Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:00

996981 schreef:
Pareltjes schreef:

Denk dat ze wil weten of direct de halve wereld wordt uitgeroeid. Met 1 bom echt niet...

Persoonlijk denk ik dat Poetin het via de digitale snelweg gaat doen. Landen uitschakelen via internet. Dus als je informatie in clouds hebt staan....zet ze even op een losse hardeschijf en koppel deze los van je pc. Zeg alvast goodbye op al je facebook info etc..... koppel je je huis los van internet. Je kunt voor verrassingen komen te staan.

Het is lastig regeren voor Poetin in een volledige dode en vergiftigde wereld...

Is het theoretisch onmogelijk of praktisch onwaarschijnlijk?

Met Poetin dient men alle mogelijkheden open te houden. Dictators zijn onvoorspelbaar en niemand kent de krochten van hun gedachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:01

Nee, maar je vergeet wel dat er meer computergenieën op de wereld zijn, dan enkel de Russen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:02

_San87_ schreef:
Nee, maar je vergeet wel dat er meer computergenieën op de wereld zijn, dan enkel de Russen.

En o.a Nederland is erg sterk daarin!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:03

_San87_ schreef:
Pareltjes schreef:

Denk dat ze wil weten of direct de halve wereld wordt uitgeroeid. Met 1 bom echt niet...

Persoonlijk denk ik dat Poetin het via de digitale snelweg gaat doen. Landen uitschakelen via internet. Dus als je informatie in clouds hebt staan....zet ze even op een losse hardeschijf en koppel deze los van je pc. Zeg alvast goodbye op al je facebook info etc..... koppel je je huis los van internet. Je kunt voor verrassingen komen te staan.

Het is lastig regeren voor Poetin in een volledige dode en vergiftigde wereld...

Als er via de digitale snelwegen dingen gedaan worden, dan richten ze zich waarschijnlijk op grote infrastructuren zoals energienetwerken.

Rusland heeft helemaal niet de capaciteit om alle dataverkeer plat te leggen, daar hebben ze ook niks aan. Als er cyberoorlog gevoerd gaat worden, dan zal zich dat waarschijnlijk vertalen in tv kijken, opeens een zwart scherm hebben en dan een gemaskerde man die gaat praten. Angst creëeren.

Ik ben niet zo optimistisch als jij. Hij zal zeker niet al het data verkeer platleggen maar hij kan het ons verdomde lastig maken. Heel veel bedrijven en infrastructuren hebben hun beveiling totaal niet op orde.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:06

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:

En o.a Nederland is erg sterk daarin!

Ja en heel veel idioten ook. Mijn man doet niets anders dat de ellende opruimen die anderen aanrichten. De beveiligingen in NL zijn zo lek als een mandje. Er zijn meer bedrijven en instanties slecht dan goed beveiligd.
En indirect gaan wij daar mee te maken krijgen.

Nu al wordt wordt Telegramm aan banden gelegd. Jullie wisten toch allemaal dat het Russisch was? Hij gaat de socialmedia ook platleggen.

Mocht iemand nog contact hebben met ukrainers of russen dat zou ik die contacten per direct overzetten naar Threema. Grote kans dat er morgen niet eens meer gebruik van kan worden gemaakt. Hij heeft al gewaarschuwd.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 24-02-22 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:07

Ikzelf ben Russisch met vrienden en kennissen uit Oekraïne. Gelukkig gaat alles goed met hun. Het is een hele verdrietige situatie, waarbij de gewone hard werkende burger weer de meeste ellende mag ervaren -O-

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:09

mnka schreef:
Ikzelf ben Russisch met vrienden en kennissen uit Oekraïne. Gelukkig gaat alles goed met hun. Het is een hele verdrietige situatie, waarbij de gewone hard werkende burger weer de meeste ellende mag ervaren -O-

Heel veel sterkte voor jullie allemaal!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:09

mnka schreef:

Vreselijk… veel kracht zolang het nodig is. Woon je
in Rusland?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:11

Pareltjes schreef:
_San87_ schreef:

Als er via de digitale snelwegen dingen gedaan worden, dan richten ze zich waarschijnlijk op grote infrastructuren zoals energienetwerken.

Rusland heeft helemaal niet de capaciteit om alle dataverkeer plat te leggen, daar hebben ze ook niks aan. Als er cyberoorlog gevoerd gaat worden, dan zal zich dat waarschijnlijk vertalen in tv kijken, opeens een zwart scherm hebben en dan een gemaskerde man die gaat praten. Angst creëeren.

Ik ben niet zo optimistisch als jij. Hij zal zeker niet al het data verkeer platleggen maar hij kan het ons verdomde lastig maken. Heel veel bedrijven en infrastructuren hebben hun beveiling totaal niet op orde.

Maar het is voor een land dat oorlog voert helemaal niet interessant random bedrijven en burgers aan te vallen en de Facebookfoto's van Jan met de Pet te jatten. Daar winnen ze helemaal niks mee.

Beveiliging rondom de grote energiebedrijven (denk aan kerncentrales) en andere nutsvoorzieningen, zijn goed beveiligd. Dat zijn de targets. Naast burgers angst aan jagen via de media.

En dan nog maar even wat ik net zei, er zijn meer computergenieën dan enkel de Russen. Wordt je land aangevallen, dan zet dat toch vaak een patriottisme in werking, en dat geldt ook voor hackers, denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:12

mnka schreef:

Heel veel sterkte :\. Echt vreselijk dit allemaal.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:14

@San & @Pien; Duidelijk, dankjewel! Misschien een beetje een domme vraag maar; is het een kwestie van de ontwikkelingen in de gaten houden of zijn er bepaalde datums/tijden voor gebeurtenissen waarbij meer informatie verstrekt wordt (beetje zoals de persconferenties over corona van Nederland)? Uiteraard bekijk ik daarnaast het nieuws/journaal.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:16

_San87_ schreef:
Pareltjes schreef:

Maar het is voor een land dat oorlog voert helemaal niet interessant random bedrijven en burgers aan te vallen en de Facebookfoto's van Jan met de Pet te jatten. Daar winnen ze helemaal niks mee.

Beveiliging rondom de grote energiebedrijven (denk aan kerncentrales) en andere nutsvoorzieningen, zijn goed beveiligd. Dat zijn de targets. Naast burgers angst aan jagen via de media.

En dan nog maar even wat ik net zei, er zijn meer computergenieën dan enkel de Russen. Wordt je land aangevallen, dan zet dat toch vaak een patriottisme in werking, en dat geldt ook voor hackers, denk ik.

Hij heeft al meerdere pogingen gedaan internet plat te leggen. Hij kondigt nu al aan social media en Telegramm plat te leggen. De eerste protesten in Rusland zijn al de kop ingedrukt. Kritiek is dood gemaakt Zonder internet internet kan de oppositie helemaal niets.

Wat jij logisch vind, beredeneer jij vanuit jouw situatie. Jij bent geen heerser , jij bent geen dictator, jij hebt geen grootheidswaanzin. Poetin wil heersen dat weten we inmiddels. Wat hij verder precies wil kunnen we slechts naar gissen. Kijk naar de geschiedenis en zie de overeenkomsten.

Jouw foto’s met name jouw selfies zijn heel relevant. Want zo weet iedereen wie jij bent. Menig oppostielid is aan de hand van socialmedia fotos herkent en opgepakt! Jouw informatie is heel belangrijk, waar je bent, wat je doet, wie je vrienden zijn. In een land als rusland worden zo je vrienden opgepakt en onder druk gezet. De tijd van naïviteit is voorbij
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 24-02-22 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:17

mnka schreef:

Sterkte. Zo erg dit weer voor het gewone volk.

Hier in BE hebben ze een contactcenter opgezet voor mensen die familie hebben in Ukraïne.
Er is ook nu een extra nieuwsuitzending op tv hoorde ik net.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:21

996981 schreef:
mnka schreef:

Vreselijk… veel kracht zolang het nodig is. Woon je
in Rusland?

Dank jullie wel voor de lieve woorden! Woon gelukkig zelf al een tijdje in Nederland. Maar mijn familie woont er wel en in Estland. Merk zelf dat de wat jongere generatie er helemaal klaar mee is, vooral mijn moeder. Die heeft echt geen zin in een sovjet unie 2.0. Ze zijn nu ook bang voor de sancties vanuit de eu, meeste mensen hebben het al niet breed en moeten het doen van een laag salaris. Het is echt een ego trip van Poetin dit. Helaas merk je wel dat de wat oudere generatie gehersenspoeld is en alles wat Poetin zegt waarheid is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:24

Weidemaatje schreef:
@San & @Pien; Duidelijk, dankjewel! Misschien een beetje een domme vraag maar; is het een kwestie van de ontwikkelingen in de gaten houden of zijn er bepaalde datums/tijden voor gebeurtenissen waarbij meer informatie verstrekt wordt (beetje zoals de persconferenties over corona van Nederland)? Uiteraard bekijk ik daarnaast het nieuws/journaal.

Nee, gewoon de media in de gaten houden. Persconferenties e.d. worden daarin ook aangekondigd. Rutte heeft er een uurtje geleden een gegeven, nog.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:26

bigone schreef:
bigone schreef:
Poetin wil alleen maar een russische regering in Oekraine. En op deze manier gaat hem dat ook lukken waarschijnlijk.

Nee hij wil alle voormalige Sovjetstaten.

Hij kan niet overal tegelijk zijn.

Maar bij de voormalige Baltische staten heeft hij ook militaire basissen en controle posten. Dat heeft hij altijd gehad (nooit dreigend ingezet) maar het een kwestie van aangeven van jongens wij hangen hier een Russische vlag en als je dat niet zint dan kom je hem maar weg halen en daarbij gaan we geweld gebruiken als dat moet.
Hij pakt nu wat hij pakken kan.
En Polen dat is daarna een koud kunstje.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:26

Is het een idee om voor de zekerheid een oude klaptelefoon (nokia ofzo) uit te delen aan geliefden? Ik bedoel het niet overdrijvend, kan ook voor volgende kritieke toestanden handig zijn of wanneer er écht iets gebeurd met Nederland. Of werkt dat ook via een netwerk dat platgelegd kan worden? Technologie is niet mijn ding. :D
Laatst bijgewerkt door Weidemaatje op 24-02-22 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:27

Pareltjes schreef:
Hij heeft al meerdere pogingen gedaan internet plat te leggen. Hij kondigt nu al aan social media en Telegramm plat te leggen. De eerste protesten in Rusland zijn al de kop ingedrukt. Kritiek is dood gemaakt Zonder internet internet kan de oppositie helemaal niets.

Wat jij logisch vind, beredeneer jij vanuit jouw situatie. Jij bent geen heerser , jij bent geen dictator, jij hebt geen grootheidswaanzin. Poetin wil heersen dat weten we inmiddels. Wat hij verder precies wil kunnen we slechts naar gissen. Kijk naar de geschiedenis en zie de overeenkomsten.

Jouw foto’s met name jouw selfies zijn heel relevant. Want zo weet iedereen wie jij bent. Menig oppostielid is aan de hand van socialmedia fotos herkent en opgepakt! Jouw informatie is heel belangrijk, waar je bent, wat je doet, wie je vrienden zijn. In een land als rusland worden zo je vrienden opgepakt en onder druk gezet. De tijd van naïviteit is voorbij

Facebook en Telegram e.d. afsluiten geldt voor Russische burgers, dat is een hele logische stap, Poetin heeft namelijk maar heel weinig steun onder de meeste Russen en is erbij gebaat de nieuwsstroom onder controle te hebben.

Jouw persoonlijke gegevens worden pas interessant wanneer jij als persoon van relevantie bent voor de Russen. Dat is de gemiddelde Nederlander/Europeaan niet.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 24-02-22 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:27

mnka schreef:

Zoals altijd. Sterkte.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:32

Weidemaatje schreef:
Is het een idee om voor de zekerheid een oude klaptelefoon (nokia ofzo) uit te delen aan geliefden? Ik bedoel het niet overdrijvend, kan ook voor volgende kritieke toestanden handig zijn of wanneer er écht iets gebeurd met Nederland. Of werkt dat ook via een netwerk dat platgelegd kan worden? Technologie is niet mijn ding. :D

Gaat via hetzelfde netwerk als een smartphone. Dus dat heeft niet veel zin helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:35

Weidemaatje schreef:

Walkie talkies en satteliettelefoons/verbindingen zijn dan de enige optie, denk ik. Draadloos.

Vaste telefoon zal wel blijven werken, denk ik. Maar, ik denk niet dat het zover komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:36

Ik denk heel veel, mijn hoofd loopt een beetje over, zo veel info komt er binnen :'). Sorry.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:37

Dank jullie wel voor de reacties met uitleg over kernwapens. Ik heb altijd zo’n idee dat met 1 druk op de knop alles weggevaagd wordt.
Zoals ik het nu begrijp treft het het leven in de directe omgeving direct met uitwaai naar de omgeving.
Krijgen we dan mogelijk situaties waarin er nucleair besmette vluchtelingen komen?
En wat betekend het voor het voedsel op het land.
Ik wil ook eigenlijk liever niet speculeren want wat er gebeurt nu is al zo erg.
Zojuist perco NAVO gehoord, BNR is op dit moment een goede info bron.
De landen rondom Oekraine zeggen raak 1 van ons en je raakt ons allemaal.
En ze hebben al luchtmacht en nautische legereenheden klaarstaan als ik het goed begrijp want ben niet fit dus misschien niet helemaal helder.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:38

bigone schreef:
Poetin wil alleen maar zijn macht in de Oekraine terug pakken.En op deze manier gaat hem dat ook lukken waarschijnlijk. Straks een nieuwe regering in Kiev waar alleen zijn trollen zitten en dan heeft hij het daar voor het zeggen.

Het kan ook maar zo zijn dat Poetin een groter stuk heeft afgehapt dan wat hij op kan en dat hij er straks in stikt.

In de Oekraïne, met uitzondering van de Russen die daar in het kader van de Russificatie naartoe gestuurd zijn, zijn ze echt niet dol op de Russen. Elke burger kan een wapen krijgen om de Russen te bevechten. Dus dan zitten ze straks met een ongekende guerilla oorlog en als ze zich terugtrekken, dan wordt hun puppet regime binnen de kortste keren gewipt. Dat betekent dat Rusland moet blijven en dat ze straks zomaar weer een Afghanistan 2.0 kunnen hebben.

Daarnaast heeft de USSR de koude oorlog met het westen verloren. Niet op het slagveld, maar omdat ze het economisch niet konden bolwerken. Ze staan er nu economisch helemaal niet beter voor en er is dus een grote kans dat het westen deze oorlog weer wint op economische gronden, zonder zelf een schot te hoeven lossen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:43

Een guerillaoorlog is niet te winnen. Zodra daar sprake van is, is het met Rusland gedaan.