Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:03

Huertecilla schreef:
Dieselsysteem handmatig ontluchten is van héél vroegah. De laatste 50 jaar is zelfontluchtend de norm.

De motor in onze boot is 20 jaar oud, maar moeten we nog steeds handmatig ontluchten. Maar dat zijn wel heel andere motoren dan in een auto natuurlijk. Die zijn meer vergelijkbaar met tractor motoren (ook die van onze tractor hebben we al eens moeten ontluchten trouwens :') Maar die was dan wel weer 40 jaar oud)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:07

8nnemiek schreef:
Huertecilla schreef:
Dieselsysteem handmatig ontluchten is van héél vroegah. De laatste 50 jaar is zelfontluchtend de norm.

De motor in onze boot is 20 jaar oud, maar moeten we nog steeds handmatig ontluchten. Maar dat zijn wel heel andere motoren dan in een auto natuurlijk. Die zijn meer vergelijkbaar met tractor motoren (ook die van onze tractor hebben we al eens moeten ontluchten trouwens :') Maar die was dan wel weer 40 jaar oud)

Als je dat uitgelegd wil hebben gaan we naar lijnpompen, roterende pompen, common rail met opvoerpomp en kosten compromissen....
Voor híer kunnen we denk ik van personenautos van deze eeuw uitgaan ;)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:09

Af en toe rij ik eens leeg en gooi ik er een flesje Additief in en niks aan de hand.

Natuurlijk heeft mijn auto wel wat last van vuil , maar af en toe trappen we hem mooi even op het staartje

Ach auto's zijn net als paarden blijft een meningssport. De ene zal zeggen het is goed , de ander zal weer zeggen het is niet goed.

Zolang het maar rijd en mij van A naar B brengt vindt ik alles prima. En natuurlijk schokt mijn auto ook wel eens ( groot mysterie , verschillende garages weten het ook niet) het is eigenlijk ook een auto waar je rustig mee om moet gaan. Maar verder hondstrouw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:11

Hoe het allemaal werkt interesseert mij verder eigenlijk ook helemaal niks, áls het maar werkt :') De rest mag mijn vriend uitvogelen haha.
Wat auto betreft ben ik vooral heel blij met onze botsauto :)) Geen gedoe met tanken en wel of niet leegrijden en onderhoud aan de motor.. Heerlijk :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:21

Zebrastreep schreef:
Af en toe rij ik eens leeg en gooi ik er een flesje Additief in en niks aan de hand.

Ik weet niet goed hoe ik dit lezen moet, maar se mag NIET op alleen of een hoog % ´additief´rijden.

Additief is niet zinvol, zelfs eerder schádelijk! als het niet om een loodvervanger/´octaan´verhoger gaat bij een benzinemotor die niet op moderne brandtsof kan lopen.
Idem stabiliseren van ethanol als je een voertuig mááánden ongebruikt laat.
Het enige ´additief´wat bij stokoude lijnpompen ietwat zin had/heeft als extra smering was niet te koop als additief :D en nú een milieumisdrijf _O-

Citaat:
Natuurlijk heeft mijn auto wel wat last van vuil ,

´Natuurlijk´ níet!

Indien vervuiling in de zin van afzetting in de verbrandingskamer, uitlaat, EGR, roetfilter door korte ritten of nooit op arbeidstemperatuur komen van de kat die kat, dan ja.
Uit de brandstof NEE.

Citaat:
Ach auto's zijn net als paarden blijft een meningssport.

:x

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:23

8nnemiek schreef:
Wat auto betreft ben ik vooral heel blij met onze botsauto :)) Geen gedoe met tanken en wel of niet leegrijden en onderhoud aan de motor.. Heerlijk :Y)

Klopt gedeeltelijk en als er wat fout mee gaat belt de dealer de IT afdeling ;)

Wat dat leegrijden betreft is er een veel groter probleem mee en er zelfs een nieuwe fobie door _O-

Terug naar de prijs is elke liter die je niet vandaag tankt, morgen duurder..... Zelfs ´s morgens vs ´s avonds.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-03-22 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:26

Haha bijna wel ja :)) Die auto's kunnen ze nog net niet op afstand besturen :))

Leegrijden is me in een benzinebak nog nooit gelukt, dus dat zal met de nieuwe auto ook wel meevallen haha.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-03-22 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:27

8nnemiek schreef:
Hoe het allemaal werkt interesseert mij verder eigenlijk ook helemaal niks, áls het maar werkt :') De rest mag mijn vriend uitvogelen haha.

Daar ben ik het ook zeker mee eens! Een vriend van mij moet ook elke keer als ik langskom mij hele auto van binnen en buiten weer even bekijken :')

Mannen :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:28

Met de 145 hebben we het ook een paar keer gehad. Benzine leeggereden, dan reed hij kloterig totdat de brandstoffilter vervangen was. Noem het vervuiling, noem het iets anders, de filter moest vervangen worden na vrijwel iedere keer dat het mis ging (nee, nooit bij mij gebeurd. We hadden een aantal werknemers die er niet al te handig mee waren). De auto wordt overigens nu opgeknapt met 480.000 op de teller.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:28

8nnemiek schreef:
Haha bijna wel ja :)) Die auto's kunnen ze nog net niet op afstand besturen :))

Euh.... Dat kan wel. Denk er maar eens over na. Niet eens ingewikkeld te hacken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:30

Zebrastreep schreef:
8nnemiek schreef:

Daar ben ik het ook zeker mee eens! Een vriend van mij moet ook elke keer als ik langskom mij hele auto van binnen en buiten weer even bekijken :')

Mannen :+

Haha dat klinkt bekend ja :')
Ik heb me tijdens de verkoop van mijn oude auto ook heel hard afgevraagd wat mannen met velgen hebben :roll: Ik had de auto prima gepoetst, en het eerste wat zowel mijn vriend als mijn vader zeiden: 'je bent de velgen vergeten' >;) En ze zagen er prima uit! Ik ga toch niet tot in de hoekjes alle vlekjes eruit poetsen, wordt toch weer vies :roll:

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:38

Ja velgen is wel echt een ding :') Al vindt ik auto's wel leuk om te zien. Als er een sportieve auto langsrijd kijk ik toch graag altijd wel.

Zo vond die vriend van mij ook dat mijn velgen zo vies waren. Ik had het nog niet eens gezien , al was ik mijn auto zeker 1x per maand.

Ben wel netjes op mijn auto zeker 1x in de maand stofzuigen , wassen , bandjes oppompen en olie en zo nodig ruitenvloeistof bijvullen. Ben wel blij dat ik vooral de laatste 3 dingen gewoon zelf kan doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:39

Onali schreef:
Electra63 schreef:
Als jij als ambulante verpleegkundige cliënten thuis bezoekt, is het normaal dat je als werknemer deze reiskosten vergoed krijgt.
Bij veel bedrijven is dit een kilometervergoeding van € 0,30 tot € 0,36.

Nee hoor, per CAO VVT is dit gewoon €0,19.

Dit ging om de zakelijke km's, geen woon-werkverkeer.
Cao ggz.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:55

Brainless schreef:
Het is de boete + het tankbedrag :+

joh :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:05

8nnemiek schreef:
Ik heb me tijdens de verkoop van mijn oude auto ook heel hard afgevraagd wat mannen met velgen hebben :roll:

Lekker generaliserend. Zo weet ik er ook wel een paar nav zelfs deze draad alleen al O:)

Veel plezier ermee verder +:)+

Ah, over tanken gesproken. Wil het kabelbediende deurtje en de :r plastic dop van mijn cabrio vervangen door een :wow: aluminium ´Le Mans´ stijl flip-up uit de accessoire markt voor een BMW motorfiets.
Wát een uitdaging. Alleen beluchting/carbonfilter al :roll: De adapter is nu bij een draaier in het dorp. De plastic dop ook als voorbeeld voor de afmetingen en draad. Kan er dus helemaal niet mee rijden. Wel zo zuinig _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:09

Huertecilla schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb me tijdens de verkoop van mijn oude auto ook heel hard afgevraagd wat mannen met velgen hebben :roll:

Lekker generaliserend. Zo weet ik er ook wel een paar nav zelfs deze draad alleen al O:)

Vrouwen kunnen niet fileparkeren, ik ben het levende bewijs :')
Jeej voor de achteruitrij-camera en boem-is-ho-sensoren :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:25

8nnemiek schreef:

Imo meer een makkelijke smoes. De dames in míjn leven parkeren _/-\o_
Verder zijn die camera/sensoren meer een noodzaak door de achterlijk onoverzichtelijkheid, dode hoeken en te kleine achterruit van moderne autos dan door gebrek aan vaardigheid.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:40

8nnemiek schreef:
Huertecilla schreef:

Jij niet alleen. Ik kan het gewoon NIET! Nu rijd ik een Panda, maar zelfs dàt koekblik krijg ik niet netjes file geparkeerd en zó groot is een Panda nu óók weer niet. Vaak zie je bij mij uiteindelijk een Panda schots en scheef staan in een ruimte waarin mijn vriendin met gemak haar V70 netjes recht neergezet krijgt :o :+

Tis géén gezicht..... z'n Panda scheef in een zee van ruimte....

Ik heb de moed ondertussen maar opgegeven, zolang de kont en neus niet of niet te ver buiten de lijntjes uitsteken, vind ik het best :+

Jammer trouwens dat Tinq de actie heeft aangepast en nu nog maar 2 tankstations per dag meedoen aan de actie. Morgen 2 vlak naast elkaar in Groningen |( ik woon op de Belgische grens.....

Ik wacht de actie stations van donderdag nog even af, maar anders gooi ik donderdag de tank maar weer "gewoon" voor de hoofdprijs vol.... 't weekend heb ik geen tijd en nu de benzine iedere dag duurder wordt, ben ik een dief van eigen portemonnee om tot volgende week te wachten. Tank is leeg namelijk.

Edit: in België ondertussen alweer €1,94 per liter. Het verschil met Nederland wordt steeds kleiner helaas. "Normaal gesproken" een goede 28 cent per liter, maar nu maar 10 cent ofzo.

Gisteren stond de prijs nog op €1,72 in België, gewoon in één dag 20cent erbovenop...

Ineke2

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:49

Ik kan prima file parkeren gelukkig. In de stad moet dat redelijk vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:01

Huertecilla schreef:
Onzin; zie mijn uitleg.

Ja, want alles wat jij schrijft is heilig. Houd toch op.

In het algemeen, voor wie het interessant vindt, een uitleg, waarvan waarschijnlijk de helft niet zal kloppen maar dat zal HC jullie dadelijk in geuren en kleuren uitleggen.

In de winter is het sowieso niet handig om met een lege tank rond te rijden. Dit kan namelijk voor condensatie zorgen als waterdamp in contact komt met een heet oppervlak.

Daarnaast kan er wel degelijk prut opgezogen worden in de brandstofpomp. Je hebt weliswaar een brandstoffilter, maar het is desondanks beter om het niet te doen. Sporadisch is heus geen probleem, maar doe je dit structureel, dan kan de auto gaan stotteren of onregelmatig stationair lopen.

Verder wordt de brandstofpomp gekoeld door de aanwezige brandstof. Op zich niet levensbedreigend als deze niet onder 'water' staat, want dat gebeurt regelmatig, maar structureel; dus alleen een luchtgekoelde brandstofpomp gaat aanzienlijk korter mee. Dus zonde van je geld.

Tot slot zijn ze in NL aan het debatteren over het opleggen van een boete als je zonder heldere reden langs de weg strandt zonder brandstof. Dus lang verhaal kort, gewoon niet handig.

Nou, Huertecilla, kom er maar in. Kan niet wachten.
Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:01

8nnemiek schreef:
8nnemiek schreef:

Mijn auto droeg vreselijk oubollige velgen terwijl ie er verder best blits uitzag. Heb daar mooie velgen voor gekocht. Toen was ie pas toonbaar en van suf naar best eigenwijs gepromoveerd :D

File parkeren no problemo

Ook ervaren dieseltank leegrijden, weer aanvullen en starten maar zonder te ontluchten. Ik rijd m bijna altijd leeg tot het indicator lampje men wat duidelijk probeert te maken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:05

Ik kan nu al bijna huilen om mijn bankrekening na de volgende tankbeurt... Momenteel gebruik ik de auto alleen voor woon-werkverkeer maarja dat is elke dag wel 80 km. Kan ik nog zo leuk 1100 km op een tank halen maar uiteindelijk zal ik er wel weer nieuwe peut in moeten gooien.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:09

Zebrastreep schreef:

Natuurlijk heeft mijn auto wel wat last van vuil , maar af en toe trappen we hem mooi even op het staartje

Ach auto's zijn net als paarden blijft een meningssport. De ene zal zeggen het is goed , de ander zal weer zeggen het is niet goed.

Zolang het maar rijd en mij van A naar B brengt vindt ik alles prima. En natuurlijk schokt mijn auto ook wel eens ( groot mysterie , verschillende garages weten het ook niet) het is eigenlijk ook een auto waar je rustig mee om moet gaan. Maar verder hondstrouw.

Klinkt als een “boswachter”.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:27

Uit pure nieuwsgierigheid heb ik net door de tank-app van DirectLease zitten scrollen. Bijzonder om die grote verschillen binnen gemeenten te zien. Soms prijsverschillen van 20 cent op een liter. Wie tankt er dan nog bij zo'n relatief dure pomp als je 2 km verderop een stuk goedkoper je auto kunt volgooien?

Een vrij duur gebied zit ten westen van Oss en aan de noordkant van Amersfoort is het dan weer relatief 'goedkoop'. Ik zag tussen de rode, oranje, gele en groene pijltjes twee blauwe (= allergoedkoopst): in Heumen (bij Nijmegen) en in Wintelre (bij Eindhoven) zijn tankstations waar je nog terecht kunt voor tussen de 2,16 en 2,19 - maar dat is morgen ongetwijfeld alweer anders. Ik ben vooral heel benieuwd waar dit ophoudt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 00:47

...en dan nog even dit:

NU.nl schreef:
Tankstations TinQ passen stuntactie aan na opstootjes en een grimmige sfeer
08 maart 2022 22:27
Laatste update: 41 minuten geleden

Het bedrijf achter de tankstations van TinQ heeft besloten de actie Tanken voor de brandstofprijzen van 20 jaar geleden aan te passen, meldt de keten dinsdag. Vanwege de animo voor de actie ontstonden bij verschillende tankstations verkeersinfarcten, opstootjes en grimmige situaties tussen klanten.

TinQ begon de actie vanwege zijn twintigjarig bestaan. Klanten konden vier dagen lang bij verschillende tankstations in het land een uur tanken voor de prijzen van twintig jaar geleden. Zo kostte 1 liter benzine dinsdag bij bepaalde TinQ-locaties maar 1,171 euro, terwijl de gemiddelde prijs per liter vanwege de spanningen in Oekraïne inmiddels tot een recordbedrag van 2,357 euro is opgelopen.

Maandag konden consumenten een uur lang tegen deze prijzen tanken in Venray, Kampen, Ospel en Veenendaal. Dinsdag konden ze terecht in onder meer Drachten, Heerenveen, Waalwijk en Berkel en Rodenrijs. Bij dat laatste tankstation stond dinsdag een file van wel 3 kilometer.

Ondanks de inzet van verkeersregelaars lukte het verschillende weggebruikers bij de tankstations voor te dringen. Dat was olie op het vuur bij andere bestuurders, die hun emoties botvierden op de aanwezige verkeersregelaars, zo beschrijft Brabants Dagblad de situatie in Waalwijk.

Na contact met landelijke en lokale overheidsinstanties heeft TinQ besloten de actie aan te passen. "De acties zijn tot nu toe té succesvol gebleken", aldus TinQ. "De animo en toeloop zijn vele malen groter dan wij hadden kunnen voorzien." In plaats van op vier locaties zal de actie nog slechts op twee plekken gelden. Ook wordt een dag van tevoren al bekendgemaakt om welke tankstations het gaat.