Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 16:48

Irmaz:

Ik ben het met je eens, dat is wel duidelijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:48

Er komt weer een nieuwe postzegel, deze keer met een afbeelding van de krimbrug.
https://www.hln.be/buitenland/oekraine- ... ~a48de036/
Die Titanic pose :')
Afbeelding

*Excuses, ik hoor net van een vriendin dat die site mogelijk een sensatie nieuwssite is, ik heb nog niet kunnen vinden of dit plaatje hem ook daadwerkelijk wordt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:43

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:17

Nee, dit hoort niet hier thuis, heeft niets te maken met de oorlog in Oekraïne.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:32

De reactie van Rusland spreekt wel boekdelen. Raketten op Kiev.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:17

Het gerucht op Twitter gaat dat Patriarch Kirill niet lang meer te leven heeft of inmiddels al is overleden:
Citaat:
Russian President Vladimir #Putin has been informed that the health of Patriarch Kirill (Vladimir Gundyaev) of Moscow and All Rus' has deteriorated sharply. There is a good chance that Metropolitan Tikhon (Zhora Shevkunov) will become Patriarch soon.

Patriarch Kirill is 1 van Putins oude makkers en is in het begin van de oorlog vooral erg aanwezig geweest met ophitsende uitspraken tegen Ukraïne. Deze Patriarch heeft er voor gezorgd dat de toonaangevende Moskouse orthodoxe kerk verlaten is door de daaraangekoppelde kerken van andere landen. Voor meer info zie het eerste Ukraïne bokt-topic.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:21

nikkel schreef:
De reactie van Rusland spreekt wel boekdelen. Raketten op Kiev.

Niet alleen Kyiv, meerdere grote steden worden op dit moment getroffen door raketten inclusief Lviv dat dicht bij de grens met Polen ligt. ;(
Citaat:
Er komen 47 raketten op Oekraïne af in de derde aanvalsgolf, zegt de gouverneur van Mykolaiv, Vitaly Kim
https://twitter.com/olliecarroll/status ... 7955013633

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:03

Wat een drama toch. Ik denk dat alleen druk vanuit China misschien nog iets uit kan richten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:11

China heeft al opgeroepen tot deëscaleren. Ik denk wanneer China zich aan de kant van de navo schaart het snel afgelopen is. Maar dat zal wel niet gebeuren.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:13

Om zoveel schade te maken hoef je geen nucleaire wapens in te zetten en dat zal het punt zijn waarop China zijn belang zal veilig stellen. Ook bij de NAVO ligt die scheidslijn. Ondertussen kunnen de Russen gewoon alles plat bombarderen, sancties of niet dat maakt geen moer uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:34

irmaz schreef:
Het gerucht op Twitter gaat dat Patriarch Kirill niet lang meer te leven heeft of inmiddels al is overleden:
Citaat:
Russian President Vladimir #Putin has been informed that the health of Patriarch Kirill (Vladimir Gundyaev) of Moscow and All Rus' has deteriorated sharply. There is a good chance that Metropolitan Tikhon (Zhora Shevkunov) will become Patriarch soon.

Patriarch Kirill is 1 van Putins oude makkers en is in het begin van de oorlog vooral erg aanwezig geweest met ophitsende uitspraken tegen Ukraïne. Deze Patriarch heeft er voor gezorgd dat de toonaangevende Moskouse orthodoxe kerk verlaten is door de daaraangekoppelde kerken van andere landen. Voor meer info zie het eerste Ukraïne bokt-topic.

Dat zag ik gisteren al langs komen (onbevestigd), en de wereld heeft met zijn dood een hele nare man minder.

Jeetje die bommenregen . Vreselijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:45

irmaz schreef:
Citaat:

Is al bekend wie zijn horloge erft? _O-

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:04

Loekasjenko: 'Belarus en Rusland zetten gezamenlijke troepenmacht op'
Belarus en Rusland gaan een gezamenlijke regionale troepenmacht opzetten. Dat heeft de Belarussische leider Alexander Loekasjenko vandaag gezegd. Als reden hiervoor noemt Loekasjenko "een toename van de spanning aan de westelijke grenzen van zijn land", meldt het door de staat gerunde persbureau Belta.

Loekasjenko zei dat de twee landen twee dagen geleden begonnen zijn hun troepen samen te brengen, waarschijnlijk dus na de explosie op de Russische brug naar de Krim. Russische troepen gebruikten Belarus als tussenstation voor hun invasie van Oekraïne op 24 februari dit jaar, waarbij ze troepen en materieel naar Noord-Oekraïne stuurden vanuit bases in Belarus.

Van het liveblog van de NOS, diverse Twitter accounts melden dit al langer. Verwachting is een aanval in het Noorden door Wit-Rusland en Rusland binnen enkele dagen. Blijkbaar is Loekasjenko nu zo onder druk gezet dat hij niet langer kan weigeren. Het zal het einde van zijn presidentschap zijn verwacht ik.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:15

martichr schreef:
Loekasjenko: 'Belarus en Rusland zetten gezamenlijke troepenmacht op'
Belarus en Rusland gaan een gezamenlijke regionale troepenmacht opzetten. Dat heeft de Belarussische leider Alexander Loekasjenko vandaag gezegd. Als reden hiervoor noemt Loekasjenko "een toename van de spanning aan de westelijke grenzen van zijn land", meldt het door de staat gerunde persbureau Belta.

Loekasjenko zei dat de twee landen twee dagen geleden begonnen zijn hun troepen samen te brengen, waarschijnlijk dus na de explosie op de Russische brug naar de Krim. Russische troepen gebruikten Belarus als tussenstation voor hun invasie van Oekraïne op 24 februari dit jaar, waarbij ze troepen en materieel naar Noord-Oekraïne stuurden vanuit bases in Belarus.

Van het liveblog van de NOS, diverse Twitter accounts melden dit al langer. Verwachting is een aanval in het Noorden door Wit-Rusland en Rusland binnen enkele dagen. Blijkbaar is Loekasjenko nu zo onder druk gezet dat hij niet langer kan weigeren. Het zal het einde van zijn presidentschap zijn verwacht ik.

wordt hier in BE ook gemeld:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/10 ... rijdmacht/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:30

Besje ik kwam hem net tegen bij de3 vrt. Dit vind ik geen goed nieuws en inderdaad een nieuwe escalatie! Niet fijn dus. Wat een ellende toch!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:02

Loekasjenko heeft absoluut niets meer in te brengen tegen Rusland. Een verdere escalatie kan niet meer uitblijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:42

Er gaan ook geruchten dat het noorden van de Oekraïne, zoals Kyiv gebombardeerd is vanuit Belarus vanmorgen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:07

Dat zou mij helemaal niets verbazen

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:45

Het doel blijft onverkort staan, de Oekraine innemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:50

nikkel schreef:
Het doel blijft onverkort staan, de Oekraine innemen.

Verdorie, doet gewoon pijn al die bombardementen. Arme arme mensen !!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:36

Zag net op RTL nieuws een kaart met waar er allemaal raketten geland zijn, dat is echt gewoon heel Oekraïne... zo erg dit.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:34

Net bij Gert Verhulst ging het ook over de oorlog. Aan tafel Bruno Beeckman.
Hij vertelde dat het signaal voor de aanslag op de brug vd Krim vanuit Moskou kwam (als fysiek uit Moskou, geen details over wie)
Daar werd ook gesproken over de tactische kernwapens die nu in Wit-Rusland opgesteld worden... daardoor gaat Polen zijn tropen ook opstellen aan de grenzen...
Hij zei ook dat Rusland al de oorlog verklaard heeft aan "het Westen" maar dat we dat hier nog niet beseffen...

Interessant om terug te kijken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:01

ruitje schreef:
Zag net op RTL nieuws een kaart met waar er allemaal raketten geland zijn, dat is echt gewoon heel Oekraïne... zo erg dit.

Heel heel afschuwelijk!

Wanneer wordt het luchtruim nu toch gesloten?

Vandaag zat ik met Yullia in de auto. Ik had haar met haar zoontje van de trein gehaald na een dagje uit in Parijs. Ze had genoten en vertelde en vertelde. <3

Zegt ze opeens dat ze haar man vanuit Parijs gebeld had. Hij was zo blij voor haar net als ik. Valt er een stilte zegt ze:" jij gaat het me ook niet vertellen hé Pien, net als mijn man".

"Maar zegt ze..... in de trein heb ik bijgelezen en het was een hele slechte dag voor Oekraïne".
Ik kon haar alleen maar aankijken met moeite mijn tranen bedwingend en ik zei:"lieverd, als je besluit om de 15de oktober terug te gaan, dan begrijp ik dat...maar als je de reeds gekochte tickets terug gaat inleveren dan begrijp ik dat ook. Weet dat wat je ook besluit, dat wij altijd achter je staan". ;(

Wat een poedersuiker toch daaro, en dat komt recht uit mijn hart.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:30

...en het afvuren van kruisraketten gaat vanochtend weer gewoon door :\
zojuist gemeldt dat er 10 vanuit de Caspische zee zijn gelanceerd en 10 vanuit Saratov (Rusland). Er komen gelukkig ook meldingen dat er onderschept worden door het Ukraïnse leger maar helaas weer niet allemaal.
Ongelooflijk wat een stelletje idioten zijn dat daar in Rusland, wat denken ze er mee te bereiken? Hun hele eigen land ligt zo goed als stil omdat het grootste deel van de mannen nu of in het leger zitten maar vooral in het buitenland |o

Pien waar in Ukraïne woont Yullia? Was ze echt van plan om de 15de terug te gaan? Y;(

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:01

Irmaz, het gaat gewoon om macht. Wie is de sterkste.?

Als Oekraïne valt, dan is Moldavië de volgende.

Daarna volgen er meer landen, omdat Europa voorlopig nog volledig afhankelijk is van buitenlandse energiebronnen kom je er voorlopig niet vanaf. Met alle gevolgen van dien.

Europa heeft decennia lang, financiële inspanningen op het gebied van defensie alleen maar verminderd, terwijl Rusland door de inkomsten van gas en olieverkoop deze heeft vergroot.

De gedachte dat Rusland stopt, schrap die echt maar uit je hoofd.