Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:17

IMANDRA schreef:
Ik vraag me af waarom zulke mensen zonder de juiste achtergrond altijd zo hard roepen, terwijl ze goed zouden moeten weten dat het hun vakgebied niet is. Zijn ze gewoon mediageil? Aandachttekort? Grootsheidswaanzin?

Volgens mij is hij lid van de fvd en is voorstander van kernenergie.Hij heeft baat bij het ontkennen van de invloed van de mens op klimaatverandering.

Hier moet ik wel toevoegen dat er een verschil is tussen CO2 equivalenten en CO2. Milieu impact wordt uitgedrukt in het eerste, waar CO2 een onderdeel van is. De termen worden vaak door elkaar gebruikt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:35

juval schreef:
Nikass schreef:
Juval ik heb geen Facebook :)
Er gaat heel veel Europees geld naar de reguliere landbouw. Veel grote bedrijven hebben ook belang bij het in stand houden van de intensieve veehouderij en hebben ook invloed op de Europese politiek.
Het is teveel om hier even uit de doeken te doen. Er wordt oa een uitzending van Zembla aan gewijd.

Edit: geef je echt als bron de triple B partij...

Inderdaad, in het filmpje legt Caroline van der Plas uit dat er GEEN subsidies gaan naar de intensieve veehouderij. Vandaar mijn vraag.
Als die subsidie er is zou ik dat graag willen weten :)

Caroline is voor mij geen waardevolle bron (en natuurlijk verre van enigszins objectief)
Ik ben al heel lang geleden uit het boerentopic gestapt onder andere vanwege het hardnekkig promoten van de intensieve veehouderij door de daaraan deelnemende boeren en het ontkennen van hun bijdrage in de milieuvervuiling. En ik ga ook hier niet mijn kostbare energie stoppen in een oeverloze discussie met- of over de boeren. Zoek het even op bij Zembla en je weet voldoende.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:40

prof Kees de Lange schreef:
“Alarmisten poneren dat alle kwaad van CO2 komt, dat de mens bijdraagt aan CO2 in de atmosfeer, en dat DUS gesproken moet worden van Anthropogenic Global Warming (AGW). Kortom, alle narigheid is het gevolg van het kwalijke handelen van de mens. Dat geloof is wijd verbreid. Onder natuurwetenschappers als fysici en geologen is de AGW hypothese echter zeer omstreden.”

Reactie op de Lange schreef:
Fijn deze mening van De Lange over zogenaamde ‘alarmisten’, zoals hij klimaatwetenschappers laatdunkend noemt, daar heeft men wat aan bij discussies over klimaatbeleid. Dat veranderingen in de broeikasgasconcentraties (zoals die van CO2) een invloed uitoefenen op de mondiale temperatuur is al heel lang bekend, gebaseerd op fysica van de 19e eeuw. Daar wij mensen nu verantwoordelijk zijn voor de toename van de CO2-concentratie in de atmosfeer (dat weten we vrijwel zeker op basis van de chemische vingerafdruk, de isotopenverhouding), beïnvloeden wij dus de mondiale temperatuur. Zoals al geschreven wijst onderzoek uit dat de menselijke bijdrage aan opwarming na de industriële revolutie gelijk is aan de waargenomen opwarming: circa 100% van de geobserveerde opwarming is dus veroorzaakt door de mens.

Een goede uitleg over de fundamenten van de absorptie van elektromagnetische straling (radiative transfer theory) is te vinden in Pierrehumbert 2011. Overigens wordt het bestaan van het broeikaseffect, dus van de invloed van CO2 op de mondiale temperatuur, niet betwist door “sceptische” klimaatwetenschappers zoals Roy Spencer. Welke natuurwetenschappers De Lange hier bedoelt en welke (onderbouwde) argumenten deze mensen aanvoeren is onbekend, daar moet de lezer maar naar gissen. Onder wetenschappers die het klimaat bestuderen is de conclusie dat menselijk handelen de belangrijkste oorzaak is van de huidige opwarming overigens helemaal niet omstreden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 19:52

Nikass schreef:
[

Caroline is voor mij geen waardevolle bron (en natuurlijk verre van enigszins objectief)
Ik ben al heel lang geleden uit het boerentopic gestapt onder andere vanwege het hardnekkig promoten van de intensieve veehouderij door de daaraan deelnemende boeren en het ontkennen van hun bijdrage in de milieuvervuiling. En ik ga ook hier niet mijn kostbare energie stoppen in een oeverloze discussie met- of over de boeren. Zoek het even op bij Zembla en je weet voldoende.

en klaver is wel objectief bedoel je?
Ze hebben allemaal hun eigen agenda.

En promoten heb ik niet gezien in dat topic, wel weerleggen van een hoop dingen die niet waar zijn.
En ik heb ook nooit gelezen dat ze geen bijdrage zijn, maar wel hoe metingen tot stand komen.
Dat ze aan andere eisen moeten voldoen als bijvoorbeeld de industrie enz enz.

Maar soms is het wel verstandig om uit een topic te stappen :j

Electra63

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:32

Ach Caroline denkt wel vaker, dat ze alles weet :D, ze gelooft het zelf ook n
Ik vind het opvallend, dat sommige Corona-ontkenners ook klimaat-ontkenners zijn :D.
En dat net als bij Corona, allerlei vloggers/zelf-benoemde kenners eerder geloofd worden dan de mensen, die er voor gestudeerd hebben.

Net alsof je met auto-pech advies aan de bakker gaat vragen. :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:36

Nikass schreef:

Citaat:
[/quote]

Als het toch €¢©¥€@€#&%:/ CODE ROOD is, dit soort zinnetjes typen...

* Boeren schijnen te denken dat allerlei mensen uit zijn op hun land.
Meestal zijn dat projectontwikkelaars, en die stemmen vvd.

*GroenLinks wil dat individuele boeren beter in staat gaan zijn een vuist tegen de supermarkten te maken, door de kartelwaakhond anders in te stellen.

*En GL is uiteraard er op tegen dat Hoogovers, Shell, Chemelot etc 'gewoon mogen doorgaan'.

... maar sommigen stellen de lijsttrekker van nota bene de verkeerde partij persoonlijk aansprakelijk.

Hoezo : code rood is te griezelig, we gaan onbenullig doen over bijzaken...?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:40

DuoPenotti schreef:
Nikass schreef:
[

En promoten heb ik niet gezien in dat topic, wel weerleggen van een hoop dingen die niet waar zijn.
En ik heb ook nooit gelezen dat ze geen bijdrage zijn, maar wel hoe metingen tot stand komen.
Dat ze aan andere eisen moeten voldoen als bijvoorbeeld de industrie enz enz.

Maar soms is het wel verstandig om uit een topic te stappen :j

Wie zie jij informatie delen van klaver om een standpunt te onderbouwen?

DuoPenotti

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:48

Oohhh dus als het niet gedeeld word is het goed. Oké... Weer wat wijzer.

Wat corona ontkenners en ontkenners van klimaatverandering door de mens met elkaar te maken hebben ontgaat me overigens compleet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:59

DuoPenotti schreef:
Oohhh dus als het niet gedeeld word is het goed. Oké... Weer wat wijzer.

Wat corona ontkenners en ontkenners van klimaatverandering door de mens met elkaar te maken hebben ontgaat me overigens compleet.

Nou, een standpunt wordt onderbouwd met een filmpje van Caroline. Iemand zegt dat ze dat geen betrouwbare bron vindt (en terecht, ze is immers niet onafhankelijk), en dan reageer jij met ‘en klaver dan’. Beetje onzinnige redenering vind je niet, want niemand gebruikt een filmpje van klaver ter onderbouwing?

Ik zou ook zo reageren als het een filmpje van klaver was hoor. Dat vind ik op zichzelf geen goede bron.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:08

Oké duidelijk.

Al denk ik er anders over.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:37

DuoPenotti schreef:
Oké duidelijk.

Al denk ik er anders over.

Leg uit dan? Waarom is een filmpje van haar, een politicus van een partij wiens leden en kiezers boeren zijn en wie ze dus tevreden moet houden, zonder enige onderbouwing en zonder enige bronvermelding, in jouw ogen een goede bron?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 06:24

IMANDRA schreef:
Ik vraag me af waarom zulke mensen zonder de juiste achtergrond altijd zo hard roepen, terwijl ze goed zouden moeten weten dat het hun vakgebied niet is. Zijn ze gewoon mediageil? Aandachttekort? Grootsheidswaanzin?

Je bedoelt mensen die geen klimaatwetenschapper of viroloog zijn maar wel hele stukken erover schrijven en publiceren op websites en forums? Ik denk dat het vaak begint met de beste intenties, maar na wat positieve feedback zal het waarschijnlijk een soort verslaving worden waar alle drie de redenen die je noemt meespelen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:59

enzino schreef:
IMANDRA schreef:

Je bedoelt mensen die geen klimaatwetenschapper of viroloog zijn maar wel hele stukken erover schrijven en publiceren op websites en forums? Ik denk dat het vaak begint met de beste intenties, maar na wat positieve feedback zal het waarschijnlijk een soort verslaving worden waar alle drie de redenen die je noemt meespelen.

Wow.
Over jij-bakken gesproken. Echt een waardevolle bijdrage aan dit topic - verder niets inhoudelijks meer te melden blijkbaar?

Politici moet je m.i. per definitie niet aanhalen als bron als het gaat om feitelijke onderbouwing/bewijs inzake de klimaatdiscussie (en in het algemeen). De uitleg waarom lijkt me overbodig.

Interessant gegeven: als je nu het nieuws volgt, lijkt de hele wereld wel letterlijk in brand te staan. Toch zijn er blijkbaar per saldo minder bosbranden dan voorheen. Dat heeft, aldus een fysisch geograaf van de VU, vooral te maken met het omvormen van savannes in o.a. Afrika tot landbouwgrond. Op het noordelijk halfrond neemt het aantal branden door uitdroging wel meer toe. Dat is wel zorgelijk, en vraagt, naast CO2- reductie om de opwarming van het klimaat af te remmen, vooral om een beter bosbeheer (bron: Volkskrant).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:07

enzino schreef:
IMANDRA schreef:

Flauw zeg. Lekker niveautje dit. Misschien moet je eens in de spiegel kijken. Mooie vertoning van onkunde als je het mij vraagt, als je blijkbaar de behoefte hebt om niet meer inhoudelijk te discussiëren maar op de persoon.

Nee, ik bedoel mensen in de media die zich positioneren als expert maar dit eigenlijk niet zijn. Op tv, publicerend op LinkedIn, Facebook, artikelen schrijvend, interview gevend.

Niet mensen die gewoon een gezonde discussie willen voeren op een forum. Ik zou me hierover nooit laten interviewen alszijnde expert: dat ben ik namelijk niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:06

Dat vind ik een algehele tendens op televisie. Als je kijkt naar zelfbenoemde "rechtbank verslaggevers" bijvoorbeeld. Je ziet regelmatig mensen geïnterviewd worden als zijnde deskundige, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd.
Dat is wel vaak in de minder serieuze talkshows en programma's zoals Humberto, RTL Boulevard en Op1, en niet bijvoorbeeld in 1 vandaag.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:43

Over de media gesproken dan. We zien vrijwel alleen maar code rood berichten over klimaat, maar is dat wel terecht? Ik zet er namelijk juist om onderstaande reden grote vraagtekens bij (er zijn namelijk ook veel wetenschappers die het van de andere zijde belichten, maar daar zie je vrijwel nooit iets van):

2018: “De Vlaamse uitgevers de Persgroep en het Mediahuis hebben ruim 85 procent van de Nederlandse dagbladen in handen. Deze positie konden ze bereiken door staatssteun van de Belgische overheid. Jaarlijks levert die ze een voordeel van 32 miljoen op.” – Follow the Money1

2017: “Bijna alle betaalde Nederlandse kranten – 80 procent – zijn in handen van twee Belgische bedrijven: Mediahuis en De Persgroep.” – Volkskrant2

Dit houdt in: “dat journalisten niet werken voor titels of individuele producten maar wel voor “de groep”. Die beslist dan waar artikelen en video’s worden gepubliceerd. Een gewaagde strategie die nieuw is voor de sector. Vraag is hoe groot de maakbaarheid van de betrokken journalisten is.”

Onafhankelijke journalistiek wordt tegengewerkt. In Vlaanderen hebben vijf mediagroepen 80 tot 100 procent van de markt in handen.5

“De Vlaamse regering heeft net beslist om het Vlaams Fonds voor Journalistiek af te schaffen.” – Bron: Belgisch dagblad De Morgen5

In Nederland is Follow the Money opgezet door journalisten die zich hebben losgemaakt van de controle die multinationals hebben op de publicatie van hun artikelen.
Follow the Money is een grote groep onafhankelijke journalisten die juist de publicatie van geheime stukken, doofpotzaken en verbanden tussen verschillende organisaties (eye openers) waarborgen.

Overigens nieuws op Google is net zo min onafhankelijk daar zij ook werken voor dezelfde mediagroepen.
Onafhankelijk (lees: niet gecensureerd) zoeken kan op: duckduckgo

Maw: al het nieuws (of het nu klimaat betreft, Covid, of iets anders) wordt enorm gekleurd gebracht en alleen datgene waarvan men wil dat het ons bereikt of juist beïnvloed, zal ons ook bereiken.
Het andere geluid over klimaat van ook een enorme groep wetenschappers zal je dus alleen vinden op deze wijze ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:56

Ik las van de week nog een artikel van een klimaatwetenschapper waarin staat dat de belgische staat elk jaar om en bij de 11miljard pompt in subsidies voor fossiele brandstoffen.
Zolang dit gaande is, zal er nooit iets structureel kunnen veranderen denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:01

De media bias kwam ik ook tegen, onder andere in dit plaatje, wat ook past binnen het plaatje dat Askja eerder schetste: "Interessant gegeven: als je nu het nieuws volgt, lijkt de hele wereld wel letterlijk in brand te staan. Toch zijn er blijkbaar per saldo minder bosbranden dan voorheen."

Afbeelding

De bias zit trouwens niet alleen bij de media, ook het IPCC rapport zelf heeft een bias. Hieronder een tabel met hoevaak bepaalde scenarios genoemd worden in het rapport:

Afbeelding

Het meest onwaarschijnlijke scenario (volgens het IPCC) wordt het vaakst aangehaald in de tekst (van de IPCC) met 41.5% van de mentions. Samen met het op een na minst waarschijnlijk scenario ( +7.0) worden deze 53% van de keren aangehaald. Je zou toch denken dat het meest waarschijnlijke scenario het meest zal worden aangehaald, behalve als je paniek wilt creëren natuurlijk. En 41.5% is veel: vorig rapport was het nog "slechts" 31.4%.

Afbeelding

Bovendien, het extreme doemscenario dat het IPCC in 2013 nog als het meest waarschijnlijke scenario zag (RCP8.5) zien ze nu als het een scenario met "low likelihood". Vreselijk goed nieuws dus: het lijkt nu allemaal een stuk minder erg dan ze voorheen dachten dat het zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-21 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:05

Mirranda: ik betwijfel sterk dat het om een 'enorm grote groep' zou gaan. En dat journalisten alleen mogen schrijven wat de eigenaren en de aandeelhouders bepalen, is gewoon niet waar.
Dat nieuws soms/vaak gekleurd gebracht wordt ben ik met je eens. De wat meer ontwikkelde lezer pikt er echter zo de essentie uit op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:16

Mirranda schreef:
Over de media gesproken dan. We zien vrijwel alleen maar code rood berichten over klimaat, maar is dat wel terecht? Ik zet er namelijk juist om onderstaande reden grote vraagtekens bij (er zijn namelijk ook veel wetenschappers die het van de andere zijde belichten, maar daar zie je vrijwel nooit iets van):

100 wetenschappers die aangeven dat klimaatverandering niet erg is / niet bestaat kan je zien als 'veel wetenschappers'. Maar als daar 10.000 wetenschappers tegenover staan die het wél erg vinden / hebben onderzocht dat het wél bestaat.. wie zou dan gelijk hebben denk je?

Je ziet er vrijwel nooit iets van omdat hun beargumentatie vrijwel altijd door de mand valt omdat ze dingen verkeerd interpreteren, eigenlijk geen experts zijn op klimaatverandering of aangrenzende gebieden, of gewoonweg liegen.

Mirranda schreef:
2018: “De Vlaamse uitgevers de Persgroep en het Mediahuis hebben ruim 85 procent van de Nederlandse dagbladen in handen. Deze positie konden ze bereiken door staatssteun van de Belgische overheid. Jaarlijks levert die ze een voordeel van 32 miljoen op.” – Follow the Money1

2017: “Bijna alle betaalde Nederlandse kranten – 80 procent – zijn in handen van twee Belgische bedrijven: Mediahuis en De Persgroep.” – Volkskrant2

Dit houdt in: “dat journalisten niet werken voor titels of individuele producten maar wel voor “de groep”. Die beslist dan waar artikelen en video’s worden gepubliceerd. Een gewaagde strategie die nieuw is voor de sector. Vraag is hoe groot de maakbaarheid van de betrokken journalisten is.”

Onafhankelijke journalistiek wordt tegengewerkt. In Vlaanderen hebben vijf mediagroepen 80 tot 100 procent van de markt in handen.5

“De Vlaamse regering heeft net beslist om het Vlaams Fonds voor Journalistiek af te schaffen.” – Bron: Belgisch dagblad De Morgen5

In Nederland is Follow the Money opgezet door journalisten die zich hebben losgemaakt van de controle die multinationals hebben op de publicatie van hun artikelen.
Follow the Money is een grote groep onafhankelijke journalisten die juist de publicatie van geheime stukken, doofpotzaken en verbanden tussen verschillende organisaties (eye openers) waarborgen.

Overigens nieuws op Google is net zo min onafhankelijk daar zij ook werken voor dezelfde mediagroepen.
Onafhankelijk (lees: niet gecensureerd) zoeken kan op: duckduckgo

Je realiseert je dat dagbladen en kranten individueel van elkaar werken? Ze hebben allemaal (freelance) journalisten, die met een team + manager bepalen welke artikelen geplaatst moeten worden. Die managers bepalen dat n.a.v. o.a. ervaring. Als ze elk nieuwtje met alle dagbladen zouden moeten afstemmen of die geplaatst mocht worden of niet.. dan waren ze nooit zo snel geweest met artikelen schrijven & plaatsen.

Leuke poging, maar nee.

Mirranda schreef:
Maw: al het nieuws (of het nu klimaat betreft, Covid, of iets anders) wordt enorm gekleurd gebracht en alleen datgene waarvan men wil dat het ons bereikt of juist beïnvloed, zal ons ook bereiken.
Het andere geluid over klimaat van ook een enorme groep wetenschappers zal je dus alleen vinden op deze wijze ;)

Dan kijk je toch buiten het nieuws? Dan zoek je wetenschappelijke onderzoeken op, en dan met name onderzoeken waarin andere onderzoeken worden beoordeeld om een algemene conclusie te kunnen doen over een specifiek onderwerp. Daaruit zal hetzelfde blijken als wat de media met ons deelt...

Verder, je realiseert je dat die 'andere groep' wetenschappers net zo goed op ontzettend (al dan niet veel meer) gekleurde 'bronnen' wordt gedeeld? Die juist baat hebben bij die andere 'visie'?

enzino schreef:
De media bias kwam ik ook tegen, onder andere in dit plaatje, wat ook past binnen het plaatje dat Askja eerder schetste: "Interessant gegeven: als je nu het nieuws volgt, lijkt de hele wereld wel letterlijk in brand te staan. Toch zijn er blijkbaar per saldo minder bosbranden dan voorheen."

[ [url=m/fmtCsv.jpg]Afbeelding[/url] ]

De bias zit trouwens niet alleen bij de media, ook het IPCC rapport zelf heeft een bias. Hieronder een tabel met hoevaak bepaalde scenarios genoemd worden in het rapport:

[ [url=m/e6PZoR.png]Afbeelding[/url] ]

Het meest onwaarschijnlijke scenario (volgens het IPCC) wordt het vaakst aangehaald in de tekst (van de IPCC) met 41.5% van de mentions. Samen met het op een na minst waarschijnlijk scenario ( +7.0) worden deze 53% van de keren aangehaald. Je zou toch denken dat het meest waarschijnlijke scenario het meest zal worden aangehaald, behalve als je paniek wilt creëren natuurlijk.

Kan je eens echte bronnen delen in plaats van screenshots van plaatjes zonder enige context met alleen maar hele gekleurde statements erop?

En er zijn misschien minder bosbranden per saldo. Maar er zijn ook andere dingen waar je rekening mee moet houden. De frequentie bijvoorbeeld, of de heftigheid. En laten die dingen nu nét toenemen in deze tijd. Waardoor? Juist, klimaatverandering.

Je zegt het meest onwaarschijnlijke scenario wordt het vaakst aangehaald in de tekst. Maar hoe wordt het aangehaald dan? Context is everything en deze statistiek kan ontzettend vertekenen en framen.

Edit: ik heb het IPCC report even snel doorgekeken, en de reden waarom het vaak wordt aangehaald is omdat dat het scenario is wat de meeste impact heeft (nl., als we niks veranderen en gewoon doorgaan met wat we deden), maar er wordt óók gewoon bij vermeld dat het een low-likelyhood scenario is.

Omdat de twee bovenste scenarios ook de meeste impact hebben (en dus het gevaarlijkste zijn) worden deze vaker genoemd. Niet heel onlogisch. Het wordt echter wel steeds genuanceerd.

Zoals ik al zei, context is everything.

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/down ... Report.pdf
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 11-08-21 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:16

Het topic had ik ontstip. Ik werd te verdrietig van al dat ontkennende gedoe. Vandaag hoorde ik een oude CD (ben aan het verhuizen) en uit de krochten van de herinnering hoorde ik dit lied van Robert Long uit 1974, bijna 50 jaar geleden!. Ik vind nog steeds dat deze man zo'n vooruitziende blik had. Voor mij horende bij deze generatie, bij deze kritische denkers van die tijd, doet dit topic dus echt heel erg veel pijn.
Luister maar naar dit lied. Hierin wordt eigenlijk alles gezegd en het is helaas alleen nog maar actueler geworden. Dit lied mag in dit topic echt niet ontbreken!

EN STEEK JE KOP MAAR IN HET ZAND
DAT IS HET BESTE
WANT
HET LOOPT AL AARDIG UIT DE HAND
:oo
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-08-21 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:20

Mirranda schreef:

Het IPCC bestaat uit 234 wetenschappers uit 66 landen.

We hebben uiteraard vrijheid van meningsuiting, maar zo'n gezelschap 'gezellig' Im Frage stellen - dan moet je met kei- en keiharde argumenten komen.

'Hearsay' hoort daar niet bij.
Citaat:
2018: “De Vlaamse uitgevers de Persgroep en het Mediahuis hebben ruim 85 procent van de Nederlandse dagbladen in handen.
(...)
2017: “Bijna alle betaalde Nederlandse kranten – 80 procent – zijn in handen van twee Belgische bedrijven: Mediahuis en De Persgroep.” (...)

Waar, en in principe zorgelijk,
maar compleet off topic.
Citaat:
Dit houdt in: “dat journalisten niet werken voor titels of individuele producten maar wel voor “de groep”. Die beslist dan waar artikelen en video’s worden gepubliceerd.

Volgens mij hebben deze kranten een onafhankelijke journalistieke positie. Vastgelegd in een statuut.

Dus graag een echt argument.

Citaat:

Ja, een nuttige club.
Off topic.

Citaat:

.... uiteraard hoor ik tot de elite. Ik heb zelf jaren rondgelopen op een universiteit en heb vrienden in allerlei takken van wetenschap.

Dus heb ik meer toegang tot wetenschappers dan de meeste mensen.

Ik wist in 1984 al van het broeikaseffect.
En ik wist ook al voor de uitbraak van SARS in 2002 dat virologen 'the big one' verwachtten.

(We mazzelen in feite nog met covid-19. Een zusje van sars en mers - stel je voor dat we in 2002 meteen covid-19 hadden gekregen en dit hadden moeten doen zonder kennis van dit type virus en de vaccins die er al waren...)

Dus nee.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:22

enzino schreef:

[ [url=m/fmtCsv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/e6PZoR.png]Afbeelding[/url] ]

Het meest onwaarschijnlijke scenario (volgens het IPCC) wordt het vaakst aangehaald in de tekst (van de IPCC) met 41.5% van de mentions. Samen met het op een na minst waarschijnlijk scenario ( +7.0) worden deze 53% van de keren aangehaald. Je zou toch denken dat het meest waarschijnlijke scenario het meest zal worden aangehaald, behalve als je paniek wilt creëren natuurlijk. En 41.5% is veel: vorig rapport was het nog "slechts" 31.4%.

[ [url=m/kpFJZ6.png]Afbeelding[/url] ]

Enzino waar je haal dit vandaan? Ik heb gisteren nog een bron gedeeld waar grondig wordt uitgelegd hoe het IPCC te werk gaat inclusief artikelen naar de werkmethoden.
Het is een beetje gevaarlijk om dergelijke data te delen zonder bron vermelding. Er zijn zat mensen die dit klakkeloos overnemen zonder zelf onderzoek te doen. Men ziet een grafiek, begrijpen de context rond de getallen niet en deelt dit op feestboek.

Daarnaast, bias tegen wat? Waar kijk ik naar?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:34

Ik lees vooral psychologie:
'Dit kan niet waar zijn...!'

Begrijpelijk.

Men denke aan dat verhaal over Columbus die in 1492 aan de overkant komt.
De meeste eilandbewoners 'zagen geen schepen' - de Shamanen die aan rate toestanden gewend waren wel.

enzino schreef:
De media bias kwam ik ook tegen, onder andere in dit plaatje

Het meest onwaarschijnlijk - of het minst wenselijk?

En so what dat het veel genoemd wordt?

( :o En ik moet eerlijk bekennen dat ik denk dat Enzino in paniek is, maar excuses voor 'op de man spelen en niet op de bal'...)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:36

juval schreef:
Nikass schreef:
Subsidies voor biologische landbouw (en niet naar de intensieve veehouderij wat nog steeds gebeurd) etc. Je kunt heus wel van alles bedenken, wetende dat mensen harder hun best doen voor een beloning, dan voor het vermijden van straf, zeker als daarbij de pakkans zeer laag is.

wat voor subsidies bedoel je?
https://www.facebook.com/watch/?v=493444065067116

er wordt kennelijk nogal allergisch gereageerd op BBB, dus die buiten beschouwing gelaten ben ik nog steeds benieuwd wat voor subsidie ik als (intensieve, want net niet genoeg grond) veehouder zou kunnen aanvragen? Duurzaamheids subsidie als in zonnepanelen voor asbest ken ik en hebben we al gebruik van gemaakt.
Europees geld gaat naar grondeigenaren, daar valt de zogenaamde intensieve veeteelt niet onder. Grondeigenaren zijn meest akkerbouwers en melkveehouders, en de natuurorganisaties.

Zembla kijk ik niet.