Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:44

juval schreef:
Tiggs schreef:
Waar gaan ze voldoende capabele mensen vandaan halen? Bovendien is het nu niet meer alleen hard roepen, maar ook daadwerkelijk doen, anders haken hun stemmers vanzelf weer af.

die capabele mensen zijn al heel lang zorgvuldig geselecteerd. Wees niet bang.

Je bedoelt bijvoorbeeld dat Boer-Zoekt-Vrouw grietje uit Friesland?
Tjong.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:46

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
@bailey
Iedereen zal compromissen moeten sluiten, dat is zoals het werkt.
En neem aan dat de BBB stemmer dat ook weet.
Maar eerst hadden ze geen zeggenschap in de besluiten en nu wel.
VVD ging met links mee, maar willen zij dadelijk nog stemmen overhouden in de 2e kamer verkiezingen vraag ik me af met zo'n sterk signaal vanuit het volk hoe slim dat is.
Want of Pvda en GL nu wel of niet van te voren hebben aangekondigd samen te gaan, alleen zijn ze niks, BBB wel en dat is het signaal wat er is

Dat is dus exact wat ik betwijfel, zeker als het een proteststem is. Dan gaan kiezers dus weer 'teleurgesteld door de politiek' zijn. En dat VVD met links meeging, mwah, dat ben ik niet bepaald met je eens. Het is wel zo dat ze nu in ieder geval meer keuze op rechts hebben.

Ik heb overigens ook wel meer hoop dat BBB met een PvdD/PvdA/GL tot dingen kan komen hoor, vergeleken met FvD. Daar was geen gesprek mee mogelijk, dat ligt bij BBB toch anders. Maar ook daar: dat gaat direct kiezers kosten, is mijn vrees.

Het is vooral een herindeling op rechts hè. Links levert eigenlijk niet in, groeit juist iets. Dus dat het kabinet een slag naar rechts moet maken ... Daar zet je de helft van de kiezers gewoon mee buitenspel.

Precies :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:48

DuoPenotti schreef:
Maar Caroline heeft alles wat ze zegt onderbouwd, dus ze heeft al een goed team om zich heen.

Caroline doet aan Cherry-Picking en verdraait daarmee een heleboel zaken.
Dat heeft ze slim gedaan, gewiekst zelf.
Maar dat wil bepaald niet zeggen dat ze alles wat ze zegt, goed heeft onderbouwd. Totaal niet zelfs. Ze heeft moedwillig de stand van zaken verdraaid en haar achterban een gekleurd beeld op de werkelijkheid gegeven.

Ik zie haar verder ook vooral als een "one track pony", ik ben heel benieuwd wat ze er werkelijk van gaat bakken als het eens niet over boeren gaat. Ik vrees dat dit het kaliber gaat krijgen als haar voorstellen voor onderwijs. "Leraren moeten verplicht stage lopen op een boerenbedrijf".

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:48

Dees schreef:
Tjong.

Zie eerder gedeelde link vanuit rtv noord. Ze zijn al ruim 1,5 jaar bezig met de voorbereidingen. Ook met cursussen, politieke scholing ed. Ze zijn niet net als een stel aardappelen gerooid om aan de slag te gaan in de politiek.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:50

Nikass schreef:
cp112 schreef:
Ik als BBB stemmer ben dan automatisch eens met het doodskist statement? Nee natuurlijk niet. Dat zal 99% niet zijn. Iedere partij heeft helaas van die extremen er tussen zitten.

Ik heb altijd links gestemd. Kom uit een pvda familie, mijn vader, opa en diens vader zaten allemaal fanatiek in gemeenteraden namens PvdA.

Dat is niet zomaar weg, veel van mijn gedachten past nog steeds voornamelijk in het linkse straatje. Echter is er momenteel geen enkele linkse partij waar ik het vertrouwen in heb.

De vorig ekeer heb ik sp gestemd en dan op Renske Leijten. Deze dame heeft enorm veel voor de toeslagen affaire gedaan. Maar helaas laat de SP verder veel te weinig daadkracht zien. En daar heb je dan weinig aan als je wilt dat het huidige kabinet veranderen moet.

Mijn stem is deels omdat er op provinciaal vlak wel aansluiting is met mijn persoonlijke punten maar als ik het landelijker trek is het echt een protest stem.

Jammer dat je dan al je linkse ideeën overboord hebt gegooid voor..?
Als er 1 partij goed is voor de boeren is het de PvdA. Ja, er moet ingekrimpt worden (maar dat moet hoe dan ook tóch een keer) maar de PvdA geeft perspectief, wil eerlijke inkomsten en zorgt voor een goede compensatie voor mensen die het minder gunstig treft.

Ik vind het onbegrijpelijk dat boeren nog steeds denken de toekomst in rechts beleid te vinden. Hoeveel jaren is al gebleken dat dat niet zo werkt? Valt het kwartje werkelijk nooit?

Ja Jildau daar zal ze zeker over na moeten denken. Want ook zij zal compromissen moeten sluiten en haar achterban teleurstellen.

Ik ben geen boer, nooit geweest, kom niet uit een plattelandsfamilie ;)
Zoals ik zei ben in het vertrouwen in oa pvda al jaren kwijt. En met mij zijn er heel veel stemmers die het vertrouwen in hun “vaste” partijen kwijt zijn en dan krijg je dus wat er gisteren is gebeurd.

Hopelijk zorgt het voor opschudding in Den Haag.

Dees

Jildau schreef:
Toch is het wel een ding om een partij die verreweg de meeste zetels heeft compleet te negeren / buitenspel te zetten. Denk niet dat je dat aan meer stemmen helpt bij volgende verkiezingen.

Doen ze met PVV al jaren en dat heeft in praktijk nog nooit een bestuurlijk probleem opgeleverd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Bailey
Alsof elke proteststemmer ook meteen uit een ei komt....

FvD daar heb ik persoonlijk nooit een snars van begrepen dat iemand daar ook maar een stem op heeft gegeven. Maar goed dat is mijn politieke mening.

Ik denk zeker dat BBB heel goed kan zijn in compromissen sluiten.
Ze sluiten bij voorbaat ook geen partijen uit.
En in heel veel dingen zijn ze zo enorm rechts niet hoor. Dat word vaak juist gezegd door de mensen die de site van BBB niet gelezen hebben.

Ze willen dingen wel gebaseerd op cijfers, terwijl er nu natte vinger werk is geweest op diverse vlakken.
Willen strenger zijn bij het asiel. ook het expats beleid. Maar niet bij voorbeeld iedereen terug de zee in knikkeren. Ze hebben dus zeker ook een humaan beleid. Maar humaan voor de inwoner van Nederland staat imo ook niet gelijk aan iedereen maar binnen laten huppelen zonder ook maar iets er voor terug te doen.
(grappig in Denemarken noemen ze dat links, opkomen voor de huidige bevolking)
Humaan is ook geen boeren uitkopen die hier wel al jaren belastingen hebben betaald. Mee laten doen aan een uitkoopregeling is BBB wel weer voorstander van. Dus kom je daarmee onder de streep nog samen met links. Oke, het is misschien niet in 2025 geregeld of 2030, maar dat is ook geen humaan beleid.
Nergens zegt BBB we willen niet. Dát is het verschil, een heel belangrijk verschil.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:51

Dees schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar Caroline heeft alles wat ze zegt onderbouwd, dus ze heeft al een goed team om zich heen.

Caroline doet aan Cherry-Picking en verdraait daarmee een heleboel zaken.
Dat heeft ze slim gedaan, gewiekst zelf.
Maar dat wil bepaald niet zeggen dat ze alles wat ze zegt, goed heeft onderbouwd. Totaal niet zelfs. Ze heeft moedwillig de stand van zaken verdraaid en haar achterban een gekleurd beeld op de werkelijkheid gegeven.

Ik zie haar verder ook vooral als een "one track pony", ik ben heel benieuwd wat ze er werkelijk van gaat bakken als het eens niet over boeren gaat. Ik vrees dat dit het kaliber gaat krijgen als haar voorstellen voor onderwijs. "Leraren moeten verplicht stage lopen op een boerenbedrijf".

Ik vond het "meldpunt voor docenten die te idealistisch zijn" ook geestig _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:55

Nikass schreef:
Ik vond het "meldpunt voor docenten die te idealistisch zijn" ook geestig _O-

Dat is nu volgens mij al een paar keer weerlegd... :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:56

cp112 schreef:
Nikass schreef:
Jammer dat je dan al je linkse ideeën overboord hebt gegooid voor..?
Als er 1 partij goed is voor de boeren is het de PvdA. Ja, er moet ingekrimpt worden (maar dat moet hoe dan ook tóch een keer) maar de PvdA geeft perspectief, wil eerlijke inkomsten en zorgt voor een goede compensatie voor mensen die het minder gunstig treft.

Ik vind het onbegrijpelijk dat boeren nog steeds denken de toekomst in rechts beleid te vinden. Hoeveel jaren is al gebleken dat dat niet zo werkt? Valt het kwartje werkelijk nooit?

Ja Jildau daar zal ze zeker over na moeten denken. Want ook zij zal compromissen moeten sluiten en haar achterban teleurstellen.

Ik ben geen boer, nooit geweest, kom niet uit een plattelandsfamilie ;)
Zoals ik zei ben in het vertrouwen in oa pvda al jaren kwijt. En met mij zijn er heel veel stemmers die het vertrouwen in hun “vaste” partijen kwijt zijn en dan krijg je dus wat er gisteren is gebeurd.

Hopelijk zorgt het voor opschudding in Den Haag.

Ik begrijp wel dat je je vertrouwen in de politiek kwijt bent, dat vind ik helemaal niet vreemd. Maar dat je als PvdA stemmer dan de rechtse uithoek op gaat zoeken verbaasd me wel. Als proteststem zou ik dan eerder SP verwachten ofzo.

Ik geloof dat ik meer het vertrouwen in de kiezer ben verloren _O-
(alleen al vanwege 13 jaar de grootste huichelaar verkiezen. Ik ben het volledig eens met Job Knoester dat Rutte een psychopaat is)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:58

Winged schreef:
Dees schreef:
Tjong.

Zie eerder gedeelde link vanuit rtv noord. Ze zijn al ruim 1,5 jaar bezig met de voorbereidingen. Ook met cursussen, politieke scholing ed. Ze zijn niet net als een stel aardappelen gerooid om aan de slag te gaan in de politiek.

:D
Toch schattig dat je erin gelooft. Een LOI-tje van 1,5 jaar maakt je echt niets anders dan een beginner.
Die het mag gaan opnemen tegen ervaren rotten in het vak.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 14:59

SP ben ik jaren geleden al op overgegaan maar dat is nou niet echt een proteststem. Overigens vind ik BBB niet zo enorm rechts. VVD us imo veel “rechtser”

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:00

DuoPenotti schreef:
Ze willen dingen wel gebaseerd op cijfers, terwijl er nu natte vinger werk is geweest op diverse vlakken.

Wat dat aangaat zijn ze al aardig ingeburgerd in het Haagse.
Wanneer de uitkomsten niet helemaal prettig zijn, of het idee alleen al niet bij je partij past, dan is vragen om meer onderzoek een bewezen koers. Lekker traineren.

Juist het in twijfel trekken van wetenschappelijk onderzoek is bij BBB een troef om de waarheid te verdraaien. Daarin verschillen ze heel niet zo veel van FvD.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:01

DuoPenotti schreef:
Bailey
Alsof elke proteststemmer ook meteen uit een ei komt....

FvD daar heb ik persoonlijk nooit een snars van begrepen dat iemand daar ook maar een stem op heeft gegeven. Maar goed dat is mijn politieke mening.

Ik denk zeker dat BBB heel goed kan zijn in compromissen sluiten.
Ze sluiten bij voorbaat ook geen partijen uit.
En in heel veel dingen zijn ze zo enorm rechts niet hoor. Dat word vaak juist gezegd door de mensen die de site van BBB niet gelezen hebben.

Willen strenger zijn bij het asiel. ook het expats beleid. Maar niet bij voorbeeld iedereen terug de zee in knikkeren. Ze hebben dus zeker ook een humaan beleid. Maar humaan voor de inwoner van Nederland staat imo ook niet gelijk aan iedereen maar binnen laten huppelen zonder ook maar iets er voor terug te doen.
(grappig in Denemarken noemen ze dat links, opkomen voor de huidige bevolking)
Humaan is ook geen boeren uitkopen die hier wel al jaren belastingen hebben betaald. Mee laten doen aan een uitkoopregeling is BBB wel weer voorstander van. Dus kom je daarmee onder de streep nog samen met links. Oke, het is misschien niet in 2025 geregeld of 2030, maar dat is ook geen humaan beleid.
Nergens zegt BBB we willen niet. Dát is het verschil, een heel belangrijk verschil.

Niet elke, maar wel veel ;) Nee, zonder dollen. Als je puur uit protest stemt eigenlijk tégen de coalitie, en die partij dan toch gaat samenwerken met die coalitie: ik denk echt dat de proteststemmer daar boos over is. Mensen die oprecht geloven in het programma van BBB en compromis niet erg vinden noem ik ook geen proteststemmers. Maar hoeveel dat er dan zijn, weet ik niet.

Verder: we gaan het zien! Wij zien bepaalde dingen nou eenmaal anders, zoals dat BBB zich op cijfers baseert bijvoorbeeld. Uiteindelijk heeft ook de Tweede Kamer en de coalitie zich te houden aan wat juridisch haalbaar is. Dus nogmaals: we gaan het zien.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:02

Dees schreef:
Toch schattig dat je erin gelooft. Een LOI-tje van 1,5 jaar maakt je echt niets anders dan een beginner.

toch schattig dat je denkt dat ik totaal geen politieke kennis heb :+ Overigens stonden er op onze kieslijsten voor andere partijen ook zát nieuwe namen. Niet iedereen blijft jaren in de politiek. Plus: veel partijleden zijn ook zelf overgestapt vanuit een andere partij.

Maar kunnen met z'n allen wel mopperen over dat de ene partij is gegroeid, samen is gegaan, is gezakt etc: de verkiezingen waren gisteren en daar is het maar mee te doen. De komende jaren gaan uitwijzen hoe het allemaal gaat lopen.

Dees

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:05

Och Winged, jij gaat voor de BBB zitten? Sterkte :=

Het is inderdaad een feit dat ons land het de komende 4 jaar moet gaan doen met de verkiezingsuitslag van de Provinciale Staten.
Ik vind de uitslag vooral een hele duidelijke indicatie dat we in NL veel meer moeten inzetten op goed onderwijs.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:07

Dees schreef:
Och Winged, jij gaat voor de BBB zitten? Sterkte :=

Het is inderdaad een feit dat ons land het de komende 4 jaar moet gaan doen met de verkiezingsuitslag van de Provinciale Staten.
Ik vind de uitslag vooral een hele duidelijke indicatie dat we in NL veel meer moeten inzetten op goed onderwijs.

Ik ga zelf niet de politiek in. Weet niet waar je die conclusie vandaan trekt? Ik ben ambtenaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:08

Janneke2 schreef:
superpony schreef:
Ik ben wel verbaasd dat de (voorheen) grote partijen al jaren weten dat mensen ontevreden zijn en dan stemmen op bijv een FVD en ze daar eigenlijk amper op reageren.

Hmmm, vwb de PvdA ben ik het daar niet mee eens.
Het is niet spectaculair wat ze gedaan hebben: contact zoeken met een serie oude maatjes (dat was de PSP) en andere luiden van de rode familie.
(Op spectakel zit ik niet te wachten.)

En de combinatie GroenLinks plus PvdA heeft het niet slecht gedaan.

Het gaat niet om 1 persoon. De cijfers laten zien wat Nederland massaal heeft gekozen en daar is een reden voor.

Ja, PVDA/GL zijn samen ook groot, maar BBB heeft wel echte record cijfers behaald en ongeacht wat men van de BBB of hun stemmers vindt, moet je naar de reden kijken.

Andere partijen moeten hand in eigen boezem steken waar ze het hebben laten liggen.

We zijn een democratisch land en je weet dat je de kiezers nodig hebt. Ook al leg je 100x uit dat dingen niet kunnen, probeer je de obstakels uit te leggen, de mensen kiezen uiteindelijk.

De mensen naar de mond praten en je eigen koers uit oog verliezen is niet goed, maar zoals de reactie van sommigen politici is wel weer tenenkrommend.
Je kan niet negeren wat mensen hebben gekozen. Je kan ook niet alleen naar Caroline van der plas wijzen. Zij was toevallig op het juiste moment, op de juiste plek en zei wat mensen willen horen. Maar dan moet je kijken HOE dat kon gebeuren.

Waarom kozen mensen niet anders? Helemaal als een partij zichzelf serieuzer en beter vindt, moeten ze toch eens gaan nadenken wat er mis gaat, dat een BBB dit kon bereiken en zij niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:09

bailey
We gaan het inderdaad zien.
Ik ben heel benieuwd :j

Dit vind ik dan een uitspraak die enorm kan waarderen, dat siert hem
CDA Hoekstra:
Citaat:
Wat er precies niet goed is gegaan, kan hij nog niet zeggen. "Maar politiek Den Haag, ook wij, heeft onvoldoende verstaan wat in ons land leeft. Er is een enorme kloof, dat moeten we ons allemaal aantrekken.

Want dat is precies wat er aan de hand is
Een kloof die diverse mensen en zeker in de regering niet zien omdat ze zelf uit een ander milieu komen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:12

Volgens mij is bbb geen eens rechts, ik weet niet waar dat op gebaseerd is? Ook op mijn stemwijzer uitslagen plotjes stond de bbb links van het midden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:14

Ik verbaas me er over dat als men het niet eens is met de uitkomst, mensen die op andere partijen stemmen of de partijen of vertegenwoordigers daarvan dan maar weg gezet worden als niet capabel.

Volgens mij is heel duidelijk dat de huidige overheid en het beleid niet capabel is, anders was zo'n BBB nooit zo groot geworden.

*edit* typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 16-03-23 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:15

Ik vrees dat BBB die kloof alleen maar gaat vergroten.
Veel meer dan de helft van het land heeft namelijk helemaal niet op BBB gekozen.

Het populisme, de verdeeldheid, de woekerende misleiding... het zal gaan leiden tot zeer grote polarisatie. Nog veel meer polarisatie dan nu al het geval is. Het gaat er de komende tijd echt niet leuker op worden in NL, en het ging al niet zo best.
Ik hoop maar dat er geen bloed bij zal vloeien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:17

Haha alsof die misleiding er bij het huidige kabinet er niet was...over een reden van polariseren gesproken, daar hebben zij in mijn ogen ook enorm aandeel in.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 16-03-23 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:17

Ik hoorde het Hoekstra inderdaad gisteravond al zeggen. En ik hoop voor het CDA dat dit de eerste stap naar herstel is. Het erkennen. Als je ook op de kaart kijkt waar BBB allemaal het grootste is dan kun je de conclusie trekken dat de 'oude' garde de connectie met de regio compleet is verloren. En dat verlies is niet van het laatste jaar. Als je in Groningen al kijkt hoe lang het aardbevingsdossier gaande is, in Limburg naar de mijnen en bijbehorende schade, de nog steeds niet opgeloste toeslagenaffaire... En dat zijn dan nog maar 3 dossiers. Het vertrouwen in de regio is weg en daar is behoefte aan een 'kap met dat ge-banketstaaf, ga eens aan de slag' mentaliteit. En die mentaliteit hebben meerdere partijen, maargoed dan moeten de uitgangspunten weer kloppen met jouw idealen.

Ik hoop van harte dat de winst-partijen hun ego's opzij kunnen zetten en naar hun gelijkenissen willen zoeken. Het 1 sluit het andere IMO niet uit. Uiteindelijk is voor iedereen het doel hetzelfde: een gezond bestaansrecht voor de inwoners.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:18

Dees schreef:

En die ervaren rotten in het vak hebben allemaal politicologie gestudeerd??

En die ervaren rotten in het vak doen het allemaal geweldig??

Er zijn maar enkele ECHT goede politici in Nederland. De rest kan je sowieso heel veel vraagtekens bij zetten.

En zolang je niet weet wie er komen voor de BBB kan je ook helemaal niet oordelen. Het zijn aannames dat mensen het niet zouden kunnen.