toch niet van plan om in Nederland te blijven. Ze zijn hier om te werken, om geld te verdienen en zo hun gezin in Polen te onderhouden.

In mijn Ahold magazijn tijden (wat eigenlijk nog niet zo lang geleden is :P ) had Ahold ook de hele spraakbesturing in het Pools. Collega's uit Tsjechië en Slowakije gingen juist Pools leren om zich verstaanbaar te kunnen maken op de werkvloer :=

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:11

Wat maakt het toch zo belangrijk om een oordeel te hebben over een ander mens? Wel of niet de taal leren, wel of niet willen of kunnen werken? We weten ook dat werk hebben, een eigen inkomen verzorgen verrijkend werkt in je hele leven. Veel mensen streven dat na. Vast niet iedereen, maar zijn die dan af te keuren of te beklagen omdat er zoveel gemist wordt? Is arbeidsethos iets goeds of eigenlijk niet? En doet dat er toe? Er is niet voor iedereen werk in dit systeem zoals al eerder gezegd. Dus wat doet het er toe dat sommigen niet werken en jij wel? Ja, ook onder moeilijke omstandigheden. Vaak lees ik dan toch ook dat het die persoon goed doet dat toch te kunnen. En is het je eigenlijk teveel, dan gun ik je het dat "niet moeten".

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:19

Fly_high schreef:
Het wordt je overigens ook niet makkelijk gemaakt, inburgeren in Nederland. De verwachting is dat je over het algemeen in je eigen hokje blijft (of het nou expat-, statushouder- of arbeidsmigrantenhokje is). Mensen zo ver krijgen dat ze Nederlands tegen jou gaan praten en enige interactie gaan zoeken is al best een opgave kan ik uit eigen ervaring vertellen :')

Dat herken ik wel van mijn buren. Die vroegen of ik alsjeblieft in Nederlands tegen ze wil blijven praten, want dan kunnen ze blijven oefenen naast de Nederlandse les. Ik dacht behulpzaam te zijn, maar dat was dus juist niet zo :+ Nooit bij stilgestaan tot ze het vroegen.
Ook een Amerikaanse vriendin, veel mensen gingen automatisch in het Engels verder, maar zij wilde gewoon in het Nederlands blijven praten. Alleen als ze bepaalde dingen niet wist werd het tijdelijk Engels vanuit haar, zodat we haar de juiste termen konden leren.

Maar dit zijn de 'leuke' voorbeelden waar mensen gewoon willen helpen en het elkaar makkelijker willen maken. Alleen helpt het niet altijd, haha.

Jammer genoeg denkt niet iedereen zo, niet iedereen wil elkaar helpen of het elkaar makkelijk maken.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 01-07-23 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:19

Door wie wordt het expats nooit verweten?
(Of is het per ongeluk een generalisatie?)
Of weet je dat echt heel zeker?

Het maakt mij in zoverre uit dat ik er wat van vindt als iemand pgb gebruikt om een stalhuur van te betalen en de persoon waar de pgb voor is, er niks van ziet. Of dat er mensen zijn die heel veel moeite hebben met rondkomen en echt hun best doen maar overal buiten vallen en dat er andere mensen zijn die doen waar ze zin in hebben en niks mankeren en overal tegemoetkomingen voor ontvangen.. maar dat zijn incidenten en ik doe er verder niks tegen dus die mensen moeten zelf maar zien hoe ze dingen oplossen inderdaad.. je hebt alleen invloed op je eigen cirkel (of hoe zeggen ze dat?)

Ik bedenk me net, ooit had men toch het idee dat iedereen standaard een universele tweede taal zou moeten kunnen spreken? Was dat niet Esperanza ofzo?
Ik denk dat iedereen zich zou moeten kunnen redden in een ander land, als ik in Frankrijk sta en Frans moet praten kom ik er ook niet uit, ook niet altijd met Engels.. dat is best onhandig (ook omdat het EU is (en Engeland is daar net uit :D)) de grootste taal in Europa, is dat dan Frans of Spaans of iets anders?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:10

Ik vind het eigenlijk ook wel bijzonder dat iedereen de taal maar moet leren, en liefst binnen een paar maanden (behalve expats uiteraard :+ ). 't Is niet alsof je zelf even Pools leert of Arabisch of zo. Italiaans is mij nooit gelukt, Duits wel, maar dat was omdat de mensen waar ik toen was niets anders spraken, dus dat ging idd best rap, maar dat is een verwante taal. Veel Poolse mensen die ik tegenkom spreken echt heel goed Engels nog, dat valt me alles mee en anders moet je creatief zijn :D
Ik ben in Zwitserland echt heel gelukkig geweest. Maar ik ben het in Nederland ook.

Ik zou nog weleens naar Zweden willen. Maar ik vind eigenlijk niks mis met Nederland. Overal hou je dingen te wensen over, maar in het ene land wel meer dan het ander.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:17

Hoezo “behalve expats uiteraard”?

Ik vind dat die minimaal verstaanbaar Engels moeten kennen/kunnen.. maar dat vind ik eigenlijk van iedereen die internationaal werkt..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:19

Liefst binnen een paar maanden.
Wie zegt dat?

Op deze manier overdreven reageren maakt een topic niet beter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:22

Onder andere Daisy roept dat hier in het topic. En expats zijn vaak Engelstalig, dus spreken al Engels.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:30

Ik ben een paar bladzijdes teruggegaan maar ik die post van Daisy niet zo snel vinden.
Ik zie wel een post van haar met daarin haar eigen ervaringen..
dus ik kan daar verder niet veel mee..

Expats zijn toch eigenlijk mensen die zich niet permanent vestigen in een ander land, maar altijd aan hun “thuisland” verbonden blijven ofzo? Ik heb geen idee, ik ga t eens googlen.. het enige wat ik ervan weet is dat ze gemeubileerde huizen huren voor veel :)

Edit:
Wel eventueel permanent vestigen maar niet emigreren lees ik

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:31

Avalanche schreef:
Onder andere Daisy roept dat hier in het topic. En expats zijn vaak Engelstalig, dus spreken al Engels.

Kun je dat quoten aub?

Het enige wat ik zie dat ze een paar mensen kent die na 3 maanden al best goed Nederlands spreken. Maar niet dat ze dat als eis van andere vind.

Maar Misschien lees ik er overheen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:33

Nou ja, communiceren met mensen is wel een stuk makkelijker als ze enige vorm van de Nederlandse of Engelse taal begrijpen.
Naast mijn werk word een pand verbouwd. En die mensen spreken geen woord Nederlands die de boel hebben gestript daar.
Ook geen Engels.
Dan is een beetje communicatie wel handig

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:37

Cer schreef:
Expats zijn toch eigenlijk mensen die zich niet permanent vestigen in een ander land, maar altijd aan hun “thuisland” verbonden blijven ofzo? Ik heb geen idee, ik ga t eens googlen.. het enige wat ik ervan weet is dat ze gemeubileerde huizen huren voor veel

Dat is AirBnB en doen Nederlanders ook.
Expats zijn mensen die wel echt emigreren, maar dat doen vanuit Amerika, Canada, Australië of de UK. (expatriats). Er is in de immigratiewet een clausule dat zij geen inburgeringscursus hoeven doen, ik weet overigens niet of dat nog steeds zo is, maar het is lang zo geweest.

DuoPenotti schreef:
Avalanche schreef:

Kun je dat quoten aub?

Het enige wat ik zie dat ze een paar mensen kent die na 3 maanden al best goed Nederlands spreken. Maar niet dat ze dat als eis van andere vind.

Maar Misschien lees ik er overheen.

Zo lees ik dat wel. 't Is ook niet echt alsof er iemand tegenin gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:38

Voor mensen die hier echt tijdelijk zijn heb ik er niets eens moeite mee. Al merk je ook dan wie wat moeite doet en wie niet.
Maar iemand die de Nederlandse nationaliteit heeft moet toch verstaanbaar zijn.
En perfectie nee hoor. Maar wel een allerdaags gesprek kunnen.

Avalanche dat jij het zo leest wil niet zeggen dat het ook zo is.

Maar goed. Vind dit hele asiel gedoe hier veel te uitgebreid. Er is wel meer mis in dit gave landje.